Passzív látogatóból aktív felhasználó
• Megfelelő forgalmat irányítasz-e a weboldaladra?
• Érthető, egyszerű-e a vásárlási folyamat?
Ez utóbbival foglalkozunk most.
Mutatunk hét módszert, amik mind több regisztrálóhoz és vásárlóhoz vezetnek. A tippek olyan sorrendben vannak, ahogy a látogató végighalad a weboldalon, így azt ajánljuk, hogy sorban olvasd őket.
1. Told el a regisztrációt a folyamat végére
Mindenki gyűlöli a regisztráció szót. Csupa negatívumot hordoz magában: hosszadalmas űrlapok kézzel kitöltésére, alig olvasható captchák fejtegetésére utal. Legjobb, ha kerülöd ezt a szót. Mégis, a szükséges információkat el kell kérned a látogatóktól, nem hagyhatod ki ezt a lépést.
De eltolhatod a regisztrációt a vásárlási folyamat legvégére. Nézzünk egy jó példát: A híres Duolingo online nyelvtanuló szoftver bemutatkozó oldalán ez áll:
Ők is kerülik a regisztráció szót és az űrlapokat.
A kezdésre kattintva sem jelenik meg űrlap, csupán rákérdez arra, hogy milyen nyelven szeretnénk tanulni:
Még mindig nincs szó regisztrációról.
Avagy észrevétlenül elkezdjük használni a terméket, még mielőtt regisztráltunk volna. Trükkös, ugye? Miután kiválasztottuk a kívánt nyelvet, egy barátságos felületen megtanítják használni a szoftvert:
Unalmas útmutató helyett aranyos bevezető.
És még ezután sincs szó regisztrációról! Előbb engedi, hogy bejelentkezés nélkül megcsináljuk az első leckét. Egyrészt megszeretjük, megszokjuk a szoftvert, másrészt letárolja az elért eredményeinket. Ezzel biztosítják azt, hogy már mi akarunk regisztrálni, nehogy elvesszenek az adataink:
folyamat legvégén tudunk profilt létrehozni.
2. Dinamikusan megjelenő mezők
Még ha ügyesen a folyamat végére is tolod a regisztrációt, az űrlapban található mezők száma könnyen elijesztheti a látogatót. Nem hiába létezik ma már űrlap analitika (form analytics) is, amivel ki lehet mutatni, hogy melyik mezőnél hagyják abba a kitöltést a legtöbben.
Mit lehet tenni? Először is: ne kérj be kezdésnek felesleges adatokat, olyanokat, amikre csak később lesz szükséged. És használd a dinamikusan megjelenő mezők trükkjét. Egy példa:
Ha kétszer kéred be regisztrációkor a jelszót, akkor elsőre csak egy mezőt mutass, majd amikor belekattintottak az első jelszó mezőbe, akkor jelenítsd csak meg alatta a másodikat. A lényeg: minimalizáld az elsőre megjelenő mezők számát. Senki sem szeret belefogni 10 mező kitöltésébe.
A KingSumo Wordpress nyereményjáték plugin készítői több száz tesztet végeztek azért, hogy kiderítsék az űrlapokban szereplő mezők száma hogy befolyásolja a konverziót. Arra jutottak, hogy óriásit esik a regisztráltak száma, ahogy adják hozzá a plusz kitöltendő mezőket az űrlaphoz.
3. Irány a Gmail!
A regisztráció befejezését általában egy verifikációs email kiküldése követi, amivel ellenőrizni lehet a megadott email címet. Saját tapasztalat: egy magyar startup esetében, aminek segítettünk növekedni, kimutattuk, hogy a regisztrálók 40%-a (!) nem kattintott rá a verifikációs emailben található linkre, és így nem sikerült aktiválniuk a profiljukat.
A probléma onnan eredt, hogy a felhasználókat csak egy apró szöveggel tájékoztatták erről a fontos lépésről. A célközönség pedig mainstream volt, tele olyan emberekkel, akiknek a tech világ ismeretlen, így nem szokták meg ezt a sokak számára egyértelmű lépést.
Neked is van startupod? Segítünk a növekedésben.
Ezért fontos a megfelelő, hangsúlyos tájékoztatás a verifikációs emailről.
És egy apró trükk: rakj egy "Irány a Gmail!" gombot a legnépszerűbb levelező klienst használóknak, amivel elirányítod őket a Gmailbe, ahol aztán legelsőként fogja őket várni a verifikációs email.
4. Folyamatjelző, ami nem nulláról indul
Sikeres regisztráció után maradnak olyan teendők, amiket később bármikor megtehet a felhasználó:
- Profilkép feltöltés
- Becenév megadás
- Bővebb bemutatkozás
- Stb...
Ehhez érdemes egy folyamatjelzőn mutatni a profil állapotát. A LinkedIn ezt kiválóan csinálja:
Még nevet is kapok: All-Starnak hív, hogy jól érezzem magam.
És most jön a trükk: Regisztráció után ne nulláról induljon a számláló! Adj pontot már a regisztráció elvégzéséért is, dicsérd meg a felhasználód, hogy létrehozta a profilját. Mert nulláról nem szeretünk kezdeni.
5. Apró kedvességek
Az előző ponthoz hasonlóan dicsérd meg minden lépésnél a usert. Két jó példa:
- A Booking.com bármire kér, azonnal megjeleníti a kitöltés után, hogy "Köszönjük!". Egy űrlap kitöltése során akár tízszer is kiírja ezt.
- A Front levelező szoftver bejelentkezés után véletlenszerűen apró szövegeket jelenít meg a jobb felső sarokban, pl én jót nevettem a "Nice shirt, Adam" feliraton :)
Az ehhez hasonló szövegeket hívják microcopynak. Óriási hatással bírnak az emberre. Ne felejtsd: kicsi a microcopy, de erős!
6. Befizetés hack
Az Envato Marketen milliónyi termék közül lehet választani. Miután kiválasztottuk azt, amit meg szeretnénk vásárolni, az alábbi befizetési lehetőségeket ajánlja fel:
Csak kerek számokat enged beutalni!
Vásárlás után így szinte biztosan bent ragad néhány dollárunk. Amikor legközelebb hasonló termékre van szükségünk, vajon kihez fogunk fordulni: a konkurenciához, vagy az Envatohoz, ahol néhány dollárral "olcsóbban" tudunk vásárolni?
Hasonló, de kevésbé agresszív taktikát alkalmaz a ZooPlus: A vásárlás végén felajánlja, hogy részt vehetünk a megtakarítási programjukban. Ez azt tartalmazza, hogy minden vásárlásból adnak 3% kedvezményt egy éven keresztül, egy fix összegért cserébe.
A cash-flown javít, mert az azonnali befizetéssel szemben csak a jövőben ad árengedményt, de ami még fontosabb:
Visszacsábítja a vevőket egy éven át!
7. Értékelő ablak + megosztás
Számos weboldalon/appban látom az alábbi felugró ablakokat:
- A) "Értékeld a szolgáltatást 1-10-ig!"
- B) "Oszd meg a barátaiddal!"
De szinte sehol nem látom a kettő kombinációját, ami nagyságrendekkel hatékonyabban működik.
Mi lenne ha így használnád:
Először kérdezd meg, hogy egytől tízes skálán mennyire ajánlaná a barátainak a szolgáltatásod:
- Ha 1-6-ot nyom (ők a kritikusok), akkor kérdezz rá, hogy min lehetne javítani annak érdekében, hogy boldogabb felhasználóvá váljon.
- Ha 7-8-at nyom (ők a passzívak), akkor köszönd meg a válaszát.
- Ha 9-10-et nyom (ők a támogatók), akkor kérd meg arra, hogy ossza meg a barátaival (rakj közösségi média megosztó gombokat elé, hogy egy kattintással menjen).
Aki 1-8-at nyom, az úgysem fogja megosztani, bármit is trükközöl (esetleg a passzívaknál meg lehet próbálkozni), de így legalább információt gyűjtesz, hogy min lehetne javítani.
Aki viszont 9-10-et nyom, az egy sima felugró ablakra nem feltétlenül reagál, de miután megadta, hogy ő szívesen ajánlaná a szolgáltatásod, majd te azonnal elé teszed a közösségi média gombokat, nem marad más választása, mint a megosztás.
Különben önmagának mondana ellent.
Végszó
Ismersz valakit, akinek hasznosak lennének a fenti trükkök? Küldd el neki a cikket!
Köszönöm a figyelmet :-)
Szabó Ádám
30/3742020
Manapság sokan az elhúzódó válságot teszik felelőssé azért, mert kevesebb a bevételük, és amiért "mindenki csak az olcsó termékeket keresi". Ezért részben valóban a válság a felelős, viszont ez ellen lehet tenni. Ha az emberek indokoltnak tartják a magasabb árat, például egy...
Fürdőruha, sífelszerelés, klíma – mi a közös ezekben? Egyetlen dolog mindenképp: szezonális termékekről van szó. Az idény jellegű árucikkeket, szolgáltatásokat kínáló e-kereskedők, internetes vállalkozások megrendeléseik tetemes részét kizárólag az év egy bizonyos szakaszában...