Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Merj nagyot álmodni, de ne feledd, tenni is kell érte!

  •  Vállalkozz!
  • 2015-11-09 13:15:00
  • Gál Andrea
“Az üzleti tervezés lényege, hogy bemutatod: honnan indulsz és hova akarsz eljutni.”
Közeledik a FIVOSZ által szervezett Fiatal Vállalkozók Hete Hete, ahol 11.17-én, kedden „Vállalkozás Indítási” nap lesz a GRUPAMA ARÉNÁBA. Ennek apropóján az üzleti terv rejtelmeibe szeretnénk bevezetni, de nem a szokásos bla-bla szöveggel, hanem hatékony és praktikus tanácsokkal.

 

Elvégre 2700 üzleti tervet értékeltünk, melynek felét személyesen elolvastam!

 

Az üzleti terv készítésének szükségességével kapcsolatban megoszlanak a vélemények, mert sokszor hallani olyan érveket, amelyek azt a látszatot keltik, hogy valójában nincs is szükség üzleti tervezésre.

 

Mindenek előtt nézzük meg ezeket a tipikus kifogásokat:

 

  • Nincs szükségünk üzleti tervre
  • Az üzletre kell fókuszálni, nincs most idő ilyesmire
  • A vállalkozások (pláne startup-ok) világa folyamatosan változik, mire elkészül a terv, már semmi sem ugyanaz
  • A nagyok sem csináltak üzleti tervet

 

Az üzleti terv céljai szerint készülhet:

 

  • cégalapítás előtt, első üzleti stratégia kidolgozásához
  • egy új ötlet kivitelezhetőségének vizsgálatára;
  • tulajdonostársak számára, jövőképalkotáshoz;
  • pályázat kiírók, potenciális befektetők, hitelezők meggyőzésére, ha külső pénzforrásra van szükségünk;
  • a meglévő cég eladásakor;
  • vagy a külső partnerek számára.

 

Az üzleti terv készítése előtt az alábbi kérdésekre kell választ találni – mindezt alaposan és őszintén:

 

  • Mi a célom, mit és hogyan akarok elérni? Mit akarok termelni, értékesíteni vagy szolgáltatni?
  • Kinek a részére készülnek a termékeim, kik a szolgáltatásom célcsoportjai? Mely földrajzi területen kívánok működni?
  • Miért fogják az emberek megvenni a termékeimet vagy szolgáltatásaimat? Miért választanák ezt, és miért nem a konkurencia hasonló termékét?
  • Ki a konkurencia? A termékeimet vagy szolgáltatásaimat a leghatékonyabban és a legjobb áron állítom-e elő?
  • Melyek a távlati üzleti céljaim? Milyen pénzeszközökkel tudom elérni? Mekkora profit és mekkora növekedési lehetőség előtt állok?
  • Mit jelent számomra a siker?
  • Ki és hogyan fogja vezetni a vállalkozást?
  • A Célok és víziók összhangban vannak?
  • Valamennyi kockázati lehetőséget felmértem?
  • Jól határoztuk meg a célcsoportunkat?
  • Hiteles, valós forrásokra fogom összeállítani az üzleti tervemet?

 

Üzleti terveddel szembeni elvárás:

 

  • Tömör, áttekinthető forma és tartalom,
  • Logikusan felépített, lényegre törő megfogalmazás, figyelemfelkeltő vezetői összefoglaló,
  • A műszaki, marketing, pénzügyi és emberi erőforrások alapos bemutatása,
  • A kiindulási körülmények, illetve a vállalkozás állapotának hiteles bemutatása, a kockázatok feltárása.
  • Pontos, hiteles, átgondolt információkon alapuljon,
  • A siker iránt elkötelezettségedet tükrözze,
  • Kockázatok helyes, reális felmérése látható legyen,
  • Formai és tartalmi szempontból megfelelő legyen,
  • Minden releváns melléklet csatolva legyen,
  • Legyen szakszerű,
  • Ügyelj, hogy helyesírási hibáktól mentes legyen és
  • Mindig kötessük be az üzleti tervünket!

 

Az üzleti terv előlapja illetve 1 Bevezető oldala, mindig tartalmazza az alábbiakat:

 

  • ÜZLETI TERV feliratot
  • A vállalkozás neve, címe, adatai, logó
  • A tulajdonosok neve, címe
  • A vállalkozás működési köre
  • Milyen célból készítjük az üzleti tervet?
  • Az adatok bizalmas kezelésre vonatkozó információk
  • Látható legyen, hogy kinek szánjuk
  • Az üzleti terv „bizalmas felhasználásra” kerüljön feltüntetésre!
  • Tartalomjegyzék 1 oldalnál Ne legyen több!

 

Amit NE hagyj ki az üzleti tervedből:

 

  • Cégnév
  • Jogi forma
  • Székhely
  • Telephely ( ha van)
  • Adószám
  • Alapítás dátuma ( ha már megalapítottad)
  • Cégbejegyzési számot ( ha van)
  • Számlavezető pénzintézet nevét
  • Bankszámlaszámot
  • Vállalkozás vezetője
  • Adózás rendje
  • Tőke ( saját, jegyzett)
  • Tulajdonosi struktúra
  • Főbb tevékenységi körök (TEÁOR)

 

Azonban az elmúlt években, több ezer üzleti tervet véleményeztünk, így összegyűjtöttük a leggyakoribb hibákat, melyeket TE NE KÖVESS EL!

 

  • mérleg szerinti eredményed minden évbe negatív, üzemi tevékenységed eredménye szintén
  • negatív a záró pénzügyi egyenleged
  • árajánlat hiánya: ezek nélkül nem tudsz tervezni!
  • üzemi tevékenység eredménye rosszul van összeadva
  • a vállalkozás tervezett éves jövedelmezőségi mutatója negatív

 

Amikkel már találkoztam és üzleti tervben, és nagyon nem kellettek volna beleírni:

 

 

  • Ilyet, csak akkor írj, ha valóban innovatív a vállalkozásod, és hagyományos webshopodat ilyen tulajdonsággal ne ruházd fel, főleg ne a befektetők előtt: „Vállalkozásom egy olyan szolgáltatást fog nyújtani Magyarországon, ami eddig nem ismert, és jelenleg a hazai piacon nincs. Ennek köszönhetően konkurenciával nem tudok számolni. Szolgáltatásom célja a külföldről történő internetes vásárlás megkönnyítése. Olyan webes infrastruktúrát építek ki, mintha egy magyar web shopból rendelnénk”
  • "Nincs gyengeségem" - legyél reálisan gondolkodó magad és a vállalkozásoddal szemben, ez a sikered jövője!
  • "Célcsoportom: 0-99 éves korig" - határold be a célcsoportodat!
  • "A célpiac elérés: 1-2 éven belül 60%" - szép dolog nagyokat álmodni, de maradjunk a realitások mezején!
  • Kockázatfelmérésnél az alábbiakat írod: "Szakmai tapasztalat hiánya és szakmai kapcsolatok hiánya" - tedd fel magadnak a kérdést: biztos, hogy most van ideje a vállalkozásom alapításának?

 

Apropó! És melyek az üzleti terv tartalomjegyzéke? Lásd az alábbiakban:

 

  • A vállalkozás alapadatai
  • Döntéshozói összefoglaló
  • Vállalkozás részletes bemutatása
  • Szervezeti felépítés és a vezetőség bemutatása
  • Működési (termelési / kereskedelmi / szolgáltatási) terv
  • Ágazati elemzés
  • Marketing terv
  • Kockázatelemzés
  • Pénzügyi terv
  • Mellékletek

 

Bízom, hasznos volt a cikk!

 

Szerző: Gál Andrea

Megosztás
Stratégiai terv minta: kérdések a pontos tervezéshez
Sok vállalkozás nem él a stratégiai tervezés lehetőségeivel, mert úgy gondolják, hogy az csak a nagy vállalatoknak szükséges. Pedig a stratégiai tervezés nincs mérethez kötve, alkalmazása bármekkora vállalkozásnak előnyére válik, hiszen kapcsolatot teremt az erőviszonyok és az...
   2015-09-16    Tippek
Szükséged van egy üzleti tervre. Ez kijelentés, és nem kérdés!
Mielőtt beindulna egy vállalkozás, ajánlatos előtte csinálni egy jó üzleti tervet. Ha vállalkozásod már van, de terved még nincs, akkor a vállalkozás működése közben is érdemes egyet létrehozni.
   2015-09-07    Tippek
Van terved mára? Nekünk 4 is akad!
Unalomig hajtogatott törvény, hogy kell üzleti terv a vállalkozásodhoz. Kevesebben tudják, hogy egy nem elég. Íme a négy alaptípus!
   2015-06-01    Vállalkozz!