Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

E-kereskedelmi Használhatósági Útmutató 1. rész

  •  Webes varázslatok
  • 2015-09-02 17:35:00
  • www.webshopexperts.hu
Gyakorlati tanácsok, hogy oldala ne pusztán "szép" legyen, de ténylegesen használható is.
Nagyon gyakran a cégek a dizájn fejlesztését arra alapozzák, hogy több verziót megmutatnak felhasználók egy csoportjának, és az azoknak tetszőt alkalmazzák. Ez hibás felfogás.

 

Hogy miért? Ha ezen felhasználók nem próbálták használni is ezt a dizájnt, akkor a választásukat kizárólag a látvány fogja befolyásolni. Csak a külsőségek alapján történő választáskor a döntés megindokolása sokszor ellentétes azoknak a felhasználóknak a véleményével, akik ténylegesen is használták a honlapot.

Egy forgó jel például nagyon hatásosan néz ki még akkor is, ha nincs semmi funkciója. Azonban tényleges használat közben, hétköznapi helyzetben valószínűleg elvonja a használók figyelmét, sőt még zavarja is őket.

Ahhoz, hogy kiderüljön melyik dizájn a legmegfelelőbb, figyeljük a felhasználókat, ahogy bizonyos feladatokat megoldanak a honlapon:

  • Nézzük, mit csinálnak ténylegesen!
  • Ne higgyük el azt, amit mondanak arról, hogy mit csinálnak!
  • Semmiképp ne higgyük el, amikor azt mondják, hogy a jövőben mit fognak csinálni!

 

Vegyük példának azt, hogy egy felmérés szerint az emberek 50% többet vásárolna ecommerce honlapokról, ha a termékek 3D-ben is megszemlélhetőek lennének. Ez azt jelenti, hogy gyorsan meg kellene valósítani ezt a szolgáltatást? Nem.

Ez azt jelenti, hogy a 3D-s megjelenítés nagyon jól hangzik. A világ tele van csődbement vállalkozásokkal, melyek az ehhez hasonló feltételezett igényekre építettek. Az ilyen felmérésekben az emberek csupán találgatnak, hogy egy adott szolgáltatásra hogyan is reagálnának, tetszene-e az nekik, vagy sem. Ez nem jelenti azt, hogy a valóságban ezt használnák is, vagy, hogy tetszene nekik.

 

Általános navigálás a honlapon

Olyan egyszerű kérdésekre kell tudnia a látogatónak válaszolnia ilyenkor, mint: Hol vagyok? Hol voltam? Innen hova tudok menni? Hogy tudok oda eljutni, ahova akarok?
A meg nem valósult vásárlások igen nagy százaléka a kívánt termékhez való eljutás nehézségeiből fakadtak.

  • Legyünk következetesek, és ahol lehetséges, ragaszkodjunk a már bevált webes konvenciókhoz (ne akarjuk feltalálni a spanyol viaszt!), így a honlapunk használata sokkal kényelmesebb lesz a látogatók számára.

Például: Helyezzük a menüt vízszintesen felülre vagy pedig függőlegesen a baloldalra!
A logót a bal felső vagy a jobb felső sarokba, és linkeljük be a honlapunkat vele!

  • SOSE használjunk "rejtélyes" navigációs megoldásokat, ahol a felhasználóknak rá kell vinniük az egeret a menüpontra, hogy a leírásból megtudják, hogy hova vezet a link. Az efféle megoldásokat mindenki utálja, mert nagyon kényelmetlen.
  • Beszéljünk a vásárlók nyelvén, és kerüljük a szakzsargont és a kitalált „jópofa” szavakat a navigációs megoldásoknál! Egy legutóbbi példa, amit láthattunk az a "Virtuális interaktivitás" ami tulajdonképpen egy ügyfélszolgálat-leíráshoz vezetett. Az ehhez hasonló elnevezésekről az ember nem asszociál egyből a funkciójukra és valószínűleg figyelmen kívül is hagyná! Az olyan címek, mint a "Kapcsolat, Rólunk, Szolgáltatásaink" egyértelműek, és mindenki egyből tudja, mit takarnak.
  • Minimalizáljuk a "mélységét" a menü hierarchiájának! Ha egy oldalt a honlapunkon csak 4-5 kattintással lehet elérni, akkor jó eséllyel az az oldal nem produkál nagy forgalmat. Másrészről el kell kerülni azt is, hogy túl sok választási lehetőség táruljon fel a menüben. Érdemes alapszabálynak tekinteni, hogy egy menüponton belül maximum 5-8 almenüpont legyen.
  • Jelezzük, hogy épp hol tartózkodik a látogató, és legyen teljesen nyilvánvaló, hogy a honlap hierarchiáján belül hol van jelenleg!
  • Ne használjunk kereteket! A keretek (frame-ek) megkönnyítik a honlap készítőjének a dolgát, de a használata sose lesz egyszerűbb tőle. Rendszerint a keretek megakadályozzák a könyvjelző használatát, megnehezítik a nyomtatást és megzavarják a keresőket.

 

Böngészés és keresés

  • Kategorizáljuk az oldalakat! Ha nagyon sok termékünk van, érdemes valamilyen rendszer szerint kategorizálni. A legjobb megoldás az, ha egyből feltüntetjük a honlapunkon annak hierarchiáját. Azonban ügyeljünk arra, hogy olyan osztályozást használjunk, ami az ügyfelek számára hasznos. Ha például bútorokat akarunk árulni és felosztjuk őket "Nappali", "Ebédlő" stb kategóriákra, akkor hova fogjuk tenni a bortartó állványt? Hiszen a bortartó állvány mehet a nappaliba, a konyhába, a padlásra vagy bármely más szobába!

Megoldást jelenthet, ha a több kategóriába is beillő termékeket valamilyen szempont szerint összekapcsoljuk, és kereszthivatkozásokat csinálunk a kategóriák között és/vagy többféle osztályozási sémát használunk.

  • Ne vigyük túlzásba az osztályozást! A legtöbb felhasználó számára sokkal kényelmesebb, ha kevés kategóriára kell rákattintaniuk és egy hosszabb listából kikeresniük a nekik tetsző terméket, mint hogy többször kategóriák között oda-vissza kelljen menniük, mert azok csak 2-3 tárgyat tartalmaznak egyenként.
  • Tegyük lehetővé a rendezést! Ha a termékek listázásánál több mint 3-4 elem jelenik meg, akkor nagyon kényelmes, ha a felhasználóknak lehetőséget biztosítunk arra, hogy a nekik fontos szempontok alapján rendezhessék a termékeket. (pl. Ár).
  • Legyen lehetőség az ábécé szerinti listázásnál a betűnkénti haladásra is!
  • Hasonló termékek összehasonlítása: Ha olyan bonyolult termékeket forgalmazunk, melyek sok jellemzővel rendelkeznek, akkor hasznos, ha a vásárlók a hasonló termékeket tulajdonságok szerint össze tudják hasonlítani. Ebben az esetben ne jelenítsük meg az azonos sajátosságokat, hanem koncentráljunk a különbségekre!
  • Valósítsunk meg keresési lehetőségeket! Ha több mint egy tucat termék található a honlapon, akkor nagyon ajánlott, hogy biztosítsunk egy szövegszerinti keresőt. Miközben a katalógusunk felépítése számunkra nagyon kényelmes és egyszerű, addig sok ember számára bonyolult és zavarba ejtő lehet. A vásárlók jelentős hányada azt szereti, ha a kezdőoldalra beírhatják a keresett terméket, és egyből el tudják érni azt anélkül, hogy a honlap struktúráját meg kelljen ismerniük.
  • Jól látható helyen legyen a kereső! Az a jó, ha majd "ki veri a szemét" a felhasználónak, és nem kell azt fárasztóan keresgélnie. Egy link helyett, ami a keresőhöz vezet, inkább egyből a szövegdobozt jelenítsük meg, hiszen egy felmérés szerint ez megkétszerezi a kereső használatának a gyakoriságát. Legyen egyszerű: a legtöbb esetben a legjobb az, ha van egy hely a beírásra és egy gomb (Ha van összetett keresőnk, akkor ahhoz egy linket érdemes megadni).
  • Ne csak a termékek legyenek kereshetőek! A keresők nem csak termékekre és szolgáltatásokra vannak. Arra is valók, hogy az információk a szolgáltatásokról és az ügyfélszolgálat kereshetőek legyen.

 

WebShop Experts
www.webshopexperts.hu
Tel: 06-1-234-5011
Fax: 06-52-445-880

 

Megosztás
E-kereskedelmi Használhatósági Útmutató 3. rész
Ideális esetben sok pénzért hivatásos webdesignerekkel letisztult és szép külsőt készíttethetünk vállalkozásunknak, ezzel is megalapozva a bizalmat. Azonban ha bizonyos elveket betartunk, hasonló hatást érhetünk el magunk is:
   2015-09-04    Webes varázslatok
E-kereskedelmi Használhatósági Útmutató 2. rész
Sorozatunk második része következik honlapokról, termék megjelenítésekről, online-tartalomról és még sok minden másról, amire gondolnod kell, ha nem akarsz elkerülendő példa lenni az online üzleti világban.
   2015-09-03    Webes varázslatok
Az e-kereskedelem és a hosszú farok kapcsolata
Avagy hogyan nyit az e-kereskedelem a számodra olyan lehetőségeket, melyek az előző évezredben még elképzelhetetlenek voltak.
   2015-08-22    Webes varázslatok