Üzleti tervezés, így csináld profin, hogy minden oké legyen!
Az üzleti tervezés nemcsak nekünk fontos, hanem a bankok és a jövendőbeli befektetőink is ezt fogják elsőnek elolvasni, ha támogatást szeretnénk tőlük szerezni. Ha azt akarjuk, hogy könnyen áttekinthető legyen, az alábbi pár tanácsot figyelembe kell venni az elkészítés folyamán.
A szöveget mindig érthetőre fogalmazzuk meg, ne kezdjünk bele barokkosan hosszú körmondatokba, tartsuk szem előtt a rövidséget és a tömörséget! Persze, ne tévesszük össze az egyszerű megfogalmazást az egyszerű gondolkodással!
Figyeljünk oda, hogy milyen hangnemben írunk, mert ez is sok mindent elárul a szándékaink komolyságáról.
Ha egyszerűen és érthetően fogalmazunk, akkor nem csak az üzletfeleinknek lesz világos a tervünk, hanem az gazdasági szektorhoz kevésbé értő emberek is értelmezni tudják a leírtakat (soha nem tudhatod előre, hogy ki lát fantáziát a dolgaidba).
Ne írj prózát!
Egy üzleti tervet effektíve nem nehéz megírni. Ha valakinek odaadod, nagy valószínűséggel telefonálás, vagy éppen számítógépezés közben fogja csak átfutni (senkinek nincs ideje rá, hogy a világtól elvonulva napokig olvasgasson ilyeneket).
- Ne használj hosszú bonyolult mondatokat, ha nem muszáj. A rövid mondatok finomabbak, és könnyebben olvashatóak.
- Kerüld el a nagy szavakat, zsargonokat és mozaikszavakat! Ne írj olyanokat, hogy „Ön is tudja gondolom, hogy …” és ilyet se, hogy „Ezt nem kell magyaráznom önnek”!
- Egyszerű és érthető nyelvezetet használj, ne bonyolítsd túl egzakt szakkifejezések használatával, amiket csak te értesz!
- A pontokba szedett listák a legjobbak, mivel könnyen emészthetőek az olvasó számára!
- A listába szedett részeket tartalommal töltsd ki, rövid magyarázatokkal ott, ahol szükséges!
Tartsd a rövidséget!
Az üzleti terveztek többsége rövidebb, mint régen volt. Próbáld meg úgy csinálni, hogy a borítótól számolva maximum 20-30 oldalnyi szöveg legyen, plusz nagyjából 10 oldalnyi függelék, amiben az előrejelzések, statisztikák és egyéb részletek kapnak helyet.
Használj képeket is!
Bár az írás és a számok adják a lényegét a tervnek, de érdemes csak csatolmányként hozzárakni képi dokumentációkat is (fotókat, látványterveket, dizájnterveket).
Használj táblázatokat!
Ez a rész olyan fontos az üzleti tervezésnél, mint a telefonszámok egy telefonkönyvben. Használj összefoglaló táblázatokat, egyszerű üzleti grafikonokat, hogy kiemeld a fő számokat. A kapcsolódó részeket tedd a függelékbe, hogy könnyen megtalálhatóak legyenek.
- Használj oszlopdiagramot, abban próbáld megmutatni a várható forgalmad, a bruttó árrésed, a nettó nyereséged, és az aktuális tőkédet is!
- 3 dimenziós diagramokat is készíthetsz, de ne feledd, a kétdimenziósat könnyebb olvasni! Mindenképp ellenőrizd le, hogy a számok egyértelműek legyenek!
- A sűrűbb oszlopok könnyebben mutatják meg az értékes részleteket!
- Használj kördiagramot a várható piaci részesedésed megmutatásához!
- A feladatok és mérföldkövek megjelenítéshez a vízszintes sávokat használd! Ezt a módszert “Gantt chart”-nak hívják, és azt mutatja meg, hogy a legfontosabb feladatok és mérföldkövek mikor következnek be.
- Mindig tüntesd fel a forrást a táblázatban a hitelesség kedvéért! Egyetlen üzleti terv sem tűnik komolynak források nélkül.
- Soha ne használj táblázatot hivatkozások, magyarázatok, értékadások nélkül! Ha a forrásszámok nem egyértelműek, az összefoglaló táblázatod sem lesz értelmezhető. A függelékekben is tüntesd fel majd a táblázatok oldalszámait, és hogy mit mutatnak meg!
Legyen a kűlalak is megnyerő!
Eltekintve a megfogalmazástól, fontos, hogy a terv megjelenése is megnyerő, profi legyen! Íme, néhány tanács:
- Legfeljebb két betűtípus használj! A szövegedben használj egyszerű betűtípust, mint például Arial, Tahoma, vagy Verdana! A szöveg fejléceit is olyan szabványos betűtípussal írd, mint például a Times New Roman vagy Book Antigua!
- Kerüld el a kis betűméretet! Ha hunyorogni kell olvasás közben, azzal te fogsz végül rosszul járni.
- Használj oldaltörést, és válaszd külön a szöveget a diagramoktól, képektől! Ha ilyen van, kezd mindig az új oldalon az írandódat! Hidd el: senki nem fogja elfelejteni mit látott az előző oldalon.
- Használj sortörést bőkezűen. A zsúfolt szöveget kényelmetlenebb olvasni, mint egy könnyen átláthatót.
- Mindig használj helyesírás ellenőrzőt! Így meggyőződhetsz arról, hogy nincs túl sok töltelékszavad, vagy fogalmazási, félreütési hibád.
- Végül pedig ellenőrizd majd, hogy a szövegszám és oldalszám, egyezik a táblázatokban feltüntetekkel!
Sok sikert, jó üzleti tervezést!
Rácz-Akácosi Attila
Web: motivator.ma
Telefon: 06-20-277-3889
A vállalkozás indításakor a legtöbben két nagy hibát követnek el: az egyik a költségek és bevételek helytelen tervezése, a másik pedig az, hogy nem számolnak a bürokráciával.
Az üzleti tervezés egy jól átlátható, logikus folyamat, gyakorlatilag egy olyan speciális dokumentum megalkotása, ami egy vállalkozás jövőjét mutatja be. Átláthatjuk általa azt, hogy mit akarunk csinálni a jövőben, és azt hogyan szeretnénk ezt véghez vinni.
Rengeteg menedzser osztja azt a véleményt, hogy a dolgok túlbonyolítása redukálja a teljesítőképességet, és a munkahelyi erkölcsöt is rontja. Ismerni a problémát, és megoldást találni rá azonban két különböző dolog.