Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.
Share/Bookmark
  • Sikersztorik
  • 2015-11-16 18:30:00
  • Barnóczki Brigitta
  • investor.hu

Kutyaóltól a penthouse-ig

Az investor megmutatja, hogy hol lehet még rést találni ott is, ahol pedig elméletileg már nem lehet újat mondani.

 

El tudja képzelni, hogy vásárol valamit használtan és egy fehérkesztyűs inas házhoz jön, hogy kicsomagolja a várva várt terméket? Nem, ez nem egy film, hanem a valóság! Létezik ugyanis egy online bizományi, amely ingyenesen biztosítja ezt a szolgáltatást. Igaz, még a használt cikkért is jó mélyen kell a zsebünkbe nyúlni, de a luxus akkor is luxus. Van, akinek sok száz millió dollárt hozott a konyhára. 

 

Luxusmenedzsere segítségével Gail Kennedy táskák és ruhák hatalmas kupacában turkál kaliforniai lakásában. Amikor a kezébe akad egy Roland Mouret ruha, eszébe jut, hogy 1700 dollárért (476 ezer forint) vásárolta. „Tudja, amikor ki kell öltözni, mindig ugyanazokkal az emberekkel találkozom. Nem vehetem fel ugyanazt a ruhát kétszer” – meséli a Forbesnak a ruhát csodálva, amely kilenc nappal később 596 dollárért (mintegy 166 ezer forint), azaz kicsit több mint féláron kelt el a RealRealen.

 

Az Amerikában egyre nagyobb népszerűségnek örvendő, egyszer vagy keveset viselt luxuscikkeket árusító online bizományi áruházat négy évvel ezelőtt indította Julie Wainwright.

 

Az 58 éves nő egyszer már megjárta a poklot, amikor online kisállat-kereskedése bebukott, most azonban egy 300 millió dollár (84 milliárd forint) értékű startup tulajdonosa. A használt luxust forgalmazó, The RealReal névre keresztelt internetes áruház csak 2014-ben 200 millió dolláros (56 milliárd forint) árbevételt termelt. 

 

Julie Wainwright a The RealReal áruház ruhái között - Forrás: All Rights Reserved/Eric Millette 2015 (Forbes)

 

A piaci rés

A siker titka pedig Wainwright szerint az, hogy megtalálták a rést a luxuscikkek piacán.A cég ugyanis olyan luxuscikkeket árul, amelyeket mindössze egyszer viseltek a tulajdonosaik.

 

Köztudott, hogy egy-egy vörös szőnyeges megjelenés után a színésznők, celebek többször nem veszik fel ugyanazt a ruhát, ékszert, táskát, azonban ez a luxusban élő, kevésbé ismert felső tízezer prominenseinek szokása.

 

Wainwright ráérzett, hogy a nők többsége azért annyira nem finnyás, hogy ne venne meg egy egyszer használt darabot, pláne, ha az bizonyítottan eredeti, listázott, bevizsgált ritkaság és még jó áron is van. A The RealReal pedig az olyan méregdrága luxusmárkák cikkeit árulja, mint a Gucci, a Chanel, a Hermés vagy az Alexander McQueen, havonta 130 ezer darab ruhát, táskát, ékszert kap, olyan beküldőktől, mint például Kim Kardashian vagy a Yahoo-vezér Marissa Mayer. Nekik az az üzlet, hogy levetett darabjaikat 60-70 százalékos áron tudják elpasszolni, hogy legyen hely az újabb daraboknak a gardróbjukban.

Jön a fehér kesztyűs futár

Akármilyen szelek is fújnak a tőzsdéken, a luxus nagyon kelendő, amit a Bain&Co tanácsadó cég felmérése is bizonyít. Abból ugyanis kiderül, hogy 2014-ben 73,7 milliárd dollár (20 ezer milliárd forint) értékben keltek el luxuscikkek csak az amerikai piacon. Ez pedig a használt luxuspiacnak is jó hír, hiszen hatalmas továbbadási lehetőséget teremt.

 

Mivel magasabb árréssel dolgozik, a RealReal még azt is megengedheti magának, hogy – mint a filmeken – fehérkesztyűs inas viszi házhoz és csomagolja ki a garantáltan eredeti terméket. A cég külön csomagolja, tárolja és listázza termékeit. A legtöbb startuppal ellentétben a RealReal nem csökkenti az alkalmazottak számát, sőt, négyszáz dolgozójuk mellé újakat is felvesznek. A cég saját drágakő szakértőivel vizsgálja be az ékszereket, ők tanúsítványt is mellékelnek az eredetiség igazolására.

 

Julie Wainwright - Forrás: AFP/Cindy Ord

 

A vállalatnak saját fotóstábja van, a fotósok minden tételről hat fotót készítenek, köztük táskák esetében például a szériaszámról, szoknyáknál a varrásról is. Az eBay még mindig 2 milliárd dollár bevételt termel luxustermékekből, és még mindig tele van hamisítványokkal" – mondja a RealReal nagyasszonya. Az eBay szóvivője szerint 2014-ben a divatkategóriában eladott termékeknek kevesebb, mint 0,25 százalékánál merült fel az eredetiség kérdése.

 

A RealRealnek 55 úgynevezett luxusmenedzsere van, az ő feladatuk, hogy begyűjtsék az eredeti luxusdarabokat. Húsz városban dolgoznak, de akik ezeken a területeken kívül élnek, azok is ingyenesen beküldhetik megunt luxuscikkeiket.A folyamat során kiépül a bizalom, így a vevő is biztos lehet benne, hogy az oldalon látott Oscar de la Renta ruha eredeti – mondta Maha Ibrahim befektető.

 

Volt már csődben is

Julie Wainwright tisztán emlékszik a napra, amikor internetes kisállat-kereskedése, a Pets.com tönkrement. 2000-ben, egy novemberi reggelen hajnal 4-kor az akkori férje azzal ébresztette, hogy el akar válni. Pár órával később Wainwright bement a Pets.com irodaházába és elbocsátott több mint száz embert, majd lehúzta a rolót, miután a vállalat hiába költött el kétmillió dollárt Super Bowl reklámra, a vásárlók nem jöttek, a cég 147 millió dollárt bukott és csődbe ment. Wainwright ekkor egy éve vezette a céget, amelyben 3 százalékos részesedése volt.

 

A történtek után azonban - saját bevallása szerint - legalább tíz éven át úgy élt, mint egy száműzött. Írt egy könyvet, néha tartott előadásokat, alapított egy női egészséghez kapcsolódó céget, de a válság elsöpörte.

 

Aztán kipattant az ötlet

A használt luxuscikkek eladásának gondolata azután merült fel benne, hogy körbejárta San Francisco egyik legelegánsabb negyedének, a Russian Hillnek a butikjait. Az egyik üzlet tulajdonosa, Rati Levesque lett Wainwright első alkalmazottja. „Volt néhány bizományi áru a bolt hátuljában és volt jó pár vásárlóm, akik mindig csak ezeket keresték” – emlékezett vissza a kezdetekre Levesque, aki jelenleg a RealReal vezető kereskedője. Egyszer csak beütött az ötlet – mondta. 

 

A The RealReal vezetői Kaliforniában. - Forrás: AFP/John Shearer

 

A két nő 2011-ben vágott bele az üzletbe, először Wainwright otthonában fogadták, majd fényképezték a használt cikkeket, majd személyesen szállították ki őket a megrendelőknek. 2013-ban beköltöztek Sausalito-i raktárukba és egy kis kockázatitőkével a hátuk mögött (azóta összesen 83 millió dollár) belevágtak a nagy üzletbe. A befektetők egy részét teljesen megrémítette Wainwright előélete, viszont mások, főleg a férfiak nem is értették az ötletet. Az egyik befektető-jelölt például a tárgyalóasztalra tette a cipőjét, jelezve, hogy ő öt éve ugyanabban a cipőben jár.

 

„A befektetők legtöbbször a saját tapasztalataikra hagyatkoznak, amikor meghallgatnak egy ötletet vagy felmérik a piacot” – mondja Keval Desai, aki 2013-ban 14 millió dollárt fektetett a használt luxuscikkeket áruló cégbe.

 

Karcsú költségek

Annak ellenére azonban, hogy a RealReal drága termékeket árul, maga a cég meglehetősen kis költségvetéssel működik: nem költenek drága marketingre és luxusirodaház helyett egy régi pitegyár ad otthont a cég főhadiszállásának.

 

A RealRealen átlagosan 250 dolláros (70 ezer forint) áron lehet beszerezni a termékeket, bár ez az átlagár hamarosan növekedni fog, miután a weboldalon egyre több karórát, ékszert és műalkotást is árulnak, legutóbb például egy negyvenezer dolláros Picassóval bővült a kínálatuk. 

 

Eredeti cikk

 

Barnóczki Brigitta