Az üzleti terv „eladásának” tervezése
Előbb néhány szó a belső megjelenítésről.
A belső „eladásról”
A dolgozók/munkatársak számára legfontosabb alapinformációk meghatározó szerepet töltenek be a vállalkozással való identitás (azonosulás) kialakulásában, megerősítésében. Ez a folyamat az egyéni célok és törekvések, valamint a cég céljainak és törekvéseinek az időről időre történő összehasonlítása, egyeztetése révén formálódik. Csak akkor lehet ezt az összevetést megtenni, ha a célok hozzáférhetők, megismerhetők, mi több, ezekről konzultáció is folyik. A terv belső eladása tehát a vállalkozás hosszú távú érdeke, formái pedig változatosak.
Nagyobb szervezeteknél a belső marketing módszerei segítik az informálódást, a munkatársak és a vezetés kapcsolatának élővé tételét. Kisebb szervezeti méretek esetén pedig a közvetlen információátadásra lehet támaszkodni. Lehetséges formák:
- strukturált munkatársi meetingek, értekezletek,
- intranet
- hálózati és mobil telefon
- belső tájékoztatók
A külső „eladásról”
Vannak olyan helyzetek, amelyek szükségessé teszik a vállalkozás bemutatkozását. Ennek célja lehet a bizalom megerősítése az üzleti együttműködő partnerekben; a célok egyeztetését is megalapozhatja a szövetségesekben; közös fellépés esetén pl. (konzorcium) a célok és az akciók egyeztetéséhez; hiteligény esetén a hitelt nyújtó banknál lehet fontos. Lehetséges formák:
- projektértekezletek;
- e-mail küldés;
- menedzser-meetingek;
- konferenciák;
Az üzleti terv persze sem a belső, sem a külső érintettek számára nem minden elemében publikus. Vannak olyan információ tartalmak, amelyeket nem célszerű megosztani mindenkivel. Ilyenek a személyi információk, az érzékeny üzleti információk, taktikai elemek és elhatározások stb. A vállalkozás vezetésének mérlegelni kell azt, hogy mit és mikor oszt meg másokkal.
Példa:
A vállalkozás vezetése azt tervezi, hogy egy új technológiát vezet be. Ez a lépés több alkalmazott munkáját teszi fölöslegessé. A kérdés: mikor közli ezt a munkatársakkal? Ha túl korán, akkor a legpiacképesebb emberei máshol keresnek boldogulást. Ha későn, akkor nem etikus a magatartása, és óhatatlanul kiszivárog a menedzsment szándéka, rontva a légkört, a munkamorált és a hatékonyságot.
Ugye nem is olyan egyszerú a belső kommunikálása az üzleti terven, a sokrétüségéről pedig ne is beszéljünkJ
Sikeres vállakozásépitést kivánok!
Gál Andrea