E-kereskedelmi Használhatósági Útmutató 3. rész
Gyakorlati tanácsok, hogy oldala ne pusztán "szép" legyen, de ténylegesen használható is.
Ideális esetben sok pénzért hivatásos webdesignerekkel letisztult és szép külsőt készíttethetünk vállalkozásunknak, ezzel is megalapozva a bizalmat. Azonban ha bizonyos elveket betartunk, hasonló hatást érhetünk el magunk is:
- Koncentráljunk az azonnal látható területre! Az a rész, ami az oldal betöltése után egyből látszik - tehát nem kell görgetni az oldalt hozzá -, sokkal nagyobb figyelmet kap, mint bármi egyéb. Ezért használjuk ki a maximálisan ezt a területet, és kerüljük az olyan lapokat, amelyek 2-3 képernyőnyi méretnél nagyobbak! Mindenképpen küszöböljük ki a vízszintes scrollozást, mert az nagyon népszerűtlen…
- Korlátozzuk a különböző típusú font stílusok, színek és méretek számát! Nagyon csábító a sokféle font típus, szín és méret, de álljunk ellen a csábításnak és bármennyire szép is, ne rakjuk ki a fejlécet a szivárvány minden színének megfelelő betűkből! Ne váltogassuk a betűk méretet feleslegesen, és kerüljük a nélkülözhető effekteket is! Ezek csak rendezetlen hatást keltenek. Az oldal tőlük kaotikusnak és nagyon amatőrnek tűnik, ezért határozzunk meg egységes stílust a különféle elemeknek! Pl. A Szöveg törzse végig legyen Times New Roman, fekete, 10-es méretű. Az oldal címsora Ariel, sötét kék és 14-es méretű. A bekezdések Ariel, fekete es 12-es méretben írodjanak! Ezután ragaszkodjunk ehhez végig az egész honlapon, legyen egységes kinézete, miközben a félkövér és dőlt betűket csak korlátozottan alkalmazzuk, mert nehezen olvashatóak.
- Csak a linkeknél használjunk aláhúzást! Ellenkező esetben az emberek megpróbálnak majd ráklikkelni az aláhúzott szövegre és csak összezavarodnak.
- Ne írjunk hosszú szöveget sötét háttérre, mert sokkal nehezebb olvasni, és ezzel csak növeljük az esélyét, hogy azt a szövegrészt figyelmen kívül hagyják. Ezért főleg fehér/világos hátteret használjunk!
- Kevés grafikát alkalmazzunk, mert Lelassítják az oldal betöltődését. Felmérések szerint még mindig többre értékelik a látogatók az oldal gyors betöltődését, mint a bonyolult (bár szép) grafikákat.
- Az oldal lényeges elemei ne hasonlítsanak reklámokra, és kerüljük az animált képeket, mivel általában az emberek a reklámszerű oldalakat automatikusan figyelmen kívül hagyják. Az animált hirdetésekkel a helyzet még rosszabb, tudat alatt az emberek azonnal haszontalannak könyvelik el azokat.
- Ne használjunk képeket háttérnek, hiszen a legjobb esetben nehezen olvashatóvá teszik az oldalt, legrosszabb esetben pedig egyszerűen csúnyán néznek ki.
- Ne használjunk Flasht hacsak nincs rá feltétlenűl szükségünk. A Flash egy nagyszerű technológia, ami olykor előnyös lehet, de sokakat nagyon irritálhat. Sajnos rengetegen csak azért használják a Flasht mert megtehetik, és nem azért mert szükségük van rá. Ne feledjük, az emberek azért jönnek, hogy lássák a termékeket és megnézzék a céget, nem pedig azért, hogy bonyolult Flash animációkkal szórakoztassák őket, és sajnos általában nem egyértelmű, hogy hogyan kell leállítani őket anélkül, hogy az adott ablakot is bezárják és vele együtt a honlapunkat is. Másik probléma a Flash-el a mérete: nagy méretű alkalmazásokat kell letölteni, ami nagyon lelassítja a böngészést. Ugyancsak nagy probléma, hogy a Flash alkalmazásokat nem lehet keresőkkel keresni, tehát lényeges tartalom Flashben való elhelyezése drámaian csökkenti az oldal forgalmát.
- Törekedjünk a nyomtathatóságra, sok felhasználó szereti kinyomtatni az oldal tartalmát, hogy aztán később kényük-kedvük szerint olvashassák azt. Figyeljünk arra, hogy a képek, ábrák, szövegek ne kuszálódjanak össze nyomtatásnál, vagy biztosítsunk külön nyomtatásra alkalmas oldalt.
Kereső optimalizálás
Időt és pénz pazarlunk akkor, ha az oldalt nem optimalizáljuk a keresőkre. Persze nem arról van szó, hogy a Yahoo-n vagy Google-n pár héten belül első helyen jelenjen meg az oldalunk, azonban van pár egyszerű dolog, amivel kiválóan lehet növelni a találati arányt a keresőknél:
- Tegyünk kulcsszavakat az oldalak címébe, és ne használjunk kizárólag egy címet minden oldalunknak. Pl. "ABC cég". Helyette például elnevezhetjük őket így is: "ABC cég – Karácsonyi ajándékok, üvegek, bútorok, kortárs, ünnepek". Sok kereső végig nézi és megszámolja az oldal címeket ahhoz, hogy a helyezést meghatározza. Valamint találat esetén általában az oldalak címe jelenik meg.
- Töltsük fel az oldalt értelmes tartalommal – lényeges információval a termékekre, a cégre és az iparágra vonatkozóan. Nem kell minden oldalra novellát írni, de ajánlatos legalább pár bekezdést elhelyezni minden egyes oldalra.
- Használjunk metatagokat – legalább leírást (Description) és kulcsszavakat (Keywords). Azonban kizárólag ettől várni az üdvözülést kiábrándító kilátásokkal kecsegtet. Metatagok önmagukban valószínűleg nem fogják a találati arányt nagyban növelni, azonban kiegészítésként hasznosak lehetnek.
- Küldjük el az oldalunkat kapcsolódó oldalakhoz és webkönyvtárakhoz! Google, a legnépszerűbb kereső az alapján rangsorolja az oldalakat, hogy hány más oldal hivatkozik rájuk. Ezt a technikát egyre több kereső alkalmazza.
Nagyon fontos, hogy türelmesek legyünk, az optimalizálás hatása gyakran csak 2-3 hónap múlva érződik igazán.
Pénztár és bevásárló kocsi útmutatás
A bevásárló kocsi célja:
- Mutassa az összes elemet, az összköltséget és a részköltségeket, és ne felejtsük el a szállítási költséget sem! Legalább egy becsült értéket vagy pedig egy linket a szállítási/csomagküldési információkról tüntessünk fel!
- Biztosítsunk linkeket olyan információkról, amikre a vásárláshoz szükség lehet (visszafizetési lehetőség, garanciák, szállítás, termék információk)!
- Lehessen módosítani a mennyiséget és lehessen törölni az elemet!
- Választhasson a vásárló, hogy a pénztárhoz megy vagy folytatja a vásárlást, és ehhez biztosítsunk egyértelmű útmutatást is!
- Ajánljunk tartozékokat a kiválasztott termékekhez, kiválóan lehet ösztönözni a vásárlást ily módon.
- Magyarázzuk el a vásárlás folyamatát lépésenként! A következő lépés gombja legyen jól látható és elkülönült az oldal többi részétől!
- A postázási költségeket tüntessük fel – azelőtt, hogy a személyes adatokat elkérnénk. Sok ember nem szereti megadni a személyes információit, amíg nem döntött biztosan a vásárlás mellett. Ezt nyilván csak akkor teheti meg, ha minden költséget ismer. Csak a költségek kiszámításához szükséges információkat kérjük el: pl megye, irányítószám stb.
- Biztosítsunk szövegmezőt a postázási információkhoz! Néha a vásárlóknak speciális igényeik lehetnek a postázást illetően. Pl. Hátsó bejárathoz postázzák, este 7 után postázzák stb. Ez fontos lehet nagy értékű csomagok kiszállítása esetén…
- Legyen lehetőség külön választani a postázást a számlázástól! Ez ajándékok esetében lehet fontos.
- A már beírt információk maradjanak meg! Gyakran előfordulhat az, hogy a vásárló elkezdi beírni a személyes információit, amikor valami közbe jön és meg kell szakítania azt. Lehet hogy 2-3 óra múlva visszajön és szeretné folytatni. Ekkora ha a már beírt információk megmaradtak, az nagyon hasznos.
- Készítsünk összegzést a vásárolandó elemekről még a vásárlás előtt! Jelenítsük meg az összes bevitt információt (termékek, címek, költségek, postázási információ, fizetési lehetőségek) és kérjük a felhasználót ezek áttekintésére és ellenőrzésére. Tüntessünk fel linket a biztonsági politikánkról!
- Küldjünk visszaigazoló e-mailt! Soroljuk fel a rendelt elemeket, a teljes árat, a vásárlás időpontját, rendelési számot, kapcsolatfelvételéhez szükséges információkat, postázási módot.
- Adjunk módot regisztrálás nélkül is vásárlásra is! Ha lehetséges tegyük a regisztrálást opcionálissá. Ha kötelezővé tesszük, azzal elijeszthetjük az egyszeri vásárlókat, de azokat is zavarjuk vele, akik eleget tesznek ennek. Az embereket zavarjak a plusz felesleges lépések és tartanak a nem kívánt levelektől is (értesítések akciókról, kedvezményekről, stb.).
Egyéb
- Ne használjunk pop-up ablakokat! Csak nagyon elfogadott és elismert oldalak engedhetik meg ezt maguknak és azok is csak kevéssé. Ezek használata nagyon könnyen elriasztja a látogatókat.
- Egyértelmű visszajelzést adjunk adatbeviteli hibák esetén. Jól láthatóan jelenítsük meg a hibaüzenetet és egyértelműen magyarázzuk el a hiba jellegét, helyét és azt, hogyan lehet a hibát kiküszöbölni.
WebShop Experts
www.webshopexperts.hu
Tel: 06-1-234-5011
Fax: 06-52-445-880
Látogatói viselkedés egy weblapon: 8 tény
Sok kutatás és elemzés alapján mondható el az alábbi pár tény az átlag internetezőkről, vagyis azokról, akik egy weblapra tévednek.
Sok kutatás és elemzés alapján mondható el az alábbi pár tény az átlag internetezőkről, vagyis azokról, akik egy weblapra tévednek.
2015-10-18
Webes varázslatok
Online marketing szótár: 42 fontos kifejezés
A marketing és az webáruházak, valamint a honlapkészítés is felvethet néhány olyan fogalmat, ami nem tartozik az alapvető szókincshez, így ezek bizonyos mértékig magyarázatra szorulnak. A kérdéses fogalmak nem minden esetben kerülnek megmagyarázására, gyakran még a szakemberek sem...
A marketing és az webáruházak, valamint a honlapkészítés is felvethet néhány olyan fogalmat, ami nem tartozik az alapvető szókincshez, így ezek bizonyos mértékig magyarázatra szorulnak. A kérdéses fogalmak nem minden esetben kerülnek megmagyarázására, gyakran még a szakemberek sem...
2015-10-15
Webes varázslatok
E-kereskedelmi Használhatósági Útmutató 2. rész
Sorozatunk második része következik honlapokról, termék megjelenítésekről, online-tartalomról és még sok minden másról, amire gondolnod kell, ha nem akarsz elkerülendő példa lenni az online üzleti világban.
Sorozatunk második része következik honlapokról, termék megjelenítésekről, online-tartalomról és még sok minden másról, amire gondolnod kell, ha nem akarsz elkerülendő példa lenni az online üzleti világban.
2015-09-03
Webes varázslatok
E-kereskedelmi Használhatósági Útmutató 1. rész
Nagyon gyakran a cégek a dizájn fejlesztését arra alapozzák, hogy több verziót megmutatnak felhasználók egy csoportjának, és az azoknak tetszőt alkalmazzák. Ez hibás felfogás.
Nagyon gyakran a cégek a dizájn fejlesztését arra alapozzák, hogy több verziót megmutatnak felhasználók egy csoportjának, és az azoknak tetszőt alkalmazzák. Ez hibás felfogás.
2015-09-02
Webes varázslatok