Mit jelent a siker?
Jól megfigyelhető ez a jelenség a sportolóknál, egy úszónak például mindig van egy előzetes célkitűzése a versenyen elért időeredményével kapcsolatban. Ezt a konkrét célkitűzést hívjuk igényszintnek. Az igényszinthez viszonyított teljesítményünk határozza meg, hogy sikerként vagy kudarcként élünk meg valamit:
- Siker: ha egy személy teljesítményszintje meghaladja az igényszintjét.
- Kudarc: Ha a személy teljesítménye nem éri el az igényszintjét.
A sikerélménynek óriási szerepe van abban, hogy az egyének mennyit tesznek hozzá a csapat összteljesítményéhez. Érdemes megnézni, hogy általában milyen hatása van a kudarc, - illetve sikerélménynek a munkahelyi környezetben, illetve fontos a folyamatos sikerélmény biztosítása a kollégáknak, mert a siker mindig további sikert, és motivációt szül.
Miért tudnak hasonló képességű emberek közül egyesek folyamatos fejlődés mellett egyre sikeresebbé válni, miközben mások az ígéretes kezdés után leragadnak egy adott szinten? A téma középpontjában a „mindset”, azaz a szemléletmód áll. Megmutatjuk, hogy a megfelelő szemléletmóddal hogyan érhetjük el saját céljainkat és hogyan tudunk motiválni másokat, segítve ezzel az ő fejlődésüket - legyen szó szakmai vagy személyes célokról.
„A pekingi olimpiát megelőző 2-3 évben elvesztettünk döntőket, ráadásul kétszer ugyanazon ellenfél ellen. A fiúk attól féltek, hogy Pekingben újra ki fogunk kapni. (…) Kikerestem hát azokat a szakmai tévedéseket, amelyek miatt e döntőket elveszítettük, és elkezdtünk rajtuk dolgozni. Ebben a pillanatban a fiúknak megint lett egy fogódzkodójuk, tudták, hogy nem a jobb ellenfél miatt kaptunk ki a két döntőben, hanem mert mi valamit rosszul csináltunk. Ha pedig jól csináljuk, akkor nyerni fogunk. Ezzel a csapat vissza is nyerte magabiztosságát, aminek köszönhetően megnyerte az olimpiát.
Ha valaki nem a környezetében keresi a hibát, hanem legelőször saját magában, az – legyen szó tanulásról vagy sportról – előre lép” - Kemény Dénes, korább vízilabda szövetségi kapitány.
Gál Andrea