Az üzleti tervezés hibái
Várjuk meg, amíg jelentős összeget veszítünk és csak akkor módosítsuk a tervünket, vagy egyáltalán milyen csapdák vannak, melyet elkerülhetünk?
Mi erre szeretnénk felhívni a figyelmedet! De lássunk neki, melyek ezek?
- A legáltalánosabb az a hiba, ami a realitások számításba vételével hozható összefüggésbe. Ezért is fontos, hogy olyan segítő támogatókat is be kell vonni az előkészítésbe, akik nem közvetlenül érintettek a vállalkozásban, és képesek a valóságot tárgyilagosan szemlélni.
- Az is veszélyeket rejt, ha nem elég, vagy nem releváns információk alapján történik az elemzés. Hibaforrás a túl sok információ is, ha a bőség megnehezíti a fontosabbak kiemelését, a kevésbé fontosak háttérbe sorolását.
- A pénzügyi tervezés folyamatában is akadnak olyan tényezők, amik a tisztán látást akadályozzák. Valamilyen tényező eltúlzása vagy lebecsülése, a számok bűvölete, a résztervek elhanyagolása, az emberi tényezők alulértékelése stb.
- Kihat az eredményre az is, ha a tulajdonosok illúziókat táplálnak az együttműködés akadálytalanságáról, a bekövetkező konfliktusok elkerülhetőségéről, és az egymás közötti szerepeket rosszul határozzák meg.
- Maga az elkészült terv is lehet hibák forrása: nagyon részletes, nagyon hevenyészett, vagy a vállalkozó ragaszkodik a betűhöz, a változásokat figyelmen kívül hagyja stb.
De lássuk, melyek a hangsúlyos részek a különböző céllal készült üzleti terveknél:
Cél: |
Hangsúlyozott részek |
Ki lesz a felhasználó? |
A vállalkozás tevékenységi köreinek (portfólió) tervezése. |
Termelési terv Marketing terv Pénzügyi terv (jövedelmezőség) |
Jelenlegi vezetés és üzlettársak. |
Tevékenységi kör (portfólió) módosítás (tőkeemelés és idegen forrás bevonása). |
Összefoglalás (minden ami meggyőző erejű) Szervezeti terv Marketing terv Kockázatelemzés Pénzügyi terv (jövedelmezőség) |
Új, potenciális üzlettársak, tőkebefektetők. |
Üzletfelek, partnerek tájékoztatása. |
Termelési terv Marketing terv |
Vevők, szállítók. |
Idegen forrás elérése (forgóeszköz és fejlesztési hitelek, támogatások). |
Összefoglalás (minden ami meggyőző erejű) Piacelemzés Szervezeti terv Marketing terv Kockázatelemzés Pénzügyi terv (jövedelmezőség) Vagyis a teljes üzleti terv. |
Hitelezők, pénzintézetek, szponzorok, támogatók. |
Forrás: E-business üzleti tervezés
Minden elkövethető hibát sem fölsorolni, sem azok veszélyeire fölkészülni nem lehet. A legjellemzőbbekre és a legkártékonyabbakra viszont lérdemes és lehet ügyelni.
Sok sikert!
Gál Andrea