Stratégiai alapcélok
Mivel a vállalkozás folyamatosan és dinamikusan változó körülmények közé lép be, csak az a stratégia vezethet célhoz, amelyet a vállalkozó az alkalmazottakkal közösen formál, fejleszt. Az együtt gondolkodás lehetővé teszi a stratégiai gondolkodás és az operatív cselekvés egységét.
A tervezés világos célok mentén halad. Döntési elve: a legnagyobb hatékonyság. Figyelembe kell azt is venni, hogy a cég megfelelő módon illeszkedjen a környezetébe.
Alapkérdések:
- Mi a vállalkozás alapgondolata? Mivel akar foglalkozni, és mely területen? Milyen a megcélzott vásárlói kör?
- Milyen képességekkel kell rendelkezni ahhoz, hogy versenyhelyzetben képes legyen sikeresen helyt állni?
- Mit képes a vevőinek nyújtani?
- Milyen terméket, szolgáltatást kíván nyújtani, kiknek, és ezek milyen feladatokat rónak a vállalkozásra?
A legfőbb célok ezen kérdésekre adott válaszok lesznek.
A stratégiánk buktatóiról se feledkezzünk el! És melyek ezek?
A tisztán logikai alapon felépített stratégia ritkán sikeres. A tervezésben fontos szerepe van a megérzésnek, intuíciónak - nem csak a nőknek van megérzéseJ -, valamint a tervezés folyamatában részt vevők egymásra hatásának (integráció). Szükség lehet szakember bevonására is.
Célszerű egyszerre több változatot fejleszteni, és ezeket vázlatosan kezelni.
A változatok kiértékelése fontos feladat a döntés meghozásához. Olyan kritériumok alapján kell dolgozni, hogy azok a stratégia alapkérdéseire adjanak választ. Fontos, hogy egy-egy tényező ne fedje el a többit, azaz ne uralkodjon el egyik sem még a meghozandó elhatározást megelőlegezve.
A változatok értékelése:
- Kellő előnyt jelen-e a vállalkozás a versenytársakkal szemben?
- A terv alkalmazása javítja-e az eredményességet?
- Segíti-e az erőforrásokkal történő gazdálkodást?
- A felismert erősségekre épít-e?
- Kihasználja-e a felismert lehetőségeket?
- Összhang van-e a végrehajtáshoz szükséges erőforrások és a bevethető erőforrások között? Van-e képesség a terv finanszírozására?
- Megnyerhetők-e az alkalmazottak a terv végrehajtásában való munkálkodásra?
Jó stratégia alkotást!
Gál Andrea
A piackutatás célja annak feltérképezése, hogy milyen üzleti környezetben, milyen esélyekkel és milyen kihívások között kell megvalósítanod üzleti ötleted. végeredményben arra keresel választ a piac megismerésével, hopgy reális-e az üzleti terved
Mielőtt beindulna egy vállalkozás, ajánlatos előtte csinálni egy jó üzleti tervet. Ha vállalkozásod már van, de terved még nincs, akkor a vállalkozás működése közben is érdemes egyet létrehozni.
Unalomig hajtogatott törvény, hogy kell üzleti terv a vállalkozásodhoz. Kevesebben tudják, hogy egy nem elég. Íme a négy alaptípus!