Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Piackutatási titkok induló vállalkozóknak!

  •  Vállalkozz!
  • 2016-05-17 15:05:00
  • Gál Andrea
  • vallalkozzitthon.hu
Mielőtt új vállalkozásba kezdünk, vagy egy új terméket illetve szolgáltatást akarunk, a piacra dobni mindenképpen végeznünk kell némi piackutatást.

Mire jó a piackutatás?

A piackutatás segítségével olyan értékes információkhoz juthatunk, amelyek segítségével megbecsülhetjük a vállalkozásunk, vagy a bevezetni kívánt termékünk illetve szolgáltatásunk sikerét. Azáltal, hogy megkérdezzük a leendő ügyfeleinket a szükségleteikről és szokásaikról, a piackutatás segítségével megállapíthatjuk a megcélzott piacunk méretét, és a várható keresletet, árat és nyereséget is. Fontos azonban, hogy az alapoktól kezdjük.

A következő öt egyszerű kérdést kell feltennünk:

  • Kik lesznek a vásárlóink?
  • Mire van szükségük?
  • Milyen a konkurencia?
  • Milyen rések kínálkoznak a piacon?
  • Hogy viszonyulnak a termékünkhöz (teszt marketing)?

·         Ezen kérdések némelyikére már létezhet a megfelelő válasz - mindössze meg kell találnunk. Azonban néhány kérdésre, különösen az adott termékünkre vagy szolgáltatásunkra vonatkozókra, magunknak kell összegyűjtenünk az információkat. Ez költségesnek bizonyulhat, de léteznek egyszerű és egyértelmű megoldások is.

Két féle piackutatási típus létezik: mennyiségi és minőségi.

 

Mennyiségi kutatás

A piackutatás ezen formája számbeli adatokat eredményez. Felhasználhatjuk, hogy megállapítsuk a piac méretét, hogy mennyit ér, és hogy hol találhatók azok a területek, ahol növekedés érhető el. A mennyiségi kutatás arról is tájékozódást nyújt, hogy kik lesznek a vásárlóink: életkoruk, nemük, lakhelyük stb.

Minőségi kutatás

Bár nem szolgáltat számbeli adatokat, a minőségi kutatás nagy segítségünkre lehet abban, hogy megértsük a vásárlóinkat, és azok viselkedését. Sok esetben nincsenek előre meghatározott kérdések, ehelyett a résztvevőket különböző témákról, problémákról vagy lehetőségekről kérdezzük meg. Ez ideális módszer új ötletek szerzéséhez, vagy a már meglévők továbbfejlesztéséhez, a reklámokra vagy márkákra adott reakciók megfigyeléséhez és a piaci rések felismeréséhez.

Hogyan végezhetjük el mi magunk?

Használjunk ki minden lehetőséget, hogy visszajelzéseket kapjunk a vásárlóktól. Például, legközelebb, amikor egy ügyféllel beszélünk telefonon, kérdezzük meg: "Szeretnénk fejleszteni a vásárlóinknak nyújtott szolgáltatásainkat. Ön szerint milyen területeken kellene javítanunk?" De legyünk résen: az emberek gyakran azt mondják, amit szerintük hallani szeretnénk.

Csináld magad felmérések!

A legtöbb kisvállalkozás anyagi tényezők miatt saját maga kell, hogy elvégezze a piackutatási felméréseket. Bár ezek nem annyira hatásosak, mint egy független professzionális felmérés, mégis értékes információkkal szolgálhatnak. A következőképpen végezhetjük el a saját piackutatásunkat:

  • Határozzuk, meg a céljainkat. Először döntsük el pontosan mit is szeretnénk megtudni. Például arról szeretnénk információhoz jutni, hogy hogyan reagálnak a vásárlók egy szolgáltatásra? Esetleg a jövőbeni vásárlási szándékukról szeretnénk tájékozódni? Ez utóbbihoz nyílt és egyértelmű kérdések szükségesek.
  • Tervezzük meg a felmérést. Mindegy, hogy írásban vagy telefonon keresztül végezzük, a kérdőívnek mindenképpen egyértelmű kérdéseket kell tartalmaznia, könnyen követhető és könnyen megválaszolható kell, legyen. Gondolkozzunk el a legfontosabb területekről, amelyekkel kapcsolatban információkhoz szeretnénk jutni. Minden kérdést alaposan fontoljunk meg, és ne bonyolítsuk túl a kérdőívet túl sok kérdéssel vagy lehetséges válasszal.
  • Tegyük felhasználóbaráttá a kérdőívünket. Bár a feleletválasztós teszteket könnyebb elemezni és összehasonlítani, az önálló, írott válaszok több információt tartalmaznak. A minőségi kérdésekhez használjunk páros számú választási lehetőséget, hogy a válaszadók ne választhassák automatikusan a középsőt.
  • Végezzünk próbafelmérést. Próbáljuk ki a felmérés vázlatát egy tesztcsoporton, hogy megtudjuk valóban úgy értelmezik-e a kérdéseket, ahogy mi szerettük volna.

Fontos, hogy ezt követően elemezd a piackutatások eredményét és a válaszadóknak legyél hálás, köszönd meg segítőkészségüket.

Megosztás