Egy vállalkozás születése és főbb állomásai 1. rész
De milyen folyamatokon, fázisokon megy keresztül egy vállalkozás? Egyáltalán, milyen olyan apró tevékenységek őszessége bújik meg a siker mögött,, amiről mindenki csak felületesen beszél?
Mi most ebbe igyekszünk Neked segíteni, az elmúlt évek tapasztalat szerint.
1. Tisztáznod kell, mit vársz a vállalkozásodtól?
Mindenek előtt tisztáznod kell, hogy mit vársz a vállalkozásodtól? Az elvárásaid és céljaid ugyanis sok mindent befolyásolnak a vállalkozás kiépítése során. Az üzleti ötlet kifejlesztésének irányát, azt, hogy egy üzleti ötlet megfelel-e számodra, a vállalkozás indításának módját, a vállalható rizikó mértékét és még sok minden mást.
2. Vállalkozási ötlet kitalálása, kidolgozása, ellenőrzése
Az üzleti ötlet egy igen fontos része a vállalkozás indításának.
3. Nyereségességi számítások
Mostanra már tudod, hogy mit szeretnél elérni a vállalkozásoddal, és ki is találtál egy olyan tevékenységet, mely megfelel az igényeidnek és képességeidnek. Nem érdemes azonban tovább lépni a megvalósítás útján, ha a vállalkozás már papíron sem hoz nyereséget. Az üzleti ötlet egyik tesztje, hogy kiszámolod, mennyi nyereséget tudsz elérni vele. Ha elégedett vagy az eredménnyel, akkor szabad az út a tervezés végső szakasza felé.
4. Marketing: hogyan juttatom el termékemet a vásárlókhoz?
A marketing kérdése is azt bizonyítja, hogy a vállalkozás kialakításának lépései között nagyon keveset lehet kihagyni vagy elhanyagolni. A marketing is egy kiemelt fontos terület, bár sokan talán nem így gondolják. Hiába van egy jó ötleted, melyet teljesen kidolgoztál és papíron nyereséges is, ha a termékedről a vevőid nem tudnak. Ha nem tudnak róla, akkor nem is jönnek vásárolni, és elmaradnak a tervezett bevételek. A vállalkozás indításánál a marketing egyrészt arról szól, hogy milyen módon tudod a legkevesebb költséggel és a leghatékonyabban tájékoztatni a leendő vevőidet a terméked létezéséről. Másrészről meg kell győznöd a vevőidet arról is, hogy a Te termékedet érdemes megvenni (nem másét), mert ezzel jobban járnak. Logikus, hogy minél hatékonyabb a marketing tevékenységed, annál több bevételed lesz. A marketinget még ma is sok félreértés és misztikum övezi, pedig nagyon egyszerű és logikus elveken alapszik.
5. Folyamatok megtervezése
Újból egy kiemelten fontos területhez érkeztünk. A vállalkozás nyereségessége sokban függ a vállalkozás folyamatainak hatékonyságától. Ha ugyanazt a tevékenységet jobb belső folyamatok mellett valósítasz meg, akkor nagyobb lesz a nyereséged is. A hatékonyság alatt elsősorban két tényezőt értünk: a költségeket és az időt. Ahhoz, hogy az árbevételedből minél több rész maradjon meg nyereségnek, a lehető legolcsóbban kell megoldanod a termelést vagy a szolgáltatást. A gyorsaságnak pedig főképp a versenyképességnél van fontos szerepe. A vevőid általában mindent azonnal vagy minél gyorsabban szeretnének megkapni. Ha gyorsabb vagy a versenytársaidnál, akkor sok vevő átpártol majd hozzád. A folyamatokkal már a vállalkozás tervezésének időszakában is kell foglalkozni, ám a tevékenység beindulása után a meglévő folyamatok fejlesztése még fontosabb szerepet kap. A tervezéskor elsősorban azt kell vizsgálni, hogy az összes szükséges folyamatot meg tudod-e valósítani a megfelelő színvonalon. Ha nem, akkor a vállalkozás indítása rizikóssá válik.