Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

10+1 ötlet és útmutató: hogyan szerezz ötleteket a blogodhoz és tartalommarketinghez

  •  Webes varázslatok
  • 2016-02-03 13:55:00
  • Házi Csaba
  • http://blog.abstractgroup.hu/
GYAKORLAT + ÖTLETEK
Legyen szó blogbejegyzésről, eBook-ról, vagy Facebook bejegyzésről, minden az ötletekkel kezdődik. Ha pedig jó tartalmat szeretnél rendszeresen publikálni (már pedig hidd el, ezt akarod), akkor szükséged van egy jó ötletszerző és megőrző módszerre.

 

A jó ötletekhez jó szemléletmód kell. Ha ezt elsajátítod, akkor az lesz a legnagyobb problémád, hogy melyik ötletedet valósítsd meg először a 200 közül.

 

Alábbiakban egy kimerítő útmutatót találsz, hogyan fedezz fel jó ötleteket, amelyekből tartalmat tudsz készíteni. A cikk két részből áll: egy gyakorlati útmutatóból, amivel 30 perc alatt szerezhetsz egy rakás tartalom ötletet, és 13 ötletből, amelyeket puskaként használhatsz, ha megakadnál az ötletgyűjtésben. 

 

 

Két egyszerű gyakorlat, ha nincs ötleted, hogyan kezdd...

 

  • Írj magadról: Ülj le, fogj papírt és tollat (vagy üss fel egy Google Drive-ot, Word-öt stb.) és kezdj el írni magadról. Mindent, ami szakmailag, karriered és érdeklődésed szempontjából érdekes lehet. 2-3 oldalig meg se állj (komolyan!), és meglátod, nem lesz olyan nehéz, ha elkezded!
    • Közben kérdezz magadtól:Miket tanultál? Milyen munkáid voltak? Milyen területekhez értesz? Milyen hobbijaid vannak? Milyen dolgok érdekelnek? Mely dolgokban kérik a tanácsodat? Mit szeretnél még megtanulni?
    • Fontos, hogy tudd, mindig lesz olyan, aki az adott dologról kevesebbet tud, mint te. Mindig meg lesz a helye a Te tartalmadnak, mert mindig lesz olyan, aki Téged talál meg, a Te interpretációdat kedveli, és Tőled akarja megkapni az információt.
  • Készíts listát arról, hogy miket olvasol, és arról, miket tervezel olvasni, milyen témákba olvasnád bele magad szívesen. Korábban miket olvastál? Miket olvasol napi szinten? Blogok, újságok, honlapok, könyvek, eBook-ok - mindent írj le! Amit olvastál, jó kiinduló alap lehet az ötletszerzéshez. Biztosan találkoztál olyan témával, ahol úgy érezted, még hozzá tudnál adni az adott szöveghez.

 

Ötletgyűjtés

  • Keress egy csendes helyet, ahol nem fognak zavarni. Állítsd némára a telefonodat, ha laptopon/számítógépen írsz, kapcsold ki a Wi-Fi-t, és véletlenül se nyisd meg a Facebook-ot! (Nyugi, nem fog sokáig tartani!
  • Állíts be egy időzítőt 15-20 percre
  • Ameddig az időzítő tart, megállás nélkül írd az ötleteidet. Ne szelektálj, ne javíts.
  • Próbálj meg folyamatosan írni, nem baj, ha hülyeségnek tűnik az, ami eszedbe jut, majd később válogatsz…
  • Ha lejárt az időzítő, fogj 4 különböző színű kihúzót, vagy színes ceruzát. Szortírozd az ötleteidet:
    • jó ötletek - Amik másodszorra is jónak tűnnek, szívesen írnál róluk, érdekesek lehetnek.
    • közepes ötletek - Nem a legizgalmasabb anyagok, de legalább egy cikket megérnek, és hasznosak lehetnek az olvasónak.
    • parkoló - Akadnak olyan ötleteid is, amelyek most nem aktuálisak, viszont más környezetben nagyon jó tartalom válhat belőlük. Ezeket semmiképp se hagyd elveszni, készíts egy parkolót az ötleteidnek.
    • rossz ötletek - Vannak ilyenek is. Akadnak nem releváns, nem érdekes ötletek.
      • Tipp: Szánj rá időt, hogy végiggondold a rossz ötletek forrását. Vajon miért jutottak eszedbe? Lehet, hogy a konkrét formája (megvalósítása, szövegezése) nem jó, de a probléma, amiről eszedbe jutott, mégiscsak  fontos.
  • A jó ötleteidnek nyiss egy dokumentumot, a közepes ötleteknek egy másikat. A rossz ötleteket felejtsd el, jönnek jobbak!
  • A jó ötletek listájáról válassz ki egyet, amiről most fogsz cikket írni.

 

Több ötletet írhatsz, ami nem elég konkrét ahhoz, hogy egy cikket megírj belőle. Lehet, hogy olyan témára is rátapintasz, amiből akár egy önálló blogot is indíthatnál. A lényeg, hogy az általánosabb témákat mindig bontsd le kisebb, emészthetőbb és specifikusabb témákra.

 

Találd meg az ideális helyet az ötleteléshez! [fotó: stocksnap.io]

 

Tippek az ötletíráshoz:

#1 TIPP: Írj kérdéseket! Miért? Mert ha kérdést írsz, arra rögtön válaszolnod is kell! Az első mondatot leírni időnként nagyon nehéz. Ehhez segítség, ha a témád kérdés formájú. Például, amikor ezt a cikket írtam, akkor a témámat leírhattam volna így: Ötletgyűjtés és cikkírás

 

Nem rossz, de ha ezt egy üres dokumentum elejére bemásolom, akkor tuti nem kezdtem volna el tovább írni.

 

Ehelyett így kezdtem: Hogyan írjunk cikket? Hogyan lehet cikkötleteket gyűjteni a blogodhoz? Így már mindjárt más, erre már tudok válaszolni. Észrevetted, hogy hosszabb, részletesebb is így? Próbáld ki a kettő közötti különbséget! Garantálom, hogy sokkal könnyebb jó kérdést írni, mint összefoglaló jellegű téma címeket!

 

#2 TIPP: Használj számokat! Sokféle cikktípus és tartalomtípus létezik. Ez a cikk például egyetlen egy témát fejt ki részletesen. Az egyik legnépszerűbb cikktípus az ún. listacikk, amelyben eszközöket, linkeket szedsz össze katalógus-szerűen. Vagy ott vannak a lépésről lépésre jellegű oktató cikkek. Ahhoz, hogy könnyen készíts változatos tartalmat, már az ötletgyűjtésnél bedobhatsz néhány trükköt.

 

Ha tegyük fel startup vállalkozási hibákról írnál, akkor fogalmazd meg így: 10 startup vállalkozási hiba, amely garantáltan bukáshoz vezet. Ebben persze több összetevő is van, például a tömör témamegjelölés, a rizikófaktor, de a legjobb, hogy 10 pontból álló dolgot fogsz írni.

 

Miért jó ez? Mert ez egy népszerű forma, imádják olvasni az emberek (mert az alcímek elolvasásával már át is látod a tartalmat és dönteni tudsz, hogy megéri-e elolvasni).

 

Ha néhány ötletednél beveted a számokat, azzal előre garantálod, hogy élni fogsz ezzel a trükkel.

 

Néhány segítő kérdés, amelyeket tégy fel magadnak, miközben ötleteket írsz:

 

  • Milyen problémája van az olvasódnak, akit szeretnél elérni a blogoddal?
  • Milyen kérdéseket tesznek fel neked az emberek? Az ügyfeleid mivel bajlódnak a legtöbbet?
  • Milyen témában kérik gyakran a véleményedet?
  • Mik azok, amelyeket nagyon szeretsz a munkádban, vagy az iparágban, amelyben dolgozol?
  • Hogyan kezdted? Mik voltak a nehézségeid és milyen tanulságokat vontál le?
  • Miért a Te terméked a legjobb? Kinek a számára legjobb a terméked?
  • Milyen hibákat követnek el más (konkurens) cégek? Mit lehetne jobban csinálni? Mire vigyázzanak, ha konkurens céggel dolgoznak?
  • Mi a legnagyobb kihívás a területeden? Mit tanácsolnál, ha valaki el akar kezdeni foglalkozni vele?
  • Mit jelent, és, hogyan fest a siker a te piacodon? Mindenki számára világosak a célok?
  • Milyen izgalmas új hírek, változások történtek a (szakmai) életedben/az iparágadban?
  • Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie valakinek, hogy sikeres legyen a piacodon? Hogyan lehet valaki sikeres a területeden?
  • Milyen körülmények között és hogyan végzed legjobban a munkád? Mi kell hozzá, hogy igazán a maximumot nyújtsd?
  • Milyen munkamódszereid vannak, amiket tökéletesítettél az évek alatt?

 

Sehol máshol nem találhatsz jobb ötleteket, mint...

 

…ha beszélgetsz az ügyfeleiddel.

 

Oké, ez drámai lett. Azonban tényleg ez titkos fegyver! Készíts interjút az ügyfeleiddel. Hidd el, nagyon egyszerű és akár néhány interjú is több blogra elegendő ötletet fog adni neked!

 

Milyen problémákról beszél a célcsoportod? Milyen kérdéseik vannak? Kérdezd meg, milyen fenntartásaik vannak, mikre kíváncsiak, mielőtt igénybe vennék a szolgáltatásodat, vagy megvennék a termékedet. Majd írj részletes cikkeket, amelyek megválaszolják a kérdéseket és eloszlatják a kételyeiket. Nincs meggyőzőbb és erősebb bizalomépítő, mintha a saját problémáit látja leírva az olvasó.

 

Példa: Fogyókúrás, dietetikus termékeket forgalmazó webáruházad van. Van egy blogod, ahol írsz a témáról, diétákról stb.

 

Készítesz egy interjút 4-5 potenciális vevőddel (vagy meglévőkkel) és megkérdezed őket, hogy milyen fenntartásaik vannak a diétás termékekkel kapcsolatban, mikre kíváncsiak és mi alapján döntenek.

 

Több olyan információt is kinyerhetsz, amit közvetlenül fel tudsz használni a honlapod fejlesztéséhez, a marketingedhez (ne felejtsd, ha tudod mi a problémájuk, már tudod, mit kell mondanod nekik!), és nem utolsó sorban ötleteket, hogy mikről írj a blogodban.

 

4 további kiváló hely ötletszerzésre:

#1 Facebook, más közösségi oldalak, fórumok: Nézd át azokat a közösségi oldalakat, ahol jelen vagy. Miket kérdeznek? Mivel kapcsolatban írnak, kommentelnek, osztanak meg tartalmakat?

 

Ha valamiről több kérdés érkezik, jelöld meg, hogy arról mindenképp írj!

 

Miket lájkolnak, osztanak meg = mely tartalmakat preferálják? Fontos, hogy abba az irányba menj, amerre a célpiacod szeretné, hogy haladj. Ők olyanok, mint a midikloriánok, mindig megmondják, merre menj, csak figyelned kell rájuk!

 

#2 Google Instant: Bizonyára ismerős: ha elkezdesz gépelni a Google-ben, akkor javaslatokat dob ki. Nos, ezek a javaslatok egészen véletlenül azon alapulnak, amire az embereket a legtöbbet keresnek. Hát nem nagyszerű?

 

Írj be kulcsszavakat, vagy akár mondatokat és nézd meg, mit dob ki a Google. Ha van kérdés formában megfogalmazott találat, akkor az neked aranybánya lehet! Írj rá egy cikket, készíts tartalmat, ugyanis azok az emberek pontosan a Te cikkedet szeretnék látni, amikor keresnek!

 

Google Instant a gyakorlatban: üss be releváns kulcsszavakat és nézd meg, mikre keresnek gyakran a felhasználók.

 

#3 Google Keyword Planner (Kulcsszótervező): Ha otthon vagy a SEO-ban, akkor biztos ismered a Keyword plannert. Ha nem, akkor nincs is jobb alkalom, hogy megismerkedj vele! Írd be a releváns kulcsszavakat, mindent állíts automatikusra. Nézd meg a kulcsszó ötleteket (sokat fel fog dobni az oldal), és nézd meg a hirdetéscsoport ötleteket is. Ezek egy-egy témára releváns kulcsszavakat mutatnak.

 

 

Google Keyword Planner: kapcsolódó kulcsszavakat keres. A keresések átlagos számával csak óvatosan! (Erősen torzított eredményeket közöl a Google) [fotó: stocksnap.io]

 

Tipp: Kombináld Google Instant-tal! Az Keyword Planner-ből kinyert kulcsszavakat írd be Google-be és gyűjts vele további ötleteket!

 

#4 Emailek, ügyfélszolgálat: Milyen kérdésekkel bombáznak email-ben az ügyfeleid? Ha van más csatorna, amelyen elérhetnek az ügyfeleid (chat support, céges email stb.) nézd át azokat is!

 

Még 3 ötlet

A vásárlói kérdésekből készíts GYIK-et, vagy cikket! Gyűjtsd a kérdéseket, amelyeket a vásárlóid tesznek fel (akár az üzletedben, emailben, telefonon, chaten). Ha egy kérdés többször is felmerül, akkor készíts belőle cikket, GYIK-et (végülis ez lenne az eredeti gyakran ismételt kérdések lényege :).

 

Akár videót (pl.: videóinterjút) is készíthetsz ezekből a kérdésekből, amit a vásárlók maguk tehetnek fel. Ez jó hatással van a bizalomfaktorra, ugyanis a felhasználó azt tapasztalja, hogy nincs egyedül a kérdéseivel, ráadásul Te előre meg is válaszolod neki.

 

Kövesd a jól menő blogokat, weboldalakat a szakmádban! Rengeteg ötletet gyűjthetsz, ha megnézed a jó blogokat és weboldalakat a piacodon. Mikről írnak (lehet, hogy arról, ami érdekli a potenciális vevőket)? Hol vannak hézagok, amelyeket te fontosnak tartanál kitölteni? Miket kérdeznek a komment részben, vendégkönyvben?

 

Fordíts különös figyelmet a hozzászólásokra. Miket kérdeznek? Ha valamilyen téma, kérdés többször előfordul, érdemes figyelmet szentelned neki!

 

Nézd meg a konkurenciád és a piacvezetők közösségi média oldalait! Megint csak... Miről írnak, miről nem írnak, miket kérdeznek tőlük az emberek, miket kérnek, hogy válaszoljanak meg. A közösségi média azért aranybánya, mert sokkal aktívabbak az emberek, jobban elmondják a véleményüket.

 

Ezek a mutatók segítenek:

 

  • melyik cikket/bejegyzést hányan osztották meg?
    -- minél többen, annál érdekesebb a téma --
  • melyik cikket/bejegyzést lájkolták?
    -- a kettő nem ugyanaz, a megosztás nagyobb elköteleződést jelent, de lájk szám is jó indikátor! --
  • melyik cikket/bejegyzés maradt érdektelen?

 

Tanulság: Rengeteg módja van az ötletgyűjtésnek. Fontos, hogy a fentieket kiindulásnak tekintsd, és használd kreatívan!

 

Ajánlott olvasmányok:

Érdemes követni Neil Patel-t a témában (QuickSprout). Ő is írt egy kimerítő cikket az ötletgyűjtésről,
melyet itt olvashatsz. A Spokal blogban olvashatsz a blogolásról, kisebb cégekre szabott inbound marketing ötletekről.

 


Házi Csaba

http://blog.abstractgroup.hu/

 

Megosztás
Mérhető email marketing? 5 pontban összeszedtük, mire figyelj, és mire ne
Az email nem halott, ne higgy annak, aki ezt állítja. Nagyon hasznos csatorna lehet, ha jól használod. Arról már sok írás született, hogy hogyan tudod hatékonyabbá tenni az email marketinged. Mi most egy lépéssel tovább megyünk: mi történik, azután, hogy kiküldted a leveleket? Honnan...
   2016-02-04    Webes varázslatok
4 online közösség a modern marketingesnek
A tartalom marketing népszerűsége miatt majdnem minden szakmabeli blogot ír. Egyre népszerűbbek azok a gyűjtőoldalak, ahol a közösség által a legjobbnak ítélt cikkek kerülnek az oldal tetejére, ezzel megoldva azt, hogy a látogató mindig minőségi tartalmat kapjon.
   2016-01-22    Webes varázslatok
Hogyan értékelje webáruháza/cége teljesítményét?
Év végén a webáruház tulajdonosok (optimális esetben) áttekintik az adott év teljesítményét. Ilyen címszóval azonban nem csupán az év végi leltárt érdemes letudni, hanem jóval több mindent. Ilyenkor célszerű félre tenni az érzelmeinket, és némi önkritikát gyakorolva megválaszolni...
   2015-12-28    Webes varázslatok