Céges növekedés: az egyszerű üzenet a jó üzenet
Barna Tamás, a Republic Group ügyvezető igazgatója beszélt arról, hogy hogyan lehet hatékonnyá tenni egy marketing kampányt az egyszerűség jegyében. Ebből szemezgettünk néhány gondolatot.
A válság után azon cégvezetők, akik túlélték a nehéz időszakot és még mindig küzdenek a fogyasztókért, már másként gondolnak mindenre. Nem csak a vállalkozások élete lett nehezebb, de jelentősen átalakultak a fogyasztói szokások a kétezres évek elejéhez képest: ma már a fogyasztók sem szeretnek hitelt felvenni, költségérzékenyebbek lettek, és inkább az egyszerűbb üzenetekre vágynak.
A válságból, ha szép lassan, de kifelé haladunk. Barna Tamás szerint „az elmúlt fél évben mintha kibillentünk volna, mintha valami elindult volna felfelé. A kiskereskedelemben egészen szépek a mutatók, a fogyasztói bizalom pedig mintha kezdene helyreállni”.
Miért van szükség egyszerűségre?
A válság hatást gyakorolt a fogyasztókra, a vállalkozásokra és a fogalmakra is. Az egyszerűség ma már sokkal fontosabb, hiszen az egyszerűség érhetőbb. Az egyszerűség a megbízhatóság szinonimája lett, és ennek értelmezésére több példát felhozott, és kettőn be is mutatta, hogy mit is jelent az egyszerűség a mai fogyasztó számára:
az egyik a mindenkori kormánypárt egyszerű szlogenjei, a másik pedig a saját példája, amikor is új kazánt szeretett volna beépíteni házába.
- Az első példa egyszerű, mindenki – itt a fogyasztó a választó polgár – azt tesz hozzá gondolatban, ami neki eszébe jut róla.
- A kazános példa a bonyolultságra adja a példát, hogy az új kazán használati útmutatója 78 oldalas volt, pedig csak meleget szeretne a vásárló a szobájában.
Az első példa egyszerű, a második a bonyolultsága miatt riasztó. Az első példa szuggerál, a második túlbonyolít, és elriaszt.
Barna szerint „a média egészen obszcén mennyiségben dobálja ránk az adatokat, erre egy hasonlat: egyetlen napilap egyetlen kiadásának tartalma annyi információval szolgál, mint amennyivel a tizenhetedik századi ember egész életében találkozott”.
A jól működő márka adjon támpontot
Barna Tamás szerint három fontos részleten múlik, hogy a branding felépítése valóban le tudja fedni a találkozási pontokat a márka és a fogyasztó között.
- Az első: az empátia. A cég legyen tudatában annak, hogy milyen élethelyzetben vannak a fogyasztói, és miért kíváncsiak az adott termékre.
- A második, hogy biztos kézzel nyúljunk a lényeghez, azaz pontosan értsük meg, hogy mit és miért vásárolnak! Valóban szükség van a sok kiegészítőre, valóban szükséges az alaptermékhez?
- A harmadik az érthetőség. A lényeget és az érthetőséget tükrözze bármi, ami a termékkel kapcsolatos – legyen szó termékleírásról, cikkről, vásárlási tájékoztatóról. Hatalmas a kísértés a minél differenciáltabb, egyénibb, sokrétűbb változatra – de nem érdemes túlbonyolítani, az csak az értést zavarja.
A válság egyik közvetett hatása, hogy minden márkának újra kellett definiálnia magát – állítja a szakember. Sok mindent át kellett gondolniuk, hiszen az öt évvel ezelőtti tények nem biztos, hogy ma már megállják helyüket.
Azt is le kell szögezni, hogy a válság sok mindent átformált, megváltoztatott, de az alapszabályok nem változtak. A digitális forradalom mindenre hatással van, a kommunikációs piac nagy változásokon megy keresztül, de fontos szempontok a megtérülés, a vevő megtartása, a márkahűség, a piaci pozíció.
Rácz-Akácosi Attila
Web: motivator.ma
Telefon: 06-20-277-3889
A márkatudatosság vagy ahogy a leggyakrabban emlegetjük, a brand elsődleges szereplővé lépett elő a cégek marketing tervében. A brand olyan érték, ami hatalmas potenciált jelent minden vállalkozás számára, de a felépítése megfontoltságot, odafigyelést, időt és pénzt követel...
Habár üzleti tervekről már többször volt szó, de a témát újból és újból körbe lehet járni különböző szempontok szerint. Most a stratégiai marketingtervről lesz szó bővebben.
Tulajdonképpen mit is jelent a PR? Mi az a Brand Recognition? Egy könnyen érthető kis anekdota kering a neten, amiből minden világossá válik.