Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

PDAMánia - Egy webáruház története

  •  Sikersztorik
  • 2015-09-01 16:35:00
  • www.webshopexperts.hu
Nagyforgalmú webáruház egy szűk célpiac igényeire, avagy hogyan pozícionáljunk hatékonyan! Interjú Gál Tamással, a PDAMánia webshop alapítójával és vezetőjével.

K: Az oldaluk tanulsága szerint 2001-ben indultak. Akkoriban még se az e-kereskedelem se a PDA használat nem volt túl széles körben elterjedt idehaza. Honnan jött az ötlet, hogy mégis belefogjanak?

V: Az ötlet onnan ered, hogy én akkortájt egy Psion Revo típusú készüléket vásároltam és az ezzel kapcsolatos információkat kezdtem felkutatni az Interneten. Magyar oldalt nem találtam, ugyanakkor külföldi fórumokon több honfitárssal is "összefutottam". Innen jött a gondolat, hogy jó lenne egy hazai, magyar nyelvű oldal is.

 

K: A pdamania.hu nem csak webáruház, de informatikai hírmagazin is. Melyik volt előbb? A látogatottság vonzása volt a cél a webáruház számára, és ezért fogtak bele a tartalomszolgáltatásba is, vagy a webáruház lett építve a hírmagazin által felépített látogatottságra?

V: Egyértelműen a magazin volt előbb. A webáruház 2003 februárjában kísérleti jelleggel indult. A pilot indulásra azért volt szükség, hiszen a piac mérete nagyon szűk volt - legalábbis akkor így gondoltuk-. 3-4 hónap után azonban kiderült, hogy létjogosultsága van az áruháznak is. Azóta a két pillér (magazin-áruház) egymást kölcsönösen erősíti.

 

K: Az öt éves működés alatt a profil tovább bővült, most már van okostelefon.hu és noti.hu is. Milyen számszerű eredményekkel büszkélkedhet még a cég?

V: És már működik a totalGPS.hu is! :) Jelenleg 5 szerkesztőnk van, egy marketingesünk, egy ügyfélszolgálatos kollégánk. A webáruházi forgalmunk nem publikus, de a piac egyik legnagyobb szereplői vagyunk. A vevőszám havi szinten eléri a 700-750 főt – ez a szám kifejezetten az Interneten rendelőket jelenti, az üzletbe betérők nincsenek benne. Az oldal látogatottságára jellemző a napi átlag 8.000 egyedi látogató és a havi több, mint 2.000.000 oldalletöltés. Ez utóbbiak a weben talán nem túl nagy számok, de a saját piaci szegmensünkben jelentős.

 

K: Terveznek-e további diverzifikációt? Vagy inkább ezen területekből igyekeznek kihozni a maximumot?

V: Per pillanat nem tervezünk. Amiket stratégiailag meghatároztunk elértünk, de a világviszonylatban érezhető trendek az "okosabb" mobil eszközök terén természetesen meghatározzák a mi fejlődési vonalunkat is.

 

K: Milyen jövőt jósol önmaguknak, merre tervezik a további fejlődést?

V: Egyértelmű fejlődési irányaink vannak. A GPS-es navigáció például tavaly adott lendületet a piacnak, de idén is jelentős bővülést várunk. Éves szinten minimum 30% -os növekedést várunk minden mutatónk tekintetében. Ez a magazinnak újabb és újabb olvasókat jelent, a webáruháznak pedig további - remélem hosszú távon hűséges - vásárlókat!

Azt azért elárulhatom, hogy a 2005-ös év webáruházi forgalmát 2006 májusára, azaz 5 hónap alatt teljesítettük. Itt tehát a 30% jelentősen nagyobb lesz.

A fejlődésnek egyelőre akadályát nem tapasztalom, illetve egyértelmű elképzeléseink vannak külföldi piacokon történő nyitásra, ha a hazai piac stagnálna, beszűkülne.

 

K: Az üzlet milyen területeit végzik házon belül, és mit végeztetnek külső cégekkel?

V: Alapvetően szinte mindent házon belül végzünk. Azonban az oldal design terveit már külsős cég végezte tavaly nyáron. A logisztikát, azon belül a megrendelők felé történő kiszállítást egyértelműen külsős cégekkel, futárszolgálatokkal végezzük.

 

K: Milyen erős a verseny Magyarországon a pda online kereskedelmében? Illetve miben érzik különösen erősnek magukat?

V: Úgy tűnik, hogy a verseny erős, ami 3-4 nagy szereplő viadala. Amivel nyerhetünk az az, hogy nálunk az ügyfél van a középpontban. Mindent megteszünk azért, hogy az ügyfeleink számára a webes vásárlás élmény legyen, élvezzék a kényelmet! Ráadásul mindezt a lehető legalacsonyabb árakon tesszük. Azt gondolom, hogy az ügyfélkiszolgálásban vagyunk erősek, illetve a piaci jelenlétben, amit alapvetően a magazinunknak köszönhetünk.

 

K: Vannak-e hazai sajátosságok, amikkel külön meg kell küzdeni?

V: Sajnos a hazai piacon még nagyon nem EU és szabad verseny szellemben gondolkodik sok vállalkozás. Azt hiszem ez a legnagyobb probléma. A piacot azok szereplői, a keresleti és kínálati oldal kell, hogy szabályozza, nem pedig az értékesítési láncban résztvevő szereplők egyike-másika. Persze lehet, hogy mindezt rosszul látom. Ha külföldön működnénk a térnyerésünk még dinamikusabb lenne és a megszólítható piac mérete is nagyságrendekkel térne el. Ezen kívül a hazai gazdaságpolitika sem hat éppen ösztönzőleg a magyar vállalkozásokra...

 

K: Milyen online és offline marketing eszközöket használ a cég?

V: Lehet furcsa lesz a válaszom: nem használunk marketing eszközöket. Legalábbis külsőt nem, hiszen a magazinunk látogatottsága egyelőre elegendőnek bizonyul.

 

K: Mennyivel könnyebb vagy nehezebb a helyzet az online világban? Miben különbözik leginkább az üzletmenet egy fizikai számítástechnikai bolthoz képest?

V: Semmivel sem különbözik, az üzletmenet. A webes megjelenés a fizikai bolt egy elektronikus értékesítési csatornája. Természetesen magára a csatornára kellő figyelmet kell szentelni és úgy kell kialakítani és működtetni, hogy az ügyfelek megelégedésére szolgáljon. Az ezzel kapcsolatos extra munkaerő ráfordítás alapvetően fejlesztői, illetve ügyfélszolgálatos tevékenység.

 

K: Milyen értékesítés növelő technikákat alkalmaznak?

V: Leginkább az akciókat szoktuk alkalmazni. Jelenleg is fut egy vásárlási akció, és hamarosan jön majd az újabb akció is!

 

K: Milyen látogatottsága van az áruháznak? Ezek közül mekkora a visszatérő vásárlók aránya?

V: Ez nehéz kérdés. Mi alapvetően az áruházat és a magazin együtt auditáltatjuk, együtt mérjük. Visszatérő vásárlónk azonban egyre több van, de százalékos arányt most nem tudok mondani.

 

K: Milyen módszereket alkalmaznak az oldal hatékonyságának optimalizálására? Milyen adatokat mérnek folyamatosan, és miken igyekeznek javítani?

V: Én személy szerint évek óta foglalkozom webes usability-vel illetve nagyon fontonak tartom az ún. deffensive design alapelveket. Ezen kívül pedig sok energiát fektetek SEO-ba is (Search Engine Optimalization). Különösebb teszteket nem futtatunk, inkább nagyon tudatosan figyeljük a vásárlóink kéréseit, visszajelzéseit. Sokszor előfordul, hogy egy-egy jogos kérést, jó ötletet már aznap lefejlesztünk. Az eredmény pedig nem maradt el, ami látszik a vásárlások számából és a vásárlói elégedettségből is.

 

K: Milyen eszközöket alkalmaznak az egyszeri vásárlók rendszeres vásárlókká „alakítására”? Mi a titka a vevők megtartásának?

V: A vevő megtartásának titka a tiszta átlátható vásárlási és kiszolgálási folyamat és nagyon korrekt kiszolgálás! Azt hiszem ennyi. Ha mindez nem így történne, akkor lehetnének pontgyűjtő kártyáink és egyéb CRM eszközeink, az ügyfeleink elpártolnának tőlünk.

 

K: A webáruház mely részeit tartja a siker szempontjából különösen fontosnak? Melyek a kulcsterületek, ahol erős az oldal, és hol kellene még fejlődni?

V: Számunkra a legfontosabb négy elem a következő:

  • jól felépített katalógus fa
  • jó katalógus lapok
  • egyértelmű termék lapok
  • keresőmotor

Fejlődni minden területen mindig kell. Aki egyszer abbahagyja a fejlesztést a fejlődésben is megáll, a versenyben lemarad.

 

K: Mit tart az elektronikus kereskedelem legfontosabb sikertényezőjének, és mit tud tanácsolni az új belépőknek?

V: A hazai e-kereskedelem gyengeségének jelenleg a webes fejlesztési irányelvek (mind design, mind pedig működés) be nem tartását látom. A tanácsom csupán az, hogy az internetes áruházzal rendelkezők mélyedjenek el a fent is említett témakörökben (usability, deffensive design, stb.), vagy olyan céget bízzanak meg a fejlesztésekkel, akik élen járó profik.

A legfontosabb tényezőnek pedig azt a 15-20 másodperces időintervallumot tartom, ameddig egy-egy weben böngésző ember egy weblapon tartózkodik. Ez alatt meg kell szerezni a bizalmát és a vásárlásra kell rábírni.

 

K: Kedves Tamás, köszönjük szépen az interjút. További sok sikert kívánunk!

 

WebShop Experts
www.webshopexperts.hu
Tel: 06-1-234-5011
Fax: 06-52-445-880

Megosztás
Systemfarmer - Interjú
"Ha úgy érzed, hogy te mindenben jó vagy, akkor az, kevés lesz!"
   2015-03-17    Sikersztorik
Antener Kft
"Nem fogja senki megmondani a tutit, a meggazdagodás receptjét, és a jókor-jó helyen is csak nagyon keveseknek jön össze. "
   2015-01-26    Sikersztorik
Contrast
"Az elsődleges cél az volt, hogy tartalommal, hozzáadott értékkel töltsük meg a helyet és biztosítsunk egy közösségi teret elsősorban olyan fiatalok számára, akiknek fontos, hogy tartalmasan töltsék szabadidejüket."
   2014-11-18    Sikersztorik