Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Neked is hazudtak az iskolában!

  •  Vállalkozz!
  • 2015-05-21 10:40:00
Így vernek át a tanáraid
Kapcsolatok, közösség, mentorok, gazdasági teóriák, marketing stratégiák, pénzügyi tervezés. Ez csak néhány dolog, amit egy üzleti diploma adni tud neked, és anélkül, hogy megkérdőjeleznénk az üzleti képzések létjogosultságát elmondanánk, hogy bizony néhány hazugságot is terjesztenek az üzleti világgal kapcsolatban.

Ha azt gondolod, hogy egy jó nevű egyetem jeles diplomájával már kikövezett utad van a gazdagsághoz, akkor inkább ne is fogj bele a vállalkozásba! Az alapod természetesen már megvan, de hidd el, az üzleti élet sokkalta bonyolultabb, mint azt korábban tanultad. Miközben néhány leckét egyszerűen nem lehet megtanulni az egyetemen, és a teóriákat, formulákat nem lehet a való életre lefordítani, addig egy becsődölt, félresikerült vállalkozásból többet lehet profitálni, mint az egész egyetemi évek alatt összesen.

Sikeres vállalkozók mesélnek arról, hogy szerintük mik azok a téveszmék, amelyeket belevernek a diákokba az előadások és szemináriumok alatt, holott a való életben nem használhatóak. Máris mondjuk, hogy miket említettek ők:

Ha van egy terved, akkor már nyerő vagy!

Az iskolák szentül állítják, hogy egy terv birtokában nem érhet kudarc, mert ugyebár arra is van egy „B” opciód... Azonban kicsit túltolják ezt a dolgot, hiszen elég egy trendforduló az iparágadban (legyen az akármilyen kicsi is), és az addigi bombabiztos üzleti terv mehet is a kukába…

“Az egyetemeken létezik egy egyszerű és világos út a kezdetektől a sikerig.” mondja Kristin Smith, a Code Fellows CEO-ja, aki a  világ egyik vezető gazdasági egyetemén (MIT Sloan School of Management) szerezte meg mesterdiplomáját 2003-ban. „A vállalkozók élete azonban soha, de soha nem egyenes, sokkalta inkább hasonlít egy kacskaringós, elágazásokkal teli útra, ami hibákkal, bukásokkal, kihívásokkal van kikövezve.

Természetesen az egyetemi tanulmány rengeteg olyan hasznos képességgel ruház fel az évek alatt, amelyek elengedhetetlenül szükségesek a sikerhez, de az üzletnek megannyi olyan szintje van, ahol teljesítened kell, és valószínűleg akkor is kalapáccsal dolgozol, mikor elég lenne egy kisebb szerszám is.

Legfontosabb, hogy ne gondold és ne tervezd túl a dolgokat, mert egyszerűen nincsen annyi időd. Lehet, hogy az iskolapadban volt erre lehetőséged, de a piacokon már nincs!

Ha minden adat birtokában vagy, akkor máris nyert ügyed van!

 

Az egyetemeken szinte mindent le lehet vezetni, és mindent előre meg lehet jósolni a statisztikákból. Ugyanakkor a diplomát szerzők keserű tapasztalatai alapján az adatok ismerete sem garantálja a sikert. Katherine Long, a pennsylvania-i egyetem végzős hallgatója is szembekerült azzal a dilemmával, hogy a korábban tanultak a való életben nem érvényesek, és a számok nem jelentenek megoldást az összes kérdésre.

 Különösen akkor nem, mikor  például elérhető árú logókról, web designról, applikációkról és marketingről beszélünk. „Tipikusan ez történik minden vállalkozóval, mikor szembekerül egy problémával, és ki kell találnia, hogyan tudja azt megoldani. Muszáj az ösztöneidre és kreativitásodra hallgatni, hiszen nagyon sok esetben a számok egyszerűen nem mondanak semmit. Az élet nem egyszerűen számok halmaza, nem lehet mindent levezetni puszta adatokká. Képesnek kell lenned hallgatni, figyelni és tanulni is!”

A kötelező köröket mindig le kell futnod!

Annak ellenére, hogy a legtöbb professzor szerint a „tanulóéveidet” mindenféleképpen egy multi rabszolgájaként kell letöltened, ez korántsem fedi a valóságot. „Nekem úgy tűnt, hogy az egyetemen mindenki azt szerette volna, hogy helyezkedjek el egy jól menő cégnél, miközben szinte kötelezőnek tűnt, hogy beszéljek a vállalati HR referenssel a lehetőségeket illetően.” Mesél élményeiről Long, aki (annak ellenére, hogy számos iskolatársa ezt az utat választotta) ebből nem kért, és egyből fejest ugrott élete első vállalkozásába. Ő inkább a szívósság és a makacsság útját választotta a kényelem helyett, és végül neki lett igaza, hiszen vállalkozása mára már 20 alkalmazottat foglalkoztat, és az éves jövedelme meghaladja az egy millió dollárt.

 Abby Falik, a Harvard Business School diplomása sem kért a vállalati jövőből, inkább a bizonytalant választotta, és ezt azóta is élete egyik legjobb döntésének tartja. „Teljesen elképedtem, mikor megtudtam, hogy hány iskolatársam kérdőjelezi meg azt a döntést, hogy az egyetem sugalmazása alapján 5-10 éve az alkalmazotti életet választotta a bizonytalan helyett.”

Először keress pénzt, és csak azután élj az álmaidnak!

Ez volt az az üzenet, amivel Falikot búcsúztatták a diploma után, de ő szerencsére nem hallgatott rájuk, és 2008-ban megalapította azt az oklandi székhellyel rendelkező „Global Citizen Year” nevezetű nonprofit vállalkozását, amelynek célja, hogy a kalandvágyó fiatalokat tapasztalatszerzés céljából „kiközvetítse” a fejlődő országokba. „Igen, a pénz nagyon fontos dolog az életben, de egyszerűen nem volt semmilyen indoka annak, hogy értékes időt vesztegessek el az életemből ahelyett, hogy a saját utamat járnám” vall erről. És az eredmény is őt igazolja, hiszen mindezidáig több, mint 500 érettségizett diák tudott a segítségével hosszabb-rövidebb időt eltölteni Latin-Amerikában, Afrikában, miközben a jövőben elérhetővé válnak kínai, indiai és közel-keleti programok is.

A kezdeti tőkebevonás létfontosságú!

„Az egyetemek túlságosan nagy hangsúlyt fektetnek annak sulykolására, hogy minél hamarabb üzleti angyalokat, kockázati tőkét vonjuk be a cégünkbe” veszi át a szót Bob Gillespie, aki 2011-ben diplomázott a  Chicago Booth School of Business-en. „Ez a fajta tőkeszerzés időt rabló és komplikált feladat, így sokkal ésszerűbb, hogy amennyire lehetséges, támaszkodjuk inkább a már elérhető saját pénzünkre, esetenként családunk és barátaink segítségére”

Való igaz, hogy egy idő után elkerülhetetlenné fog válni a külső finanszírozás is, de a kezdeti stádiumban sokkalta inkább másra kell fókuszálnunk! A cégépítés folyamata alatt kell megismerned a piacot, ki kell találnod, hogy mit akarnak a vásárlóid (és, hogy mennyit fizetnének érte!), rá kell jönnöd, hogyan tudod magad megkülönböztetni a versenytársaidtól, és be kell bizonyítanod koncepciód igazát is! Hiszen a befektetők is viszont szeretnék látni a pénzüket (illetve a befektetett összeg többszörösét), ezért ők is csak olyan üzletre adnak pénzt, amiben látják a lehetőséget és a megtérülést. Nem fognak egy kidolgozatlan ötletre pénzt adni!

A kemény munka siker legfontosabb összetevője!

Nos, valójában csupán az egyik összetevője.”Hallottam erről, miszerint ha hosszú órákat, túlórákat ölök a vállalkozásomba, akkor kaszálni fogok. De szerintem ez nincs így, bár kezdeti hozzáállásnak nem rossz…” Állítja Tanner Agar, a „Chef Shelf” ügyvezetője és alapítója (A vállalat egyébként egyfajta futár a nívós éttermek, séfjeik és a vásárlók közt, gourmet termékeket közvetítve Texasban).

„Nyomás, önbizalom hiány, akár még depresszió is kíséri a kezdő vállalkozó életét, ráadásul a befektető és vásárló szerzés, a családtagok azon kérése, hogy „legyen már egy normális munkája” is csak tovább feszíti a húrt. Éppen ezért szükséges néha kiengedned a gőzt, és eltávolodni a munkától annyira, amennyire csak lehetséges, Ha nem így teszel, annak a céged issza meg a levét!”

Megosztás
5 biztos jel, hogy TE vállalkozónak születtél!
A hegymászók azt mondják, hogy olyan mámorító érzés felérni a csúcsra, és körülnézni ott, ahogy a világ szó szerint a lábaid előtt hever, mintha drogoztál volna. Újra és újra ezt akarod érezni, ez hajt a következő és következő csúcstámadásra. Ilyen érzés vállalkozóként...
   2015-11-06    Vállalkozz!
Kezdd el ezt a 12 dolgot, és légy végre boldog!
Úgy érzed, hogy a múltadból számtalan dolog visszahúz? Ne engedj annak a csábításnak, hogy a múltban élj: az elmúlt időszakot már nem, de a jelent még módodban áll megváltoztatni. Vess véget mindennek, ami visszahúz nagyszerű terveid megvalósításától!
   2015-10-06    Tippek
Milyen a jó logó?
Minden cég, amely jelen szeretne lenni az online felületeken vagy a nyomtatott médiában, kreál önmaga számára egy logót. A márkaépítés legalapvetőbb pontjáról van szó; egy jó logó idővel beivódik az emberek tudatába és ott is marad egészen addig, amíg tápláljuk azt a bizonyos...
   2015-07-20    Tippek