Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Stratégiai terv minta: kérdések a pontos tervezéshez

  •  Tippek
  • 2015-09-16 18:15:00
  • Rácz-Akácosi Attila
Sok vállalkozás nem él a stratégiai tervezés lehetőségeivel, mert úgy gondolják, hogy az csak a nagy vállalatoknak szükséges. Pedig a stratégiai tervezés nincs mérethez kötve, alkalmazása bármekkora vállalkozásnak előnyére válik, hiszen kapcsolatot teremt az erőviszonyok és az elérhető lehetőségek között.

 

Ahhoz, hogy ezzel élni tudj, össze kell gyűjtened az üzleti környezettel kapcsolatos információkat, elemezned és felhasználnod kell azokat. A megszerzett információkkal összhangban a stratégiai tervezés során fel lehet fedni a vállalkozás gyengeségeit, erősségeit, és lehetőséget kapsz arra, hogy a gyengeségeken javítani tudj, az erősségekre pedig építkezz.

 

A stratégiai tervezés lényege, hogy észre vedd a környezeti tényezők és a vállalkozás közötti kölcsönhatást

Az üzleti környezethez hozzátartozik

  • a versenytársak pozíciója,
  • az ország vezetése,
  • a szállítói kapcsolatok,
  • az üzleti partnerek,
  • de ha van külföldi partnered is, akkor az árfolyam alakulása,
  • és a világ gazdasági helyzete is idesorolható.

Azt, hogy hogyan irányítsd a vállalkozásodat, nagyban befolyásolja az üzleti környezet is. Éppen ezért nagyon fontos az a gondolat is, hogy bármekkora a vállalkozás mérete, a stratégiai tervezés nem maradhat ki a tervezési folyamatokból.

Az erőforrásaid felmérése során meghozott döntéseid segítségével az üzleti környezeted változására is hatékonyabban tudsz reagálni. A vállalkozások nagy része az üzleti környezetet valahol a stabilitás és az instabilitás között látja, pedig ez a kérdés összetettebb.

Az ilyen szemléletű cégvezetés a saját vállalkozását teszi kétségessé, hiszen ma brutális versenyszellem mozgatja a piacot, így stratégia nélkül szinte biztos, hogy a vállalkozás elvérzik. Egyre több szakértő van azon a véleményen, hogy a világra már inkább a labilis üzleti környezet a jellemző, és ez miatt nagyon sok vállalkozás – több nemzetközi cég – szűnt meg létezni.

A piac változásával a versenyhelyzet is állandóan változik, így a vállalkozásod pozíciója sem állandó, mert néha olyan területről érkezhetnek új versenytársak, ahonnan nem is vártad – jelenleg az ázsiai cégek jelentik a legnagyobb konkurenciát.

 

Éppen ezek miatt is nagyon fontos, hogy a stratégiai tervezés fontos része legyen a tervezési folyamatoknak!

 

Összességében a stratégiai terv elkészítése sokat segít abban, hogy a felelősség mértékével tisztában legyél, a határozatlanságodat kordában tud tartani. A részcélok meghatározásakor összességében egy olyan kész tervet tudsz kidolgozni, ami vállalkozásod sikerességéhez vezet.

 

A részcélok meghatározásában sok csapdalehetőség rejlik, érdemes az alábbi kérdéseket átgondolva elkészíteni:

 

  1. Mennyire vagy elszánt abban, hogy sikerre vidd az elképzeléseidet, terveidet? – a kérdésre válaszolva választ kapsz önismeretből.
  2. Hajlandó vagy befektetni a saját pénzed és hosszú ideig fizetés nélkül dolgozni, feláldozva a szabadidődet és az életstílusodat, akár hosszú hónapokig? – a kitartásod nélkül nem fog menni maga az elindulás sem.
  3. Mi történik veled, ha a vállalkozás nem jól alakul? – „B” terv mindenkinek kell.
  4. Ha sikeres leszel, végül hány alkalmazottja lesz a vállalkozásodnak? – mekkora méretű vállalkozás irányítására vagy képes?
  5. Mennyi lesz egy év múlva a bevételed? És három- öt év múlva? – mekkora jövedelmet és milyen életszínvonalat szeretnél elérni?
  6. Mennyi lesz a piaci részesedésed ugyanekkor? – hogy látod most a jövő piacképét?
  7. Egy piaci szegmensre koncentrálsz, vagy termékek és szolgáltatások széles skálájával fogsz foglalkozni? – minél több termékkel foglalkozol, vagy minél több szolgáltatást tervezel, annál stabilabbá teheted a vállalkozásodat, viszont ne feledd el, hogy mindennek van határa!
  8. Mik a terveid a területi terjeszkedésre? Helyi? Országos? Nemzetközi? – itt már a nemzetközi gazdasági élettel és a jogi háttérrel is számolnod kell.
  9. Aktív vezető leszel, vagy a feladatok jó részét átruházod másokra? – a felelősség akkor is a tied!
  10. Ha átruházod, milyen feladatokat szeretnél megosztani? Eladások? Szakmai kérdések? Egyéb? – azokat a területeket érdemes megosztanod, melyekben úgy érzed, hogy nem vagy képes maximálisan teljesíteni.
  11. Mennyire érzed kellemetlennek, ha másoktól kapsz utasításokat? Tudsz dolgozni olyan partnerekkel és befektetőkkel, akik közvetlen beleszólási lehetőséget követelnek a vállalkozás vezetésébe? – mennyire tűrőd a függőségi viszonyt, hiszen a legtöbb vállalkozás ötlete abból is ered, hogy függetlenedjen másoktól.
  12. Függetlenül és magánkézben marad, végül felvásárolják, vagy tőzsdére megy a vállalkozásod? – valódi határidőt fogalmazz meg, mert lehet, hogy a lelked mélyén van benned a vágy, egyébként még sincs meg a kellő kitartásod.

 

Jó tervezgetést és sok sikert!

 

Rácz-Akácosi Attila

Web: motivator.ma

Telefon: 06-20-277-3889

 

Megosztás
ÓÓÓÓ, már megint az Üzleti terv...
Az újévi fogadalmak megvalósítása gyakran kudarcba fullad, mert az első akadálynál meghátrálunk. Esetleg el sem kezdjük a változtatást, mert túl gyengének érezzük magunkat. Vagy a másik oka a kudarcnak, hogy nem tudjuk, hogyan fogjunk hozzá.
   2016-01-06    Vállalkozz!
Hasznos tippek az eredménytervezéshez!
Az eredménytervezés célja, hogy adott időpontra megvizsgáljuk a vállalkozási tevékenység egésze nyereséges-e vagy sem.
   2015-12-01    Vállalkozz!
Merj nagyot álmodni, de ne feledd, tenni is kell érte!
Közeledik a FIVOSZ által szervezett Fiatal Vállalkozók Hete Hete, ahol 11.17-én, kedden „Vállalkozás Indítási” nap lesz a GRUPAMA ARÉNÁBA. Ennek apropóján az üzleti terv rejtelmeibe szeretnénk bevezetni, de nem a szokásos bla-bla szöveggel, hanem hatékony és praktikus tanácsokkal.
   2015-11-09    Vállalkozz!