Címlista építés offline és online kampányokhoz
Egy kampány – legyen az akár offline, akár online vagy éppen kombinált – idő és pénzigényes
- postai DM anyagok szövegezése, grafikai előkészítése
- postázás
- e-mailek, érkező oldalak megírása, designjának megtervezése
- webáruház felkészítése
- ügyfélszolgálat tréningezése
- terméklogisztika
- … és számos egyéb költség és időigényes feladat merül fel a kampány során.
A kampány sikerességét azonban alapjaiban határozza meg, hogy milyen címlistával dolgozunk.
Ha a külcsín és a tartalom rendben van, akkor a siker kulcsa a kampánnyal megszólított szegmens minőségén múlik.
Ha olyan listával dolgozik, amely elavult, ellenőrizhetetlen forrásokból származik, akkor a legjobb esetben is a kukában, vagy a spam (levélszemét) mappában végzi a kampányanyag. Éppen ezért szeretném Önnek most megmutatni, hogy hogyan tehet szert olyan címlistákra, amelyek célpiacának a szereplőit tartalmazzák, és biztosan nem keverik bajba a NAIH-nál.
A klasszikus címlista építés, azaz a saját kezű módszerek
- Online vagy offline eszközökkel a vásárlóitól, ügyfeleitől – ez az egyik legegyszerűbb módszer, hiszen ők már megugrották az első lépést, megismerték az Ön cégét.
Ebben az esetben a már megszerzett érdeklődői felé tud hatékonyan marketingezni. A módszer előnye, hogy sok adatot tud a vásárlókról:
- értékesítési előzményeket
- ügyfélszolgálati tapasztalatokat
- az ügyfelek ismerik már a termékeit/szolgáltatásait, így várhatóan pozitívabban fogadják a kampányait, mint a teljesen idegenek
- ebből az adatbázisból tud építeni hozzájuk hasonló adatbázist
A hátránya, hogy nehéz kitörni vele új piacokra.
A gyakorlatban:
- történhet a fekete notesszel, azaz az üzletben megkérdezhetik az eladók a nevet, e-mail címet, felírhatnak néhány információt a vásárlóról: mit vett, milyen korosztályba tartozik
- offline nyereményjátékkal: Töltse ki az alábbi nyereményszelvényt, amellyel a hónap végén nyerhet egy…-t!
- névjegykártya-cserével
- online: vásárlás során, nyereményjátékkal, „csali anyaggal”, pop-up ablakokkal
- A „kémkedő” címlista-építés – irodaházak, ipartelepek, internet, telefonkönyv felhasználásával. Fontos tudnia, hogy az így gyűjtött adatok nem tartalmazhatnak olyan adatot, ami nem nyilvános forrásból származik.
Ha például egy nagyvállalat vezetőjét szeretné elérni, és valahonnan megszerzi a célszemély privát elérhetőségeit, ami nem szerepel a honlapon, vagy a cégadatbázisban, akkor hivatkoznia kell a forrásra.
A módszer előnye, hogy rendkívül jól targetált címlistája lesz, ami egy jól összeállított kampánnyal és jól meghatározott célcsoporttal átlagon felüli sikert hozhat.
A hátránya, hogy könnyű kétes forrásokból adatot gyűjteni, (ajánló nélkül gyakorlatilag egy hidegkapcsolatot kell felmelegítenie és gyümölcsözőre váltania) és rendkívül időigényes.
- Remarketing, retarget lista: ezek a saját kezű módszerek közé sorolandóak, ugyanakkor nem valós címlista épül ilyenkor. A weboldalára látogató emberek kapnak egy kis online címkét, hogy ők már kapcsolatba kerültek valamilyen szinten Önnel. Ezzel azokat tudja hatékonyan újra elérni, akik más elérhetőséget nem adtak meg a honlapján.
A módszer nem önálló listaépítési módszer, inkább a kampányának a B vonala, ahol a más módon megszerzett online érdeklődőit tudja egy második vonalon megkörnyékezni. Érdemes erre önálló érkező oldalakat készíteni, hiszen akit az első ajánlat nem fogott meg, azt valószínűleg ugyanaz a lehetőség nem fogja legközelebb sem lázba hozni.
Ezeket a listákat érdemes úgy beállítania Önnek is, hogy a 0-10-20-30-45-60-90 napja ott jártakat célozza meg különböző üzenetekkel, amelyben egy új lehetőséget csillant meg számukra, ha visszatérnek honlapjára.
A gyors és hatékony megoldások
- Listavásárlás: ma már számtalan forrásból vásárolhat ugyan adatokat, de ahogy korábban említettem, sok buktatója van a dolognak.:
- rossz minőségű a lista, nem a célcsoportja szerepel benne
- lopott, vagy jogszerűtlenül szerzett adatokat tartalmaz
- elévült adatok vannak benne
Ahhoz, hogy ezek Önnel ne történhessenek meg, mindig hiteles forrásból vásároljon ügyféllistát. Ilyen forrás például a Bisnode is, ahol nagyon jó minőségű marketing céglistákat vásárolhat Ön is, offline, online vagy kombinált kampányaihoz.
A Bisnode-nál
- hiteles forrásból származnak a cégek adatai
- a kiegészítő adatgyűjtéseikkel nagyon harminc szempont szerint tudnak Önnek célcsoport- listát szűrni
- az adatok napi szinten frissülnek
- több mint 130 ezer cégnél szerepel telefonszám és e-mail cím
Nagyon gyorsan beszerezhetőek a legális adatok, így a kampányához egy tökéletes címlista áll majd rendelkezésére a céginformációs rendszerből.
Ehhez hasonlóan a magánszemélyek adataiból is vásárolhat leválogatott, jó minőségű listákat. Sok forrás létezik itt is, érdemes utánanézni, hogy biztosan megfelelő adatbázis-szolgáltatót válasszon. Ilyen lehet például a KSH. A módszer egyetlen hátránya, hogy ezzel az Ön konkurensei is könnyedén élhetnek.
- Cégnyilvántartás: Ha az Ön termékének/szolgáltatásának jó ügyfelei, azaz célcsoportja a frissen alapított vállalkozások, akkor a céginformációs rendszerek segítségére lehetnek az új ügyfelek megszerzésében (pl. bankoknak, könyvelőknek, ügyvédeknek kifejezetten ajánlott módszer címlista építésre).
A fenti módszerekből Ön is láthatja, hogy számos módon építhet címlistát akár egy-egy célzott kampányhoz, akár általánosabb értékesítési és marketing célokra is.
Az egyetlen dolog, amire oda kell figyelnie, hogy jogosulatlanul ne használjon adatot (illegális forrásból, vagy visszavont engedéllyel: ilyen az e-mail-listáról történő leiratkozás, és az adatbázisból való törlés kérelme elektronikus-, vagy postai levélben, illetve rögzített telefonvonalon).
Sikeres címlista-építést kívánok Önnek is!
Szombati Orsolya