Versenyelőny, avagy a piackutatás rejtelmei
A piackutatás eredményének világosan kell mutatnia, hogy van igény a termékre vagy szolgáltatásra, van fizetőképes kereslet, a keresletet a vállalkozás képes kielégíteni, és ami a legfontosabb, hogy a vállalkozás képes nyereséget termelni.
A mikro- és makro-környezet elemzése, benne a vállalkozás helyének, szerepének körvonalazása,
- Célpiac konkretizálása: mérete, elkérhető árak, elérhető haszon mértéke, reklámhordozók körülírása, vásárlási szokások és ciklikusságának elemzése; a keresleti oldal várható változásai, a másodlagos piac meghatározása.
- Lehetőségek az üzletágban: Piacszegmentálás (vevőcsoportokra bontás), a célpiac kijelölése, Versenyhelyzet elemzése, pozícionálás (versenytársaktól való megkülönböztetés).
A versenyhelyzet elemzésében az iparág, és az azzal kapcsolatos széleskörű felmérés (története, trendje, kritikus pontjai) leírását tartalmazza.
A versenytársak piaci részesedéséről, az előnyök és hátrányok elemzéséről, a vevők igényeinek leírásából, a minőség- ár-befektetett energia arányairól, a hírnévről, tőkeerő szükségletéről és a vállalkozást sikeressé tevő kulcsemberek meghatározásáról sem szabad elfeledkeznünk.
Itt elsősorban a piac szegmenst kell figyelembe venni, például a helyi ügyfelek igényét, vagy egy adott korcsoportot.
- Jelezni kell, mekkora a jelenlegi piaci szegmens függetlenül attól, hogy növekszik vagy csökken
- Vázold fel a fontos trendeket, és a mögötte álló lehetőségeket
- Vázold fel a célcsoportot jelentő vásárlók legfontosabb jellemzőit
- Vedd számba a jelenlegi ügyfeleket is (pl. egy korábbi, hasonló vállalkozásodból)
A konkurens termékek szolgáltatásos vizsgálata elkerülhetetlen. Javaslom, hogy az alábbi szempontok alapján vizsgáljuk őket:
- Fel kell precízen sorolni az a sikeres konkurens termékeknek/szolgáltatásoknak előnyeit és hátrányait
- Le kell írnod, miért választanának téged a vevők, és miért nem a versenytársaidat
- Miért tudod legyőzni a versenytársaidat, és szerinted ők hogyan fognak reagálni erre
Bizonyítanod kell, hogy a megcélzott piacon életképes lennél, és tudod, hogy hogyan fogsz nyerni. Meg kell mutatni, hogy a terved győzhet!
Sok sikert!
Gál Andrea