Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Útmutató webáruházaknak a sikeres ünnepi felkészüléshez: 1. rész

  •  Tippek
  • 2015-12-07 09:45:00
  • Szávai Norbert
  • www.webshopexperts.hu
Az e-kereskedelemben a karácsonyt megelőző ünnepi időszak kiemelten fontos, mivel ilyenkor az éves bevételének akár 40 százalékát is realizálhatja egy webáruház. A statisztikák szerint ebben az időszakban rendkívüli mértékben megnő mind a látogatók száma, mind a vásárlási hajlandóság. Ráadásul a vevők átlagosan többet is költenek áruházunkban az év többi részéhez viszonyítva.

 

Így, aki nem készíti fel online shopját az ünnepekre, az komoly bevételektől eshet el. E-kereskedelmi körökben azt szokás mondani, hogy ezt a felkészülést nem lehet elég korán kezdeni - ez az útmutató ebben szeretne segítséget nyújtani.

 

Tanácsaink között lesznek olyanok, amelyekhez már most jó, ha megfogadunk, és hozzákezdünk a megvalósításához. Míg a többit csak jegyezzük fel, és vegyünk elő az ünnepi időszakban.

 

1. Tanuljunk a múltból

Elcsépelt közhely, de igaz: a jövőre úgy tudnunk a legjobban felkészülni, ha elemezzük a múltat. Használjuk a tavalyi számokat referenciaként, hogy megtudjuk a következőket:

  • milyen akciók és kedvezmények működtek tavaly,
  • mely kulcsszavaink konvertáltak jól,
  • melyek voltak a legsikeresebb termékeink,
  • mely napok és napszakok voltak a legforgalmasabbak,
  • mit csináltak a versenytársaink jól,
  • az oldalunkra érkezők milyen demográfiai adatokkal rendelkeztek,
  • hogyan viselkedtek a látogatók az oldalunkon,
  • mekkora értékben vásároltak,
  • hogyan léptek kapcsolatba velünk,
  • mi hozta őket a weboldalunkra,
  • milyen forrásból jöttek?

 

Az adatok több mindenben segítenek majd. Egyrészt, hogy megértsük korábbi kampányaink sikerét vagy kudarcát, és a jövőben sikeresebb kampányokat állítsunk be. Másrészt az adatokat arra is használhatjuk, hogy megjósoljuk, kik azok a vevők, akik magas vásárlói élettartammal rendelkeznek (más szóval kiknél nagyobb az esélye annak, hogy később visszatérnek még vásárolni).

 

Például egy külföldi kutatás szerint az iPhone felhasználók a mobil vásárlások 75 százalékát adják. Ez jelezheti azt, hogy az Apple felhasználók nagyobb valószínűséggel magas vásárlói élettartammal rendelkező vevők. Ezt az információt aztán fel tudjuk használni, hogy meghatározzuk, esetükben milyen ösztönzők hozzák a legjobb eredményeket. 

 

Az előző év analitikájának elemzése segíthet a készlettervezésben is. Segítségével pontosabb képet kaphatunk a vásárlók igényeiről, és megjósolhatjuk, hogy miből mennyit kell beszereznünk az idén. Így elkerülhetjük, hogy túl korán kifogyunk valamiből, és megelőzhetjük a költséges túlkészletezést is. 

 

 

Persze a készlettervezés nem egzakt tudomány, ezért úgy hozhatjuk ki legtöbbet az ünnepi időszakból, hogy minél alaposabban értékeljük a korábbi évek adatait.

 

2. Szerezzünk új vevőket még a szezon előtt

Ez eléggé egyértelmű, az eddigieknél agresszívebbnek kell lennünk az új vevők szerzésében, még ha ez azt is jelenti, hogy feláldozzuk a profitot az első rendelésen. Ezeket az új vásárlókat aztán újból megcélozhatjuk az ünnepi időszakban, mikor az átlagos rendelési érték sokkal magasabb, így könnyen megtérülhet a korábbi kampányok során vállalt áldozat.

 

3. Fektessünk több energiát az email marketingbe

 

Ha van email listánk

Ha van egy nagy email listánk teli korábbi érdeklődővel vagy vásárlóval, a velük való a karácsonyi kommunikációt kezdjük el jó előre. Például figyelmeztessük a feliratkozókat, hogyha el akarják kerülni a sorban állást, akkor vegyék meg a karácsonyi ajándékokat már most az otthon melegéből.

 

Majd ahogy a napok közelednek, küldjünk személyre szabott emaileket ajánlatokkal, amelyekben felhívjuk a figyelmet arra is, hogy meddig rendelhetik meg a termékeket, hogy az még odaérjen karácsonyig. Ezzel folyamatosan csepegtetünk egy kis sürgősség érzetet is, mindezt úgy, hogy csak egy nagyon fontos információra hívjuk fel a figyelmet, akár csak egy jó ügyfélszolgálatos.

 

A ParfümCenter karácsonyi ajánlatokat tartalmazó emailjében 3 helyen is felhívta a figyelmet a határidő közeledtére. 

 

 

A hírleveleken kívül ne feledkezünk meg a tranzakciós e-mailekről sem. Ezek olyanról értesítik a leendő vagy aktuális vásárlóinkat, mint a kosárelhagyás, vagy a rendelés-visszaigazolás. Utóbbi küldése nemcsak egy hasznos szolgáltatás, de remek lehetőség is arra, hogy további termékeket ajánljunk, és közösségi megosztásra bátorítsuk vásárlóinkat.

 

Ha nincs email listánk

Ha még nincs nagy email listánk, használjuk ki a megnövekedett látogatószámot email címek szerzésére. A statisztikák szerint ilyenkor különösen megugrik az olyan látogatók száma, akik az interneten csak érdeklődnek, de végül offline vásárolnak. Ezen potenciális vásárlók megnyerésében sokszor az első lépést az email címük megszerzése jelenti, melyre számos eszköz áll rendelkezésünkre.

 

Szép példa a Forma1-Box.hu kilépési popupja, melyben a távozni készülő látogatóknak egy ingyenes versenynaptárat ajánlanak a feliratkozásért cserébe: 

 

 

Ugyanakkor ne felejtsük el a jelenlegi vásárlóinkat se, az ünnepi szezon remek alkalom, hogy elismerjük hűségüket. Akár olyan apró figyelmességgel is, hogy emailben kiküldünk egy névre szóló karácsonyi üdvözlőlapot nekik.

 

A Domyownpestcontrol.com egy csapatfotóval tette személyesebbé karácsonyi üdvözletét: 

 

 

4. Igazítsuk weboldalunk dizájnját az ünnephez

Nem kell teljes dizájn átalakítására gondolni, de számos apró változtatást tehetünk, amely nagyban megnövelheti webáruházunk konverzióját.

 

Visszaszámláló

Kihelyezhetünk egy számlátót a fejlécbe, ami mindig látható az ünnepi időszakban. Ez karácsony napjáig, vagy a még utolsó szállítás vállalási időpontig számlál vissza.

 

Ezzel az egész oldalunkon felkeltjük a sürgősség érzetét, amely egy erős konverziónövelő pont lehet az oldalunkon, hiszen a látogatókat emlékeztetjük arra, hogy lassan abba kell hagyniuk a halogatást, és rendelniük kell.

 

A Sam’s Club a fejlécében hangsúlyosan jelezte, hogy mennyi nap van még karácsonyig, illetve meddig szükséges leadni a rendeléseket, hogy azok még időben odaérjenek. 

 

Karácsonyi dekoráció

Az emberek imádják a karácsonyt. Érzékeltessük velük azt, hogy ünnep van. Nem kell túlzásba vinni, de az oldalra rátekintve látszódjon első pillantásra, hogy az év során vélhetően nem így nézett ki a webáruházunk, és itt már az ünnepekre vagyunk felkészülve.

 

Például kissé átalakíthatjuk a logónkat, a hátteret, vagy a fejlécet, de ha igényünk van rá, akár az egész oldalunk témájának karácsonyi érzést adhatunk. Az ünnepi díszítés olyan üzenetet hordoz a vevők felé, hogy íme egy e-kereskedő, aki készül, és aki törődik a webáruházával, ez erősíti a látogató bizalmát. A karácsonyi dekoráció emellett megnöveli a látogatók vásárlási kedvét, felerősíti bennük a különleges alkalom érzését.

 

A Blunile miközben megtartotta a dizájn eredeti stílusát, ízléses dekorációt rakott a fejlécébe, kiemeli a „Gifts” kategóriát, és a főoldali ajánlatának is visszafogottan adott karácsonyi hangulatot. 

 

 

 

Fejlesszük a keresőnket

Optimalizáljuk a navigációt az oldalunkon. Ilyenkor a vásárlókat gyakran szorítja az idő, így a hatékonyság kulcsfontosságú. Ha a látogatók nem találják meg a navigációs pontokat egyszerűen, könnyen odébb állhatnak.

 

Egy kutatásban a vásárlók 85 százaléka nyilatkozott úgy, hogy hagyott már el weboldalt a szegényes design miatt. 83 százalék pedig ugyanezt tette, ha a túl sok kattintást vett igénybe, hogy megtalálják a keresett terméket. Ne adjunk a vásárlóknak okot rá, hogy a konkurenciától vásároljanak. 

 

A belső keresőnk kapcsán törekedjünk a következőkre:

 

  • A kereső mező legyen feltűnő.
  • Képes legyen automatikus szókiegészítésre: a találatok képpel együtt jelenjenek meg, és közvetlenül a termékoldalra vezessenek. Ezzel átugorjuk a keresési oldalt, ami sok esetben csak egy felesleges plusz lépés lenne.
  • Rendelkezzünk hatékony mobilkeresővel: a forgalom egyre nagyobb része jön mobilról. Sokan keresésre is használják a mobiljukat, mielőtt desktopon leadnák a rendelésüket. Segítsünk nekik megtalálni a keresett terméket azáltal, hogy fejlesszük a kereső funkcionalitását a mobil nézetünkben. Kutatások azt mutatják, hogyha a fogyasztó, miután megérkezik az oldalunkra, nem tudja megtalálni a keresett terméket 8 másodpercen belül, akkor tovább áll.
  • Engedélyezzük a szűrőt a keresési találat oldalon: engedjük, hogy a vásárlók rászűrjenek a termékekre ár, szín, márka, súly vagy bármilyen olyan tulajdonság alapján, amit előre beállítunk. Ez segíti a felhasználót abban, hogy a találati oldalon gyorsabban megtalálja a keresett terméket.

 

Testreszabott kategóriaoldalak

Az ünnepi szezonban nagyban növelhetjük a felhasználói élményt, ha létrehozunk karácsonnyal kapcsolatos kategóriaoldalakat a látogatók számára. Például létrehozhatunk egy akciókról szóló aloldalt, amelyen összegyűjtjük az összes karácsonyi promóciót és akciós terméket. Ez nagyban megkönnyíti a karácsonyi vásárlók dolgát, hogy könnyebben megtalálják ezeket a promóciókat és termékeket.

 

Vagy létrehozhatunk egy „Ajándék” kategóriát, mivel ez az időszak, amikor a legtöbb vásárolt terméket ajándéknak szánják. Ezeken a karácsony specifikus landoló oldalakon aztán ajánlhatunk mindenféle ajándékozási lehetőséget a látogatóknak.

 

Ár szerinti sorba rendezés

Az ünnepek alatt a vásárlók egy jelentős része nem tudja, hogy pontosan mit keres. Például, mert nem mindig könnyű egy rég nem látott rokonnak ajándékot venni. Az ilyen látogatók javaslatokat keresnek, amely egy remek lehetőség nekünk arra, hogy fokozzuk a vásárlási élményt.

 

Gyakran nekik van már egy kigondolt összeg a fejükben, amennyit erre rá szeretnének költeni. Így nagyban segítjük a dolgukat, ha olyan kategóriákat alakítunk ki, amelyben a termékek közös jellemzője az, hogy egy adott árkategóriába esnek. Például „5000 Forint alatt” vagy „10000 forintos ajándékcsomagok”.

 

Az árszűrőket is használhatjuk erre, amikor egész egyszerűen csak ár intervallumokat állapítunk meg, így a felhasználók könnyen böngészhetnek olyan termékek között, melyeknek ára nem lépi túl a költségkeretüket. 

 

Oldalbetöltési idő

Minden egy másodperces késés a töltési időben csökkenti a vásárlók elégedettségét 16 százalékkal, a konverziós rátát pedig 7 százalékkal.

 

Használjuk ki az ünnepi felkészülést arra, hogy egy kicsit újra foglalkozzunk webáruházunk legfontosabb oldalainak betöltési idejével. A Google Analytics-ben látogassuk meg a Webhelysebesség fület, hogy megvizsgáljuk a betöltési időket, és vessük össze ezeket az adott oldal teljesítményével.

 

Mobil optimalizáció

Biztosítsuk, hogy készen állunk az ünnepekre mobilon és tableten is. Már nemcsak egyre többen nézelődnek, de egyre többen vásárolnak is mobilon. Ne veszítsük el ezeket a potenciális vásárlókat csak azért, mert nincs mobilra optimalizálva az oldalunk. 

 

5. Gondoljuk újra top ajánlatainkat

 

Top termékek

A webáruházunk termékkínálatát megújítani valószínűleg nem ez a megfelelő időpont, de fontos, hogy legalább a top karácsonyi termékeinknek "turbózzuk" fel a termékleírását és a fotóit, hogy azok minél vágykeltőbbek és részletesebbek legyenek. Egy hatékonyabb termékleírás, plusz pár minőségi fotó akár duplájára növelheti adott termékek értékesítését.

 

Kiemelt termékek a főoldalon

A főoldalra célszerű a várhatóan legnagyobb népszerűségnek örvendő termékeket kirakni, hogy minél nagyobb valószínűséggel marasztalja oldalán a látogatókat. Ne kényszerítsük rá a látogatókat, hogy több tucat oldalon keresztül rágják át magukat, mire megtalálják azt az épp divatos árut, amit ők is szeretnének megvenni.

 

Karácsonyi ajánlatok

Az első és legfontosabb szempont az ünnepek előtt, hogy a webáruházban lehetőségeinkhez mérten segítenünk kell azt, hogy a látogatók minél könnyebben "elintézhessék" az ajándékozást. Mivel az ajándékok vásárlása sokak számára inkább nyűg, mint öröm, ezért itt fontos a kényelem is.

 

Az ajándékok választását pedig úgy tehetjük egyszerűbbé, ha a célcsoportonkénti kategorizálással és termékajánlással, vagy valamilyen más ajándékozási tanácsadóval vagy keresővel vesszük le a látogató válláról a keresgélés terhét.

 

A BackCountry „Ajándék útmutatója” remek példa erre: 

 

 

Csináljunk csomagokat

A karácsonyi vásárlásokkor az embereket kevésbé érdekli az ár. Sőt, gyakran nem is szeretik az olcsó termékeket, mert ugye „ilyen olcsó dolgot nem adhatok ajándékba”. Célszerű ezért speciális csomagokat létrehozni, melyek esetleg több népszerű termékből állnak, vagy egy-két termék kiegészítve olyan apróságokkal, mint díszdoboz, ajándék pohár vagy akár egy plüss mikulás.

 

Ajánlott ezen csomagokra magasabb árakat érvényesíteni, mint az összetevők összege, hiszen az emberek úgyis a csomag különlegességét, ajándék-tartalmát veszik majd meg, és nem az összetevőket külön-külön.

 

Adjunk körítést a termékekhez

Itt számos lehetőség van: adhatunk díszcsomagolást, egyedi díszítést, további kis értékű ajándékot, vagy ajándékkártyát. Hogy ezért plusz díjat számolunk fel, vagy az ajánlatunk értékét növeljük vele, csak rajtunk áll.

 

Termékajánlás

A karácsonykor vásárlóknak jellemzően nem csak egy személy vagy termék van a bevásárló listáján. Ezért a termékajánlás egy remek eszköz arra, növeljük az átlagos rendelési értéket.

 

Számos szemszögből megközelíthetjük a kérdést. Ajánlhatunk hasonló termékeket a pénztárban, vagy a rendelés-visszaigazoló emailben bátoríthatjuk őket, hogy vásároljanak még egy másik embernek is a listájukon.

 

Ez azért működik olyan jól, mert sok ember nem szeret vásárolni, különösen a karácsonyt közvetlenül megelőző napokon. Tegyük lehetővé, hogy megvegyenek mindent egy helyen, amire szükségük van, anélkül hogy elhagynák az otthonukat. Ez hatalmas előny ilyenkor a zsúfolt bevásárlóközpontokkal szemben.

 

Személyes ajándékok

Mindannyian szeretjük az ajándékokat, és annak ellenére, hogy a karácsony szeretteink megajándékozásáról szól, de egy kis ajándékot mi is szívesen veszünk. :) Ezért az olyan ösztönző, mint a “10 ezer forint feletti vásárlás esetén ajándék” remek kosárméret növelő. Ezzel arra ösztönözzük a vásárlókat, hogy túllépjék ezt a 10 ezer forintos küszöböt. 

 

 

Fokozatos akciózás

Az amazon mestere ennek. A „Black Friday”-től egészen karácsonyig minden egyes nap leáraznak bizonyos termékeket. A sliderben aztán nemcsak az éppen futó akciókat látjuk, de azokat is, amelyekről lemaradtunk, vagy amelyek még a közeljövőben lesznek. 

 

 

Ennek a taktikának az egyik kulcs eleme, hogy a hamarosan akciós termékek közül nem rántja le a leplet az összes termékről. Ez okot a vásárlóknak, hogy később még visszajöjjenek, és leellenőrizzék a legújabb akciókat.

 

A fokozatos akciózásra jó példa még az IKEA tavalyi adventi naptára. Ennek keretében mindennap kedvező áru ajánlatokkal várták a vásárlókat. 

 

 

Mai cikkünk itt véget ért, de a témának még nincs vége, így holnap ismét jövünk!

 

Addig is, ha még nem kezdtünk el készülni az ünnepi időszakra, akkor itt az idő. Ne feledjük, bátraké a szerencse, de általában azoknak is kijár, akik egyszerűen csak felkészültek.

 

Sok Sikert!

 

Szávai Norbert

 

WebShop Experts

www.webshopexperts.hu

Tel: 06-1-234-5011

Fax: 06-52-445-880

Megosztás
19 tanács webáruházaknak a karácsonyi üzleti sikerért!
A karácsonyt megelőző időszakra minden e-kereskedőnek fokozottan fel kell készülnie, különben komoly bevételektől eshet el, és nézheti, ahogy a konkurensei felülkerekednek az ünnepi időszakban.
   2015-12-09    Webes varázslatok
Útmutató webáruházaknak a sikeres ünnepi felkészüléshez: 2. rész
A karácsonyt megelőző időszakra minden e-kereskedőnek fokozottan fel kell készülnie, különben komoly bevételektől eshet el, és nézheti, ahogy a konkurensei felülkerekednek az ünnepi időszakban.
   2015-12-08    Webes varázslatok
5 bizalomnövelő tanács az ünnepekre
Itt az ünnepi szezon, és vele együtt egy igen izgalmas időszak az e-kereskedők számára! Jó esetben az éves forgalom nagy része most fog "lecsapódni" - ha erre megfelelően fel vagyunk készülve. Ahogy közeledünk a Karácsonyhoz, úgy lesz egyre nagyobb jelentősége a bizalomnak - hogy...
   2015-11-25    Vállalkozz!