Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

A győztes csapatok együttműködése

  •  Vállalkozz!
  • 2016-02-19 10:40:00
  • Gál Andrea
A jó csapat teljesítménye nem a csapattagok teljesítményének összege, hanem egy önálló, magasabb szintű teljesítmény.

 

A jó csapat légkör növeli az egyéni teljesítményt, de az egyéni gyengébb teljesítmény negatív irányba is mozdíthatja a csapat hatékonyságát, ezért kiemelten fontos, hogy csapatunkat, mint egészét milyen eszközökkel tudjuk hatékonyabbá tenni.

 

Megfigyelték, hogy az elszigetelten dolgozó profik csoportja, kisebb teljesítményre képes, mint az együttműködő csapatok. Az együttműködés alapjai a normák kialakítása, az egymás megismerésén alapuló bizalmi - kollegiális viszony és az asszertív kommunikáció, amit nem tanítanak az iskolákban.

 

Ma már nem elég, ha valaki szakmailag professzionális szinten van, még lényegesebb, hogy együtt tudjon dolgozni másokkal. A sikeres sportcsapatoknál sem mindig a legnagyobb sztárokat választják az adott posztokra, hanem azokat a sportolókat, akik jobban illenek a csapatba, akik a legtöbbet tudják hozzáadni a csapat teljesítményéhez, és nem feltétlenül a legtehetségesebb sportolót.

 

A jó csapat kialakítása művészet, de számos viselkedés és személyiség teszt segítségével tudjuk akár prognosztizálni a csapatban potenciálisan rejlő konfliktusok veszélyeit.

 

A csapatok kialakításánál és együttműködésük fejlesztésénél legfőbb szerepe a vezetőnek van, aki mintaként szolgál és, meghatározza a csoport alapvető normáit.

 

Csoportból csapattá válás fázisai:

Minden csoport fejlődésének vannak jól elhatárolható fázisai, amíg a kezdeti „összeállásból” kialakul egy működő, jól teljesítő csapat egy viharzásnak nevezett második szakasz és egy normaképző harmadik szakasz után. Ezek a fázisok időről időre megtörténnek, amikor a csapat struktúrájában változás áll be, személyi cseréknek megfelelően, vagy szervezeti változások következtében.

 

Csoport szerepek kialakulása

A csoportokban az interakciók során, és főleg a viharzás szakaszában kialakulnak egyes csoportszerepek, amelyeknek alapja az egyének alapbeállítódása, és a csoporton belül vágyott státusza. A csoportszerepek kialakulásának ebben a fázisában konfliktusok alakulhatnak ki az ugyanolyan szerepet magukra vállaló személyek között, aminek kezelése vezetői és kommunikációs készségeket igényel.

 

Csoportra való hatás:

A csoportnormák kialakulását nem minden esetben lehet a csapatra hagyni, fontos vezetői feladata annak meghatározása. Ezen normák mentén nem kell minden feladat elvégzésének „hogyanját” elmagyarázni, mivel az normaként már beépült a csapat gondolkodásába.

 

A vezetők könnyen tudnak hatást gyakorolni a csapat dinamikára, ha felismerik kik a véleményvezérek, információ csomópontok a csoporton belül. Vezetőként ezen „csomópontnak” számító emberek megnyerésével vírusként tudjuk elterjeszteni a kívánt változást hozó üzeneteinket, vagy új normákat.

 

„A tehetség nyeri a meccset, de a csapatmunka és az értelem nyeri a bajnokságot. ” - Michael Jordan

 

Gál Andrea

Vállalkozz Itthon!

Megosztás
Az üzleti levelezés részei
Nyilván, azt gondolod, hogy ebben nagy rutinod van, ami bizonyára igaz is, de ne feledd, ahogy nő a vállalkozásod, úgy nő vélhetően az alkalmazottaid száma is, és ennek következtében jelentősen átalakul a Te tevékenységed/munkavégzésed is a cégedben.
   2016-02-08    Vállalkozz!
Üzleti tárgyalás aranyszabálya
Egy felhőkarcolóra ugyanúgy kell alkudni, mint egy zsák krumplira, vallja Báthory László üzletember, aki számos jelentős vállalat eladásában játszott szerepet. „Általánosságban az mondható el, hogy az adásvétel tárgyát és az eladót vagy vevőt célszerűbb minél jobban megismerni....
   2016-01-29    Vállalkozz!