Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Richard Branson: A sikeres vállalkozó 5 titka

  •  Lifestyle
  • 2016-02-28 18:45:00
  • Mehlhoffer Tamás
  • http://www.haszon.hu/richard-branson/1946-richard-branson-a-sikeres-vallalkozo-5-titka.html
A világ legsikeresebb vállalkozója jelentkezik új rovattal ezentúl a Haszon magazin minden számában, valamint itt, a haszon.hu-n minden héten. Richard Branson a világ legsikeresebb és legismertebb vállalkozóinak egyike, aki érthetően és számos vele megtörtént esettel mutat rá a sikeres cég titkaira - magyarul kizárólag a Haszon olvasói számára.

 

A haszon.hu- megjelenő nyitócikkében arról ír, milyen tulajdonságok és módszerek teszik sikeressé a vállalkozókat.

 

Gyakran kérdezik, hogy megtaláltam-e a sikeres üzletépítés titkát karrierem során. Ezért gondolkodni kezdtem, mi jellemzi a Virgin legsikeresebb vállalkozásait, és ami még fontosabb, mi siklott félre, amikor rosszul sikerültek a dolgaink. 40 év tapasztalatával az alább 5 titokra jöttem rá.

 

Élvezze, amit csinál!

Mivel a vállalkozás elindítása egy csomó munkát jelent, és rengeteg időt emészt fel, csak akkor vágjunk bele, ha élvezzük is. Amikor a Virgint egy nyugat-londoni alagsori lakásban elindítottam, nem azzal a szándékkal tettem, hogy üzleti birodalmat építek. A szándékom az volt, hogy olyan csináljak, amit szeretek és amelyből kifizethetem a rezsit. Nem volt nagy terv vagy stratégia. A nevet is a hasunkra ütve találtuk ki. Néhány barátommal dumáltam egy ital felett, és azt találtuk ki, hogy Virginnek (szűznek) nevezzük a céget, mert mindannyian újak vagyunk az üzleti életben.

 

Nekem a cégépítés azt jelenti, hogy valamire büszke lehetek, hogy összehozhatok tehetséges embereket, és alkothatok olyat, amely változást hozhat sokak életébe.Az üzletember kicsit olyan, mint egy művész: az üzlet elindítása olyan, mint egy üres vásznat megtölteni. Minden apró részletet a helyére kell tenni. Ám a művészi alkotásokkal ellentétben az üzlet sohasem készül el, folyamatosan fejlődik.

 

Alkosson kiemelkedőt!

Akár cégről, termékről, szolgáltatásról vagy brandről beszélünk, nem könnyű sem elindulni, sem túlélni, pláne nehéz sikert elérni. Éppen ezért valami nagyon radikálisan mást kell csinálni, hogy felfigyeljenek ránk. Nézzük csak meg az elmúlt 20 esztendő legsikeresebb vállalkozásait. A Microsoft, a Google vagy az Apple olyanba fogott bele, amilyet senki más nem próbált, ezzel felrázták az ágazatukat, és azóta sem álltak le az innovációval. Ma ők a domináns erők.

 

A munkatársak is legyenek büszkék a cégre!

A cégben emberek dolgoznak, és a legtöbb esetben ők képviselik a legnagyobb értéket.

 

Legyen jó vezető!

Vezetőként nagyon sokszor kell meghallgatnia másokat. Ön tudja, hogyan működik az agya, de nincs értelme véleményünket vita nélkül ráerőltetnünk másokra. A jó ötlet vagy jó tanács senkinek sem a monopóliuma.

 

Ki a terepre, hallgassuk meg, mit mondanak nekünk és tanuljunk belőle. Vezetőként dicsérni is tudni kell. Sohase kritizáljunk nyíltan embereket: ne kapjuk fel a vizet és mindig bőségesen ontsuk a dicséretet a jól végzett munkáért. Az embereink kivirágzanak, ha dicsérjük őket. Ha rosszul csináltak valamit, általában fölösleges emlegetni, mert tudják azt maguktól is. Ha valaki nem válik be, ne rúgjuk ki automatikusan. A vállalkozás igazi család. Ha tehát van más feladat a cégen belül, amelyben jobban teljesítene, próbáljuk ki ott az illetőt. A legtöbb esetben mindenki megtalálja a személyiségéhez illő munkát.

 

Legyen látható!

A jó vezető nem ül az íróasztal mögött. Sosem dolgoztam irodában - mindig otthonról dolgoztam -, de gyakran járok emberek közé. Úgy tűnik, mintha folyton utaznék, de a hátsó zsebemben van egy jegyzetfüzet, ahová kérdéseket, gondokat, jó ötleteket firkálok.

 

Ha a Virgin Atlantic egyik gépén utazom, biztos, hogy igyekszem szóba elegyedni a személyzettel és az utasok jó részével is. Ha a legénység egy csoportjával találkozom, legalább 10 javaslat vagy ötlet születik belőle. Ha nem írom le, másnap legfeljebb egyre ha elmlékszem, ha leírom, mind a 10-re. Képletesen szólva, gyerünk, rázzunk kezet minden utassal a gépen, és lesz jó néhány, akinek van egy-egy érdekes ötlete vagy megfontolandó problémája. Jegyezzük fel ezeket, kérjük el nevüket, e-mail címüket és mindenképpen válaszoljunk nekik már a következő napon.

 

Természetesen eleve olyan ügyvezetőket szoktam megbízni, akik maguk is e filozófia szerint járnak el. Ezért van, hogy ugyanúgy irányítunk egy nagy cégcsoportot, ahogy egy kisvállalkozó viszi a családi cég ügyeit - gyorsan és barátságosan reagálunk a vevők igényeire.

 

Ha a nulláról indulunk, évekig a túlélés" a kulcsszó. Nehéz ügy. Kezdetben nincs időnk és energiánk megváltani a világot. Helyette a pénzügyi vezetővel és a számlákkal kell küzdenünk. Szó szerint túl kell élnünk. Ha mégsem sikerül, csak jusson eszünkbe, hogy a legtöbb vállalkozás kudarcot vall, és a legtöbbet a kudarcból lehet tanulni. Ne törjünk le. Álljunk fel és kezdjük újra!

 

A 60 éves, angol származású Richard Branson alulról, de igen fiatalon kezdte: 20 éves korában alapította meg első vállalkozását, egy postai úton lemezeket forgalmazó céget. A nagy áttörést felfedezettje, a zenei csodabogár Mike Oldfield hozta, akinek első lemezét Branson adta kis, óriási sikerrel. Kiváló üzleti ritmusérzékével tíz éven belül a rockzene egyik legnagyobb kiadóját és lemezbolt-hálózatát hozta létre Virgin néven, majd az évtizedek során a turizmus, a repülés, mobiltelefonok, sőt a megújuló energiák területén is létrehozott nagyszabású és kisebb, sikeres vállalkozásokat, összesen 360-at. Jelenleg a világ 261. leggazdagabb embere, vagyona csaknem 4 milliárd dollár. Híres kalandor, többször megpróbálta léghajón körberepülni a Földet. Saját Forma-1-es csapata is van. Saját szigetén lakik, stílszerűen a Virgin-szigetcsoport egyikén.

 

Forrás: haszon.hu

Fordította: Mehlhoffer Tamás

Megosztás