Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Megvenném a céged! Mennyiért adod?

  •  Pénzügyek
  • 2015-04-27 14:30:00
Cégadásvétel
Tervezheted, hogy felépítesz egy céget, melyben majd az unokáid is dolgozhatnak, vagy 5-10 év sikeres működés után kiszállsz és elkezdesz egy új projekted. Ez rajtad áll, senki nem fog elítélni, ha túl vagy már egy sikeres exiten. És nem kell rögtön felhalmozott adótartozásra gondolni, ha valaki eladná a cégét. De mennyit ér egy vállalkozás? Mire kell figyelni? A könyvelést kell megnézni? Vagy a meglévő ügyfélkör nagysága a döntő? Mi az, ami megdobja, vagy éppen ellenkezőleg, csökkenti egy vállalkozás árát? Vevőként és eladóként is összegyűjtöttük a szempontokat.

Tulajdonképpen egy üzlet pontosan annyit ér, amennyit a felállított szempontok alapján a vevő hajlandó megadni érte. Ezért a legjobb megoldás ebben az esetben az, ha a fontosnak tartott értékek „mixéből” határozod meg a végleges árat.

1, Tárgyi tételek tára

A legegyszerűbb összeszámolni azokat a tárgyi értékeket, amelyeket a céggel együtt odaadnál vagy megvennél. Mindazon tárgyi eszközök számítanak, amelyet nem kell újra megvásárolni, azonban fontosak a működéshez. Egy étterem esetében ilyen a sütő. Vagy a kávéfőző és a hűtő. A vállalkozás minimum értéke megegyezik a megtalálható eszközök árának az összegével. Ezeket a mérlegben fel kell tüntetni, így vevőként könnyen számolhatsz vele.  Akkor viszont kétszer is gondold meg a vásárlást, ha még a tulajdonos sem biztos abban, hogy mivel is rendelkezik, ne adj Isten, azt sem tudja, hogy veszteséges-e a cége, vagy jövedelmező.

2, Átverős árbevétel

Azt gondolhatnád, hogy egy 10 millió forint éves árbevételű cég közelítő értéke megegyezik ezzel a pénzmozgással. Iparágtól függően azonban gyakran kell kétszeres, esetenként háromszoros szorzóval is számolni, másrészt vevőként tartsd azt is észben, hogy a bevétel soha nem egyenlő a tényleges profittal. Legyen mindig gyanús, ha egy cég csak az árbevétellel haknizik. Könnyen előfordulhat, hogy a gyönyörű 20-30 százalékos árbevétel növekedés mögött brutális mínuszok bújnak meg.

Ezért kell sokkal inkább a profitot figyelni, hiszen ez az a pénz, amit ki tudsz venni a vállalkozásból, vagy esetleg vissza tudsz forgatni cégedbe terjeszkedés, marketing vagy akár fejlesztés céljából. Próbáld előrevetíteni a várható profitot az elkövetkező évekre, és ezek alapján dönts az esetleges vételről. De vigyázz, hiszen olyan külső tényezők is befolyásolják ezt, mint például a csökkenő érdeklődés iparágad iránt, vagy a beszállítói árak növekedése! Ezekre is vedd mindig számba!

3, Értékes érzelmek

A befektetés pénzügyi szempontjai mellett, létezik egy másik oldal is, ami nem váltható át egyszerű számokká. Ez pedig az érzelmi tényezők. Ilyen lehet például az, ha már futtatsz egy éttermet a kiszemelt teázó mellett, hiszen az üzletek ilyenfajta összekapcsolása remek lehetőség, amibe többszörösen érdemes lehet belevágni. Vagy csak egyszerűen életed egyik legnagyobb álma, hogy saját kávézód legyen, amit saját ízlés szerint tudsz berendezni. Eladóként is könnyen túlárazhatjuk a féltve nevelgetett cégünket és akkor hiába van rá vevő, az üzlet nem fog összejönni. 

Megosztás
Válaszolj 4 kérdésre: és a válaszok megtöbbszörözik a profitodat!
Egy vállalkozónak nagyon sok mindenre oda kell figyelnie, sokszor az apró-cseprő problémák pont arról terelik el a figyelmét, amiről nem kellene, vagyis a magasabb profit, és az alacsonyabb költségek megteremtéséről.
   2015-09-23    Pénzügyek
A marketingszöveg írás 10 legfontosabb eleme
A marketinges szövegírás leginkább a LEGO-hoz hasonlítható és a szükséges képességeket nem lehetetlen elsajátítani. Mindenek előtt azt kell elfogadni, hogy a szöveg hosszúságától függően kell egyes építőelemeket beletenni a szövegbe, vagy éppen kihagyni belőle. Na, de melyek...
   2015-07-23    Tippek