Szükség van a megosztási ikonokra egy webáruházban?
Viszont ez még nem felétlenül jelenti azt, hogy a megosztási gombok termékoldalakon való elhelyezése hasznára válik a webáruházunknak.
Sőt, véleményünk szerint ez a gyakorlat kifejezetten káros is lehet, és ronthatja a termékoldalaink konverzióját, így akár pénzt is veszíthetünk a használatukkal. Ennek fényében pedig azt mondhatjuk, hogy minél hamarabb töröljük azokat, annál jobb.
Természetesen nem várjuk el senkitől, hogy csak azért törölje most azonnal a megosztási modult, mert mi azt mondjuk. Inkább felsorolunk néhány érvet, és bemutatunk egy esettanulmányt ennek kapcsán. Legvégül megmutatjuk azt is, hogyan tesztelhetjük le a megosztási ikonokat annak érdekében, hogy megtudjuk, az esetünkben hatékonyan működnek-e vagy sem.
Miért kellene törölnünk a közösségi megosztási ikonokat?
A megosztási gomboknak számos hátrányuk lehet:
- A legnyilvánvalóbb ok, hogy megnövelik az oldalunk betöltődési idejét, és nem titok, hogy az oldaltöltési időnek nagy hatása van a visszapattanási és konverziós rátákra, így végső soron a bevételünkre is.
- A közösségi megosztások alacsony száma negatív közösségi bizonyíték, azt sugallja a látogatóknak, hogy az adott tartalom érdektelen.
- A gombok értékes helyet foglalnak el a termékoldalon. Helyettük sokkal relevánsabb információkat is mutathatunk.
- Elterelik a felhasználók figyelmét, miközben a termékoldal célja az, hogy a látogatók kosárba tegyék a terméket.
Esettanulmány
A Taloon.com finn webáruház végrehajtott egy A/B tesztet. Az eredeti termékoldalak tartalmazták a megosztási ikonokat (bal oldali kép), míg az új verzióban (jobb oldalt) ezek már nem szerepeltek:
Az eredmény: 11,9%-kal nőtt a kosárba rakások száma.
Persze a fenti érvektől és esettanulmánytól függetlenül még előfordulhat, hogy bizonyos webáruházaknál hatékonynak bizonyulnak a megosztási gombok. De itt sem kell a sötétben tapogatódznunk, ha meg szeretnénk tudni, hogy a webáruházunk ebbe a csoportba tartozik-e.
Kutatás
Ha jelenleg is használunk megosztási gombokat a termékoldalainkon, a legcélszerűbb, ha utána járunk, hogy milyen eredményességgel működnek.
Annak kiderítésére, hogy eddig mennyi közösségi megosztást kaptunk, végezzük el a következő lépéseket:
1. Gyűjtsük össze a termékoldalaink URL-jét.
2. Menjünk fel a SharedCount.com oldalra. Itt regisztráció nélkül csak egyesével ellenőrizhetjük az adott termékoldalakat, ezért célszerű beregisztrálni.
Ezután navigáljunk el az „URL dashboard” menüpontba, ahol a „Bulk Upload” gombbal végezhetünk el tömeges URL feltöltést. Naponta 1000 db az ingyenesen megengedett mennyiség, viszont ha összekötjük a fiókunkat a Facebookkal, akkor ez napi 10 000-re nő.
3. Ezután megkapjuk a listát a megosztásokról, amit akár CSV-be is kiexportálhatunk.
Döntési tényezők
Ha nem használunk megosztási ikonokat vagy csak a gombok törlésén gondolkodunk, akkor annak eldöntésére, hogy szükségünk van-e ilyen modulra, a következő tényezőket kell számításba vennünk:
Átlagos vásárló: szokott online dolgokat megosztani? Olyan termékeket vásárol, amelyeket az emberek szívesen osztanak meg a közösségi hálózatokon? Például a negyvenes éveikben járó férfiak el fogják mesélni az barátaiknak a Facebookon, ha kéziszerszámokat vagy fürdőszoba kellékeket vásároltak?
A termékoldalakra érkező közösségi forgalom mennyisége: ezt Google Analytics segítségével könnyen kideríthetjük.
A termékoldalaink közösségi megosztásainak a száma.
Az oldaltöltési idő növekedésének mértéke a megosztási ikonok következtében. Vessünk egy pillantást erre az egyszerű eszközre. Ha beállítjuk a saját webáruházunk adataira, akkor láthatjuk, hogy mennyit nyerhetünk a töltési idő csökkentésével.
5. A közösségi média stratégiánk. Ha nincs, akkor jobban tesszük, ha nem foglalkozunk a megosztási gombokkal.
Alternatívák
A közösségi megosztási ikonoknak rengeteg alternatívája lehet, amelyek nagyobb hasznot hozhatnak, ha tartalmazza a termékoldalunk. Emellett, ha meg is hagyjuk a funkciót, vannak jobb megoldások is a betöltődő moduloknál. Lássuk:
1. Minél több információ áll a potenciális vásárlók rendelkezésre a termékoldalon, annál jobban segítjük a vásárlási döntés meghozatalát. Ezért kitörölve a megosztási ikonokat, olyan funkcióknak szabadíthatunk fel helyet vagy több helyet, mint a
- termék elérhetősége
- termékleírás (méretek, súly)
- fizetési módok
- szállítási opciók
- visszaküldési feltételek
- mérettáblázat
- elérhető színek
- ár kiírása nemzetközi valutában
- biztonsági tanúsítványok
- speciális ajánlatok és kedvezmények
- ajánlások (keresztértékesítés vagy upsell)
A következő példában láthatjuk, hogy a megosztási gombok törlésével kevésbé lenne zsúfolt a termékoldal, így a termékparaméterek is könnyeben olvashatóak lennének:
MediaMarkt.hu
2. Betöltődő modulok (widgetek) helyett (melyek HTTP hívásokat küldenek) adjunk termékoldalainkhoz inkább linkeket, amelyek PHP-t használnak az aktuális oldal megosztásához. A Taloon.com is így csinálja ma már, miután megújították weboldalukat.
3. Ha mindenképpen szeretnénk megosztási ikonokat a termékoldalunkra, olyat keressünk, ami aszinkron módon töltődik be.
Ha mégis widgeteket szeretnénk használni, akkor a megosztási ikonokat inkább az oldalsávban helyezzük el úgy, mint a FashionDays. Így legalább azt biztosíthatjuk, hogy ne foglaljon el értékes területet a látványvonal felett.
Tesztelhetjük a megosztási ikonok termékoldali elhelyezkedését is. Az AMD ennek köszönhetően ért el 36-szoros növekedést a közösségi megosztásokban.
Tesztelés
Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy „oké, törlöm a megosztási ikonokat a webáruházamból, de honnan fogom tudni, hogy működik?”
Ehhez mindenképpen A/B teszt szükséges. Ez egyszerűen annyit jelent, hogy létrehozunk a termékoldalunknak egy olyan verzióját, amely nem tartalmazza a közösségi megosztási ikonokat. Majd elkezdjük mérni, hogy nőtt-e ennek következtében a konverzió.
De, hogy ne csak beszéljünk róla, itt egy példa lépésről lépésre:
- Regisztráljunk az egy hónapos próbaidőszakért a Visual Website Optimizer (VWO) weboldalán, ahol 1000 látogatásig ingyen tesztelhetünk.
- Helyezzük el a JS kódot a weboldalunk záró „head” tag-je elé, vagy kérjünk meg erre egy fejlesztőt.
- Amint ez megvan, csak annyi a dolgunk, hogy létrehozunk egy kampányt, amely során betöltjük a szerkesztőbe a legnépszerűbb termékoldalunkat és aztán töröljük a közösségi megosztási modult.
4. Ezután ki kell választanunk a célt. Itt válasszuk ki a „tracks page visits on” opciót, és adjuk meg a rendelés-visszaigazoló oldal URL-jét.
5. Ha szeretnénk, a teszt beállításai között összeköthetjük a kampányt a Google Analytics-el.
6. Kész vagyunk. Most dőljünk hátra és várjuk meg, hogy a teszt legalább egy hétig fusson.
Ezzel a módszerrel könnyen kideríthetjük, van-e értelme a közösségi megosztási ikonok elhelyezésének a termékoldalon. A lényeg, hogy a tényeknek higgyünk, és ne a megérzéseinknek, vagy akár annak, hogy mit gondolunk a közösségi média fontosságáról.
Ez igazából minden olyan funkcióra is igaz, ami nem egyértelműen szolgálja a termékoldali konverziót, hanem inkább más célok miatt szerepel az oldalon. Például ezért van az, hogy általában a további termékajánlásokat se a látványvonal felett találjuk meg, hanem a termékoldal alján. Hiszen végső soron ezek is csak elterelnék a látogatók figyelmét a termékoldal legfőbb céljától, a kosárba rakásról.
Zárszó
A közösségi média fontos szerepet tölt be egy webáruház marketing stratégiájában, de a legtöbb webáruháznak ennek ellenére nem lenne szabad megosztási ikonokat szerepeltetni a termékoldalon, hiszen nagy valószínűséggel csökkenti a konverziót.
Ezért azt javasoljuk, hogy akár használjuk a megosztási gombokat, akár nem, értékeljük újra a funkció helyzetét. Ehhez pedig használjuk a cikkben említett eszközöket és módszereket.
Ön használ megosztási ikonokat a webáruházában? Ha igen, mik a tapasztalatai? Kérjük, írja meg nekünk véleményét a témáról a hozzászólások között!
Forrás:
Szávai Norbert