Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Szükség van a megosztási ikonokra egy webáruházban?

  •  Vállalkozz!
  • 2016-04-05 14:20:00
  • Szávai Norbert
  • WebShop Expertshttp://www.webshopexperts.hu
Sok webáruház használ közösségi megosztási ikonokat a termékoldalakon. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy rengeteg helyen olvashatunk a közösségi médiumok használatának fontosságáról, és ezzel mi se szeretnénk vitatkozni.

 

Viszont ez még nem felétlenül jelenti azt, hogy a megosztási gombok termékoldalakon való elhelyezése hasznára válik a webáruházunknak.

 

Sőt, véleményünk szerint ez a gyakorlat kifejezetten káros is lehet, és ronthatja a termékoldalaink konverzióját, így akár pénzt is veszíthetünk a használatukkal. Ennek fényében pedig azt mondhatjuk, hogy minél hamarabb töröljük azokat, annál jobb.

 

Természetesen nem várjuk el senkitől, hogy csak azért törölje most azonnal a megosztási modult, mert mi azt mondjuk. Inkább  felsorolunk néhány érvet, és bemutatunk egy esettanulmányt ennek kapcsán. Legvégül megmutatjuk azt is, hogyan tesztelhetjük le a megosztási ikonokat annak érdekében, hogy megtudjuk, az esetünkben hatékonyan működnek-e vagy sem.

 

Miért kellene törölnünk a közösségi megosztási ikonokat?

 

A megosztási gomboknak számos hátrányuk lehet:

  1. A legnyilvánvalóbb ok, hogy megnövelik az oldalunk betöltődési idejét, és nem titok, hogy az oldaltöltési időnek nagy hatása van a visszapattanási és konverziós rátákra, így végső soron a bevételünkre is.
  2. A közösségi megosztások alacsony száma negatív közösségi bizonyíték, azt sugallja a látogatóknak, hogy az adott tartalom érdektelen.
  3. A gombok értékes helyet foglalnak el a termékoldalon. Helyettük sokkal relevánsabb információkat is mutathatunk.
  4. Elterelik a felhasználók figyelmét, miközben a termékoldal célja az, hogy a látogatók kosárba tegyék a terméket.

 

Esettanulmány

A Taloon.com finn webáruház végrehajtott egy A/B tesztet. Az eredeti termékoldalak tartalmazták a megosztási ikonokat (bal oldali kép), míg az új verzióban (jobb oldalt) ezek már nem szerepeltek: 

 

 

Az eredmény: 11,9%-kal nőtt a kosárba rakások száma.

 

Persze a fenti érvektől és esettanulmánytól függetlenül még előfordulhat, hogy bizonyos webáruházaknál hatékonynak bizonyulnak a megosztási gombok. De itt sem kell a sötétben tapogatódznunk, ha meg szeretnénk tudni, hogy a webáruházunk ebbe a csoportba tartozik-e.

 

Kutatás

Ha jelenleg is használunk megosztási gombokat a termékoldalainkon, a legcélszerűbb, ha utána járunk, hogy milyen eredményességgel működnek.

 

Annak kiderítésére, hogy eddig mennyi közösségi megosztást kaptunk, végezzük el a következő lépéseket:

1. Gyűjtsük össze a termékoldalaink URL-jét.

2. Menjünk fel a SharedCount.com oldalra. Itt regisztráció nélkül csak egyesével ellenőrizhetjük az adott termékoldalakat, ezért célszerű beregisztrálni.

 

Ezután navigáljunk el az „URL dashboard” menüpontba, ahol a „Bulk Upload” gombbal végezhetünk el tömeges URL feltöltést. Naponta 1000 db az ingyenesen megengedett mennyiség, viszont ha összekötjük a fiókunkat a Facebookkal, akkor ez napi 10 000-re nő. 

 

 

3. Ezután megkapjuk a listát a megosztásokról, amit akár CSV-be is kiexportálhatunk. 

 

 

Döntési tényezők

Ha nem használunk megosztási ikonokat vagy csak a gombok törlésén gondolkodunk, akkor annak eldöntésére, hogy szükségünk van-e ilyen modulra, a következő tényezőket kell számításba vennünk:

 

Átlagos vásárló: szokott online dolgokat megosztani? Olyan termékeket vásárol, amelyeket az emberek szívesen osztanak meg a közösségi hálózatokon? Például a negyvenes éveikben járó férfiak el fogják mesélni az barátaiknak a Facebookon, ha kéziszerszámokat vagy fürdőszoba kellékeket vásároltak?

A termékoldalakra érkező közösségi forgalom mennyisége: ezt Google Analytics segítségével könnyen kideríthetjük.

A termékoldalaink közösségi megosztásainak a száma.

Az oldaltöltési idő növekedésének mértéke a megosztási ikonok következtében. Vessünk egy pillantást erre az egyszerű eszközre. Ha beállítjuk a saját webáruházunk adataira, akkor láthatjuk, hogy mennyit nyerhetünk a töltési idő csökkentésével. 

 

 

5. A közösségi média stratégiánk. Ha nincs, akkor jobban tesszük, ha nem foglalkozunk a megosztási gombokkal.

 

Alternatívák

A közösségi megosztási ikonoknak rengeteg alternatívája lehet, amelyek nagyobb hasznot hozhatnak, ha tartalmazza a termékoldalunk. Emellett, ha meg is hagyjuk a funkciót, vannak jobb megoldások is a betöltődő moduloknál. Lássuk:

 

1. Minél több információ áll a potenciális vásárlók rendelkezésre a termékoldalon, annál jobban segítjük a vásárlási döntés meghozatalát. Ezért kitörölve a megosztási ikonokat, olyan funkcióknak szabadíthatunk fel helyet vagy több helyet, mint a

 

  • termék elérhetősége
  • termékleírás (méretek, súly)
  • fizetési módok
  • szállítási opciók
  • visszaküldési feltételek
  • mérettáblázat
  • elérhető színek
  • ár kiírása nemzetközi valutában
  • biztonsági tanúsítványok
  • speciális ajánlatok és kedvezmények
  • ajánlások (keresztértékesítés vagy upsell)

 

A következő példában láthatjuk, hogy a megosztási gombok törlésével kevésbé lenne zsúfolt a termékoldal, így a termékparaméterek is könnyeben olvashatóak lennének: 

 

 

MediaMarkt.hu 

 

2. Betöltődő modulok (widgetek) helyett (melyek HTTP hívásokat küldenek) adjunk termékoldalainkhoz inkább linkeket, amelyek PHP-t használnak az aktuális oldal megosztásához. A Taloon.com is így csinálja ma már, miután megújították weboldalukat. 

 

 

3. Ha mindenképpen szeretnénk megosztási ikonokat a termékoldalunkra, olyat keressünk, ami aszinkron módon töltődik be.

 

Ha mégis widgeteket szeretnénk használni, akkor a megosztási ikonokat inkább az oldalsávban helyezzük el úgy, mint a FashionDays. Így legalább azt biztosíthatjuk, hogy ne foglaljon el értékes területet a látványvonal felett. 

 

 

Tesztelhetjük a megosztási ikonok termékoldali elhelyezkedését is. Az AMD ennek köszönhetően ért el 36-szoros növekedést a közösségi megosztásokban.

 

Tesztelés

Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy „oké, törlöm a megosztási ikonokat a webáruházamból, de honnan fogom tudni, hogy működik?”

 

Ehhez mindenképpen A/B teszt szükséges. Ez egyszerűen annyit jelent, hogy létrehozunk a termékoldalunknak egy olyan verzióját, amely nem tartalmazza a közösségi megosztási ikonokat. Majd elkezdjük mérni, hogy nőtt-e ennek következtében a konverzió.

 

De, hogy ne csak beszéljünk róla, itt egy példa lépésről lépésre:

 

  • Regisztráljunk az egy hónapos próbaidőszakért a Visual Website Optimizer (VWO) weboldalán, ahol 1000 látogatásig ingyen tesztelhetünk.
  • Helyezzük el a JS kódot a weboldalunk záró „head” tag-je elé, vagy kérjünk meg erre egy fejlesztőt.
  • Amint ez megvan, csak annyi a dolgunk, hogy létrehozunk egy kampányt, amely során betöltjük a szerkesztőbe a legnépszerűbb termékoldalunkat és aztán töröljük a közösségi megosztási modult. 

 

 

4. Ezután ki kell választanunk a célt. Itt válasszuk ki a „tracks page visits on” opciót, és adjuk meg a rendelés-visszaigazoló oldal URL-jét. 

 

 

 

5. Ha szeretnénk, a teszt beállításai között összeköthetjük a kampányt a Google Analytics-el.

 

6. Kész vagyunk. Most dőljünk hátra és várjuk meg, hogy a teszt legalább egy hétig fusson.

 

Ezzel a módszerrel könnyen kideríthetjük, van-e értelme a közösségi megosztási ikonok elhelyezésének a termékoldalon. A lényeg, hogy a tényeknek higgyünk, és ne a megérzéseinknek, vagy akár annak, hogy mit gondolunk a közösségi média fontosságáról.

 

Ez igazából minden olyan funkcióra is igaz, ami nem egyértelműen szolgálja a termékoldali konverziót, hanem inkább más célok miatt szerepel az oldalon. Például ezért van az, hogy általában a további termékajánlásokat se a látványvonal felett találjuk meg, hanem a termékoldal alján. Hiszen végső soron ezek is csak elterelnék a látogatók figyelmét a termékoldal legfőbb céljától, a kosárba rakásról.

 

Zárszó

A közösségi média fontos szerepet tölt be egy webáruház marketing stratégiájában, de a legtöbb webáruháznak ennek ellenére nem lenne szabad megosztási ikonokat szerepeltetni a termékoldalon, hiszen nagy valószínűséggel csökkenti a konverziót. 

 

Ezért azt javasoljuk, hogy akár használjuk a megosztási gombokat, akár nem, értékeljük újra a funkció helyzetét. Ehhez pedig használjuk a cikkben említett eszközöket és módszereket.

 

Ön használ megosztási ikonokat a webáruházában?  Ha igen, mik a tapasztalatai? Kérjük, írja meg nekünk véleményét a témáról a hozzászólások között! 

 

Forrás:

http://www.webshopexperts.hu

Szávai Norbert

Megosztás