7+1 fontos kérdés, mielőtt weboldalkészítőt keresel!
1. Mi lesz weboldal elsődleges feladata?
Alapvetően 4 típusa létezik a weboldalaknak:
- online bolt (webáruház), amely felületén a termékek, szolgáltatások értékesítése megtörténik,
- céges oldal, amely felületen információkat, híreket olvashatnak a fogyasztók cégedről, termékedről, szolgáltatásaidról,
- egy darab terméket, vagy egyetlen termékcsaládot értékesítő oldal,
- a fentiek valamilyen kombinációja, amely jelenthet például olyan közösséget is, ahol a terméked az összekötő kapocs.
Ha sikerül kiválasztanod a weboldalad típusát, máris tovább lehet haladni a tervezési feladatokkal.
2. Hogyan nézzen ki a weboldalad? Milyen érzést közvetítsen?
El kell gondolkodnod azon a kérdésen, hogy mit szeretnél közvetíteni a weboldaladon keresztül. Nem csak a tartalom a fontos, hanem a megjelenése is.
Könnyedséget sugalló, inkább vicces megjelenésű, vagy nagyon komoly üzleti kialakítású, professzionális megjelenésű legyen?
A weboldal megjelenése már az első pillantáskor megmutatja, hogy a céged mivel foglalkozik, milyen célközönségnek szól, milyennek vallod önmagadat. Más design kell a konzervatív szemléletű célpiacnak, üzletembereknek és más weboldal kialakítást kíván meg a fiataloknak szóló üzenetközvetítés.
3. Mennyi tartalom és milyen funkciók legyenek a weboldaladon?
A weboldal tulajdonosok többsége megelégszik a legkisebb szükséges tartalommennyiséggel, hogy az elemi információk megtalálhatók legyenek (cégnév, kapcsolat, bemutatkozás, referenciák).
Aki kicsit többet szeretne, az már tehet ki kedvezményeket, újdonságokat, GYIK menüt is. De a vállalkozással kapcsolatos cikkek, hirdetések, sajtóközlemények is megjeleníthetők a „sajtószoba” menüpontban is.
4. Mennyi pénzt áldozz a weboldaladra?
Weboldal készítéskor könnyen el lehet csábulni, hogy olyan extra és drága funkciókat is megrendelj, amire nincs semmi szükség.
A nagyon olcsó (15-30E Ft/ weboldal) ajánlatokat szintén érdemes elkerülnöd, hiszen az alacsony költségvetésből készült weboldal vagy a funkcionalitás vagy a design tekintetében lesz katasztrofális, vagy a későbbi támogatást kell elfelejtened.
Törekedj arra, hogy megfelelő legyen a funkcionalitás és a design aránya.
5. Milyen határidővel dolgozz?
Egy céges weboldalnak illik akkor elindulnia, amikor hivatalosan megkezdi működését a cég. A kisvállalkozások többségére sajnos az a jellemző, hogy bár a cég már zakatol, a weboldaluk még fejlesztés alatt van.
Viszont 2015-ben a céges oldal már nem a luxus elvárások és kiadások között szerepel, hanem lételeme a kapcsolattartásnak, profitszerzésnek, a bizalomnövelésnek, ezért a prioritások között kell, hogy szerepeljen!
A weboldal tervezésétől a kialakításig és megvalósulásig több hónap is eltelhet, ezért ezeket a feladatokat nem az utolsó pillanatban kell végrehajtani.
6. Szükség lesz-e weboldaladon speciális, egyedi programokra?
A céged tevékenységétől függően olyan speciális megoldásra is szükséged lehet, amelyek lehetővé teszik az árkalkulációt, rendelést, számlázást, belső ügyféltámogatást.
Ezek speciális megoldások, weboldalonként más-más követelményeknek kell megfelelniük, ezért az elkészítés költségeit, idejét emelik.
Nem csak a konkrét árról kell írásos dokumentumot kérni, hanem arról is, hogy az általad megbízott szakember képes megoldani a speciális feladatokat.
7. Milyen mértékű és típusú külső közreműködésre lesz szükséged?
Ha már tisztában vagy a fentiekkel, és költséghatékony megoldást keresel, akkor biztos találsz olyan részt, amit te magad is meg tudsz csinálni. Ezek felmérésében segítő kérdések:
- Biztosan teljes oldalfelépítésre van szükséged, a funkciók és a design komplett kidolgozásával?
- Megvan a saját elképzelésed és ezt képes vagy HTML nyelvre lefordítani?
- Esetleg egy régebbi oldalt szeretnél javítani új grafikai elemek beültetésével?
- A saját logód már megvan, vagy külső szakembert szeretnél megbízni a tervezésével?
- A struktúra már megvan, de a megfelelő szöveges tartalom hiányzik?
+1. Mi alapján döntsd el, hogy ami tetszik, az kikerülhet-e a weboldaladra is?
Eleinte semmilyen ötletet ne dobj el, inkább írd össze az ötleteket, háttér-információként nézd meg, hogy más weboldalakon milyen működő és tetszetős megoldások vannak!
Az ötleteidről beszélned kell majd a weboldal készítőjével is, hiszen szaktudása alapján meg tudja ítélni, hogy mik azok az elemek, melyeket érdemes beépíteni az oldaladba, ezáltal végül tényleg azt kapod meg, amire vágytál, és amire a célcsoportod is vágyott.
Sok sikert!
Rácz-Akácosi Attila
Web: motivator.ma
Telefon: 06-20-277-3889
A magyar ember sokszor addig vár, amíg már csak a tűzoltás segíthet. Valamiért mi szeretünk a végsőkig kivárni, és megnehezíteni a saját életünket. Ezért van az, hogy míg a tengerentúlon vagy éppen Nyugat-Európában hétköznapi dolognak számít a SEO Audit, itthon még sokszor...
Egy webáruház legnagyobb hátránya az, hogy vásárlóinkkal nem találkozunk ténylegesen szemtől-szembe. Ez mindkét oldal helyzetét megnehezíti, de szerencsére a web számtalan lehetőséget biztosít számunkra, hogy ezt bőségesen ellensúlyozzuk.
LinkedIn céges oldalt nagyon egyszerű készíteni, ezen a közösségi csatornán való jelenlét leginkább a B2B vállalkozásoknak kedvez. Gyakorlatilag egy újabb izgalmas csatorna, ahol lehet a követőket gyűjteni, és a követőkkel kommunikálni.