Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Hogyan teremtsük meg a személyességet online?

  •  Webes varázslatok
  • 2016-02-22 10:25:00
  • WebShop Experts
A webáruház egyik jellegzetessége, hogy az offline bolttal ellentétben a látogatók nem találkoznak emberrel, hiszen a vásárláshoz – általában – erre nincs szükség. Ez azonban személytelenné teszi az egészet, és többek között ez vezet ahhoz, hogy kissé bizalmatlanná válik a legtöbb vásárló.

 

Hiszen bizonyára van valaki, aki az áruház mögött áll. De vajon ő milyen indíttatásból nyitotta meg áruházát? Mit képvisel? Sőt, akár az is felmerülhet bennük, hogy hogyan néznek ki azok, akik a terméket számukra kínálják. Minden ilyen kérdés egy-egy kísérlet arra, hogy valamiféle bizalmat érezzenek az áruház, és annak fenntartói iránt.

 

Ennek hiányában felmerülhet akár az a gondolat is, hogy ha a bolt tulajdonosa nem vállalja a nevét, az arcát, az elgondolásait nem adja az áruházához, akkor miért bízzak meg benne?

 

Erre a megoldás eléggé egyszerű: készítsünk Rólunk oldalt! Ezeken az oldalakon bemutathatjuk magunkat; így a látogató nem csak arctalan alakokat párosít a bolthoz, hanem embereket, akik – a leírtaktól függően persze – megmutatják, miért is helyezzük beléjük bizalmunkat.

 

Sajnos a magyarországi webáruházak nagy többsége nem készít Rólunk oldalt, pedig a verseny még egy ilyen kis piacon is óriási. Mint a későbbiekben látható, igyekeztem magyar példákat hozni; ez azonban sokkal nehezebbnek bizonyult, mint vártam, a megfelelő példák alacsony száma miatt.

 

Így ha ezen a módon szeretnénk bizalmat ébreszteni, nem lesz nehéz dolgunk; a konkurencia még valószínűleg nem készített magáról hasonló bemutatkozást.

 

1. Hova kerüljön a Rólunk oldal?

Az első kérdés rögtön adódik, hogy hova kerüljön a bemutatkozó oldalunk? A Rólunk oldalt érdemes úgy kezelni, mint a többi fontos tartalmat az oldalon (pl. ÁSZF, Kapcsolat, Adatvédelmi nyilatkozat, stb.). A cél az, hogy minden oldalon jelen legye a link, amivel elérhetjük – gyakorlatilag egyetlen kattintással.

 

Így a legjobb helye a fejlécbeli menüsorban, illetve a láblécben van. Az előbbiből kimaradhat – bár nem éri meg, ha már ennyit foglalkoztunk azzal, mi legyen benne – az utóbbiból azonban soha. Mivel a lábléc tartalmazza a fontos információkat, a benne lévő linkek számának pedig nincs semmilyen korlátja, ezért ide mindenképpen tegyük be. Így a látogatók mindig elérhetik, minden oldalról.

 

A Rólunk link általában szöveges, egyszerű, azonban ha valamilyen változás történt a tartalmában – pl. elértünk egy célt, frissült a csapatról írt szöveg, stb. – akkor akár oldalsó dobozban is megjeleníthetjük a hozzá vezető linket.

 

2. Mit írjunk a Rólunk oldalba?

Ezután a következő kérdés, ami felmerülhet bennünk, hogy mit is írjunk bemutatkozásként? Mennyire legyen szakmai, avagy személyes?

 

Nos, minden oldalnak egyedinek kell lennie – sőt talán a legegyénibbnek az összes oldal közül – így a lenti elemekből mindig azokat tegyük bele, amelyek egyrészt legjobban kiemelik előnyeinket, másrészt van hasznos tartalmunk az adott témakörben.

 

2.1. Honnan érkeztünk?

Minden webáruháznak van története, legfeljebb nem különösebben érdekes. De ha a történet egyedi, és új oldalról mutatja be azt, akkor érdemes időt, helyet (és esetleg képeket) szánni rá az oldalon.

 

Ha az áruház korábban családi vállalkozás, nagykereskedés, garázscég volt, akkor ezeket megemlíthetjük; ahogy azt is, ha a keletkezésének vannak különös körülményei.

 

A honnan érkeztünk tartalom nagyon erős kapcsolatépítő jelleggel bír, hiszen egyrészt ez személyes, másrészt nagyon egyedi, harmadrészt nagyon emberi vonásokat tartalmaz. Ha tudjuk valamiről hogy honnan jött, máris közelebbinek érezzük magunkhoz. És mi pont ezt akarjuk elérni.

 

Nem szükséges minden részletet megemlíteni, ilyenkor törekedjünk az érdekességek bemutatására. Az ilyen érdekességek lehetnek anekdoták, történetek, vagy komoly leírások, a cél természetesen itt is az, hogy a látogatóinkra szabott módon ismertessük velük, honnan jöttünk.

 

Példa – Whiskynet.hu

„Az úgy kezdődött, hogy egyszer egy ’nagyon kreatív’ és különösen ’jópofa’ barátunk, bizonyos Péter, megkínált whiskyvel.”

 

Így kezdődik a whiskynet.hu webáruház Rólunk oldalának tartalma. Mint látható, elég személyes hangnemben, kissé anekdotikusan meséli el, hogyan jutottak egy pohár whiskytől egy kiváló, és díjakat nyerő webáruházig 6 bekezdésen keresztül.

 

Példa – Tacticsport.hu

Más, nagykereskedői hozzáállással írták meg saját szövegüket a tacticsport.hu tagjai. Az ő történetük a fontosabb lépcsőket évszám szerint mutatja, kevesebb az anekdotikus elem, annál több a szakmai tartalom:

„Mint minden folyamathoz, a sport és egészségfejlesztés számos területén való megjelenéshez hosszú évek tapasztalatát kellett megszereznünk. Cégünk kezdetben pusztán viszontforgalmazói hálózatán keresztül hozta forgalomba importált termékeit.”

 

Konklúzió: Mint láthatjuk, a két szöveg gyökeresen eltérő, de más a célközönség, és az „élmény”, amit kínál. Az első esetben egy élvezeti cikkeket forgalmazó áruház mesél arról, hogyan indult el a vállalkozás, míg a második esetben egy nagykereskedő inkább tényeken alapuló, visszafogottabb visszaemlékezéseit olvashatjuk.

 

2.2. Hova tartunk?

Az előző pont párjaként érdemes leírnunk, hogy mi az áruház célja? Mi az, ami miatt napról napra fáradhatatlanul teljesíti a vásárlói igényeket? Mi az az eredmény, amit szeretne elérni?

 

Az előző ponttal ellentétben ezt a leírást nem igazán érdemes, vagy lehet kihagyni. Egy boltnak mindig van célja, akkor is, ha nagyjából minden boltnál ugyanaz. Természetes, hogy a webáruházat – mint minden vállalkozást – azért üzemeltetünk, mert pénzt szeretnénk belőle látni. De ezen túl vannak olyan nemesebb célok, amelyek felé a bolt, és azok üzemeltetői elhivatottságot éreznek. Ez utóbbit kell a látogatók felé kommunikálnunk.

 

Ezeket az értékeket webáruházak esetén nehéz megfogalmazni – talán a fent említett állandóan meglévő cél miatt. Nem is sok áruházban találni ilyen leírást, ám egyéni vállalkozások – pl. szolgáltató csapatok esetében ez sokkal gyakoribb.

 

Kevés példát találtam arra, hogyan határozzák meg ezt a célt a különböző cégek, de ezek elég jól körülírják, hogy miként képzelik el közeli jövőjüket.

 

Példa – Libri.hu

A libri.hu, mint a könyvpiac egyik nagy szereplője, a következőt írja:

 

A Libri legfőbb törekvése, hogy egy korszerű, napjaink fejlődésével lépést tartó, intellektuális élményszállítóvá váljon vásárlói számára.

 

Meglévő könyváruházi szolgáltatások sorát és színvonalát is folyamatosan bővítjük vezeték nélküli internet (WiFi) bevezetésével, színház- és koncertjegyek értékesítésével, egyedi könyvrendelési- és pénztárcakímélő könyvátvételi lehetőséggel, olvasószigetek kiépítésével és a Cafe Frei közreműködésével újszerű kávéházi élményekkel. A magyar- és nemzetközi irodalom és közélet hírességeivel rendszeresen találkozhatnak a kulturális élet iránt érdeklődő Libri vásárlók a különböző rendezvényeken, könyvbemutatókon.

 

Elég egyértelmű nem? Egyrészt nemcsak az elveket tisztázzák, de egy folyamatosan fejlődő, és ezen fejlődés irányát is már ismerő bolt tárul a szemünk elé. Minden, amit leírnak elég egységes, céltudatos tervezést jelez; azaz pontosan azt, hogy pontosan hova tartanak.

 

Példa – cct.hu

Egy másik vonalat, a szolgáltatás minőségének emelését tűzte ki céljául a cct.hu irodatechnikai áruház, akik a korábban már említett tactisport.hu csapatához hasonlóan szakmaian fogalmazták meg, hogy melyek közeli terveik:

 

A cégünk fő célja, hogy az egyedi igények figyelembe vétele mellett rugalmasan találjon megoldást mind az irodatechnikai, mind az informatikai problémákra. Cégének tevékenységét szem előtt tartva kínálunk olyan komplex irodatechnikai és információ-technológiai megoldásokat, melyeknek segítségével a cégének működése gördülékennyé, s ez által költséghatékonnyá tehető.

 

Cégünk teljes körű szolgáltatást kíván nyújtani Önnek, ezért is fejlesztjük folyamatosan tevékenységeinket és önmagunkat, s keressük a legújabb technológiákat, hogy ki tudjuk elégíteni a folyamatosan felszínre kerülő igényeket.

 

Konklúzió: Akárcsak a honnan jöttünk fejezetben, itt is látható, hogy mindenki mást tart fontosnak, hiszen a szövegezés nagyban függ a termékkörtől. A leghasznosabb, ha ilyenkor mind szakmai, és saját célokat is megemlítünk.

 

Bár mindkettő elég jól mutatja az elkötelezettséget, de két különböző oldalról.

 

2.3. Mit értünk el?

Egy áruház egyik legjobb minőségi mércéje, hogy a nagyközönség, vagy a szakma mennyire ismeri el a működését. Az elért sikereket két részre bonthatjuk: szakmai díjakra és saját elért eredményekre.

 

Azért tartom fontosnak ezt szétbontani, mert más egy webáruház esetében az, hogy mit tartanak sikeresnek azok tulajdonosai – a meghatározott célok alapján, - és mit tart a többi ember.

 

Egy kis manufaktúra, amelynek webáruháza van, elképzelhető, hogy sosem nyert nagy díjat, de mégis sikeres, mert a célt, a mindennap vele dolgozók céljait tökéletesen teljesíti.

 

A közönség és a szakma elismerésének számtalan fóruma van ma is Magyarországon. Az egyik legismertebb például az Ország Boltja, de említhetném akár az Árukereső megbízható boltot. Elvégre ez utóbbi is elért eredmény; egyfajta minőségbiztosítás, amely mögött már munka van.

 

Így a kommunikáció is két részre bontható. Az egyik rész az elért szakmai sikerek megmutatása. Ez nagyon fontos, hiszen ezek óriási bizalmi faktort jelentenek. Manapság minden valamire való bolt kiteszi az Árukereső megbízható bolt logóját, de ugyanígy nem tudok olyanról, hogy valaki elrejtené, hogy az Ország boltja verseny valamelyik évében egy kategóriában helyezést ért el. Ez az egyik legegyszerűbb, és legegyértelműbb tartalom, amelyet bárki kitehet boltjának Rólunk oldalára. Sőt, akár máshová is (például a láblécbe, vagy oldalsó tartalmi dobozba).

 

A másik rész pedig a saját magunk által kitűzött célok kommunikálása. Ne felejtsük el, hogy a webáruház „emberi oldalának” bemutatása kapcsolatnövelő eszköz. Ezt összevegyítve azzal, hogy a saját céljaink eléréséről írunk, nagyon emberivé teszi a boltot. Lehet – sőt nagyon valószínű – hogy ennek nem lesz akkora súlya, mint a szakmai sikereknek, de sokkal hatásosabb lesz. Hiszen Megbízható, vagy Ország boltja több bolt is lehet, de az általunk megálmodott célokat csak a mi áruházunk tudja elérni.

 

Hogy mindkettőre lássunk egy-egy példát, álljon itt két bolt:

 

Példa – 220kocka.hu

Az első részre jó példa a 220kocka.hu oldala. Az elismeréseik között természetesen megjelenik minden szakmai elismerés, melyek a kötelező logókon kívül némi szöveggel erősítették az elért sikereket:

 

Próbavásárlás segítségével mérte fel a honlapján keresztül elérhető webshopok színvonalát az Olcsóbbat.hu. Válogattak, vásároltak, majd visszaváltották a mégsem szimpatikus terméket. 53 bolt teljesített a maximumon.

 

A második fajta kommunikációra pedig ismét jó példa a tacticsport.hu csapata:

 

Példa – tacticsport.hu

2010-es év közepétől sportszerek közül leszámítva az extrémsport és ruházati felszereléseket minden terméket forgalmazunk, ami számunkra a legfontosabb, hogy minden termékkörben országos szinten kizárólagos disztribúciót végzünk, a márkákat melyek megtisztelnek bizalmukkal brandet építünk országunkban.

 

2010-2011 években folyamatosan vezetjük be kínálatunkba a gyermekjátékok termékkörét, melynek értékesítési láncát hasonló módon igyekszünk felépíteni mint a sportszereknél kialakult kiskereskedelmi - magánvásárlói rendszer.

 

Konklúzió: Látható, hogy a fenti célok szorosan kötődnek a webáruházhoz. Ezek a célok is fontosak, de ezek a boltot fenntartók által kitalált és megvalósított, elért sikerek. Természetesen ők is rendelkeznek szakmai elismeréssel, a fenti részlet viszont jól példázza, hogy ezeken túl is vannak célok, amelyekért küzdenek, és kommunikálják is azt, ha elérik.

 

2.4. Milyen elveket vallunk?

Sok webáruház foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy milyen módon valósítják meg a termékek eladását. Itt nem a szállítás, vagy a fizetés módjaira kell gondolni, hanem azt, hogy milyen elvek mentén működik az áruház.

 

Ez az egyik legkevésbé kommunikált tartalom egyébként; talán azért, mert egyáltalán nem kell terjengősnek lennie. Csak azokat a nagyon fontos elveket kell leírnunk, amelyet minden körülmények között vallunk, és be is tartunk.

 

Az, amit a Hova tartunk részben írtam, itt is érvényes. Ha az elveink között nincs olyan, amely érdekességével felkelthetné a vásárlókat, akkor inkább hagyjuk ki. Persze ha a boltunk pontosan ilyen eszmékre épül, akkor ezt mindenképpen kommunikáljuk.

 

Így tett például a zoldpolc.hu tulajdonosa is:

 

Példa – Zoldpolc.hu

Amikor feltettük magunknak a kérdést, hogy „Mi az, amivel szenvedélyesen tudnánk foglalkozni, és amiben igazi értelmet látunk?”, akkor számunkra gyorsan adódott a válasz: a tudatos vásárlás és a környezetbarát termékek népszerűsítésével. Ezt követően megálmodtunk egy olyan boltot, melynek polcain csak természetes és környezetbarát termékek találhatóak. Végre nem kell a testünknek és a Földünknek is ártalmatlan termékeket nagyítóval keresni. Végre egy bolt, ahol csak ilyen termékek találhatóak!
 


 

Működésünk során az egyik legfontosabb szempont a környezettudatosság. Minden esetben feltesszük magunknak a kérdést, hogy „Ezt vajon hogyan tudnánk környezetkímélő módon megvalósítani?”

 

Ez a leírás egyáltalán nem szakmai szöveggel lett megírva, hanem tisztán érthető, hétköznapi nyelven, ami mindennél jobban közvetíti azt az elvet, amelyre az egész bolt épül.

Konklúzió: Ez a rész az egyik legszemélyesebb, hiszen általunk szilárdan vallott elveket kell megírnunk, így nem kerülhetjük el azt, hogy a saját gondolatainkat közvetítsük. Mint a példában is látható, egyszerű megállapításokból kiindulva is meg lehet adni egészen nagyszerű látásmódot. A cél az, hogy aki olvassa átlássa, átérezze, és azonosulni tudjon vele.

 

2.5. Kik vagyunk?

A nevünket, sőt arcunkat adni a bolthoz nagyon bizalomgerjesztő dolog. A látogató egyből tud már arcot kötni az áruházhoz, így már inkább érzi személyesnek az itt való böngészést, és vásárlást. Hiszen látja, hogyan néznek ki, milyen emberek azok, akik fenntartják a boltot.

 

Egyrészt ezzel sose éljünk vissza, és csak saját magunkról készült képeket használjunk, másrészt jól gondoljuk át, hogy pontosan mennyit mutatunk be magunkról. Alapesetben jó ötlet a csapat minden tagjáról egy képet, és a nevüket feltenni; később azonban akár már személyesen általuk írt leírást, vagy más adatokat is megadhatunk. Ezek azonban már nem szokványosak, nagyban függenek például a termékkörtől is.

 

Természetesen nem csak az embereket egyenként, hanem magát a csapatot, sőt a munkahelyet is megmutathatjuk; erre a két legalkalmasabb média a videó, és a fotó. Az előbbit nehezebb előállítani, azonban nagyon hatásos. Egy beállított fotónál ezerszer jobb, és jól bemutatja azt is, hogy amúgy milyenek vagyunk.

 

Ezt a powertuning.hu csapata így oldotta meg:

 

Példa – Powertuning.hu 

 

 

 

Látható, hogy hangsúlyt fektettek az elérhetőségi információk kommunikálásába, valamint megtalálható az irodák, a munkakörnyezet, és a benne dolgozók bemutatása is.

 

A korábban már említett zoldpolc.hu oldal tulajdonosa sokkal személyesebb, és humorosabb megoldást választott: 

 

Példa – Zoldpolc.hu

 

Ez teljesen jól belefér a bolt kereteibe, hiszen sokat elárul a boltot fenntartókról, akiket így nem feltétlen csak munkakörnyezetben, beállított fotókon láthatunk. Az így kialakuló kapcsolat a látogatóval sokkal személyesebb lesz.

 

Konklúzió

Ez csak két példa egy ezerféleképpen megoldható feladatról, gyakorlatilag nem létezik rossz választás. Elvégre mindkét oldal mutatott meg magából valamit, és ez már több, mint az alapállapot (ami a semmi).

 

Zárszó

Mint látható, sok tartalom adható a Rólunk oldalhoz, hogy minél több oldalról mutassuk be áruházunkat és azokat, akik fenntartják. Ez persze nem feltétlenül jelenti azt, hogy hosszú, terjengős és mindenféle képpel-videóval megtűzdelt oldalt kell készítenünk. Helyette a fentiek kombinálásával – amibe természetesen belefér néhány elhagyása is – egy egyszerű, könnyen végigolvasható, de személyes tartalommal töltsük fel. A cél minden esetben az, hogy az egyedi, átlagtól eltérő különlegességeinket bemutassuk.

 

Azt, hogy mi mitől vagyunk mások, mitől vagyunk egyediek.

 

Végül az egyik kedvenc példánk (bár nem webáruházas) a sok kreatív megoldás közül: Kevenc Példa

 

Reméljük tetszett a cikk! Ha kérdésed van, keress minket!

 

WebShop Experts

www.webshopexperts.hu

Tel: 06-1-234-5011

Fax: 06-52-445-880

Megosztás
Erre érdemes odafigyelned, ha webáruházat akarsz nyitni! 6., utolsó rész
A múlt héten elkezdett 6 részes sorozatunk célja, hogy ha webáruház indításra adod a fejed, érdemes megfogadnod tanácsainkat. Nem elrontani szeretnénk a kedvedet a vállalkozásodtól, SŐT! Kérlek, a sikered érdekében a lenti tanácsokat, vállalkozásod vonalzójaként is használd, mert...
   2016-02-05    Webes varázslatok
3 marketing eszköz a kosárelhagyás csökkentésére
A kosárelhagyás magas aránya közismert az e-kereskedelem világában. A legfrissebb kutatások szerint a terméket kosárba tevők 70-75%-a végül vásárlás nélkül távozik egy átlagos webáruházból.
   2016-02-04    Webes varázslatok