Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Tervezzük meg a pénzügyeinket!

  •  Pénzügyek
  • 2015-11-27 13:35:00
  • Gál Andrea
"Talán a legfontosabb feladat, ami nélkül minden más értelmét veszti. Ha ezt nem csináljuk jól, semmi se fog működni..."
A magyarországi vállalkozások jellemző hibája, hogy nem fordítanak elég energiát és időt a pénzügy tervezésre, mondhatni "egyik napról a másikra élnek". Pedig a vállalkozások nagyrésze egy cél érdekében jön létre, ez pedig az elérhető profit maximalizálása.

 

 

A pénzügyi tervezés célja, hogy a vállalkozó folyamatosan tisztában legyen az alábbi, a profit maximalizálás szempontjából elengedhetetlenül fontos információkkal:

 

  • mikor, mennyi pénz érkezik be a vállalkozáshoz?
  • a pénzt, mikor, mire fordítjuk?
  • mennyi szabadon elkölthető forrás keletkezik?
  • fizetőképesek maradunk-e minden pillanatban?
  • nyereségesen működik-e és nyereséges lesz-e a vállalkozásunk?

 

A pénzügyi tervek fajtái: A pénzügyi tervek jellemzően hosszú (általában 3-5 évesre) és/vagy rövidtávra (általában 12 hónaposra) készülnek. Ezen belül a hosszú távúak főként befektetésekkel, a rövid távúak főként finanszírozással foglalkozó tervek.

 

A pénzügyi tervezéshez szükséges fontos paraméterek:

 

1, Költség:

a vállalkozási tevékenységgel közvetlenül összefüggő, kizárólag a vállalkozói bevétel megszerzése, a tevékenység folytatása érdekében ténylegesen kifizetett kiadás.

 

Számvitelileg is fontos, hogy ne keverjük össze a magán jellegű kiadásainkat a vállalkozási kiadásokkal. Erre nagy hangsúlyt helyeznek a könyvelők és természetesen az adóhatóság is.

 

Az egyéni vállalkozó költségként számolhatja el:

 

  • a vállalkozói kivétet (az adóévben a saját munkájának ellenértékeként kivett összeget),
  • a bevétel megszerzésével közvetlenül összefüggő kiadásokat,
  • a tárgyi eszközök értékcsökkenési leírását.

 

A vállalkozás jellemző költségei lehetnek:

 

  • anyag- és árubeszerzésre fordított összeg,
  • szállítási költségek,
  • alkalmazottak bére és annak közterhei,
  • más magánszemély javára (pl. segítő családtag) fizetett társadalombiztosítási járulék és magán-nyugdíjpénztári tagdíj,
  • saját kötelező társadalombiztosítási, baleseti járulék,
  • az önkormányzatok részére befizetett adó,
  • vám, vámkezelési díj,
  • pénzintézeti hitelre kifizetett kamat,
  • biztosítási díjak (vagyon-; felelősség-, élet- és baleset-biztosítás díja),
  • az üzlet, műhely bérleti díja;
  • fűtés, világítás, telefon, internet költségei,
  • munkaruha, védőruha, védőeszköz,

 

2, Bevétel:

Egy vállalkozás bevételi oldala tételesen jellemzően szegényesebb, mint a kiadási, de ez nem jelenti, hogy kevesebb összeget takar. Sőt az a jobb, ha a bevételek meghaladják a kiadásokat. Ebből képződik ugyanis a nyereség.

 

A vállalkozás jellemző bevételei lehetnek:

 

  • értékesített termékek vagy szolgáltatások kifizetett ellenértéke
  • bérleti díjak
  • kamatbevételek
  • árfolyamnyereség
  • támogatások

 

3, Eredmény:

A vállalkozás egy adott időszakra (hónapra, évre) vetített bevételeinek és kiadásainak a különbsége. Ha ez a különbség pozitív, akkor beszélhetünk nyereségről. Ha különbség negatív, veszteségről (negatív nyereségről) kell beszélnünk.

 

A következő két fogalmat a vállalkozás likviditása, azaz fizetőképessége szempontjából kell megismernünk:

 

4:Követelés (kintlévőség):

Az a pénzösszeg, ami ugyan már értékesített termékhez vagy szolgáltatáshoz kapcsolódik, de a vevő még nem fizette ki (pl. átutalásos számlára vásárolt).

 

A magas követelés állomány az átmeneti pénzzavar ("likviditási probléma" szebben kifejezve) egyik leggyakoribb oka lehet:

 

5:Szállítói tartozás, kötelezettség:

Ugyanígy létezhetnek olyan összegek, amikkel mi tartozunk beszállítóink felé, akik már leszállították az általunk vásárolt termékeket, de mi még nem fizettük azt ki.

 

6, A vállalkozás vagyona:

A forgalomképes és értékkel bíró eszközei (pénzeszközök is), a vállalkozásnak.

 

A vállalkozás jellemző vagyon elemei lehetnek:

 

  • készpénz
  • bankszámlapénz
  • lekötött betétek, értékpapírok
  • ingatlanok
  • bérleti jogok
  • gépek, járművek
  • anyagok, készletek
  • szerzői jogok, szellemi termékek
  • védett márkanevek

 

Sikeres pénzügyi tervezést kívánok!

 

Gál Andrea

Megosztás
Januártól egységes NAV folyószámla lesz
Januártól csökkennek a vállalkozások adminisztrációs terhei azáltal, hogy adó-, illetve vámfolyószámlájuk egységes lesz - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) hétfőn az MTI-vel.
   2015-11-10    Pénzügyek
Figyelem! Megszívhatod, ha céges pénzt magáncélra használod!
Általában a kis cégek és családi vállalkozások szoktak beleesni abba a hibába, hogy a társaság tagjai úgy bánnak a céges pénzekkel, mintha a sajátjuk lenne. És mi ennek a következménye? Kongó, ámde papíralapon megdagasztott házipénztár, és a kockázat állandó, mert bármikor...
   2015-06-24    Pénzügyek