Tervezzük meg a pénzügyeinket!
A pénzügyi tervezés célja, hogy a vállalkozó folyamatosan tisztában legyen az alábbi, a profit maximalizálás szempontjából elengedhetetlenül fontos információkkal:
- mikor, mennyi pénz érkezik be a vállalkozáshoz?
- a pénzt, mikor, mire fordítjuk?
- mennyi szabadon elkölthető forrás keletkezik?
- fizetőképesek maradunk-e minden pillanatban?
- nyereségesen működik-e és nyereséges lesz-e a vállalkozásunk?
A pénzügyi tervek fajtái: A pénzügyi tervek jellemzően hosszú (általában 3-5 évesre) és/vagy rövidtávra (általában 12 hónaposra) készülnek. Ezen belül a hosszú távúak főként befektetésekkel, a rövid távúak főként finanszírozással foglalkozó tervek.
A pénzügyi tervezéshez szükséges fontos paraméterek:
1, Költség:
a vállalkozási tevékenységgel közvetlenül összefüggő, kizárólag a vállalkozói bevétel megszerzése, a tevékenység folytatása érdekében ténylegesen kifizetett kiadás.
Számvitelileg is fontos, hogy ne keverjük össze a magán jellegű kiadásainkat a vállalkozási kiadásokkal. Erre nagy hangsúlyt helyeznek a könyvelők és természetesen az adóhatóság is.
Az egyéni vállalkozó költségként számolhatja el:
- a vállalkozói kivétet (az adóévben a saját munkájának ellenértékeként kivett összeget),
- a bevétel megszerzésével közvetlenül összefüggő kiadásokat,
- a tárgyi eszközök értékcsökkenési leírását.
A vállalkozás jellemző költségei lehetnek:
- anyag- és árubeszerzésre fordított összeg,
- szállítási költségek,
- alkalmazottak bére és annak közterhei,
- más magánszemély javára (pl. segítő családtag) fizetett társadalombiztosítási járulék és magán-nyugdíjpénztári tagdíj,
- saját kötelező társadalombiztosítási, baleseti járulék,
- az önkormányzatok részére befizetett adó,
- vám, vámkezelési díj,
- pénzintézeti hitelre kifizetett kamat,
- biztosítási díjak (vagyon-; felelősség-, élet- és baleset-biztosítás díja),
- az üzlet, műhely bérleti díja;
- fűtés, világítás, telefon, internet költségei,
- munkaruha, védőruha, védőeszköz,
2, Bevétel:
Egy vállalkozás bevételi oldala tételesen jellemzően szegényesebb, mint a kiadási, de ez nem jelenti, hogy kevesebb összeget takar. Sőt az a jobb, ha a bevételek meghaladják a kiadásokat. Ebből képződik ugyanis a nyereség.
A vállalkozás jellemző bevételei lehetnek:
- értékesített termékek vagy szolgáltatások kifizetett ellenértéke
- bérleti díjak
- kamatbevételek
- árfolyamnyereség
- támogatások
3, Eredmény:
A vállalkozás egy adott időszakra (hónapra, évre) vetített bevételeinek és kiadásainak a különbsége. Ha ez a különbség pozitív, akkor beszélhetünk nyereségről. Ha különbség negatív, veszteségről (negatív nyereségről) kell beszélnünk.
A következő két fogalmat a vállalkozás likviditása, azaz fizetőképessége szempontjából kell megismernünk:
4:Követelés (kintlévőség):
Az a pénzösszeg, ami ugyan már értékesített termékhez vagy szolgáltatáshoz kapcsolódik, de a vevő még nem fizette ki (pl. átutalásos számlára vásárolt).
A magas követelés állomány az átmeneti pénzzavar ("likviditási probléma" szebben kifejezve) egyik leggyakoribb oka lehet:
5:Szállítói tartozás, kötelezettség:
Ugyanígy létezhetnek olyan összegek, amikkel mi tartozunk beszállítóink felé, akik már leszállították az általunk vásárolt termékeket, de mi még nem fizettük azt ki.
6, A vállalkozás vagyona:
A forgalomképes és értékkel bíró eszközei (pénzeszközök is), a vállalkozásnak.
A vállalkozás jellemző vagyon elemei lehetnek:
- készpénz
- bankszámlapénz
- lekötött betétek, értékpapírok
- ingatlanok
- bérleti jogok
- gépek, járművek
- anyagok, készletek
- szerzői jogok, szellemi termékek
- védett márkanevek
Sikeres pénzügyi tervezést kívánok!
Gál Andrea
Januártól csökkennek a vállalkozások adminisztrációs terhei azáltal, hogy adó-, illetve vámfolyószámlájuk egységes lesz - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) hétfőn az MTI-vel.
Általában a kis cégek és családi vállalkozások szoktak beleesni abba a hibába, hogy a társaság tagjai úgy bánnak a céges pénzekkel, mintha a sajátjuk lenne. És mi ennek a következménye? Kongó, ámde papíralapon megdagasztott házipénztár, és a kockázat állandó, mert bármikor...