Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Hogyan ne büntessenek 20 millióra?

  •  Vállalkozz!
  • 2016-02-09 17:35:00
  • Agroinform.hu
avagy a legújabb adatvédelmi szabályok
Megújultak az irányelvek az adatvédelmi nyilvántartásba való bejelentkezésről. További változás, hogy szigorodik a bírságolás és magasabb büntetésekre lehet számítani.

 

 

Tavaly október 1-től és az idén több változás is életbe lépett az adatvédelemmel kapcsolatban. Az adatvédelmi bírság maximális összege 10 millió forintról 20 millió forintra emelkedett – mondta dr. Horváth Katalin, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda ügyvédje. A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) bírságolási gyakorlata szigorúbb lett, és idén magasabb bírságokra számíthatnak azok, akik nem szabályosan kezelik az adatokat.

 

Pedig már 2015-ben is nőtt a bírságok összege a korábbi évekhez képest. A NAIH tavaly 25 ügyben járt el, és szabott ki – olykor borsos – bírságot. A legmagasabb bírság 10 millió forint volt, két ügyben 8 és 10 millió forint közötti összegre büntetett. A bírság legkisebb összege 600 ezer forintra rúgott. A megelőző években jellemző volt az 500 ezer forintos büntetés, de a 200 ezer forint körüli összeg is.

 

A legmagasabb bírságot adatbázis-kereskedelemmel, termékbemutatóval és követeléskezeléssel kapcsolatos adatkezelés miatt rótták ki tavaly, a leggyakrabban pedig szintén követeléskezeléssel és termékbemutatóval kapcsolatos jogellenes adatkezelés miatt. További vizsgálatok zajlottak adatbázis-építés és értékesítés, online marketinghttp://cdncache-a.akamaihd.net/items/it/img/arrow-10x10.png, honlap-adatkezelés és munkavállalói adatok kezelése miatt.

 

Tavaly év végén a NAIH új irányelveket tett közzé honlapján az adatvédelmi nyilvántartásba való bejelentkezésről. Mostantól minden adatkezelési célra külön NAIH bejelentést kell tenni akkor is, ha a kezelt adatok köre azonos, így például hírlevélküldés, munkahelyi, társasházi kamerázás esetében.

 

Fontos szabály, hogy az adatkezelés megkezdése előtt legalább 8 nappal be kell jelentkezni online a NAIH nyilvántartásba. Nyereményjátékot, promóciós adatkezelést külön be kell jelenteni a NAIH-hoz: ha a kezelt adatok köre megegyezik, akkor egy bejelentéssel lebonyolítható az összes játék és promóció. Ha különböző adatokat kezelnek, akkor játékonként külön bejelentést kell tenni.

 

Nem szükséges viszont NAIH bejelentés például az adatkezelővel ügyfélkapcsolatban álló személyek adataira, ha az adatkezelés célja az ügyfélviszony fenntartása (kivételt képez ez alól a követeléskezelés). Könyvelői, bérszámfejtési tevékenységhez kapcsolódó adatkezelésre sem kell külön bejelentés, mert ők adatfeldolgozók, akiket a megbízó cég jelent be a NAIH-hoz adatfeldolgozóként. Céges adatokra vonatkozó adatkezelést – például cégjegyzékszám, székhely adatok kezelése, nem személyhez köthető e-mail címre hírlevélküldés – sem kell bejelenteni.

 

A webáruházak esetén sok adatvédelmi kérdés merül fel, könnyen belefuthat egy-egy jogsértésbe a webshop üzemeltetője. Ezek a jogsértések és esetleges NAIH büntetések elkerülhetők, ha webáruházunk megfelelő adatvédelmi szabályzatokkal, általános szerződési feltételekkel működik. Kötelező például a webáruházban impresszum feltüntetése. A szabályos impresszum a következő adatokat tartalmazza: a webáruház üzemeltető nevét, székhelyét, telephelyét vagy ezek hiányában lakcímét, elérhetőségét névvel, címmel, e-mail címmel, valamint a szolgáltatót nyilvántartásba vevő hatóság megnevezését, fel kell tüntetni az adószámot, a hatósági engedéllyel kapcsolatos adatokat, az engedélyező hatóság nevét, elérhetőségi adatait, az engedély számát is, és ki kell írni a kötelező vagy önkéntes kamarai tagságot is. 2014 óta pedig a tárhelyszolgáltató adatait, nevét, címét és e-mail címét is fel kell tüntetni a webshop honlapján.

 

Mindezen adatokat a webáruázban közvetlenül a honlapon, folyamatosan és könnyen hozzáférhető módon kell megjeleníteni, lehetőleg külön linken alul. Súlyos következménye lehet annak, ha ezek hiányoznak: a fogyasztóvédelmi hatóság eljárást folytathat, a fogyasztóvédelmi bírság pedig 15 ezer forinttól 500 millió forintig terjedhet.

 

A webáruházak esetében a másik kritikus kérdés az elektronikus direkt marketing anyagok, hírlevelek küldése. A legtöbb szolgáltató nem felel meg a NAIH és a jogszabály szigorú előírásainak. Sokan nem tudják, de az E-DM-nek is vannak kötelező tartalmi elemei – hívta fel rá a figyelmet dr. Horváth Katalin. Először is meg kell jelölni, hogy a levél elektronikus hirdetés vagy kereskedelmi kommunikáció, egyértelműen meg kell jelölni azt a személyt, aki az E-DM-et küldte, ez nem lehet kitalált kereskedelmi név, csak a hivatalos cégnév. Egyszerű hozzáférést kell biztosítani az ügyfél részére a hirdetésben szereplő kedvezmények, díjak, ajándékok, promóciós versenyekre való felhívások, játékok, nyereményjátékok feltételeihez – például közvetlenül a szabályzatra mutató linkkel.

 

A leggyakoribb hiba mégis a hírlevélre történő feliratkozásnál van: kifejezett és egyértelmű előzetes beleegyezés kell a hírlevélküldés előtt checkbox kipipálásával, és a leiratkozást is ugyanolyan könnyen elintézhetően biztosítani kell. Sok helyen előfordul, hogy ez a lépés kimarad, vagy a checkbox van ugyan, de azt előre kipipálták; ez nem szabályos – hívta fel a figyelmet dr. Horváth Katalin, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda adatvédelemmel foglalkozó ügyvéd partnere.

 

Forrás: Agroinform.hu

Megosztás
Minden panasz ajándék
Az információs társadalom korában az ügyfeleknek egyre nagyobb hatása van arra, hogy melyik cégből lesz sikeres vállalkozás és melyik fog elbukni.
   2016-01-25    Vállalkozz!