Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

A névválasztás művészete

  •  Vállalkozz!
  • 2014-12-22 07:35:00
  • www.entrepreneur.com
A vállalkozás elnevezése elsőre egyszerű feladatnak tűnik, azonban minél inkább töprengsz a kérdésen, annál nehezebbé fog válni a tökéletes név megtalálása.

 

Természetes emberi igény van ugyanis arra, hogy egy elnevezéssel az adott cég profilját is megpróbáljuk leírni, ugyanakkor a vállalkozás névadása során nem célravezető ezt alkalmazni, hiszen valószínűleg úgysem lesz hosszú életű. Az „IBM”-et sem hívjuk például International Business Machines-nek, ahogy a Kentucky Fried Chicken is sokkal inkább „KFC”.

 

Mivel az ügyfelek elsőként a vállalkozásod nevével találkoznak, ezért kellő odafigyeléssel kell ezt kiválasztani. Ahelyett, hogy működésed területét, vagy a gyártott terméket próbálnád meg leírni, állj kreatívan a kérdéshez!

Egy jól kiválasztott név ugyanis nemcsak, hogy személyiséggel ruházza fel cégedet, hanem egyfajta „pluszt” is ad hozzá azzal, hogy szimbólumokat, „önkéntelen képzeteket” kapcsol hozzá. Tökéletes példa erre a „Puma” márkanév, hiszen sokkalta inkább az erőt és dinamizmust társítjuk ehhez, mintsem a vállalat által gyártott termékeket.

 

Azok a cégek, akik ezt nem alkalmazzák, elveszítik azt a lehetőséget, hogy a vásárlókat megfogják. Egy jól kiválasztott név gondolatok egész láncolatát tudja beindítani a vásárlóban, ezáltal teremtve erősebb kötődést.

Gondolj a már jelenleg is élő vállalkozások neveire, majd tekints rájuk először szóként, később márkaként.

 

Milyen képzeteket kapcsolsz ezekhez? Hogyan jött például az Apple márkanév?  Sok legenda terjedt el a névadással kapcsolatban, és tulajdonképpen ez is egy siker, hiszen az emberek beszéltek és gondolkodtak erről…

Vannak olyanok, akik Newton legendás almájához kötik a nevet, mások szerint az alma egyenlő a bibliai Tudás Fájának termésével… Walter Isaacson: Steve Jobs című könyve szerint valójában egyszerűen egy olyan megdöbbentő nevet szerettek volna találni, ami egyben humoros is.  Saját bevallása szerint a névadás pillanatában Jobs éppen gyümölcs diétán volt, és egy almaültetvényről tartott hazafelé. Ráadásul mivel minél korábban le szerették volna tudni a cégbejegyzést, így maradtak a mára már fogalommá vált „almánál”. Ebből is látszik, hogy akár egy hétköznapi név is mekkora utat járhat be

 

Gondolkodj el cégeden, hogy mit is szeretnél nyújtani, milyen filozófiát szeretnél képviselni. Ezek után próbálj meg olyan szuggesztív szavakat találni, amelyek leírják ezeket. Ehhez csukd be a szemed, és gondolatban pörgesd a szavakat egymás után, hagyd, hogy az egyik szó magával húzza a következőt, és így tovább… Ezzel az „asszociálás lánccal” tulajdonképpen utánzod a leendő vásárlóid fejében lezajló tudat alatti történéseket, így egyiknél se időzz sokat, csak a neked leginkább tetszőket írd le, hogy később visszatérhess hozzájuk. Ha úgy érzed, hogy megtaláltad a megfelelő neveket, teszteld is le ezeket az ismerőseiden! Milyen reakciót vált ki belőlük a szó? Kíváncsiak izgatottak lettek? Akkor jó irányba tartasz! Ha azonban unottan, és minden további érdeklődés nélkül hagyják a dolgot, mindenféleképpen átgondolásra szorul az ötleted…

 

Ha nagyon bátortalan vagy a kezdeti időkben, nem vagy biztos abban, hogy elég egy „márkanév”, tegyél egy kiegészítést mellé, amelyet vállalkozásod megerősödését, beágyazódottságát követően nyugodtan el is hagyhatsz... Az előbbi példánknál maradva, az „Apple” is „Apple Computers” volt a kezdeti időkben

 

De nem szabad akkor sem elkeseredned, ha nem találod meg egyből a tökéletes nevet. A névadás folyamata művészet és tudomány is egyben, így távol van az egyperces művelettől. Érezned kell a szavak valódi jelentését, fogékonynak kell lenned azokra az impulzusokra, amelyeket kiváltanak. Nem elég, ha csak látod őket, érezned is kell! Ugyanakkor céged folyamatosan fejlődik és változik, így természetesen a név is változhat. Ha igazán szeretnéd, és hagysz teret a kreativitásodnak, biztos, hogy megtalálod a tökéletes nevet, amely az alapjává válik a vásárló és céged közti kapcsolatnak.

 

Megosztás
Milyen a jó logó?
Minden cég, amely jelen szeretne lenni az online felületeken vagy a nyomtatott médiában, kreál önmaga számára egy logót. A márkaépítés legalapvetőbb pontjáról van szó; egy jó logó idővel beivódik az emberek tudatába és ott is marad egészen addig, amíg tápláljuk azt a bizonyos...
   2015-07-20    Tippek
Így építs márkát a cégednek!
A márkatudatosság vagy ahogy a leggyakrabban emlegetjük, a brand elsődleges szereplővé lépett elő a cégek marketing tervében. A brand olyan érték, ami hatalmas potenciált jelent minden vállalkozás számára, de a felépítése megfontoltságot, odafigyelést, időt és pénzt követel...
   2015-07-13    Vállalkozz!
Tippek, trükkök, tanácsok vállalkozásod sikeréhez
Vállalkozást alapítani és működtetni nem egy sétagalopp…      
   2015-03-12    Vállalkozz!