A 10 Leghíresebb Growth Hack
Szent grál nem létezik, mindenkinek más trükk jön be. Ötletelni kell, próbálkozni, újratervezni, addig amíg rá nem találsz az arany tojást tojó tyúkra, a vállalkozásodnak legmegfelelőbb marketing csatornára. Vágjunk is bele!
1. Hotmail
A világ legelső growth hackjét a Hotmail közel 20 éve hozta össze. Ekkor az elnevezés még meg sem született, azt Sean Ellis csak 2010-ben ötlötte ki. Azokban az időkben járunk, amikor a legtöbb internetező még email címmel sem rendelkezett. A Hotmail volt az egyik első ingyenes email szolgáltató, azonban hiába költöttek óriásplakátokra és rádiós hirdetésekre, alig volt felhasználójuk. Egészen addig, amíg a zseniálisan egyszerű growth hack ötlet ki nem pattant a fejükből: Minden, a Hotmail által kiküldött email aljára az alábbi szöveget biggyesztették:
A Hotmail aláírás
A többi történelem. Napi 3000 új felhasználó regisztrált az email szolgáltatásukra, majd másfél évvel az indulás után megvásárolta őket a Microsoft.
Tanulság: Minden cégnek más growth hacking módszer válik be. Sokszor a legegyszerűbb trükköknek van a legnagyobb hatása!
2. Dropbox
A híres fájlmegosztó alkalmazás akkor kezdett el villámgyorsan terjedni, mikor felépítették az egyedi ajánló rendszerüket. Az okos húzás az volt részükről, hogy olyan ajánlatot tettek a felhasználóiknak, amit nem lehetett visszautasítani: ingyen 500 MB tárhelyet kaptak pluszban, ha egy barátjukat sikerrel meghívták Dropboxozni.
A Dropbox ajánlásra ösztönző rendszere
Az ajánlórendszer láncreakciót indított be, aminek az eredménye a ma is szárnyaló fájlmegosztó.
Tanulság: Jutalmazd meg a felhasználóidat, mikor megkéred őket valamire. Ne várd, hogy a semmiért cserébe aktívak legyenek!
3. Reddit
A Redditet ma sokan az internet főoldalának hívják. Hogyan érték mindezt ezt el? Aki a honlapjukra látogat, az láthatja, hogy nem a külcsínnel. A Reddit kifejezetten csúnya. Nem is az alapítók pénzével, hiszen két huszonéves egyetemistáé az ötlet és megvalósítás. Akkor mégis mivel? A tartalommal.
A Reddit főoldala
Amikor az oldal elindult, az alapítók rengeteg álnévvel regisztráltak, és saját maguk kreálták a tartalmat. Egészen addig fenntartották a pörgős honlap illúzióját, amíg valóban beindult, és többé nem volt szükség a kamu felhasználókra.
Etikátlan? Döntse el mindenki maga. Bevált? Kétségtelenül.
Tanulság: Ha egy kis kezdeti lendület kell a vállalkozásodnak, merj nem konvencionális trükkökhöz nyúlni. A jogszabályokkal azért legyél tisztában, nehogy illegális területre tévedj!
4. LinkedIn
A LinkedIn az a szakmai közösségi háló, ami 2 millió felhasználóról 200 millióra tudott nőni egyedi growth hack ötletével. Észrevették, ha a Googleben nevekre keresnek, akkor alig van releváns találat (kivételt képeznek ez alól a híres emberek).
A LinkedIn a felhasználók profiljait publikussá tette, ezzel a Googleben majdnem minden névre elsők lettek a keresési listákon.
LinkedIn találat a Googleben
Ma már a Facebook, Twitter, Google+ és társai is követték ezt a módszert, így már nem mindig első a LinkedIn. A growth hacking technikák sem tartanak örökké, de aki először alkalmaz egy újítást, az óriási előnyre tehet szert a konkurenciával szemben.
Tanulság: Jelenj meg minél több felületen a szolgáltatásoddal. Keress olyan csatornákat, ahol gyenge a konkurencia jelenléte!
5. Twitter
A Twitter nagy bajban volt az indulása után. Sok kezdeti felhasználót sikerült szerezniük, de az emberek nem tértek vissza az első látogatás után.
Az analízissel foglalkozó csapatuk arra a következtetésre jutott a látogatók viselkedését megfigyelve, hogy akik legalább 5 másik twitterezőt követnek, azok jóval nagyobb százalékban térnek vissza az oldalra. Szóltak a fejlesztőknek, hogy az új regisztrálók esetében mindig legyen egy felület, ami 5 embert felajánl követésre. Ezzel a módosítással sikerült elérniük, hogy az egyszeri látogatókból visszatérő felhasználók legyenek.
A Twitter öt embert felajánl követésre
Tanulság: Használj analitikai szoftvereket, figyeld a közönséged, és elemezd a viselkedési mintáikat. Azután optimalizáld a szolgáltatásod úgy, hogy kielégítsd az igényeiket!
Érdekel gyakorlatban a growth hacking?
Iratkozz be a CégRakéta online growth hacking tanfolyamra, ahol Magyarországon elsőként tanítunk olyan forgalomszerző módszereket, amik növekedési pályára állítják a vállalkozásod költséges hirdetések nélkül. Vedd hasznát végre a honlapodnak!
6. Buffer
A Buffer közösségi média menedzsment app csapata a bámulatos tartalom marketingjéről híres, de growth hackingben is élen járnak.
Korán felismerték, hogy a növekedéshez érdemes már befutott szolgáltatásokhoz csatolni magukat. Megvásárolták a népszerű közösségi megosztó WordPress plugint, a Digg Digget. Ezután létrehozták a saját Buffer megosztó gombjukat a Digg Diggen.
A Buffer saját megosztó gombja
Ezzel a lépéssel a meglévő Digg Digg felhasználókat megismertették a Buffer szolgáltatásával, ami gyors ütemű növekedést hozott a cégnek.
Tanulság: Keress olyan utakat, amivel növelni tudod a szolgáltatásod láthatóságát. Használd ki a már elterjedt eszközök felületeit!
7. Airbnb
A közösségi szállásközvetítő oldal bombaként robbant be a köztudatba. Mindezt nem fizetett hirdetésekkel érték el. Hagyományos marketing helyett egy growth hacking módszerhez nyúltak, amit úgy hívnak, hogy “engineering as marketing”, azaz mérnöki marketing.
A világ legnépszerűbb apróhirdetésekkel foglalkozó oldalát, a Craigslistet használták fel a céljaik eléréséhez. Ha bárki regisztrálta a lakását Airbnb-n, akkor felajánlották neki, hogy egy kattintással megoszthassa azt a Craigslisten is.
Az Airbnb emailje
Ez a mérnöki megoldás egyben rengeteg külső linket is generált, ami miatt a keresési listákon egyre feljebb került az Airbnb. Másrészt láthatóságot is kaptak egy híres oldalon.
A Craigslist vezetőinek nem tetszett, hogy az Airbnb rajtuk keresztül növekszik, ezért változtattak az oldaluk kódján, és letiltották ezt a trükköt. Addigra viszont elterjedt az emberek között az Airbnb, az okos growth hacking meghozta gyümölcsét.
Tanulság: Használj automatizálási technikákat. A felhasználóid imádni fogják, ha egy kattintással szinte bármit megoldhatnak.
8. Pinterest
Amikor a közösségi képmegosztó alkalmazás elindult, csak meghívóval lehetett jelentkezni. Az oldalukon volt egy várakozó listára jelentkezés gomb.
Ezzel egyrészt megoldották, hogy ne szabaduljon rá hirtelen több százezer felhasználó a kezdeti stádiumban levő appra. Kisebb közönségen tesztelték a hibákat, így ki tudtak mindent javítani mielőtt mindenkihez eljutnak.
Pinterest várólista
Másrészt a várólista egy growth hacking módszer is egyben. A használatával izgalmat, vágyakozást, sőt versengést is lehet kelteni az emberek között. A Google+ra is csak meghívóval lehetett jelentkezni a kezdetekben, ami nyilvánvalóan egy growth hacking húzás volt részükről, hiszen a Google szervereinek nem okoz problémát az sem, ha egyszerre milliók árasztják el az oldalukat.
Tanulság: Hozz létre egy kis izgalmat a szolgáltatásod körül. Ne tedd mindenkinek elérhetővé az elején!
9. Tinder
A népszerű társkereső alkalmazás bebizonyította, hogy offline growth hackinget is alkalmazhat egy online app. Ez a szolgáltatás természetéből adódóan csak akkor működik, ha sokan használják. A kezdeti felhasználók szerették a Tindert, de a sikerhez sokkal több ember kellett. Ezért elkezdtek bulikat szervezni egyetemistáknak, ahol a belépő mindössze annyi volt, hogy le kellett tölteni az alkalmazást.
Tinder buli plakátja
Ma több, mint 50 millió felhasználója van a Tindernek, amihez jócskán hozzájárult ez az offline growth hack.
Tanulság: Keresd meg, hogy a potenciális felhasználóid merre vannak, legyen ez online vagy offline. Ne félj offline módszereket is bevetni!
10. Whatsapp
A Whatsapp üzenetküldő szolgáltatás a legjobb példája annak, hogy lehet 400 millió felhasználót szerezni fizetett hirdetések nélkül. Hogyan lehetséges ez? A válasz annyira triviális, hogy sokan bele sem gondolnak. A Whatsappot jó érzés használni, egyszerű kezelni, és nincs benne se hirdetés, se más idegesítő turpisság, ami a felhasználói élményt rontaná.
Az alapítók értékrendje az alábbi: nincs reklám, nincs ügyeskedés, nincs ravasz trükk.
A Whatsapp értékrendje
A Whatsapp maximálisan kiszolgálja a felhasználók igényeit. Emiatt szájról szájra terjed, ami erősebb minden trükknél.
Tanulság: Építsd a szolgáltatásod az emberek igényei köré. Legyen letisztult és felhasználóbarát!
Elég a példákból, irány a gyakorlat!
A CégRakéta online growth hacking tanfolyamon Magyarországon elsőként tanítunk olyan forgalomszerző módszereket, amik növekedési pályára állítják a vállalkozásod költséges hirdetések nélkül. Vedd hasznát végre a honlapodnak!
Szabó Ádám
30/3742020
Fürdőruha, sífelszerelés, klíma – mi a közös ezekben? Egyetlen dolog mindenképp: szezonális termékekről van szó. Az idény jellegű árucikkeket, szolgáltatásokat kínáló e-kereskedők, internetes vállalkozások megrendeléseik tetemes részét kizárólag az év egy bizonyos szakaszában...
Az évvége az online vállalkozás esetén gyakran szól arról, hogy a cégvezető gondolatban már a következő évre készül: új terveket szövöget a még több ügyfél megszerzéséhez, amihez hozzátartozik az online hirdetések hatékonyságának átgondolása is. Aki ebben a cipőben jár,...