8+1 tanács a Likviditási terv készítéséhez
Továbbá cél, hogy ne keletkezzenek "parlagon heverő" pénz összegek, azaz az adott ideig rendelkezésre álló, fel nem használandó pénzeket tudjuk fektetni. (banki lekötéssel, pénzügyi befeketetésekkel).
A likviditási terv készítésének lépései:
0. pont Legyen egy baromi jó exel táblázatod, amelybe az alábbiakat vezeted:
1. Írd be a nyitóegyenleged összegét az első hónapban (mennyi pénzzel vágsz neki a vállalkozásnak, vagy éppen mennyi pénze van a vállakozásnak a terv készítésének időpontjában.).
2. Töltsd ki a terv időszakban a fix költségeket (ezeket a legkönnyebb megbecsülni és tervezni pl. fizetendő kamatok, bérleti díjak, munkaerő költségei, vagy akár a fix rezsi díjak).
3. Töltsd ki a tervezett fix bevételeket (kapott kamatok, beszedett bérleti díjak).
4. Tervezd meg és töltsd ki az árbevételt, amennyire csak lehet a különböző termékekre, szolgáltatásokra lebontva.
5. Az árbevételek alakulása függvényében tervezd meg a vállalkozásnak az értékesítések függvényében változó költségeit (pl. alapanyag, készlet vásárlás).
6. Töltsd ki a rendkívüli bevételek és költségek összegeit (pl. büntetések, támogatások).
7. Számold ki a havi nyitó és záró egyenlegeket immár a várható költségek és bevételek ismeretében.
+ 1 Állandóan frissítsd menetközben is, a változások és tényadatok alapján a likviditási tervet!
Hasznos információk a likviditási terv alapján:
- A negatív záróegyenlegek jelzik, hol van szükség további források bevonására a fizetésképtelenség elkerülése érdekében
- A több hónapon át tartó magas nyitóegyenlegek fel nem használt pénzt jeleznek, ezekben az időszakokban meg kell fontolni rendelkezésre álló többlet források lekötését, befektetését
- Az árbevételek tervezésénél, légy tekintettel az ágazatra, iparágra jellemző trendekre és a szezonalitásra
- Mint látható a likviditás tervezésnél a legfontosabb a bevételek pontos megbecsülése, a kiadások valamivel könnyebben tervezhetőek és kalkulálhatóak, épp ezért nagyon fontos, hogy az árbevételek alakulását a lehető legsűrűbben vizsgáljuk felül a tervben és módosítsunk, ha szükséges!
Sok Sikert kívánok és folytatjuk!
Gál Andi
A kezdő vállalkozások az alapítás utáni gyakori problémája a cég finanszírozása. Nagyon sok kérdés érkezik az ügyfélszolgálatunkra ezzel kapcsolatban, és úgy gondoltuk, hogy a beérkezett kérdéseket veletek is megosztjuk abban bízva, hogy a válaszok számotokra is segítséget...
Januártól csökkennek a vállalkozások adminisztrációs terhei azáltal, hogy adó-, illetve vámfolyószámlájuk egységes lesz - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) hétfőn az MTI-vel.
Komoly előnyt jelenthet, ha egy vállalkozást a megbízható kategóriába sorol majd az adóhatóság - hívta fel a figyelmet Vámosi Nagy Szabolcs, az EY tanácsadó cég adószakértője kedden az M1 aktuális csatornán.