Milyen színű legyen a weblapom? Jó tanácsok a profi színválasztáshoz!
A széles színválaszték miatt sok weboldal tulajdonos beleesik abba a hibába, hogy túl sok színt használ, vagy olyan színösszeállítást választ, melyek nem illenek össze. Egyik hibát sem szabad megejteni az oldal tervezésekor.
A színek nem megfelelő kavalkádja:
- rossz megjelenést eredményez,
- üzleti megítélés szempontjából sem előnyös,
- az olvashatóságot megnehezíti.
Az oldallal találkozó internetezők először a színeket és a dizájnt (webdesign) veszik észre, a honlapról keletkező első benyomás ez alapján alakul ki. Ezért a leginkább javasolt oldaltervezési mód az egyszerű, letisztult színhasználat! A színpárosítás során használt árnyalatok megválasztásának egyik alapvető szempontja, hogy illeszkedjenek egymáshoz. Az oldalakon használt háttérszínt úgy kell kiválasztani, hogy a szöveg színétől minél inkább eltérő legyen, és kiemelje a szöveget. Ezáltal a szöveg jobban olvashatóvá, kontrasztosabbá válik.
A színek kiválasztásakor érdemes elgondolkodni a színek pszichológiáján is, hiszen a színek az emberi érzéseket is befolyásolják.
Mit jelentenek a színek pszichológiai szempontból?
Piros
A piros az elemi színek között az első helyen szerepel. Hatása izgató, sokszor használják a szexualitás és az erő megjelenítésére. A túlzott piros használatával óvatosan kell bánni, hiszen nem csak az étvágyat serkentheti, hanem tükrözhet egyfajta erőszakos megjelenést is, hiszen a piros szín tömeges használatával haragot, megfélemlítést, türelmetlenséget is sugallhatunk.
Az üzletileg gátló hatások könnyebben érvényesülnek a honlapra látogatókon, ha túl sok piros színt használunk a weboldalunkon.
Sárga
A sárga olyan elemi szín, mely a láthatóság szempontjából erősen terhelheti a szemet. A sárga szín élénksége miatt hatással van a memóriára – gondoljunk csak a sárga „post it” tömeges használatára. A sárga színnel intelligenciát, vidámságot közvetíthetünk, ahol a szervezettség alapvető tulajdonság lehet.
Olyan színekkel kell kombinálni, melyek illenek a sárgához, így nem nyilvánulhatnak meg a negatív érzések, melyek a lustaság és a cinizmus mellett a kapzsiságot és az irigységet jelentik. Háttérszínként a rövid szövegekhez kiválóan alkalmas, hiszen könnyen megjegyezhetővé teszi a szöveget figyelemfelkeltő hatásával.
Kék
A kék az elemi színek harmadik eleme. A szem működésének szempontjából ez a legideálisabb szín, hiszen könnyen rá lehet fókuszálni. A leginkább pozitív jelentésű színnel nyugalmat, szeretetet, türelmet, megértést lehet közvetíteni, de a nem megfelelő színkombinációval negatív jelentés is sugározhat az olvasó számára:
- ridegséget,
- félelmet,
- passzivitást,
- depressziót.
A színekkel kapcsolatos felmérések azt mutatják, hogy a kék színt minden korosztály kedveli.
Narancssárga
A narancssárga kevert szín, a sárga és a piros keverékéből kerül ki. Árnyalata attól függ, hogy melyik alapszínből kerül több a kevert színbe. A narancssárga színhez a pszichológusok szerint a bátorság, a magabiztosság, vidámság érzete társul.
A rossz színkombinációban használt narancssárga szín negatív jelentést közvetíti, amely a kisebbrendűségnek, vagy éppen a beképzeltség megnyilvánulásaként értelmezhetnek a látogatók.
Zöld
A zöld a sárga és a kék keverésével jön létre, így magában hordozza a két alapszín pozitív és negatív tulajdonságait. A zöld kimondottan alkalmas a remény, a nyugalom, a növekedés, és a felelősségvállalás kimutatására, de ha a sárga a dominánsabb árnyalat a keverékszínben, akkor könnyen átfordulhat az féltékenység és a zavar képzetébe is.
A színek pszichológiája alapján látható, hogy mennyire fontos a jó színválasztás weboldalunk tervezésekor.
Nézzünk szét az interneten, keressünk bevált színmegoldásokat, figyeljük meg, hogy a piacvezető portálokon milyen színeket használnak. A jó színvilág összeállítása nagyon fontos az első (jó) benyomás szempontjából, hiszen a kialakítására csak egyszer van lehetőség!
Sok sikert!
Rácz-Akácosi Attila
Web: motivator.ma
Telefon: 06-20-277-3889
Mitől lesz egy webáruház látogatott? Alapvető ismeretek webáruház tulajdonosoknak oldaluk forgalmának növeléséhez
Hogyan sokszorozzuk meg az oldalunkra érkező látogatók közül a ténylegesen vásárlók arányát? Melyek a leggyakoribb hibák és hogyan kerüljük el őket?
Biztosan találkoztál olyan weboldalakkal, ahol alig lehetett elolvasni a szövegeket. Miközben az oldaltulaj büszkén nézi művészi alkotását, te felvont szemöldökkel közel hajolsz a monitorhoz, aztán hátrébb dőlsz, de sehogy sem sikerül kivenni, mi is lehet odaírva…