Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

10 tipp a hatékony web-szövegíráshoz

  •  Webes varázslatok
  • 2016-02-18 21:25:00
  • Blanka
  • http://blog.abstractgroup.hu
A jó web-szöveg olyan, mint a jó húsleves. Sokféleképpen lehet csinálni, de van néhány kulcsfontosságú hozzávaló, ami nélkül nem is érdemes belekezdeni. Mitől lesz hatékony egy online cikk, blog poszt, vagy weboldal szöveg? Hogy érheted el, hogy megtalálják, rákattintsanak, elolvassák és cselekedjenek?Az alábbiakban sorra vesszük az online szövegírás 10 legfontosabb összetevőjét:

 

1. Cél

Az első és legfontosabb szabály, hogy tisztázd le magadban, miért írod a szöveget. Azért, hogy bemutasd a szolgáltatásod előnyeit? Hogy szakértőként pozícionáld magad? Esetleg csak útbaigazítást adsz, hogy a vendég eltaláljon hozzád?

 

Mindegy mi a cél, a lényeg, hogy fogalmazd meg és tartsd észben. Így könnyebb lesz a laza gondolatokat érthető formába önteni.

 

2. Közönség

Képzeld magad elé az ideális olvasódat. Azt az embert, akinek az üzeneted szól. Gondold végig ki lehet ő, milyen témák foglalkoztatják, milyen problémákra keres megoldást. Minél specifikusabb a kép, annál jobb. Ha megvan, ültesd le magad mellé a képzeletbeli célszemélyt, és a továbbiakban neki írj. Reflektálj a gondolataira, félelmeire, kérdéseire - az ő nyelvén, az ő szavaival.

 

3. Cím

Miért olvasod most ezt a cikket? Mert érdekel a web-szövegírás, és mert úgy gondoltad, hogy a tíz tipp között lehet legalább egy, amit még nem ismersz. Ez az érzés nem hagyott nyugodni, úgyhogy rákattintottál.

 

A jó cím utal az írás témájára és valamilyen érzelmet vált ki. Ez az érzelem az esetünkben leginkább a kíváncsiság (esetleg az önigazolás), de sok cím játszik a félelmeinkkel (pl.: "Egy marketing fogás, amin sokan százezreket vesztenek"), vágyainkkal (pl.: "Egy marketing fogás, amivel százezreket spórolhatsz") és más érzelmeinkkel is.

 

4. Tartalom

A címmel megnyerted az olvasó bizalmát, a tartalommal pedig igazolnod kell, hogy jól döntött. Meg kell adnod neki azt, amit vár: tájékoztatást, szakmai titkot, a félelem feloldását, stb. Mindezt úgy, hogy egy percre se légy unalmas. Hogyan?

 

  • Darabold az írást részekre vagy lépésekre: ez ritmust ad a szövegnek és vezeti az olvasót
  • Légy konzekvens: minden szónak legyen funkciója és minden gondolat a következőhöz vezessen. Hagyd el a "vargabetűket".
  • Használj sztorikat: nemcsak színesítik az írást, de bizonyítottan segítik a visszaemlékezést is.

 

5. Stílus

A szöveg jó felépítése abban segít, hogy az olvasó megértse az üzenetet. A stílus pedig abban, hogy a magáénak érezze. Hogy milyen tónust ütsz meg, azt az írás célja és célközönsége határozza meg a leginkább. Ahhoz rendeld a műfajt és a kommunikáció jellegét is.

 

Az eszköztárad szinte végtelen. Beletartozik a szakzsargon, a halmozott igék, a felszólítások és kérdések, a humor, a kritika és minden olyan eszköz, amit élőszóban használsz. Élőbbé teszik a web-szöveget is.

 

6. Forma

A legtöbb ember nem szeret sokat olvasni. Törekedni kell rá, hogy tömören és lényegretörően add át az üzenetedet. Ha a szöveg hosszúnak tűnik, az sokakat eltántorít az olvasástól. Vannak azonban formai trükkök, amikkel ellensúlyozhatod a bő karakterszámot:

 

  • Tagolás: használj alcímeket és rövid bekezdéseket. Az ideális bekezdés nem hosszabb 4-5 sornál. Ha lehet, használj számozott vagy gondolatjeles listákat is. A sorok hossza is fontos: kutatás bizonyítja, hogy hosszú sorokat gyorsabban olvasnak az emberek, rövidebbeket viszont szívesebben. Marketing célú szövegeket tehát érdemesebb rövid sorokba rendezni.
  • Betűtípus: weben a talpnélküli, nagy középmagasságú betűk könnyítik meg leginkább az olvasást. Ez azért is fontos, mert ha egy szöveget formailag nehéz elolvasni, az emberek önkéntelenül bonyolultabbnak érzékelik a szöveg tartalmát is. (Például ha egy receptet nem olvasóbarát betűtípussal írunk, sokkal kevesebben kezdenek hozzá az elkészítéséhez, mint ellenkező esetben.)
  • Kép: A képek és a videók megtörik a szövegképet és megkönnyítik a megértést. Ha teheted, használd őket.

 

7. SEO

Ha szeretnéd, hogy a szövegedet megtalálják, a keresőoptimalizálás megkerülhetetlen. Gondold végig, hogy az ideális olvasód milyen keresőszavakat ír be, amikor az adott témában keres. Aztán fogalmazd bele őket az írásba. Mire kell figyelni?

 

  • Maradjon természetes: a kulcsszavak halmozása visszafelé is elsülhet. Használj amennyit lehet, de csak addig, amíg van helyük a szövegben.
  • Szinonímák: érdemes a kulcsszavakhoz hasonló jelentésű szavakat is elszórni a szövegben.
  • Elhelyezés: figyelj rá, hogy a címben és az alcímekben is szerepeljenek kulcsszavak. Ezek gyakran kiemelt helynek számítanak.
  • Képek: Adj releváns elnevezést a képeknek, és adj meg helyettesítő szöveget is. Az olvasó ezt nem látja, de a kereső igen.
  • Hossz: a Google előnyben részesíti a 2000 szónál hosszabb szövegeket. Ha indokolt (de csak akkor!), írj hosszú és tartalmas bejegyzéseket.
  • Megosztás: bátorítsd az olvasókat a tartalmad lájkolására és megosztására. Minél többen teszik ezt meg, a Google annál relevánsabbnak fogja tartani az írást.

 

8. CTA

A "Call To Action", vagyis a cselekvésre való felhívás elhagyása szarvashiba. Emlékezz vissza az első pontra: miért is írtad a cikket? Eddig kerülgetted a forró kását, cukormázba borítottad az üzenetedet. Most itt az idő, hogy egy mondatban leírd a valódi célod.

 

Például:Szeretnéd szakemberekre bízni a web-szövegeidet? Írj nekünk! :)

 

9. Szerkesztés

A jó munkához idő kell. Nemcsak a megírással, a szerkesztéssel is foglalkozni kell. Először csak írd le, ami a fejedben van. A második körben javíts. Aztán távolodj el a cikkedtől és később, friss szemmel ess neki újra.

 

Szerkessz kíméletlenül: ami döcög, azt írd át, amit el lehet venni, azt vedd el. Ne ess bele abba a hibába, hogy ezen a ponton késznek nyilvánítod a cikket, mert eddig még csak te láttad. Mutasd meg valakinek, és a visszajelzése alapján tedd fel a pontot az "i"-re.

 

10. Intuíció

Amikor először kértem el nagymamám tökéletes húslevesének a receptjét, átverve éreztem magam: a hozzávalókhoz ugyanis nem voltak feltüntetve a mértékegységek. Mikor ezt szóvá tettem, a nagyi csak legyintett egyet, és azt mondta: "Ami fontos, az rajta van. A többit majd érzed, ha csinálod!"

 

Így van ez a tökéletes web-szövegírással is. Most már ismered a kötelező elemeket. A többit te adod hozzá.

 

Forrás:

http://blog.abstractgroup.hu

Blanka

Megosztás