Árképzési stratégiai tippek!
A vállalkozás termékeinek és szolgáltatásainak értékesítése során ki kell alakítanod a terméked/szolgáltatásod árait és díjait. Ahogy a munkavállaló is meghatározza mennyit szeretne kapni munkaerejéért, szakmai tudásáért, úgy vállalkozóként Neked is el kell döntened mennyit szeretnél kapni a vállalkozói tevékenységedért.
A vállakozásod által kínált termékek vagy szolgáltatások árának/díjának kialakítására az alábbi tényezők vannak hatással:
- alapanyagok ára,
- rezsi költségek díja,
- munkaerő költsége,
- konkurencia árai,
- iparági trendek,
- márkanév,
- vállalkozó által elvárt megtérülési idő,
- hatósági szabályozások, adók mértéke,
- demográfiai adottságok,
- és még számos egyéb tényezői is felmerülhet.
Mint látható minden szempontnak nem lehet egyszerre megfelelni, ezért a Te feladatod eldönteni milyen stratégiát alkalmazol az árak/díjak meghatározásánál.
Lehetséges árképzési stratégiák:
1. Költség alapú:
termékenként és/vagy szolgáltatásonként meghatározzuk, milyen árrést kívánunk realizálni (hány Ft, vagy hány %). Egységnyi termék vagy szolgáltatás költségének ismeretében, könnyen meghatározhatjuk így az árakat.
Jellemző a bolti kiskereskedelemben.
Előnye: egyszerű, gyorsan változtatható
Hátránya: nem veszi figyelembe az elvárt vállalkozói jövedelmet és a konkurenciát
2. Elvárt jövedelem alapú:
az eladásra tervezett mennyiségek alapján a termék árát úgy állítjuk be, hogy a célként kitűzött vállalkozói jövedelem szintet el tudjuk érni.
Jellemző a szakipari és javítási munkák esetében.
Előnye: motiváló az értékesítésben
Hátránya: nem veszi figyelembe a konkurenciát és a költségek alakulását
3. Konkurencia alapú:
az árak meghatározásánál azt vesszük figyelembe, hogy konkurenseink milyen árakkal vagy díjakon dolgoznak és hozzájuk képest döntjük el, hogy mennyivel olcsóbbak vagy drágábbak kívánunk lenni.
Jellemző a tömegáruk piacára.
Előnye: segíti a piaci helyzet, pozíció megítélését, utalhat a termék vagy szolgáltatás minőségére
Hátránya: nem veszi figyelembe az elvárt jövedelmet és a költségek alakulását
Természetesen a legjobban akkor járunk el, ha minden szempontot figyelembe véve, többfajta súlyozással határozzuk meg árainkat, díjainkat. Differenciáltan és a megrendelési volumenektől is függően. Továbbá élünk az akciók és engedmények lehetőségével is.
Sok sikert!
Ha kérdésed vagy észrevételed van, keress bennünket:
Gál Andrea
Az eredménytervezés célja, hogy adott időpontra megvizsgáljuk a vállalkozási tevékenység egésze nyereséges-e vagy sem.