Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Az okos startup mások hibáiból tanul 2. rész

  •  Vállalkozz!
  • 2015-09-29 20:10:00
  • Benyovszky Tünde, Szabó Viktória
"Az okos startup mások hibáiból tanul" első részéből kiderült, hogy mennyire fontos a rugalmasság, az összhang az alapítók között, az időzítés, valamint az, hogy a termék valós problémákat oldjon meg és az a piac igényeit tükrözze.

 

A folytatásban további 5 szemponttal gazdagítjuk a képet.

 

6. Tervezés hiánya

A megfelelő üzleti modell és stratégia hiánya nagyon gyorsan megállíthatja a startup fejlődését, hiszen ezek nélkül túl sok váratlan eseménnyel kell megküzdened és nem tudsz a fontos célokra koncentrálni. Az alapítók sokszor egy kezdeti hobbitevékenységből indítanak vállalkozást, és úgy gondolják, hogy tervezés nélkül is sikeressé tudnak válni pusztán a szakmai tudásuk és a termék iránti lelkesedésük révén. Ez azonban hiú ábránd, üzleti tervezés nélkül még nem sok cég maradt életben.

Tehát, csakis tudatos tervezéssel és célkitűzéssel biztosíthatjuk a környezetet ahhoz, hogy szenvedélyünkből profitot hozzunk létre. Egy befektetőt sem fog érdekelni az ötleted, bármennyire is innovatív, ha nem látják mögötte a számszerűsített tervet, hogy mikor hol fog tartani a cég, és mekkora tőkére lesz szükség az egyes szakaszokban. Ezek nélkül csak céltalan próbálkozásokkal és folyamatos tűzoltással telik majd a vállalkozók ideje, ami a bukáshoz is vezet.

 

 7. Pénz

Nem meglepő, hogy a pénz buktatója lehet egy startup-nak, azonban mégsem a pénz hiánya az elsődleges rizikótényező. A túl kevés indítótőke kétségkívül komoly akadályozó tényező az életben, de sokkal több induló techcéget döntött romlásba a túl sok pénz! Hihetetlenül hangzik, pedig igaz! Hogyan?

Ha túl sok befektetőd van, túl sok a kötelezettséged is, a fókuszod pedig annyira a befektetők igényeinek kielégítésén lesz, hogy könnyen azon kaphatod magad, hogy azok alkalmazottja vagy és igyekszel az ő igényeiket (amik, akár egymással szöges ellentétben is állhatnak) kielégíteni, miközben a termékedre kéne fókuszálnod.

A túl sok pén azért is lehet KO kritérium, mert így neked, a termékednek, az üzleti modellednek, nem kell keresztül esnie azokon az ellenőrző rostákon, amit befektetők szerzése vagy pályázatok elnyerése követelne meg.

Így akármilyen meglepő ugyan, ha pénzről van szó, csak lassan a testtel! Itt is érvényes a kevesebb néha több szabálya. A legjobb, ha egyszerre csak annyi tartalékod van, ami a projekt soron következő fázisának megvalósítására elegendő.

 

 8. Túlköltekezés és kényelmesség

Sok startup alapító már nagyon korán megpróbálja a folyamatok egy részét külsős szakemberekkel elvégeztetni, olyanokat is, amiket ő is meg tudna csinálni. Így már az elején sok pénzt költenek el, ahelyett, hogy jobban beleásnák magukat a folyamatokba. Bár néha ezek feleslegesnek tűnő feladatok, és gyorsabban megoldódnak, ha kiszervezzük őket, mégis érdemes inkább magunk megcsinálni azt, amit lehetséges, hiszen így tényleg azt fogjuk kapni, amit szeretnénk és a cégünk folyamatait is teljesen át fogjuk látni.

Egy másik gyakori kezdeti hiba, hogy már induláskor két kézzel költjük a pénzt drága irodára, irodai felszerelésekre, munkabérekre, marketing és promóciós anyagokra, pedig ezek a kiadások nincsenek közvetlenül kapcsolatba a termékkel és nem értékteremtők. Rögtön indulást követően tanácsolt a költségeket a minimumra leszorítani és a tőkét a termékre fordítani, és majd csak a későbbiekben fektetni minden egyébbe.

Tehát bátran piszkold be a kezed olyan munkákkal, amit Te magad is el tudsz végezni és csak addig nyújtózkodj, amíg a takaród elér!

 

 9. Fókusz elvesztése

Egy vállalkozás elindításakor senki nem gondol arra, hogy az lesz bukásának oka, hogy elveszíti fókuszát. Pedig könnyen megtörténhet, hogy a kezdeti problémák, vagy épp ellenkezőleg a gyors sikerek odavezetnek, hogy szem elől tévesztjük a kitűzött céljainkat, legyen az akár a saját termékünk... Bár korábban pont azt emeltük ki, hogy nem szabad túl mereven ragaszkodni ötleteinkhez, azt sem engedhetjük meg magunknak, hogy külső hatásokra folyamatosan változtassunk a stratégiánkon, termékünkön. Sokszor annak érdekében, hogy ügyfeleket szerezzen, a cég rengeteg irányban elindul szolgáltatásaiban, így elveszítve a fókuszt a már működő és kitalált termékéről. Ez a stratégia kevés új vásárlót hoz, mégis rengeteg energiát emészt fel. Szelektíven kell reagálni az új ötletekre, tanácsokra, hiszen limitált ideje és előforrása van egy kezdő vállalkozónak. A terméked inkább egyetlen problémát oldjon meg jól, mintsem több problémába kontárkodjon bele felemás sikerrel.

 

 10. Kapcsolati rendszer hiánya

Az üzleti élet összes területén fontos a megfelelő kapcsolati rendszer folyamatos bővítése, de ez fokozottan érvényes ebben a világban. Érdemes olyan üzleti eseményekre járni, ahol új emberekkel ismerkedhetünk meg, hiszen számos új ötletet és inspirációt kaphatunk ezektől a beszélgetésektől, mi több, számos potenciális befektetőkkel is találkozhatunk. Így azok a vállalkozás indítók, akik sajnálják az idejüket ezekre az eseményekre, komoly lehetőségeket szalaszthatnak el. Nem szabad alábecsülni a kapcsolatok erejét, hiszen sosem tudhatod ki fog segíteni, ha legközelebb szükséged lesz valamire!

Viszont arra is figyelni kell, hogy erre se pazaroljunk túl sok időt, amiben segít az, ha egy tervet készítünk arról, hogy mikor melyik eseményre és miért megyünk, esetleg kivel szeretnénk megismerkedni.  Annak érdekében, hogy a legtöbbet kihozd ezekből az eseményekből, nem elég megjelenni, hanem aktívan és nyitottan részt kell venni a beszélgetésekben, hogy maradandó benyomást kelts! 

 

 

Mind tudjuk, hogy nem létezik egy  egérút a sikerhez, amivel minden nehézséget kikerülhetünk, de igazából nincs is szükség ilyenre, hiszen vállalkozóként élvezni kell a sikerhez vezető utat is, talán még jobban, mint magát a sikert. Elsőre talán ijesztőnek tűnhet a feladat, viszont ha útmutatónak vesszük a korábbi próbálkozásokat, tanulunk a már elbukott startupok eseteiből, nagyobb figyelmet szentelünk a fent felsorolt tényezőknek, akkor máris jobb esélyekkel vállalkozhatunk.

 

“Jegyezd meg jól, de ne csüggedj soha, remény, csalódás, küzdelem, bukás, sírig tartó nagy versenyfutás.”

Madách Imre

 

Forrás: A cikk 30+ bukott StartUp alapító személyes beszámolójának elemzése alapján íródott.

 

 

Készítette:

Benyovszky Tünde (munka-és szervezetpszichológus, HR Manager),

benyovszkytunde@gmail.com, +36 30 222 0761

Szabó Viktória (munka-és szervezetpszichológus),

viktoria.szabo@outlook.com, +36 30 474 8433

Megosztás
Csak ülök és mesélek
A 2014 és 2015-ben a FIVOSZ és a Vállalkozz Itthon számos kutatást végzett országosan, régiónként 500 fiatal (18-40 év közöttiek), azaz összesen 3500 fiatal megkérdezésével, hogy a vállalkozási hajlandóságukat milyen tényezők befolyásolják illetve mi javítaná! Néhány konklúziót...
   2015-11-05    Vállalkozz!
A vállalkozói sikertörténeted 10 kulcsa
Nagyon sokat gondolkodtam, hogyan fogalmazzam meg azt a 10 alapkészséget, eszközt, ami sikerre viszi a vállalkozásodat. Zseniálisabbnál-zseniálisabb cikkek jelennek meg arról, hogyan legyél Te a holnap Mark Elliot Zuckerberg-e, és mivel ezen cikkeket én nem tudom felülmúlni, így összeszedtem...
   2015-10-28    Vállalkozz!
Az okos startup mások hibáiból tanul 1. rész
A startUp-ok népszerűsége évek óta töretlen, egyre többen döntenek úgy, hogy saját vállalkozásba kezdenek vagy startup-ot építenek, egy Bill Gates-et is iriggyé tevő, világra szóló sikerben reménykedve. Statisztikai adatok azonban azt mutatják, hogy 20-ból csak 1 éli túl a kritikus...
   2015-09-28    Vállalkozz!