Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Az okos startup mások hibáiból tanul 1. rész

  •  Vállalkozz!
  • 2015-09-28 18:25:00
  • Benyovszky Tünde, Szabó Viktória
A startUp-ok népszerűsége évek óta töretlen, egyre többen döntenek úgy, hogy saját vállalkozásba kezdenek vagy startup-ot építenek, egy Bill Gates-et is iriggyé tevő, világra szóló sikerben reménykedve. Statisztikai adatok azonban azt mutatják, hogy 20-ból csak 1 éli túl a kritikus első évet, a maradék 19 eltűnik a feneketlen süllyesztőben.


De vajon hogy lehet sikeres startupot építeni? Mik azok a tipikus hibák, amik a bukásba taszítják az ilyen típusú vállalkozásokat? “Az okos ember mások hibájából tanul” - mondja a népi bölcsesség, így ebben a cikkben útmutatást adunk ahhoz, hogy mit NE tegyél, ha sikeres akarsz lenni ezen a terepen. 

 

1.Ego és rugalmatlanság

Az egyik leggyakoribb KO ok nem másban, mint a startup megálmodójában és az ő hozzáállásában rejlik, a kelleténél nagyobb ego és a rugalmatlanság számos probléma forrása lehet. Az ego az, ami visszatart minket attól, hogy a kollégáinkkal és a vásárlóinkkal foglalkozzunk. Saját ötletünk túlzott istenítése, az ahhoz való túlzott ragaszkodás útjában áll a kritikus gondolkodásnak és struccpolitika követésének irányába terel minket.  Következményként nem építjük bele a termékünkbe a külvilágból érkező értékes visszajelzéseket, ennek eredményeként pedig egy olyan terméket bocsáthatunk piacra, ami tulajdonképpen önmagunknak készült, és a saját igényeinket elégíti ki. Kérdés, hogy vajon a felhasználókét és a leendő ügyfeleinkét is kielégíti majd?

 

2.Alapítók közti konfliktus

Az egyik legfontosabb aspektusa a startupoknak az ötletet megvalósító csapat, és legfőképp a társalapító(k) személye(i). Szinte mondhatjuk azt is, hogy ez fontosabb, mint maga a termék, a megcélzott piac vagy a befektetők. Nem mindegy kikkel osztod meg azt a kihívásokkal teli utat, amely egy vállalkozás indításával jár, mert ha nem megfelelő embert választasz társadnak, ha túl hasonló gondolkodásúak vagy éppen ellenkezőleg, túlságosan különböző beállítottságúak vagytok, akkor a köztetek lévő konfliktusok előbb vagy utóbb megakadályozzák a vállalkozás sikerét.

Lehetetlen megmondani a megfelelő társ képletét, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy olyan személyt kell keresned, aki kiegészíti a képességeidet, a tudásodat, mégis a tiédhez hasonló stílusban és tempóban dolgozik. Fontos szempont a bizalom is, így ha olyat választasz, akit már rég óta ismersz, talán kevesebb meglepetés ér vele kapcsolatban.

 

3. Nem old meg problémát

Ezt a kérdést minden új vállalkozást indítani akaró személynek meg kellene kérdeznie önmagától: “A termékem megold valamilyen, az emberek életében jelen levő valós problémát?” Ha sejtjük, hogy erre a kérdésre NEM a válasz, akkor jobb, ha felhagyunk a vállalkozásunkkal, és jobb ötlet után nézünk, hiszen egy aranyszabálynak minden üzletágban meg kell felelni: Azt gyártsd vagy szolgáltasd, amit az ügyfél akar!

 

4. Időzítés

A startupok végét jelentő egyik leggyakoribb tényező a rossz időzítés. Talán ez az egyik legnehezebben meghatározható rizikófaktor, azonban semmiképpen nem hagyható figyelmen kívül. Ha van egy rendkívül innovatív ötletünk, az még korántsem garancia a sikerre. A kérdés az, hogy vajon felkészült-e a piac a termékemre?

Ellenben, ha egy ismert, létező dologgal szeretnénk előállni, akkor vajon mennyire vörös az az óceán, amiben úszunk? Túl későn szálltunk be, és a temérdek versenytárssal már csak ugyanazon a lerágott csonton marakodunk?

Ezek eldöntésére a startupod alakítását előzze meg egy alapos piaci vizsgálódás, amelyben feltérképezed a társadalmi, gazdasági helyzetet, valamint vetsz egy pillantást a konkurenciára és a vásárlói igényekre is.

Az időzítés kiemelkedő fontosságú a már meglévő termékünk piacra dobása kapcsán is, mert számtalanul buktak már bele abba, hogy túl korán vagy túl későn rukkoltak elő a nagy ötlettel. A túl korai kibocsátás veszélye, hogy az alapötlet még annyira kiforratlan és instabil, hogy épp azt a bizonyos nagyon fontos első benyomást tesszük tönkre és a piac már nem ad esélyt második benyomásra. Ha viszont szinte évmilliókig csiszolgatjuk az ötletünket, csak azért, hogy valami “tökéletessel” rukolhassunk elő, akkor könnyen úgy járhatunk, hogy végignézzük, ahogyan valaki más, egy gyorsabban reagáló versenytárs lovagolja meg azt a lovat, amelytől mi magunk reméltük az előbbre jutást. Hogy mi az időzítés kapcsán a helyes út, azt leginkább a tájékozottságunk, a nyitottságunk és a belső intuíciónk mondhatja meg.

 

5. Piaci igények ignorálása

Emlékszünk még az aranyszabályunkra, ami szerint azt gyártsd, amit az ügyfél akar? Ezt még azzal kell kiegészíteni, hogy a termékedet vagy szolgáltatásodat úgy is alakítsd ki, ahogyan azt az ügyfél akarja! Ez annyit jelent, hogy már a kialakítás fázisába vond be a vásárlóidat, építs a véleményükre, használd fel a visszajelzéseiket, kritikáikat, annak érdekében, hogy azt adhasd nekik, amit ők akarnak. Ha ezt nem teszed meg és ignorálod a piacnak az igényeit, a piac is ignorálni fog téged.

 

A fenti 5 tényezőre való tudatos odafigyelés nagyban segíthet abban, hogy sikeresen startoljon a vállalkozásod. A teljes képért olvasd el "Az okos startup mások hibáiból tanul" 2. részét, ahol újabb 5 szempont fontosságára hívjuk fel a figyelmet.

 

Holnap folyt. köv!

 

Benyovszky Tünde (munka-és szervezetpszichológus, HR Manager),

benyovszkytunde@gmail.com, +36 30 222 0761

 

Szabó Viktória (munka-és szervezetpszichológus),

viktoria.szabo@outlook.com, +36 30 474 8433

 

Megosztás
Így kezeld a konkurenciádat!
Biztos voltál már úgy, hogy egy-egy konkurensed reklámjaitól falnak mentél: “Mit hirdet ez a kókler? Ez egy csaló! Hazudik itt össze vissza!” vagy “Ezz??? Ez egy kontár! Az ESZEM MEGÁLL!!!!” vagy “Mit kamuzza, hogy jobb mint mások?!! Honnan veszi ezt? Nem is ért hozzá” vagy...
   2015-10-12    Vállalkozz!
Az okos startup mások hibáiból tanul 2. rész
"Az okos startup mások hibáiból tanul" első részéből kiderült, hogy mennyire fontos a rugalmasság, az összhang az alapítók között, az időzítés, valamint az, hogy a termék valós problémákat oldjon meg és az a piac igényeit tükrözze.
   2015-09-29    Vállalkozz!
Sikeres vállalkozó akarsz lenni? Akkor figyelj!
Leendő, vagy kezdő vállalkozóként mindenkinek szüksége van olyan tippekre és megerősítésekre, amelyek pozitív irányt mutatnak a vállalkozás rögös útján.
   2015-09-21    Vállalkozz!
Hogyan váltsd át az agyadat negatívból pozitív üzemmódba?
Minden ember számára elengedhetetlen a kihívások legyőzése a siker felé vezető úton. Az alábbi írás abban fog segíteni, hogy megláthasd: hogyan lehet az agyunkat úgy “nevelni”, hogy nehéz időkben is ellenállóak és pozitívak maradhassunk.
   2015-08-17    Lifestyle