Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

5 dolog, amit megtanulhatunk a tekintet követéséről 1. rész

  •  Webes varázslatok
  • 2015-08-14 18:45:00
  • www.webshopexperts.hu
Az ember nagyon vizuális alkat. Gyakran igaz, hogy „csak azt hisszük, amit látunk”. A látásunkra sokszor jobban támaszkodunk, mint bármelyik más érzékszervünkre.

A hallás mellett, a látás az a másik nagyon fontos érzékszervünk, amelyre leginkább hatni lehet. Tulajdonképpen az egész reklám- és filmszakma erre épül. A szemünkön és a fülünkön keresztül lehet a gondolatainkhoz, érzéseinkhez, azaz hozzánk közel kerülni.

 

A mindennapi életünkben szinte mindenhol ezzel találkozunk. Plakátok az út mellett, reklámok az újságban, szignál a buszon, metrón, villamoson. Reklám a tévében, molinók és ismét plakátok a boltokban. Legtöbben a tekintetünket vonzó képeket használnak, hogy megszerezzék figyelmünket. És ha már a mindennapi életünkben mindenhol ezzel találkozunk, akkor mi is alkalmazatjuk módszereit webáruházunkban.

 

Mit tanulhatunk abból, ha megvizsgáljuk, hogy mit néznek meg az emberek leginkább? Mi az emberi tekintet vonzásának kulcsa?

 

A legfontosabb az, hogy a szem mindig letapogat. Először a nagy egységeket nézi meg, felépít az agyban egy struktúrát, majd egyre részletesebben sorra veszi az elemeket.

 

1. Egyszerűség

Az emberi szem hihetetlenül részletesen képes érzékelni, az így szerzett információk nagy része azonban elvész, mire az agyba kerül, mert az agy felesleges információnak tekinti.

 

Ezért az agyunk mindig a mozgó, legfeltűnőbb, szimmetrikus formákra figyel oda, aztán fokozatosan jön minden más.

 

 

Ezen a hőtérképen látható, hogy a tekintet csak pár kiemelt helyre összpontosul: az arcra, a testre, és a kevés szövegre. Így hamar hozzájuthat a legfontosabb információkhoz a látogató.

 

Ahhoz, hogy látogatóink az oldalon könnyedén eligazodjanak, és „mindent átlássanak”, azzal járulhatunk hozzá leginkább, ha az egyszerűségre törekszünk. Egy telezsúfolt oldal össze-vissza cikázó tekintetet okoz, és nehéz eligazodni, hogy mit is látunk, vagy, hogy egyáltalán mit is kellene nézni.

 

Íme, egy zsúfoltabb oldal. Nem feltétlenül rossz példa, de látható, hogy a tekintet össze-vissza ugrál. Hiába van egy színes, és hangsúlyos kép az oldalon, mégis a hozzá adott szöveg, és a többi nagybetűs szöveg elvonja a figyelmet. Nincs továbbá semmilyen íve a tekintet haladásának, elszórja azt az oldal egészén. (Forrás: www.marksandspencer.com ) 

 

 

Ez egyszerre igaz egy termékoldalra, de egy termékképre is. Az előbbi esetben a jól megválasztott irány végigvezeti a szemet a termék adatokon. Az utóbbit gyakran látni: a szépen körbevágott termék önmagában állva pontosan azt adja a szemnek, amit kell: a terméket, ahogy kinéz, és semmi mást. 

 

Hasonló példákat lehet említeni az áruház szinte minden részére, így a főoldalra vagy a kosár oldalakra is. Meg kell találnunk az optimális egyensúlyt aközött, hogy minden információ szerepeljen rajta, de egyúttal kellően egyszerű legyen az oldal átnézése.

 

2. Képek vs. szöveg

 

Az unalomig ismételt mondás szerint egy kép többet mond ezer szónál. Ez így is van. Ahogy korábban említettük, az ember előbb az egyszerűbb, szimmetrikus formákat ismeri fel.

 

Ebből a szempontból egy, vagy pár kép több információt hordoz, mint egy-egy szövegrész. No, nem arról van szó, hogy ne használjunk szöveget, de itt is a megfelelő arányokra kell törekednünk. Ez az arány oldaltípusonként más és más lesz, hiszen egy termék, vagy kosár oldalon sok szöveg lehet indokolt, míg egy kategória oldalon már kevesebb. Ez utóbbi egyébként elég változatos képet mutat, mely leginkább a termékkörtől, ezen keresztül a látogatói szokásoktól és a saját céljainktól is függ.

 

Így a szöveg nagyon hasznos, és fontos is, hogy szerepeljen az oldalon, de ezt a képekkel tudatos összhangban érdemes használni. Ahogy fentebb már volt szó a letapogatásról, hacsak a szöveget nem írjuk kirívóan nagy méretben – ami az agynak már inkább képnek tűnik – akkor a szöveg csak akkor jön, amikor a felhasználó a képeket már átnézte, és átlátta az oldalt. Így a képhez társított rövid szövegek, vagy szavak nyerő kombinációk lehetnek, ha más rendező elveket is használunk.

 

 

Az itt látható hőtérkép szépen mutatja, hogy a sok szöveg mennyire nem meghatározó, mivel beterítik az oldalt, és kicsit jellegtelenné is válnak. Ellenben a képek, és a nagyobb szövegek pontosan annyira vonzzák a tekintetet, hogy a legfontosabb információkat közöljék a látogatóval.

 

Megfigyelhető két dolog is: egyrészt a terméknév és a termékkép messze a legjobban figyelt terület, ami jó elrendezésre utal; másrészt a bannert is gyakran nézik a látogatók, azaz jó ötlet ott kommunikálni az éppen aktuális akciókat. (Forrás: www.victoriassecret.com )

 

Még egy dolog a képekkel kapcsolatban: gyakrabban emlékezünk képi dolgokra, mint szövegekre. Ha a látogató már látott egy terméket, legtöbbször nem a nevére fog emlékezni, hanem a képére.

 

Ez mondjuk a terméknevek érdekes megválasztása miatt is van így, (egy gyártónak lehet, hogy fontos az LX928374-S-ECO terméknév, de ezt a vásárlók többsége úgysem jegyzi meg, legfeljebb papíron,) de tény, hogy az „Úgy emlékszem, hogy így nézett ki” gyakrabban hangzik el egy látogató szájából, mint az „Azt hiszem így hívják”.

 

Folytatása következik

 

Megosztás
5 dolog, amit megtanulhatunk a tekintet követéséről 2. rész
Ahogy azt megígértük, a korábbi cikkünk folytatása is megérkezett. Tegnap ott hagytuk abba, hogy a gyakrabban emlékezünk képi dolgokra, mint szövegekre, így a látogató már látott egy terméket, legtöbbször nem a nevére fog emlékezni, hanem a képére. A következő pont pedig az irányokról...
   2015-08-15    Webes varázslatok
Webáruház konverzió növelés. 1.rész
A konverzió optimalizálás minden egyes weboldalon fontos, de leginkább a webáruházak esetében látható, hogy pár százalékos javulás is komoly profitnövekedést hoz. Milyen eszközökkel lehet a konverziót növelni?
   2015-07-08    Webes varázslatok
Hogyan indíts sikeresen webáruházat?
Olyan sikeres magyar oldalakat elnézve, mint az eDigital vagy a Shopline, kinek ne jutott volna eszébe már legalább egyszer a webáruház nyitás gondolata. Aztán valószínűleg a legtöbben gyorsan el is vettették az ötletet egy „nekem ez egyedül úgyse menne”, „nincs rá pénzem”,...
   2015-04-16    Webes varázslatok