Hogyan legyen a márkád egyedi?
Így lesz a márkád egyedi!
Egy márka ismertető jegyei hasonlóak egy személy ismertetőjegyeihez: a név, az öltözet, a jól látható anyajegyek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy egy személy egyedi legyen.
A márkáknak is ehhez hasonló eszközei vannak arra, hogy egyediségüket, másságukat biztosítani tudják, és ne legyenek összetéveszthetők a konkurencia termékeivel.
A márkaazonosság legfontosabb elemei:
- márkanév – rövid, tömör, kiejthető(!) és kifejező, lényegre törő (pl. Sláger Rádió)
- logó - a márka lelke, olyan, mint egy igazolványkép (pl. Apple alma)
- foglalt szavak - a következetes márkaépítés és – teljesítmény eredményeként egy-egy jelző elválaszthatatlanul társul a márkához (pl. AVON – szépség)
- dallamok - a márka hangazonosítója (pl. Nokia szignál)
- csomagolás - a márkajegyek legfontosabb hordozója termékek esetén.
- szimbólumok, figurák és emblémák - ide tartoznak a márka szóvivői, kabalaállatai is (pl. Maggi tyúk)
- színek - támogatják a márka felismerését (pl. T-mobile – magento )
- szlogenek – röviden, de velősen kapcsolódnak a márkanévhez (pl. Háda az én stílusom)
A márka védelmének érdekében a kulcselemek jegyeit érdemes védjegyként bejegyeztetni. Ezzel jelentősen megnehezítjük a versenytársak esélyeit, hogy lekoppintsák legmenőbb termékeinket.A márka személyiségét felépítő és erősítő jegyekkel kapcsolatos több elvárás is van:
- Könnyen memorizálható legyen, vagyis a fogyasztó számára könnyen megjegyezhető és felidézhető legyen;
- Jelentést továbbító, a márkaértékekhez valamilyen szellemiséget vagy törekvést kifejező jelentést kapcsoljon;
- Átvihető, egyéb más kommunikációs eszközökön (pl. tévé, internet, szórólap) következetesen használható legyen;
- Adaptálható, újabb márkaváltozatok, fejlesztések esetén bővíthető, formálható, használható;
- Védhető, azaz jogi eszközökkel legyen védhető, ezáltal a versenytársak részére lehetetlen legyen elérni.
A márka személyiségének kialakítása, ápolása, fejlesztése során arra is következetesen ügyelni kell, hogy továbbra is azt a képet közvetítse a termékről vagy szolgáltatásról, amit mi szeretnénk kialakítani a vásárlóban.
Ennek a képnek a folyamatos alaki megjelenítése során egyedül a márka azonosító jegyeire van hatása a vállalatnak.
Minden további vélemény, a márkával kapcsolatos érzelmi kötődés, élményszerűség valamilyen külső inger hatására alakul ki. Ilyen külső ingerek lehetnek a vásárló körülményei, a barátok véleménye, a kereskedelmi partnerek hozzáállása, és még sorolni lehetne, milyen ingerközvetítőkre nincs hatással a vállalat márka kiépítésének folyamata.
A folyamatos fejlesztés során mindig ügyeljünk a kornak és a divatnak megfelelő frissítésére, miközben a szelleme és a törekvést továbbító üzenete nem változik, őrzi az alapvető értékeket.
Sikeres márka építést kívánok!
Rácz-Akácosi Attila
Web: motivator.ma
Telefon: 06-20-277-3889
Minden cég, amely jelen szeretne lenni az online felületeken vagy a nyomtatott médiában, kreál önmaga számára egy logót. A márkaépítés legalapvetőbb pontjáról van szó; egy jó logó idővel beivódik az emberek tudatába és ott is marad egészen addig, amíg tápláljuk azt a bizonyos...
A márkatudatosság vagy ahogy a leggyakrabban emlegetjük, a brand elsődleges szereplővé lépett elő a cégek marketing tervében. A brand olyan érték, ami hatalmas potenciált jelent minden vállalkozás számára, de a felépítése megfontoltságot, odafigyelést, időt és pénzt követel...
Az élete során minden vállalkozó átesik legalább egy cégalapításon. Aki az első cégét alapítja, annak alapvető információkra van szüksége elsősorban a jogi oldalról megközelítve.