Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Minden amit tudni akartál a Google Analytics spam eltávolításáról 1. rész: Bevezetés

  •  Webes varázslatok
  • 2016-02-08 19:45:00
Nem tudod, hogyan távolítsd el a spam botokat: Az abstractos fiúk segítenek neked ebben. Figyelj és tanulj! Mi bele is kezdünk...

 

Ha használsz Analytics-et, biztosan találkoztál már ehhez hasonlóval:

Spam látogatások Google Analytics-ben

 

Ha viszont még nem nézted volna meg, akkor épp itt az ideje, ugyanis akár 20-30%-al is kevesebb lehet a valós forgalmad, mint amit jelenleg az Analytics mutat! Ezt a plusz forgalmat keresőrobotok, crawlerek, spiderek széles választéka okozza, amelyek vagy meglátogatják, vagy még az oldaladra sem érkeznek, csak az Analytics számára küldenek információt. Emiatt az Analytics-ben hamis adatokat fogsz látni (nem valódi látogatásokat), a hivatkozók közül pedig alig lehet kibogarászni, hogy mi a spam és mi a valódi, értékes hivatkozás.

 

A spam hivatkozók nem igazi látogatók, így a valódi forgalmad akár 20-30%-al is kevesebb lehet!

 

Ebben a cikkben megmutatom, hogyan szűrd ki az ÖSSZES spamforgalmat 3 egyszerű lépésben.
 

 

Még egy jó tanács mielőtt neki kezdünk:
Habár az itt leírt módszerek tényleg minden lépést megmutatnak (nem lesz benne olyan, hogy fűszerezd ízlés szerint), ha rendelkezel fejlesztővel, rendszergazdával, vagy Analytics-ben otthonosan mozgó marketingessel, akkor célszerű rábíznod, neki gyerekjáték lesz a cikk alapján elvégezni feladatot. Nos, aki maradt, azzal bele is vágunk!

 

Mik is azok botok, crawlerek, spiderek?

A Google is botok segítségével térképezi fel az oldalakat (indexelés). Ezek a botok hasznos fajtába tartoznak, így szabályozhatók a robots.txt-vel.

A bot (így is találkozhatsz velük: crawler, spider) olyan program, amely bejárja a webet és indexeli (azaz menti, szortírozza) a tartalmakat. Gyorsak, pontosak, újra és újra visszatérnek.

 

A probléma ott kezdődik, hogy ezeket a botokat lehet rosszra célokra is használni:

 

A botok kiszűrése érdekében alkalmazzák az ún. captcha-kat a regisztrációs folyamatok során.

 

  • hamis kattintásokat generálni
  • email címeket gyűjteni
  • weboldalak tartalmait gyűjteni
  • rosszindulatú szoftvereket (pl.: vírusokat) terjeszteni
  • megbénítani egy weboldalt (terheléses támadás, DoS)

 

Tehát a lényeg, hogy vannak jó botok és rossz botok. A jókat szeretjük és sütivel, innivalóval várjuk (pl.: Google bot), a rosszak ellen felvértezzük magunkat.
 

A spambotok (tehát amiket nem szeretünk) szempontjából kettőt érdemes megkülönböztetni:

 

  • amelyek meglátogatják az oldalt, de nem értékes látogatók és nem fognak vásárolni - a Spamcrawler-eket,
  • és amelyek még meg sem látogatják az oldalt, csak megpiszkálják az Analyticset - a Ghost Referral-okat.

 

Az utóbbival annyi a probléma, hogy nehezebb kiszűrni, mert igazából nem látogatja meg az oldalt, így pl. .htaccess-el nem szűrhetők ki - Nyugalom, ez a technikailag beavatottaknak szólt, a lényeg közérthető nyelven lesz!
 

Tehát hogyan is fogunk megszabadulni a spamektől?

 

Röviden, a következőket fogjuk tenni:

 

  • Fölállítunk Google Analytics nézeteket a forgalmi csatornáidra, itt szétválasztjuk a beérkező forgalmadat:
    • direkt forgalomra,
    • keresési forgalomra,
    • ppc forgalomra (ha használsz fizetett hirdetést),
    • social forgalomra,
    • hivatkozási forgalomra,
    • és létrehozunk egy nyers/szűretlen nézetet, referencia pontnak.

 

Ezzel önmagában elérjük, hogy az újonnan létrehozott nézetek spammentesek lesznek, kivéve a hivatkozási forgalmat (hogy miért, azt lásd lejjebb).

 

  • Megtisztítjuk a hivatkozási forgalmadat a spamtől 3 lépésben:
    • Felállítunk egy szűrőt (valid hostname filter), amely kiszedi a ghost referral-okat.
    • Beállítjuk, hogy a hasznos botok (pl.: Googlebot) látogatásait se számolja az Analytics, de ne is tekintse őket spamnek.
    • Kiegészítjük egy szűrővel, amely az összes ismert spamcrawler-t eltávolítja az Analytics-ből.

 

Analytics nézetek létrehozása, megtisztítása

Az egyik legjobb dolog az Analytics-ben, hogy különböző szempontok alapján (azaz leginkább szűrőkkel) egyéni nézeteket hozhatsz létre. Alapvetően érdemes minden fontosabb szempontra külön nézetet készíteni, mert így kényelmesen hozzáférhetsz bármilyen adathoz és nem kell egyéni dimenziókkal, egyéni szűrőkkel varázsolni.

 

Tipp: Mindig érdemes nézetet létrehozni, ha több mutatót akarsz kombinálni.


Például, ha kíváncsi vagy, hogy a Magyarországról érkezett, mobiltelefonos látogatók hogyan konvertáltak. Gyakorlatilag bármilyen izgalmasabb mutatóhoz kombinálnod kell a rendelkezésre álló információkat.

 

7 Analytics nézet, ami MINDENKINEK jól jön

Ami piactól, biznisztől függetlenül mindenkire igaz, hogy tudni szeretné, a forgalmi csatornái hogyan teljesítenek. Még az is mindegy, hányféle csatornával dolgozol, a lényeg, hogy szét tudd választani őket és pontos képet kapj arról, mi működik és mi nem.
 

Ezért fel kell állítani 5 nézetet az 5 fő forgalmi csatornára:

 

Érdemes kritikusan vizsgálni a keresési (organikus) forgalmat, ugyanis aki a te céged/honlapod nevét írja be keresőszóként a Google-be, az is organikus találatnak számít, ám valójában direkt forgalom.

 

  • Direkt forgalom – Akik konkrétan a honlapod címét írják be és így jutnak el hozzád (plusz még néhány szempont).
  • Keresési (organikus) forgalom – Akik a keresőkön keresztül érkeznek. Valamilyen kulcsszót írtak be, amelyre te megjelentél és arra kattintva landoltak nálad.
  • PPC forgalom – Azaz fizetett hirdetés (pl.: AdWords). Ha hirdetsz, akkor mindenképp érdemes ezt a nézetet beállítanod, ugyanis sokkal több információhoz férsz hozzá (főleg demográfiai téren), mintha csak az AdWords fület nézegetnéd Analytics-ben.
  • Közösségi forgalom (Social) – Közösségi médián keresztül érkezett látogatások (pl.: Facebook, Twitter). Ha energiát ölsz abba, hogy ezekről az oldalakról látogatókat (és gyanítom, vásárlókat is) szerezz, akkor elengedhetetlen, hogy minden adatot láss és elemezhess.
  • Hivatkozási forgalom (Referrals) – Nos, igen. Ez is itt van és ezért gyűltünk ma egybe. A hivatkozók olyan oldalak, amelyek linkelnek ránk. Ez egy nagyon értékes forgalom (SEO és tartalom szempontból is), érdemes vele foglalkozni és pont ezt torzítja, rágcsálja az értékes részeket elrejtve a szemünk elől a spamforgalom.
     

De sebaj, haladjunk tovább, nemsokára itt a gyógyír!

 

Ezen felül még rengeteg mindenre lehet nézetet készíteni (mobil forgalomra, regisztrált felhasználókra stb.), azonban ennek az ötnek meg kell lennie, hogy pontos képet kaphass az egyes csatornákról.
 

Még két nézetet érdemes létrehozni:

 

  • Egy spamszűrt főnézetet (amit általános használatra szánunk, minden nap meg lehet nézegetni, ha nem akarsz komolyabb elemzésbe fogni),
  • valamint egy szűretlen nézetet referenciapontnak és biztonsági mentésnek.

 

Akkor vágjunk is bele, jöhetnek a részletek!

 

Holnap megtudod, hogyan szűrheted  ki az ÖSSZES spamforgalmat 3 egyszerű lépésben.


További olvasgatásra az alábbi cikkeket ajánlom:

 

 

Köszönöm, hogy velem tartottál, bármilyen észrevételed, tapasztalatod van a témával/cikkel kapcsolatban, kérlek írd le kommentben!
 

u.i.: Ha úgy gondolod, hogy a cikk másoknak is hasznos lehet, megköszönöm, ha megosztod ☺

Házi Csaba

http://blog.abstractgroup.hu/

Megosztás
Minden amit tudni akartál a Google Analytics spam eltávolításáról 2. rész
A tegnap elkezdett sorozatunk második részét olvashatjátok most. Ne számítsatok túl sok "jóra", ugyanolyan "belemenős", mint a korábbi. Tehát nagy sóhaj, és ugorjunk is bele...
   2016-02-09    Webes varázslatok
Erre érdemes odafigyelned, ha webáruházat akarsz nyitni! 5. rész
A múlt héten elkezdett 6 részes sorozatunk célja, hogy ha webáruház indításra adod a fejed, érdemes megfogadnod tanácsainkat. Nem elrontani szeretnénk a kedvedet a vállalkozásodtól, SŐT! Kérlek, a sikered érdekében a lenti tanácsokat, vállalkozásod vonalzójaként is használd, mert...
   2016-02-04    Webes varázslatok
3 marketing eszköz a kosárelhagyás csökkentésére
A kosárelhagyás magas aránya közismert az e-kereskedelem világában. A legfrissebb kutatások szerint a terméket kosárba tevők 70-75%-a végül vásárlás nélkül távozik egy átlagos webáruházból.
   2016-02-04    Webes varázslatok