Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Jelenleg nincs raktáron! Nem tragédia, de azzá válhat

  •  Webes varázslatok
  • 2016-02-24 12:10:00
  • Dávid Zoltán
  • www.webshopexperts.hu
A legáltalánosabb cél, hogy minél többet eladj. Ez nem is baj. A gond akkor kezdődik, mikor ezt túl jól csinálod és a beszerzési oldalon ezt nem tudod minden esetben megfelelően követni. Amikor elfogy egy termék a raktárból, mégis mi történjen a webshopban? A valóságban sem jó dolog üres polcokkal kinyitni reggel az üzletet.

 

 

Egyik alapvető kérdés, hogy továbbra is rendelhető legyen-e a termék? A kereskedőkben ilyenkor mindig kettős "háború" dúl: vegyem-e le az adott terméket a "polcról", őszintén jelezve, hogy nincs raktáron, avagy hagyjam-e őket továbbra is rendelni - extra hosszú határidőkkel - és akkor úgy hátha rendelnek az ilyen termékekből is - a mohóság nagy úr. Ennek a módszernek vannak azonban igen komoly hátrányai is: ha továbbra is úgy teszel, mintha a termék elérhető lenne, rengeteg fejfájást okozol Magadnak.

 

Törődnöd kell azzal, hogy mi történjen az olyan rendelésekkel, melyek tartalmaznak elérhető és nem elérhető termékeket egyaránt. Ezeket a rendeléseket meg kell bontanod, tájékoztatnod kell a vásárlót, aki aztán lehet, hogy már nem is kéri az elérhető termékeket sem. Ráadásul, ha külön szállítasz, meg kell bontanod a számlát is… Éppen ezért jópáran választják azt a megoldást, hogy mégsem teszik rendelhetővé a termékeket ilyenkor - de mit lehet ilyenkor tenni, hogy mégis "kihozzunk valamit" a dolgokból, és ne veszítsük el teljesen ezen látogatókat?

 

1. Bent hagyni vagy nem bent hagyni - ez itt a kérdés!

Ha épp nem rendelhető egy termék, akkor a legtöbben egyből azt a látszólag kézenfekvő utat követik, hogy kiveszik, és utána meg sem jelenik a termék a webáruházban. Ez az egyik legrosszabb dolog, amit tehetsz, sokan ezt teszik, de Te ne tedd! Mert mi történik, ha mégis?

 

  • A látogató nem fogja tudni, hogy az általa keresett termék része a kínálatodnak és 100%, hogy sem most, sem később nem fogja megvenni Tőled. Ezt a vásárlót tuti, hogy elveszítetted. Ha kifutott termékről van szó (ami soha többé nem lesz), akkor is látni fogod, hogy van jobb megoldás, mint kivenni a terméket.
  • A terméked adatlapja megszűnik létezni a keresők számára! Ezáltal kikerül a keresőkből és újbóli megjelenés esetén több nap telhet el, amíg újra feltérképezik a keresők. Ezen felül értékes találati helyeket veszíthetsz el.

 

Megjegyzés: ha mégis kiveszed a terméket (ne tedd), akkor a linkeket ne hagyd veszni! Irányítsd át a már indexelt, meglévő linkeket egy speciális oldalra, mely közli, hogy a keresett termék sajnos elfogyott, és helyette ajánlj más termékeket!

 

2. Kommunikáld - de milyen hangsúllyal?

Ha sikerült meggyőznünk, hogy érdemes bent hagynod ezen raktáron nem lévő termékeket, akkor talán abban is megállapodhatunk, hogy minden esetben kommunikáld egyértelműen már a termék és kategória oldalakon, hogy egy adott termék nincs raktáron, és ne csak a kosárnál. Ne próbáld elrejteni, mert ha túl későn derül ki, akkor biztos, hogy dühös kosárelhagyás lesz a vásárlás eredménye és a látogató azokat a termékeket sem vásárolja majd meg, melyeket ki tudnád szállíttatni. 

 

Ezen az oldalon a termék hiánya a „legfontosabb”, ráadásul egy STOP tábla jelzi, hogy ne is keresgéljek itt tovább. Feliratkozni már nem is tudok, ráadásul nem is akarok. (westcoastshaving.com)

 

A hangsúly továbbra is a terméken. A termékoldal továbbra is vágykeltő. A vevő csak azt követően veszi észre, hogy várnia kellene a termékre, mikor már eldöntötte: kell neki. (shoeguru.ca)

 

Kérdés, hogy mennyire érdemes a hiányt kommunikálni? A termék hiányának túlzott hangsúlyozása nem mindig jó, és ha az a legszembetűnőbb információ, akár káros is lehet. Ugyanakkor előnye is lehet - ha pl. gyorsan forgó termékkörrel dolgozol, limitált készletekkel, akkor a hiány kommunikálása ösztönözheti a látogatókat, hogy legközelebb gyorsabban döntsenek, és ne gondolkodjanak annyit a venni vagy nem venni kérdésen!

 

3. Gyűjtsd a feliratkozásokat!

Ebben az esetben minden webáruház arra törekszik, hogy az átmenetileg hiányos raktárkészlet miatt ne veszítse el rendeléseit. Erre szolgál az a funkció, hogy ilyen esetben „fel lehet iratkozni a termékre”. Vagyis a látogatók minden olyan termék adatlapján megadják email címüket mely nem rendelhető. Amint a termék újra elérhető, a rendszer automatikusan értesíti őket a megadott email címen. A feliratkozás legyen a lehető legegyszerűbb és leggyorsabb!

 

Ettől jobb már csak az lenne, ha telefonszámot elkérve SMS-ben lehetne értesíteni a várakozó vásárlókat. Erre példát nem ismerek… máig.

 

A feliratkoztatás azon felül, hogy segíti a kifogyott termékek eladását, kiváló eszköze lehet az igények felmérésének. Ha nem tudod, hogy egy új terméked mennyire lesz sikeres, tedd fel a webshop-ba és engedd, hogy a látogatók feliratkozhassanak rá. Figyeld, hogy hányan vennék meg, ha már megtehetnék. A feliratkozások számának alakulásából következtethetsz a fogadtatásra és talán nem raktározod alul vagy épp túl magad. 

 

Egy jó megoldás egy picit talán hiányos oldalon. A lehető legcélravezetőbb megoldás egyetlen mező használata. A látogatónak semmilyen „plusz” dolga nincs. (shop.modellmania.hu

 

Ezen a példán azt láthatod, hogy a termékre való feliratkozás regisztrációhoz van kötve. Ez viszont szerintünk komoly hiba, egy email cím megadás tökéletesen elégsége volna! (http://www.dis-order.com/shop)

 

4. Ajánlj mást!

Ha pontosan az a termék nem elérhető, amit a látogató keres, azért ne hagyd, hogy elveszítse a vásárlási kedvét. Sokan meglátják, hogy az adott termék nincs, nem látnak helyette más terméket és már el is hagyták az oldalad. Ha nincs a termék raktáron, ajánl olyat, ami van! Sokszor előfordul, van nagyon hasonló, az eredetileg kiszemelttől csak kicsit különböző termék, ami lehet, hogy szintén megfelelne, de a vásárló erről nem tud. Segítsd, és ajánlj másik terméket, ami viszont azonnal rendelhető. Ebben az esetben hangsúlyozd ezeket az ajánlatokat és lehet, hogy vásárlást mentettél meg abszolút vesztes helyzetből.

 

Itt igaz kifutott termékek helyett láthatunk ajánlatot, de nagy valószínűséggel ez a megoldás megmentette a vásárlást.
(lancome-usa.com

 

5. Érdemes-e már a termék-listázásnál kommunikálnod a hiányt?

A feliratkozás és az alternatív termék ajánlás igen jól működő megoldások, de ilyenkor gyakran felmerül a kérdés, hogy a kategória-oldali listázóban jelenjen-e meg egyáltalán, ha egy termék nincs raktáron. Hiszen ha megjelenik, akkor a látogató el sem fog jutni a termék oldalig, nem tud feliratkozni sem, és az alternatív változatok közül sem fog tudni választani. A válaszom ennek ellenére egy egyértelmű igen.

 

Abban az esetben ugyanis, ha a látogató nem tud megvásárolni egy terméket a termékoldalon, visszamegy a kategória oldalra, hátha talál valami megfelelőt. Megnyitja a következő terméket, de az sincs raktáron… és a következő sem. Ez az oda-vissza lépkedés azonban villámgyorsan igen frusztráló lesz a számára (az internetes vásáról hírhedten türelmetlen), és a látogató „ó, hát nincs is itt semmi” kijelentéssel elhagyja az oldalt - és ezzel szerzünk számára egy olyan negatív vásárlói élményt, hogy jó eséllyel soha többet nem fog nálunk vásárolni. 

 

A Kventa.hu a leginkább "best practice"-nek számító megoldással jelzi már a kategória oldalon is, hogy mi az ami rendelhető, és mi az ami nem: ami igen, az egy zöld színű raktáron felirattal van ellátva, ami nem, az egy piros rendelésre felirattal.

 

A Kventa.hu a raktáron nem lévő termékekből származó frusztráltság elkerülése érdekében az egész oldalra vonatkozóan biztosít egy "Csak raktáron lévő termékek listázása" funkciót.

 

Olyan is előfordul, hogy egy termékből több változat is elérhető, és ezek valamelyike van raktáron, valamelyik nincs - de hogyan tudod ezt a kategória oldalon szépen kommunikálni? Íme rá egy jó példa:

 

A kategória oldalon megkapható az összes termékváltozat elérhetősége. A „Stock information” szöveg fölött tartva az egérmutatót előjön egy táblázat mely a termék oldali megjelenítéshez hasonlóan minden változatról informál. Igaz, hogy nem látható az információ egyből, de ilyen mennyiség esetén ennyi megengedhető. A „Stock information” elég hangsúlyt kapott ahhoz, hogy ne kerülje el a figyelmünket. (evanscycle.com

 

Érdemes továbbá minél hamarabb kommunikálnod azt, ha tudod, hogy mikor lesz legközelebb raktáron az adott termék - mindig jobb egy biztos, de távolabbi dátum, mint egy intervallum, vagy egy "valamikor majd lesz". Példának ismét az evanscycles.com oldalt mutatnám meg: 

 

A termékoldalon minden egyes termékváltozat esetén jelezve van az elérhetőség. Amelyik termék esetén lehet tudni, hogy pontosan mikortól kapható, ott dátummal van kijelezve az újra rendelkezésre állás dátuma. (evanscycle.com

 

Reméljük tetszett a cikk!

Ha kérdésed van, keress minket!

Dávid Zoltán

WebShop Experts

www.webshopexperts.hu

Tel: 06-1-234-5011

Fax: 06-52-445-880

 

Megosztás