Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Startup vállalkozó vagy? Könyörgöm, olvasd el ezt!

  •  Vállalkozz!
  • 2016-02-22 19:10:00
  • Szabó Ádám
  • http://blog.abstractgroup.hu
FIGYELEM! A megszokottól eltérő módon szókimondó írás következik.
FONTOS: a lenti vélemények kezdeti stádiumban levő, nulla vagy nagyon kevés regisztrált felhasználóval rendelkező startupokra vonatkoznak. Ha működő, validált startup szolgáltatásod van, akkor ez az írás nem neked való.

 

Akinek nem inge, ne vegye magára, de sajnos az alábbi hét hibát évek óta folyamatosan látjuk a magyar startupper piacon. Mi is elkövettük majdnem mind. Nem gondoljuk különlegesnek magunkat. Azért írtuk össze a lentieket, mert sokat megadnánk érte, ha létezett volna hasonlóan őszinte írás a startup vállalkozások buktatóiról akkor, amikor mi kezdtünk.

 

1. Mainstream vagy niche piac?

 

 

Niche piac: ahol egy különleges termék egy sajátos csoportnak – kiélezett verseny nélkül – jól eladható.

 

Ha annyi forintom lenne, ahányszor ezt hallottam: "Az én ötletemben az a jó, hogy mindenki a célközönségem. Ebből még akkor is milliárdos leszek, ha csak egy dollárért adom a szolgáltatást!"

 

Ez egy startupnál nem fog működni, ugyanis a "mindenkit" nem tudod költséghatékonyan célozni. Nem tudod megtalálni hol van, mit szeret, mi a problémája.

 

Perszóna: bizonyos tulajdonságokkal bíró felhasználók csoportja.

 

Mielőtt a csillagokra lőnél, előbb állíts fel vásárlói perszónákat, akiket érdekelhet a terméked, majd keresd meg őket, ha kell, akkor egyesével! És kérdezd meg, hogy látnak-e értéket a szolgáltatásodban.

 

Unalomig ismételt példa erre a Facebook. Ma már mindenki használja, de ők is egy jól definiált célcsoporttal indultak el: az egyetemistákkal. Sőt, közülük is csak egy egyetem hallgatóival.

 

Idézet a Wikipediáról"The website's membership was initially limited by the founders to Harvard students, but was expanded to other colleges in the Boston area, the Ivy League, and gradually most universities in Canada and the United States..." - Ők sem a "mindenkivel" indultak.

 

2. Skálázható vagy nem skálázható?

 

Skálázható: "easy to make larger, more powerful".

 

Alapvető hiba egy startup korai marketing tervét kivétel nélkül skálázható módszerekre építeni.

 

A Facebook és AdWords reklám például skálázható. Ha beállítod a konverziókövetést, akkor tudod mérni a ROI-t (return on investment), avagy azt, hogy megérte-e az adott hirdetés az árát.

 

Ez működő vállalatoknál szuper dolog: a profit néhány százalékából addig tudnak kísérletezni, amíg végül rátalálnak a fejős tehénre: a pozitív ROI-t hozó reklámra. Ezután nincs más dolguk, mint önteni bele a pénzt: minden fillér hasznot hoz (legalábbis egy darabig, amíg meg nem változik a piac, és/vagy a konkurencia is elkezdi ugyanezt csinálni).

 

Monthly burn rate: az a pénzmennyiség, amit havonta a startup felél (eléget).

 

De egy startupnál nincs ilyen. Nincs profit, csak monthly burn rate. És ha felteszed a startupod életét arra, hogy előbb találsz rá a fejős tehénre, minthogy megöl a burn rate, az nagyon veszélyes hazárdírozás.

 

Early adopter: a vásárlók azon csoportja, akiknek a legnagyobb szüksége van a termékedre.

 

Ehelyett csinálj customer developmentet, beszélj személyesen minden early adopterrel, és tudd meg minden titkos vágyukat. Ez nehezen skálázható. Sőt, időigényes, sokszor frusztráló munka. De egy startuppernek be kell vállalnia.

 

3. A tökéletes design

 

 

Szinte lehetetlen olyan webes felületet készíteni, ami minden eszközön, minden böngészőben, minden operációs rendszerrel tökéletesen jelenik meg. Nagyon fontos téma, de BŐVEN ráérsz még ezzel foglalkozni.

 

Kezdeti stádiumban ne kezdd el azzal terhelni a fejlesztőidet és grafikusaidat, hogy Sony okostelefonokon, X verziójú Androiddal, Opera böngészővel az egyik kép elcsúszik.

 

Az early adoptereket egyáltalán nem érdeklik az apró hibák. Majd ha már tízen jelentették ugyanazt, akkor vedd fel a teendőid listájának a legvégére.

 

Persze, legyen mobilbarát az oldal, ez alap, de ha kis hibák elüldözik a látogatóidat, akkor sajnos nem érdekli őket igazán a szolgáltatásod.

 

4. Eredeti vagy összeollózott-feltuningolt tartalom?

 

 

Az internet egy hatalmas másológép. Miért pont te akarsz 100%-ban egyedi tartalmat generálni?

 

Több mint hét milliárdan vagyunk a Földön, sajnos nagy az esély rá, hogy nem fogsz újdonságot létrehozni. De ettől értéket még teremthetsz!

 

Senkit sem zavar, ha elolvasol öt angol cikket, és ezekből a legjobb tartalmakat összeollózod lefordítod, hozzáadod a saját véleményed. Ezt hívják tanulási folyamatnak, teljesen természetes. Ez nem lopás. Az legnagyobb hírportálok is ezt csinálják. Az Index.hu cikkeinek 95%-a fordítás-összeollózás angolból, mégis népszerűek.

 

Ahelyett, hogy órákat töltenél egy apró Facebook poszt megírásával, ami aztán úgyis eltűnik a süllyesztőben néhány perc alatt, inkább keress rá BuzzSumon a népszerű tartalmakra és csatlakozz online közösségekbe (pl. Facebook csoportokba), ahol azonnal látod, mire van igény.

 

Sőt, kövesd a konkurenciád, és hozz le a népszerű posztjaikhoz hasonló kontentet.

 

5. A barátok véleménye

 

 

Ha azzal foglalkozol, hogy ki fogja ellopni az ötletedet, titokban tartod a projektet, hónapokig fejlesztesz a sötét szobádban, akkor félő, hogy a végtermék csak neked fog tetszeni.

 

Inkább menj és meséld el az ötleted az ismerőseidnek, barátaidnak. Ha úgy érzed, túl kedvesek veled, és nem mondják el az igazat azért, hogy ne bántsanak meg, akkor mondom a megoldást:

 

Kérd meg őket, hogy fizessenek elő rá! (pre-purchase) Amikor elő kell húzni a pénztárcát a zsebből, hirtelen mindenki őszintévé válik, és nem kapsz többé olyan fél válaszokat, hogy "Nagyon érdekes ez a cucc, biztos használnám!".

 

6. A nagy befektető vadászat

 

 

Kissé szubjektív lesz, de nekem ez a tapasztalatom:

 

Cash-flow (pénzáramlás): egy vállalat adott időszakra vonatkozó pénzállomány-változása.

 

Ha befektetőre vadászol, mielőtt meglenne az első pozitív cash-flowjú hónapod, akkor rosszul csinálod.
 

A befektetők nem azért léteznek, hogy a pénzükkel megmentsék a haldokló startupokat. Ők azért vannak, hogy a szaktudásukkal, kapcsolatrendszerükkel és tőkéjükkel nagyot lendítsenek a már amúgyis validált, működő ötleteken.

 

One-pager: egy oldalas vezetői összefoglaló, mely a startup tényszerű adatait tartalmazza.

 

Nem a gyönyörűre csiszolt one-pageredtől fognak elájulni, hanem attól, ha azt mondod, hogy fizetős hirdetések nélkül összeszedtél ezer AKTÍV usert, amiből húsz már fizet is neked.

 

7. Csapat vagy alkalmazottak?

 

 

Úgy tartja a mondás, hogy hire for attitude, not for skills.

 

Sokkal többet érsz olyan csapattagokkal, akiknek kevesebb ideje van foglalkozni a projekteddel (például főállás mellett), de valóban hisznek benne, és készek hónapokon, akár éveken át gürizni kevés pénzért, beletanulni új dolgokba a közös sikerért.
 

Jól válogasd meg a csapatod, és adj nekik tulajdonosi részt a projektből. Így az első kudarc után lesz, aki felsöpörjön téged a padlóról, és újra nekifoghattok a világ meghódításának.
 

Sok sikert, szerencsét, erőt kívánok hozzá!

 

Szabó Ádám

http://blog.abstractgroup.hu

Megosztás