Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Hogyan értékelje webáruháza/cége teljesítményét?

  •  Webes varázslatok
  • 2015-12-28 20:00:00
  • WebShop Experts
Év végén a webáruház tulajdonosok (optimális esetben) áttekintik az adott év teljesítményét. Ilyen címszóval azonban nem csupán az év végi leltárt érdemes letudni, hanem jóval több mindent. Ilyenkor célszerű félre tenni az érzelmeinket, és némi önkritikát gyakorolva megválaszolni jó pár kérdést. Köztük például a legfontosabbat, hogy sikerült-e minden kitűzött célunkat teljesítenünk.

 

A folyamatosan fejlődő cégek közös ismérve, hogy rendszeresen tartanak önvizsgálatot és igyekeznek javítani eredményességükön. A Practical Ecommerce egy bejegyzését alapul véve ebben a cikkünkben igyekszünk némi támpontot adni a webáruház teljesítményének elemzéséhez.

 

Áttekintés – alapok

Az elemzést érdemes egy komplex adatgyűjtéssel kezdeni, mely minden funkcionális területet érint. Ezt követően kombináljuk az értékeléseket minden lehetséges aspektusból, ezáltal teljes képet kaphatunk üzleti modellünk teljesítményéről. Azzal, hogy látjuk mi működött és mi nem jó alapunk lesz a jövő évre vonatkozó stratégiai megtervezéshez.

 

Először is kezdjük a számviteli résszel. Készítsünk egy részletes jelentést a vásárlókról, értékesítésekről, termékekről. Kérdezzük meg az ügyfélszolgálatos munkatársainkat is, hogy milyen interakciókkal, problémákkal, álláspontokkal találkoztak az elmúlt egy év alatt. Kérjük meg a marketinges kollégát, hogy készítsen egy egész éves jelentést (mondjuk Google Analytics-ból) a marketing eszközeink hatékonyságáról úgy, hogy az legyen összehasonlítható a tavalyi év adataival. A jelentésbe érdemes belevenni az összes marketing eszközt, mint például a keresőoptimalizálást, közösségi médiát, hírleveleket.

 

De ezen felül célszerű górcső alá venni szervezetünket, infrastruktúránkat is.

 

A teljesség igénye nélkül összegyűjtöttünk néhány kérdést, melyet megválaszolva sok minden kiderülhet webáruházunk eredményességét illetően. Nézzük meg ezeket külön, a kulcsszereplők kapcsán:

 

Vásárlók

 

  • Hány vásárlót sikerült szereznünk idén?
  • Mekkora az új, és visszatérő vásárlók százalékos aránya?
  • Korábbi vásárlóink hány százaléka vásárolt nálunk az adott pénzügyi évben?
  • Mekkora költsége van nagyságrendileg egy ügyfél megszerzésének? Ez nagyobb vagy kisebb, mint a célkitűzésünkben szereplő érték?
  • Vannak bármilyen egyértelműen azonosítható ügyfél-szegmensek?
  • Van valamilyen trend, ami megmutatkozik ezeknél az ügyfél-szegmenseknél?
  • Hogyan viszonyul az átlagos tranzakciós érték a korábbi adatokhoz, illetve a célkitűzésünkhöz?
  • Melyik a legjövedelmezőbb ügyfél-szegmens? Hogyan tudnánk belőlük még többet elérni?

 

Érdemes megnézni a „legjobban teljesítő” vásárlókat is. A vállalkozások többsége szerint ugyanis a bevételük 80%-át az ügyfeleik 20%-a termeli meg.

 

Termékek

 

  • Melyik volt a legnépszerűbb termékünk?
  • Melyik volt a legjövedelmezőbb termékünk?
  • Vizsgáljuk meg az eladási trendeket egész évre nézve, és szezonálisan!
  • Keressük meg a legrosszabbul teljesítő terméket és töröljük őket a készletből!
  • Készítsünk értékelést, hogy mely termék-kategóriák mutatták a legnagyobb növekedést, és tervezzük be az azokban szereplő kínálat növelését!
  • A versenytársaink árulják azokat a termékeket, amelyeket nekünk kellene?

 

Értékesítési és marketing csatornák

 

  • Mekkora bevételt és növekedést produkáltak az értékesítési csatornáink (webáruház, offline üzlet, direkt értékesítés)?
  • Értékeljük külön az egyes értékesítési csatornák jövedelmezőségét!
  • Értékeljük a marketing eszközök teljesítményét az elvárások, korábbi adatok vonatkozásában!
  • Vizsgáljuk meg Google Analytics fiókunkat, hogy lássuk webáruházunk látogatóit, az oldalmegtekintéseket, bejárt útvonalait, a forgalmi forrásokat stb.! Ismételjük meg ugyanezt a tranzakciók vonatkozásában is!
  • Számoljuk ki a marketing eszközeink megtérülési mutatóját!
  • Van olyan marketing eszköz, amit még nem használunk?
  • Elemezzük a trendeket, hogy tudjunk velük tervezni jövőre!
  • Elértük az értékesítési céljainkat? Miért igen és miért nem? Mik lesznek céljaink jövőre?
  • Oldalunk teljesítménye (funkciók, navigálhatóság, sebesség, design) megfelelő?

 

Szervezet

 

  • Milyen szervezeti céljaink voltak erre az évre? Sikerült őket elérni?
  • Vizsgáljuk meg a szervezetünket személyzeti oldalról és létszámügyileg!
  • Vannak problémák a szervezeten belül?
  • Tudunk még optimalizálni az egyes folyamatainkon?
  • Milyen volt a munkaerő toborzás és megtartás idén? Bevált az újonnan felvett munkaerő?
  • Alkalmazottaink és mi is elégedettek vagyunk a nekik szánt juttatásokkal?
  • Milyen a vállalati kultúránk? Támogatja-e a cégünk növekedését?
  • Min kellene változtatni, hogy fejlődést tudjunk elkönyvelni jövőre?

 

Infrastruktúra

 

  • Az irodánk és raktáraink megfelelő módon látják el feladatukat? Van felesleges ide kapcsolódó költségünk?
  • Adott minden eszköz az operatív feladatok ellátásához?
  • Megfelelő az informatikai infrastruktúránk?
  • Az ügyfélszolgálat működése eléri a célkitűzésünket?
  • A teljes értékesítési folyamatunk során gyorsan, megbízhatóan, profitábilisan tudjuk eljuttatni termékeinket a fogyasztókhoz?

 

Pénzügy

 

  • Sikerült elérni a tervezett bevételt? Miért igen és miért nem?
  • Sikerült elérni a tervezett profitot? Miért igen és miért nem?
  • Rendelkezünk elegendő működő tőkével a jövő évi fennmaradáshoz és beruházásokhoz?
  • Azért dolgozunk nap mint nap, hogy elérjük személyes céljainkat? Ne felejtsük el személyes pénzügyeinket!
  • Jó évünk volt pénzügyi szempontból?

 

Mint az jól látszik a kérdések száma nagy, a válaszok pedig szinte minden esetben összetettek.Sőt abban is biztosak vagyunk, hogy a webáruházak tulajdonosai még jó pár kérdéssel ki tudnák egészíteni a felsorolást.

 

Fontosnak tartjuk a folyamatos optimalizálást, értve ez alatt például a belső folyamatokat vagy akár a marketing eszközeinket. Az év végi nagy rohanás után érdemes rászánni egy napot, hogy alaposan végiggondoljuk, hogy az alábbi kérdésekre mi magunk milyen választ adnánk.  

 

Amennyiben tetszett a cikk, vagy valamit kihagytunk kérjük szóljon hozzá!

 

Forrás:Reviewing your Ecommerce Business at Year End

 

WebShop Experts
www.webshopexperts.hu
Tel: 06-1-234-5011
Fax: 06-52-445-880

Megosztás
10+1 ötlet és útmutató: hogyan szerezz ötleteket a blogodhoz és tartalommarketinghez
Legyen szó blogbejegyzésről, eBook-ról, vagy Facebook bejegyzésről, minden az ötletekkel kezdődik. Ha pedig jó tartalmat szeretnél rendszeresen publikálni (már pedig hidd el, ezt akarod), akkor szükséged van egy jó ötletszerző és megőrző módszerre.
   2016-02-03    Webes varázslatok
Erre érdemes odafigyelned, ha webáruházat akarsz nyitni 1. rész
A ma kezdődő 6 részes sorozatunk célja, hogy ha webáruház indításra adod a fejed, érdemes megfogadnod tanácsainkat.
   2016-01-29    Webes varázslatok
Linképítés: mit szeret a Google és mit büntet?
A Searchmetrics felmérése alapján a külső linkek száma a negyedik legfontosabb SEO faktor a több százból. (Az első három, sorban: átkattintási arány, releváns kifejezések, Google +1-ek száma). Emiatt nem csoda, hogy a legtöbb honlap tulajdonost foglalkoztatja a linképítés témaköre.
   2016-01-25    Webes varázslatok