Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Az egyéni vállalkozás létrehozásakor felkeresendő intézmények 6 pontja! 1.rész

  •  Vállalkozz!
  • 2016-03-16 18:45:00
  • Gál Andrea
Tekintsük át sorrendben, melyek azok az intézmények, amelyeket az egyéni vállalkozás létrehozásakor fel kell keresnie, bejelentési kötelezettség, vagy engedély kérése miatt, azt az alaphelyzetet tekintve, hogy az egyéni vállalkozó a hatóságtól személyesen kéri a vállalkozói igazolvány kiállítását!

 

1. Okmányiroda, vagy önkormányzat jegyzője, (Ügyfélkapu)

2. NAV

3. Hitelintézet

4. NAV

5. Önkormányzat

6. Kamara

 

Melyik intézményt kell először a leendő egyéni vállalkozónak felkeresnie, és mit célszerű magaddal vinnied?

 

1. Okmányiroda, vagy önkormányzat jegyzője - (az adózó székhelye szerint illetékes)

A korábbiakban ismertetetteknek megfelelően, az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdésének bejelentése elektronikus úton, az ügyfélkapun keresztül vagy személyesen kezdeményezhető. Személyes kezdeményezés esetén az eljáró hatóság végzi az ügyfélkapus bejelentést.

 

2. NAV – Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Az Art. alapján adóköteles tevékenységet csak adószámmal rendelkező adóalany folytathat, így az adózót bejelentési kötelezettség terheli az adóhatóság felé. Az ún. „egyablakos rendszerből” adódóan, az egyéni vállalkozó a tevékenységének az okmányiroda (jegyző) felé történő bejelentésével kéri az adószám megállapítását. Az egyéni vállalkozó adatait az okmányiroda által meghatározott nyilvántartási számmal együtt az okmányiroda az adóhatósághoz továbbítja számítástechnikai úton az adószám kialakítása végett. Az adóhatóság is haladéktalanul köteles az adószámot az okmányirodával közölni. Az egyéni vállalkozót ezt követően az adóhatóság az adószámon tartja nyilván.

 

Az okmányirodához intézett bejelentés benyújtásával az egyéni vállalkozó a NAV felé is teljesíti bejelentkezési kötelezettségét.

 

(Van azonban egy, a korábbiakban már felsorolt egyéni vállalkozói kör, akik nem tartoznak az Evtv. hatálya alá – pl. magán-állatorvosi tevékenységet, ügyvédi, szabadalmi ügyvivői tevékenységet folytatók – akiknek 15 napon belül be kell jelenteni a telephelye (állandó lakhelye) szerint illetékes állami adóhatósághoz a tevékenység megkezdésével, változásával összefüggő adatokat)

 

A bejelentésben az ÁFA fizetésével kapcsolatban is nyilatkozatot kell tennie az egyéni vállalkozónak. Ha várhatóan a bejelentés adóévében a gazdasági tevékenysége után a várható bevétel időarányosan nem haladja meg a választásra jogosító összeghatárt – 5 000 000 Ft-ot, célszerű alanyi adómentességet választani ÁFA tekintetében.

 

Azt is mérlegelni kell, hogy a vállalkozásban nagyobb kiadások, költségek várhatók lesznek-e, hiszen az alanyi adómentesség választása esetén a beszerzéshez kapcsolódó előzetesen felszámított ÁFA nem vonható le.

 

Amennyiben az egyéni vállalkozó ÁFA alany (vagy foglalkoztató), akkor pénzforgalmi számlát is köteles nyitni.

 

Holnap folytatjuk az elektronikus ügyintézés rejtelmeivel!

 

Gál Andrea

vallalkozzitthon.hu

 

Megosztás