Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Béta tesztelés, avagy mire érdemes odafigyelni egy webáruház élesítése előtt

  •  Webes varázslatok
  • 2015-08-11 17:50:00
  • www.webshopexperts.hu
Egy webáruház indítása számtalan előkészületet igényel. Olyan ez, mint indulni a Párizs-Dakaron; számtalan dologra kell odafigyelni, és ha már a rajtnál valami rosszul sül el, a következményeit hosszú távon érezni lehet.

Az előkészület egyik legfontosabb lépése az, hogy éppen az indulás előtt utoljára végignézzük a rendszer minden elemét. Ez a módszer meglepően hatékonynak bizonyul a nagyobb hibák megtalálásában, plusz ezzel elejét vehetjük, hogy az első látogatóink találkozzanak velük először.

Az indulás előtti teszt már teljesen más, mint a többi. Addigra már az áruház minden elemével találkoztunk – de lehet, hogy nem egységesen, egészben. Ez az utolsó teszt, ezt követően már minden élesben megy, így sokkal kritikusabb szemmel nézzük az áruházat.

De mit is teszteljünk? Teszteljük mindenképpen a…

…Külsőt

Ez az egyik leglátványosabb része a boltnak. Lehet, hogy más funkciók fontosabbak, de odáig el sem jut a vásárló, ha a boltunk nem néz ki megfelelően. Vizsgáljuk meg, hogy minden egységes; minden oldal ugyanazt az üzenetet sugározza, minden termék úgy néz ki, ahogy mi szeretnénk.

Ezen felül nézzük meg a boltunkat minden böngészőben. Legtöbben ezt csak a leggyakoribb – legrosszabb esetben csak egy – böngészőben teszik meg; Firefox, Chrome, Internet Explorer. Ám ha nagyon alaposak akarunk lenni, akkor meg kell néznünk az áruházat mindegyik böngészőben, sőt azok mindegyik verziójában! Csak az Internet Explorerből (mely az utóbbi években sokat vesztett népszerűségéből) is van legalább 4 olyan verzió amelyet még aktívan használnak a felhasználók.

Ugyancsak nem szabad elhanyagolni a mobilos, tabletes tesztelést sem, hiszen ma már ezekre is készülnek sablonok.

Természetesen nem kell minden oldalt végignézni, de igenis szükséges minden oldaltípusból többet, szúrópróbaszerűen végiglátogatni. Ez nem kis idő, de talán itt a leglátványosabb, ha valami nem olyan, mint amilyennek terveztük.

A felhasználók kezelését

Ezek után kezdhetjük az áruház funkcióinak tesztelését. Ilyenkor hasznos, ha egy átlagos felhasználó fejével gondolkozunk, és végigmegyünk azokon a lépéseken, amelyeken ő is végigmenne.

Ezért az elején kezdjük: felhasználót készítünk. Ez nem hosszadalmas feladat, de minél alaposabb, annál jobb. Az a fontos ilyenkor, hogy nem csak a teljesen nyilvánvaló esetet kell megnéznünk – amikor minden rendben van – hanem azt is, amikor valami rossz. A tesztelésnél a következőkre figyeljünk:

  • Van-e különböző ügyféltípus (pl magánszemély és cég)? Ha igen, mindegyikre külön nézzük meg a regisztrációt!
  • Adjunk meg direkt rossz adatokat, a lehető legtöbb variációban, hogy lássuk, azokat kiszűri-e a rendszer.
  • Ha kiszűri, nézzük meg, hogyan figyelmezteti a felhasználót! Jelzi-e neki, hogy mit csinált rosszul, és hogyan kell jól.
  • A folyamat végén jön az utolsó lépés: jó adatokat megadva sikeresen a bolt ügyfélkörébe kerülni.
  • Ha a rendszerben a regisztrációhoz megerősítő email(ek) is tartoznak, azokat is feltétlen ellenőrizzük!
  • Mindezek után természetesen a ki- és belépést is tesztelnünk kell, azaz lépjünk be, lépjünk ki, újra és újra!

 

…A vásárlási folyamatot

Ha a regisztráció kész, akkor következik a termékek közötti válogatás tesztelése. Ez nagyon általános, hiszen boltonként más és más lehet. A cél itt az, hogy minden olyan lehetőséget végigvegyünk, ami egy vásárlónak is a rendelkezésére áll.

Az első legegyszerűbb, és szinte mindenhol használt megoldás a kategóriák használata. Ennek teszteléséhez kattintsunk bele néhány kategóriába és alkategóriába, majd onnan nézzünk meg egy-két terméket. Minden oldalon, ahol van kosárba rakás gomb, ott tegyünk termékeket a kosárba. Néhol ne csak egyet, hanem többet is nézzünk meg, hogy mi történik ilyenkor.

A következő tesztelhető dolog a szűrési rendszer lehet, amennyiben van ilyen az áruházunkban. Sose csak egy kategóriában nézzük ezt meg, hanem lehetőleg minél több esetén. Szűrjünk le nyugodtan akár lehetetlen esetekre is, nézzük meg, hogy mi történik, ha nincs találat!

Végül teszteljük le a webáruház keresőjét! Ehhez írjunk be kulcsszavunkat a következők szerint:

  • teljes terméknév
  • a termék nevének egy része
  • a termék cikkszáma
  • kisebb szöveg a termék leírásában
  • egy kategória neve
  • stb.

Elképzelhető, hogy nem mindegyik kifejezésre ad találatot a rendszer (pl. lehet, hogy cikkszámra nem keres), de ezeket jó tudnunk. Amennyiben a találati lista megfelel az elvárásainknak, készen vagyunk… de előtte itt is tegyünk kosárba egy-két terméket!

…A rendelést

A termékek sikeres kosárba rakását követően a rendszer egyik legfontosabb részét, a rendelést kell átnéznünk.

Ha valamit nagyon fontos minden részében ismernünk, akkor az ez a funkció. A teszteléséhez végig kell mennünk a rendelés teljes folyamatán; ez azt jelenti, hogy a kosár oldalról elindítjuk a vásárlást, és megnézzük, hogy milyen lehetőségeket biztosít számunkra az áruház a különböző lépésekben.

A cél az, hogy minden választási lehetőséget legalább egyszer nézzünk végig; az itt jelentkező hibák ugyanis szinte biztosan a vásárlás megszakítását jelentik.

Érdemes a rendelést beregisztrált, és regisztrálatlan vásárlóval is végigcsinálni, csakúgy, mint az összes szállítási és fizetési módot is kiválasztani egy-egy tesztrendelés során.

A fizetési módoknál kiemelten oda kell figyelni arra, hogy az online fizetést is teszteljük le. Erre a legtöbb szolgáltató biztosít tesztlehetőséget. Offline fizetésnél bizonyosodjunk meg róla, hogy minden fontos információ megjelenik a vásárlónak; mikor, hogyan, milyen feltételekkel kell kifizetnie a rendelését. Minden egyes rendelést véglegesítsünk is, hiszen csak így lehet valódi a teszt; így nézzük meg a vásárlási feltételeket, és próbáljunk ennek elfogadása nélkül továbblépni.

Természetesen ez álrendelések egész sorozatát jelenti majd, de ezeket a teszt végén törölhetjük.

A kötelező információkat

Ez szintén egy gyors teszt lehet, hiszen csak pár oldalt kell megnézni. Ezek leggyakrabban a következők:

  • vásárlási feltételek
  • szállítási és fizetési feltételek
  • adatvédelmi nyilatkozat
  • kapcsolat oldal

Ezek áttekintése nemcsak a vásárlók, hanem a fogyasztóvédelem szempontjából is fontos, hiszen az ezekben található hibákért szó szerint nagy árat kell fizetni.

Ezért alaposan olvassuk át mindegyiket, mielőtt az áruház élesítésre kerülne!

…A keresőoptimalizálást

Minden tesztelendő funkció közül ez a legészrevétlenebb. Bármilyen jó is egy optimalizálás, a hatását csak hetek múlva fejti ki teljesen, de éppen ezért fontos, hogy már az induláskor jó adatok jelenjenek meg, és ne csak hónapok múlva derüljön ki, hogy valami nem stimmel. Azt, hogy az áruházunk keresőbarát legegyszerűbben az alábbi módon tudjuk letesztelni:

  • Látogassuk végig az oldalakat, és vegyük szemügyre azok forráskódját! Ehhez nem kell nagyon értenünk, csak megkeresni az elején a következő adatokat: meta name=”keywords”, meta name=”title”, meta name=”description”. Ellenőrizzük, hogy ezek tartalmaznak-e adatokat, és ha igen azok mennyire relevánsak az adott oldal tartalmát tekintve.
  • Szintén az oldalak forráskódjában keressük meg a meta name="robots" tagot és győződjünk meg arról, hogy annak tartalma "index, follow" legyen. Továbbá célszerű megvizsgálni még oldalunk robots.txt nevű fájlját is, hogy ne tartalmazzon olyan kizáró Disallow: / sort, mellyel a teljes weboldalunkat kizárjuk a keresőből. Ezek ugyanis szintén hatással vannak az oldal indexelhetőségére, és egy rossz beállítás meggátolhatja oldalunk feltérképezését és indexelését.

Összefoglalva az előbbieket egy webáruház beindítása előtti utolsó teszt általában pont annyira alapos, amennyi időt fordítunk rá. Elképzelhető, hogy kevés idő áll rendelkezésre. Ebben az esetben is végigmehetünk a fenti listán, legfeljebb a ritkábban előforduló szituációkat kihagyjuk, de még ez is sokkal hasznosabb, mintha semmit sem csináltunk volna.

Ha időhiánnyal küzdünk, bevonhatjuk a tesztelésbe ismerőseinket, akik idegen szemmel tekintenek webáruházunkra, vagy fizethetünk egyetemistáknak is a tesztelésért. Ez azért is hasznos, mert ők teljesen laikusként tekintenek majd oldalunkra, és olyan hibákat, hiányosságokat is észrevehetnek, amelyek felett mi átsiklottunk. Például, hogy mennyire egyszerű végigmenni a vásárlási folyamatunkon.

Ha viszont elegendő időnk van, akkor biztosra mehetünk, és megnézhetünk mindent.

Amennyiben pedig úgy látjuk, hogy minden rendben van, úgy a tesztadatok törlése után magabiztosan várhatjuk a webáruház indulását.

Reméljük tetszett a cikk!

Ha kérdésed merül fel, keress minket:

WebShop Experts
www.webshopexperts.hu
Tel: 06-1-234-5011
Fax: 06-52-445-880

Megosztás
5 végzetes tévhit e-kereskedőknek: Hogyan kerüljük el őket?
Hogyan vállalkozzunk sikeresen az Interneten? Összefoglaltuk azokat a legfőbb hibákat, melyek bármilyen webáruházat sikertelenségre ítélhetnek függetlenül attól, hogy éppen milyen termékeket kínálnak a látogatóik számára.
   2015-08-13    Webes varázslatok
Mennyi idő kell egy webáruház felfuttatásához?
Mennyi idő kell egy webáruház felfuttatásához? Egy új webáruház indításánál vélhetően mindenki abban bízik, hogy az áruház "befut", és egy igazi "pénztermelő gépezet" lesz belőle - vagyis több pénzt fog hozni, mint amibe az üzemeltetése kerül.
   2015-08-12    Webes varázslatok
Miért szükséges a webáruházunknak egyedi versenyelőny?
Hacsak nem vagyunk a legkülönlegesebb termékek kereskedői, a webáruházunk szinte biztos, hogy nem az első lesz az adott területen.
   2015-08-10    Webes varázslatok