Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Van terved mára? Nekünk 4 is akad!

  •  Vállalkozz!
  • 2015-06-01 10:10:00
Unalomig hajtogatott törvény, hogy kell üzleti terv a vállalkozásodhoz. Kevesebben tudják, hogy egy nem elég. Íme a négy alaptípus!

Az üzleti terveket nagyjából négy csoportra lehet osztani. Beszélhetünk a nagyon rövid, tömör „minitervekről”, a „prezentációs-tervekről”, a „munkatervekről” és a „mi van akkor, ha tervekről”. Mindegyik más-más megközelítést igényel, és mindegyikhez különböző mennyiségű befektetett munka szükséges attól nem eltekintve, hogy a munka nem minden esetben térül meg és nem is garantálja a sikert. Ez ugyanis rengeteg olyan tényezőn múlik (szerencse, időzítés, stb), ami nagyon sok esetben rajtad kívül álló okok miatt hasal el.

A „miniterv”

A legtöbb címzett értékeli ezt a formát, mert rövid, gyorsan át lehet olvasni, és pillanatok alatt le is lehet tölteni telefonra, tabletre. Jellemzően ugyanazon elemeket tartalmazza, mint a hosszabb verziója, viszont kihagyja a legfontosabb elemeket a történetből. Kis vállalkozóként ez neked tökéletesen meg is felel, amennyiben viszont egy komplexebb vállalkozást szeretnél létrehozni, akkor ezt rögtön felejtsd is el.

A „prezentációs-terv”

A PowerPoint előretörése számtalan módon, ha nem teljes egészében változtatta meg a prezentációs technikát. És miközben a tervek egyre rövidebbek lettek, ez nem jelenti egyértelműen azt, hogy könnyebb is őket előadni, hiszen (nem vicc!) rengeteg ember alszik el a prezentációk hallgatása közben még abban az esetben is, ha az üzlet számára létfontosságú tényekről van szó.

Ugyanakkor számodra hatalmas előnyt jelent az, ha élőben tudod átadni a terveidet, ugyanis olvasva nem jön át az a szenvedély, az a tűz, ami jó esetben téged jellemez, és ami az egyik legfontosabb összetevője vállalkozásod sikerének. 20 perc alatt az összes kulcsfontosságú területet, a koncepciót, küldetést, pénzügyi előrejelzést be tudod mutatni.

Figyelj viszont arra, hogy a grafikonok mindig legyenek pontosak, és ne csak a képen szereplő szöveget olvasd fel (azt amúgy is látják), hanem megjegyzésekkel, magyarázatokkal hangsúlyozd az igazán fontos számokat. És ne hidd azt, hogy míg egy prezentáció viszonylag rövid, ez egyenlő a kevés munkával is… A legfontosabb kérdésekre (ki, mi, hol, miért és hogyan) adott válaszaid mindig, de tényleg mindig szerepeljenek benne!

A „munkaterv”

A munkaterv az az eszköz, ami segít abban, hogy működtesd a vállalkozásod a mindennapok során. Részletesen tartalmaznia kell a szükséges adatokat, és viszonylag rövidnek is kell lennie. A mini-tervvel ellentétben itt viszont megengedhető egyfajta informalitás is.

Hogy ez pontosan mit is takar? Tegyük fel, hogy az egyik legkomolyabb olyan versenytársadat, akit le kell nyomnod, Gábornak hívják. Nos, egy olyan tervben, amit egy banki alkalmazottnak mutatsz egy esetleges vállalkozói hitelért (jelen esetben a mini-terv), Gáborról körülbelül azt fogod írni, hogy „az árverseny egyik legfontosabb szereplője”, míg egy munkatervben szemrebbenés nélkül fogod legépelni azt a mondatot, hogy „mikor fejezi már végre be Gabi ezt a folyamatos őrült árcsökkentést??”

Mint az előbbiekből is jól látható, ez csak és kizárólag belső használatra alkalmazandó, így természetesen nem kell tartalmaznia az olyan számodra egyértelmű dolgokat, mint például a célok összefoglalója, vagy éppen a termékek látványfotói.

Az a jó ebben a tervben, hogy viszonylag szabadon dönthetsz róla, hogy mi kerüljön bele, mi maradjon ki belőle. Sok vállalkozó érzékeny arra, hogy kollégái tudják, hogy pontosan mennyit is visz haza, így ezt általában ki is hagyják belőle. Ha te is ilyen vagy ezzel, nyugodtan megteheted. Érezd magad szabadnak ezzel kapcsolatban, hiszen ez a terv olyan, mint a kedvenc ősrégi órád, amit a világ minden kincséért sem dobnál ki. Régi és már kiment a divatból, de még mindig becsülöd és szereted, ráadásul soha nem hagy cserben.

A „mi van akkor, ha terv”

Viszont fel kell készülnöd a legrosszabb eshetőségekre is, és mikor előre nem látható események történnek, akkor lép életbe a „B” terv, a vészforgatókönyv. Ez a munka-terv egyik variánsa, tartalmazza az olyan eshetőségeket, amikkel számolnod kell. Ilyen lehet a piaci részesedés vesztés, egy kemény árverseny vagy éppen a menedzsment egyik legfontosabb tagjának (najó, az utánad lévő) sunyi disszididálása a konkurens céghez. Ha rendelkezel ilyennel, a bankok és befektetők is szívesebben állnak veled szóba, hiszen azt látják, hogy tisztában vagy azzal a ténnyel, hogy egy cég irányítása nemcsak napfény és margarita koktél, hanem bizony kőkemény harc

Ugyanakkor ennek a tervnek van egy másik oldala is, amit hasznosítani tudsz, mivel tartalmazza a lehetséges fejlődés kockázatait. Mi történik akkor, ha felemeled az árakat? És ha munkatársaid képzésébe fektetett pénzt növeled? Milyen hatással lesz cégedre, ha sikerülne felvásárolnod a vetélytársadat? Ez a terv segít abban, hogy felmérd, mely területeken ért meg a vállalatod a fejlődésre, a következő lépcsőfokra ugráshoz. Pontosan láthatod, hogy mikor jött el az alkalom egy új gép telepítésére, egy új alkalmazott felvételére.

A „prezentációs-” és a „munkaterv” kivételével ezek a dokumentumok nem a céged mindennapi működésében játszanak szerepet, sokkal inkább a váratlanra, vagy az esetleges fejlődésre készítenek fel. Pontosan láthatod belőlük, hogy mikor érett meg az idő a továbblépéshez, és éppen ez a legfontosabb szerepük.

Megosztás
Stratégiai alapcélok
A vállalkozás alapvető célja az üzleti haszon maximalizálása, amelynek eléréséhez a valóságra épített stratégiai tervezés ad támogatást. A stratégiaalkotás igazi kreatív folyamat, magában foglalja a cég jövőjére vonatkozó célok kitűzését, és a célokhoz vezető utat, eszközöket...
   2015-12-17    Vállalkozz!
Merj nagyot álmodni, de ne feledd, tenni is kell érte!
Közeledik a FIVOSZ által szervezett Fiatal Vállalkozók Hete Hete, ahol 11.17-én, kedden „Vállalkozás Indítási” nap lesz a GRUPAMA ARÉNÁBA. Ennek apropóján az üzleti terv rejtelmeibe szeretnénk bevezetni, de nem a szokásos bla-bla szöveggel, hanem hatékony és praktikus tanácsokkal.
   2015-11-09    Vállalkozz!
Üzleti terv készítés: így tesz tönkre a rossz üzleti modell
A vállalkozásvezetés nem kevés feladatot és felelősséget jelent a cég vezetőjének, ráadásul egy cég létrehozásában is nagyon sok kockázat van. A tapasztalatok szerint az induló vállalkozások alig 25 százaléka működik tovább egy évnél, és csak minden második éli meg az ötéves...
   2015-07-06    Vállalkozz!