Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Üzleti tervezés, így csináld profin, hogy minden oké legyen!

  •  Vállalkozz!
  • 2015-07-10 11:30:00
  • Rácz-Akácosi Attila
Először is: az üzleti terv nem doktori disszertáció! Tudni kell, hogyan lehet megírni egyszerűen, mindenféle túlbonyolítás nélkül. Üzleti tervet készíteni régebben nem volt nagy divat: elég ritkán készítettek az emberek ilyeneket, mára viszont minden vállalkozónak kell, hogy legyen valamiféle olyan kis “sámli”, amire ráállhat, ha gond van.

Az üzleti tervezés nemcsak nekünk fontos, hanem a bankok és a jövendőbeli befektetőink is ezt fogják elsőnek elolvasni, ha támogatást szeretnénk tőlük szerezni. Ha azt akarjuk, hogy könnyen áttekinthető legyen, az alábbi pár tanácsot figyelembe kell venni az elkészítés folyamán.

A szöveget mindig érthetőre fogalmazzuk meg, ne kezdjünk bele barokkosan hosszú körmondatokba, tartsuk szem előtt a rövidséget és a tömörséget! Persze, ne tévesszük össze az egyszerű megfogalmazást az egyszerű gondolkodással!

Figyeljünk oda, hogy milyen hangnemben írunk, mert ez is sok mindent elárul a szándékaink komolyságáról.

Ha egyszerűen és érthetően fogalmazunk, akkor nem csak az üzletfeleinknek lesz világos a tervünk, hanem az gazdasági szektorhoz kevésbé értő emberek is értelmezni tudják a leírtakat (soha nem tudhatod előre, hogy ki lát fantáziát a dolgaidba).

Ne írj prózát!

Egy üzleti tervet effektíve nem nehéz megírni. Ha valakinek odaadod, nagy valószínűséggel telefonálás, vagy éppen számítógépezés közben fogja csak átfutni (senkinek nincs ideje rá, hogy a világtól elvonulva napokig olvasgasson ilyeneket).

  • Ne használj hosszú bonyolult mondatokat, ha nem muszáj. A rövid mondatok finomabbak, és könnyebben olvashatóak.
  • Kerüld el a nagy szavakat, zsargonokat és mozaikszavakat! Ne írj olyanokat, hogy „Ön is tudja gondolom, hogy …” és ilyet se, hogy „Ezt nem kell magyaráznom önnek”!
  • Egyszerű és érthető nyelvezetet használj, ne bonyolítsd túl egzakt szakkifejezések használatával, amiket csak te értesz!
  • A pontokba szedett listák a legjobbak, mivel könnyen emészthetőek az olvasó számára!
  • A listába szedett részeket tartalommal töltsd ki, rövid magyarázatokkal ott, ahol szükséges!

Tartsd a rövidséget!

Az üzleti terveztek többsége rövidebb, mint régen volt. Próbáld meg úgy csinálni, hogy a borítótól számolva maximum 20-30 oldalnyi szöveg legyen, plusz nagyjából 10 oldalnyi függelék, amiben az előrejelzések, statisztikák és egyéb részletek kapnak helyet.

Használj képeket is!

Bár az írás és a számok adják a lényegét a tervnek, de érdemes csak csatolmányként hozzárakni képi dokumentációkat is (fotókat, látványterveket, dizájnterveket).

Használj táblázatokat!

Ez a rész olyan fontos az üzleti tervezésnél, mint a telefonszámok egy telefonkönyvben. Használj összefoglaló táblázatokat, egyszerű üzleti grafikonokat, hogy kiemeld a fő számokat. A kapcsolódó részeket tedd a függelékbe, hogy könnyen megtalálhatóak legyenek.

  • Használj oszlopdiagramot, abban próbáld megmutatni a várható forgalmad, a bruttó árrésed, a nettó nyereséged, és az aktuális tőkédet is!
  • 3 dimenziós diagramokat is készíthetsz, de ne feledd, a kétdimenziósat könnyebb olvasni! Mindenképp ellenőrizd le, hogy a számok egyértelműek legyenek!
  • A sűrűbb oszlopok könnyebben mutatják meg az értékes részleteket!
  • Használj kördiagramot a várható piaci részesedésed megmutatásához!
  • A feladatok és mérföldkövek megjelenítéshez a vízszintes sávokat használd! Ezt a módszert “Gantt chart”-nak hívják, és azt mutatja meg, hogy a legfontosabb feladatok és mérföldkövek mikor következnek be.
  • Mindig tüntesd fel a forrást a táblázatban a hitelesség kedvéért! Egyetlen üzleti terv sem tűnik komolynak források nélkül.
  • Soha ne használj táblázatot hivatkozások, magyarázatok, értékadások nélkül! Ha a forrásszámok nem egyértelműek, az összefoglaló táblázatod sem lesz értelmezhető. A függelékekben is tüntesd fel majd a táblázatok oldalszámait, és hogy mit mutatnak meg!

Legyen a kűlalak is megnyerő!

Eltekintve a megfogalmazástól, fontos, hogy a terv megjelenése is megnyerő, profi legyen! Íme, néhány tanács:

  • Legfeljebb két betűtípus használj! A szövegedben használj egyszerű betűtípust, mint például Arial, Tahoma, vagy Verdana! A szöveg fejléceit is olyan szabványos betűtípussal írd, mint például a Times New Roman vagy Book Antigua!
  • Kerüld el a kis betűméretet! Ha hunyorogni kell olvasás közben, azzal te fogsz végül rosszul járni.
  • Használj oldaltörést, és válaszd külön a szöveget a diagramoktól, képektől! Ha ilyen van, kezd mindig az új oldalon az írandódat! Hidd el: senki nem fogja elfelejteni mit látott az előző oldalon.
  • Használj sortörést bőkezűen. A zsúfolt szöveget kényelmetlenebb olvasni, mint egy könnyen átláthatót.
  • Mindig használj helyesírás ellenőrzőt! Így meggyőződhetsz arról, hogy nincs túl sok töltelékszavad, vagy fogalmazási, félreütési hibád.
  • Végül pedig ellenőrizd majd, hogy a szövegszám és oldalszám, egyezik a táblázatokban feltüntetekkel!

 

Sok sikert, jó üzleti tervezést!

 

Facebook

 

Rácz-Akácosi Attila

Web: motivator.ma

Telefon: 06-20-277-3889

Megosztás
Vállalkozás indítás: tippek, hogy ne süllyedj el, mint egy lyukas fenekű csónak!
A vállalkozás indításakor a legtöbben két nagy hibát követnek el: az egyik a költségek és bevételek helytelen tervezése, a másik pedig az, hogy nem számolnak a bürokráciával.
   2015-06-30    Vállalkozz!
Üzleti tervezés: a vállalkozásod sikerét így tervezd meg lépésről lépésre. 1. rész
Az üzleti tervezés egy jól átlátható, logikus folyamat, gyakorlatilag egy olyan speciális dokumentum megalkotása, ami egy vállalkozás jövőjét mutatja be. Átláthatjuk általa azt, hogy mit akarunk csinálni a jövőben, és azt hogyan szeretnénk ezt véghez vinni.
   2015-06-29    Vállalkozz!
A növekvő vállalkozások titka, hogy ne hagyd a dolgokat túlbonyolódni!
Rengeteg menedzser osztja azt a véleményt, hogy a dolgok túlbonyolítása redukálja a teljesítőképességet, és a munkahelyi erkölcsöt is rontja. Ismerni a problémát, és megoldást találni rá azonban két különböző dolog.
   2015-06-28    Adózóna