Stratégiai terv minta: kérdések a pontos tervezéshez
Ahhoz, hogy ezzel élni tudj, össze kell gyűjtened az üzleti környezettel kapcsolatos információkat, elemezned és felhasználnod kell azokat. A megszerzett információkkal összhangban a stratégiai tervezés során fel lehet fedni a vállalkozás gyengeségeit, erősségeit, és lehetőséget kapsz arra, hogy a gyengeségeken javítani tudj, az erősségekre pedig építkezz.
A stratégiai tervezés lényege, hogy észre vedd a környezeti tényezők és a vállalkozás közötti kölcsönhatást
Az üzleti környezethez hozzátartozik
- a versenytársak pozíciója,
- az ország vezetése,
- a szállítói kapcsolatok,
- az üzleti partnerek,
- de ha van külföldi partnered is, akkor az árfolyam alakulása,
- és a világ gazdasági helyzete is idesorolható.
Azt, hogy hogyan irányítsd a vállalkozásodat, nagyban befolyásolja az üzleti környezet is. Éppen ezért nagyon fontos az a gondolat is, hogy bármekkora a vállalkozás mérete, a stratégiai tervezés nem maradhat ki a tervezési folyamatokból.
Az erőforrásaid felmérése során meghozott döntéseid segítségével az üzleti környezeted változására is hatékonyabban tudsz reagálni. A vállalkozások nagy része az üzleti környezetet valahol a stabilitás és az instabilitás között látja, pedig ez a kérdés összetettebb.
Az ilyen szemléletű cégvezetés a saját vállalkozását teszi kétségessé, hiszen ma brutális versenyszellem mozgatja a piacot, így stratégia nélkül szinte biztos, hogy a vállalkozás elvérzik. Egyre több szakértő van azon a véleményen, hogy a világra már inkább a labilis üzleti környezet a jellemző, és ez miatt nagyon sok vállalkozás – több nemzetközi cég – szűnt meg létezni.
A piac változásával a versenyhelyzet is állandóan változik, így a vállalkozásod pozíciója sem állandó, mert néha olyan területről érkezhetnek új versenytársak, ahonnan nem is vártad – jelenleg az ázsiai cégek jelentik a legnagyobb konkurenciát.
Éppen ezek miatt is nagyon fontos, hogy a stratégiai tervezés fontos része legyen a tervezési folyamatoknak!
Összességében a stratégiai terv elkészítése sokat segít abban, hogy a felelősség mértékével tisztában legyél, a határozatlanságodat kordában tud tartani. A részcélok meghatározásakor összességében egy olyan kész tervet tudsz kidolgozni, ami vállalkozásod sikerességéhez vezet.
A részcélok meghatározásában sok csapdalehetőség rejlik, érdemes az alábbi kérdéseket átgondolva elkészíteni:
- Mennyire vagy elszánt abban, hogy sikerre vidd az elképzeléseidet, terveidet? – a kérdésre válaszolva választ kapsz önismeretből.
- Hajlandó vagy befektetni a saját pénzed és hosszú ideig fizetés nélkül dolgozni, feláldozva a szabadidődet és az életstílusodat, akár hosszú hónapokig? – a kitartásod nélkül nem fog menni maga az elindulás sem.
- Mi történik veled, ha a vállalkozás nem jól alakul? – „B” terv mindenkinek kell.
- Ha sikeres leszel, végül hány alkalmazottja lesz a vállalkozásodnak? – mekkora méretű vállalkozás irányítására vagy képes?
- Mennyi lesz egy év múlva a bevételed? És három- öt év múlva? – mekkora jövedelmet és milyen életszínvonalat szeretnél elérni?
- Mennyi lesz a piaci részesedésed ugyanekkor? – hogy látod most a jövő piacképét?
- Egy piaci szegmensre koncentrálsz, vagy termékek és szolgáltatások széles skálájával fogsz foglalkozni? – minél több termékkel foglalkozol, vagy minél több szolgáltatást tervezel, annál stabilabbá teheted a vállalkozásodat, viszont ne feledd el, hogy mindennek van határa!
- Mik a terveid a területi terjeszkedésre? Helyi? Országos? Nemzetközi? – itt már a nemzetközi gazdasági élettel és a jogi háttérrel is számolnod kell.
- Aktív vezető leszel, vagy a feladatok jó részét átruházod másokra? – a felelősség akkor is a tied!
- Ha átruházod, milyen feladatokat szeretnél megosztani? Eladások? Szakmai kérdések? Egyéb? – azokat a területeket érdemes megosztanod, melyekben úgy érzed, hogy nem vagy képes maximálisan teljesíteni.
- Mennyire érzed kellemetlennek, ha másoktól kapsz utasításokat? Tudsz dolgozni olyan partnerekkel és befektetőkkel, akik közvetlen beleszólási lehetőséget követelnek a vállalkozás vezetésébe? – mennyire tűrőd a függőségi viszonyt, hiszen a legtöbb vállalkozás ötlete abból is ered, hogy függetlenedjen másoktól.
- Függetlenül és magánkézben marad, végül felvásárolják, vagy tőzsdére megy a vállalkozásod? – valódi határidőt fogalmazz meg, mert lehet, hogy a lelked mélyén van benned a vágy, egyébként még sincs meg a kellő kitartásod.
Jó tervezgetést és sok sikert!
Rácz-Akácosi Attila
Web: motivator.ma
Telefon: 06-20-277-3889
Az újévi fogadalmak megvalósítása gyakran kudarcba fullad, mert az első akadálynál meghátrálunk. Esetleg el sem kezdjük a változtatást, mert túl gyengének érezzük magunkat. Vagy a másik oka a kudarcnak, hogy nem tudjuk, hogyan fogjunk hozzá.
Az eredménytervezés célja, hogy adott időpontra megvizsgáljuk a vállalkozási tevékenység egésze nyereséges-e vagy sem.
Közeledik a FIVOSZ által szervezett Fiatal Vállalkozók Hete Hete, ahol 11.17-én, kedden „Vállalkozás Indítási” nap lesz a GRUPAMA ARÉNÁBA. Ennek apropóján az üzleti terv rejtelmeibe szeretnénk bevezetni, de nem a szokásos bla-bla szöveggel, hanem hatékony és praktikus tanácsokkal.