Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

8+1 tanács a Likviditási terv készítéséhez

  •  Pénzügyek
  • 2015-11-30 13:10:00
  • Gál Andrea
A kisvállalkozások életében a gyakorlati szempontból legfontosabb pénzügyi tervezési elem a likviditás (cash-flow) tervezés. A likvitástervezés célja, hogy a vállalkozás mindig minden pillanatban fizetőképes tudjon maradni!

 

Továbbá cél, hogy ne keletkezzenek "parlagon heverő" pénz összegek, azaz az adott ideig rendelkezésre álló, fel nem használandó pénzeket tudjuk fektetni. (banki lekötéssel, pénzügyi befeketetésekkel).

 

A likviditási terv készítésének lépései:

 

0. pont Legyen egy baromi jó exel táblázatod, amelybe az alábbiakat vezeted:

 

1. Írd be a nyitóegyenleged összegét az első hónapban (mennyi pénzzel vágsz neki a vállalkozásnak, vagy éppen mennyi pénze van a vállakozásnak a terv készítésének időpontjában.).

 

2. Töltsd ki a terv időszakban a fix költségeket (ezeket a legkönnyebb megbecsülni és tervezni pl. fizetendő kamatok, bérleti díjak, munkaerő költségei, vagy akár a fix rezsi díjak).

 

3. Töltsd ki a tervezett fix bevételeket (kapott kamatok, beszedett bérleti díjak).

 

4. Tervezd meg és töltsd ki az árbevételt, amennyire csak lehet a különböző termékekre, szolgáltatásokra lebontva.

 

5. Az árbevételek alakulása függvényében tervezd meg a vállalkozásnak az értékesítések függvényében változó költségeit (pl. alapanyag, készlet vásárlás).

 

6. Töltsd ki a rendkívüli bevételek és költségek összegeit (pl. büntetések, támogatások).

 

7. Számold ki a havi nyitó és záró egyenlegeket immár a várható költségek és bevételek ismeretében.

 

+ 1 Állandóan frissítsd menetközben is, a változások és tényadatok alapján a likviditási tervet!

 

Hasznos információk a likviditási terv alapján:

 

- A negatív záróegyenlegek jelzik, hol van szükség további források bevonására a fizetésképtelenség elkerülése érdekében

 

- A több hónapon át tartó magas nyitóegyenlegek fel nem használt pénzt jeleznek, ezekben az időszakokban meg kell fontolni rendelkezésre álló többlet források lekötését, befektetését

- Az árbevételek tervezésénél, légy tekintettel az ágazatra, iparágra jellemző trendekre és a szezonalitásra

- Mint látható a likviditás tervezésnél a legfontosabb a bevételek pontos megbecsülése, a kiadások valamivel könnyebben tervezhetőek és kalkulálhatóak, épp ezért nagyon fontos, hogy az árbevételek alakulását a lehető legsűrűbben vizsgáljuk felül a tervben és módosítsunk, ha szükséges!

 

Sok Sikert kívánok és folytatjuk!

 

Gál Andi

Megosztás
Cégfinanszírozási kisokos
A kezdő vállalkozások az alapítás utáni gyakori problémája a cég finanszírozása. Nagyon sok kérdés érkezik az ügyfélszolgálatunkra ezzel kapcsolatban, és úgy gondoltuk, hogy a beérkezett kérdéseket veletek is megosztjuk abban bízva, hogy a válaszok számotokra is segítséget...
   2015-12-01    Pénzügyek
Januártól egységes NAV folyószámla lesz
Januártól csökkennek a vállalkozások adminisztrációs terhei azáltal, hogy adó-, illetve vámfolyószámlájuk egységes lesz - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) hétfőn az MTI-vel.
   2015-11-10    Pénzügyek
Adószakértő: előnyt jelent a cégeknek, ha a megbízható kategóriába kerülnek
Komoly előnyt jelenthet, ha egy vállalkozást a megbízható kategóriába sorol majd az adóhatóság - hívta fel a figyelmet Vámosi Nagy Szabolcs, az EY tanácsadó cég adószakértője kedden az M1 aktuális csatornán.
   2015-10-27    Pénzügyek