Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Hogyan indíts sikeresen webáruházat?

  •  Webes varázslatok
  • 2015-04-16 16:35:00
Olyan sikeres magyar oldalakat elnézve, mint az eDigital vagy a Shopline, kinek ne jutott volna eszébe már legalább egyszer a webáruház nyitás gondolata. Aztán valószínűleg a legtöbben gyorsan el is vettették az ötletet egy „nekem ez egyedül úgyse menne”, „nincs rá pénzem”, vagy valami hasonló gondolat kíséretében.

 

Pedig egy webáruházat akár már egy ember is felépíthet szinte a semmiből. Erre számos példa van itthon és külföldön egyaránt, gondoljunk csak a két fenti webáruház esetére.

Ha te is webáruházat szeretnél indítani, és nem tudod, hol kezdjed, a következő 6 pont mintegy útmutatóul szolgál majd a siker útján.

 

1. Döntsd el, mit akarsz eladni!

Milyen termékek árulhatóak hatékonyan az interneten? Gyakorlatilag minden, de van, amit könnyebb, és van, amit nehezebb online eladni. A jól eladható termékek jellemzői:

  • Jól bemutathatóak: a termékkel kapcsolatos információk jól átadhatóak az interneten keresztül. Ilyen szempontból pl. egy virágcsokor optimális (elég egy jó fotó), míg egy pulóver kevésbé megfelelő termék (mert sokan fel szeretnék próbálni – de ennek ellenére a ruha is igen jól megy az interneten).
  • Alacsony kockázatúak: ne járjon nagy kockázattal az adott termék megvásárlása. A kockázat alatt általában pénzügyi kockázatot értünk, az interneten általában a pár tízezer, vagy maximum pár százezer forintos termékek mennek jól, és ritka a sok millió forintos termék (de egyébként erre is van példa).
  • Bonyolult alternatívájúak: minél nehezebb az adott terméket beszerezni hagyományos boltból, annál jobb. A legjobb természetesen, ha sehol máshol nem kapható az adott termék, de ilyen kegyben keveseknek van részük – már az is előny, ha sokat kell utazni hozzá.
  • Olcsók: habár távolról sem igaz az, hogy az interneten minden sokkal olcsóbb lenne, mint egy hagyományos boltban, de komoly előnyt tud jelenteni, ha olcsóbban tudjuk a termékeinket árulni, mint amennyiért a vevő a szomszédos boltban megkapná. Ugyanakkor, ha nem mi vagyunk a legolcsóbbak, akkor sem kell egyből lehúzni a rolót, mert számos egyéb eszköz áll rendelkezésünkre, hogy termékünk értékét megnöveljük a vevő szemében.

 

Minél több jellemző megállja a helyét az adott termékkörre, annál jobb. Persze még az összes szempontnak való megfelelés sem garancia a sikerre, ha száz másik webáruház is ugyanazt árulja, ugyanolyan áron.

Mindig tedd fel magadnak a következő kérdést: miben vagy jobb/más, mint a konkurencia? Az internetes értékesítésben sem kisebb a verseny, mint a „hagyományos” értékesítésben, így egy olyan egyszerű kérdés megválaszolása, hogy mit is árulunk, már a legelején eldöntheti, hogy kudarcra vagy sikerre vagyunk-e ítélve.

 

 

2. Járj utána a témának, mielőtt bármit tennél!

Sok időt és pénzt takaríthatunk meg, ha nemcsak autodidakta módon, barátok és családtagok tanácsaival felvértezve vágunk bele egy webáruház elindításába, hanem utána megyünk a témának.

Szakmai portálokon rengeteg hasznos cikket és letölthető anyagot találhatunk, amelyeken átrágva magunkat, az alapokat gyorsan megtanulhatjuk.

 

Emellett akár szakértők segítségét is kérhetjük. Ráadásul ez még pénzbe se kerül, hiszen ma már jó néhány ingyenes szemináriumot tartanak az e-kereskedelemre szakosodott cégek.

 

Tovább bizonyos fokú jogi ismeret elsajátítása sem árt. Ugyanis sok százezer forintos bírságok szabhatóak ki egy webáruházra, ha elmulasztják bármelyik kötelezettségüket - és ilyenből nem kevés van.

 

 

3. Bérelj egy webáruház rendszert!

Saját webáruházat is fejleszthetünk, ha van rá több millió forintunk vagy csak rengeteg időnk magunk megcsinálni. Viszont, ha csak nincs nagyon speciális termékkörünk, jobban járunk, ha béreljük azt.

Havi szinten pár ezer forintért már egy kész webáruház rendszert kapunk, és ha ehhez a megfelelő céget választjuk, akkor a folyamatos fejlesztések is garantáltak hozzá.

A Magyarországon elérhető bérelhető webáruház rendszerek közül a leginkább testre szabható, és egyik legmagasabb funkcionalitású rendszer a ShopRenter, melyhez 2 hetes ingyenes próbaidőszak is igényelhető.

 

A törvényi jogszabályoknak megfelelően a webáruház üzemeltetéshez természetesen számlaképesnek kell lennünk.

 

 

4. Válassz egy jó domain nevet!

A jó domain név választás komoly szerepet játszhat későbbi sikerünkben. A fő kérdés általában az, hogy a cégnevünket/márkanevünket szerepeltessük-e a domain névben (pl. www.cegnev.hu), vagy inkább a termékkörünket, a webáruházunk pozicionálását igyekezzünk a domain névben hangsúlyozni (pl. www.ledlampa.hu).

Kezdő vállalkozásként (gyenge márkanévvel) érdemes olyan domaint választani, amely tükrözi az általunk árult termékkört. Ez komoly segítséget nyújthat kezdetben, sokkal könnyebb lesz a webáruházunkat hirdetni. Például a keresőkben is sokkal jobb helyen fog majd szerepelni a domain névben szereplő kifejezésre.

 

Ha már a márkánk (cégnevünk) a célpiacunk szemében jól ismert, akkor viszont bátran választhatunk márka-orientált domain nevet is.

 

 

5. Töltsd meg a webáruházat tartalommal!

Ha az értékesítő rendszerünk rendelkezésre áll, a webáruházat fel kell tölteni tartalommal. A leggyakrabban használt (szükséges) tartalmak egy webáruházban a következők:

 

Kategóriák: a kategóriák a webáruház lelke, egy jó kategorizálás fél siker. Minél több termékünk van, annál fontosabb, hogy okosan alakítsuk ki a kategóriákat, és ezáltal elősegítsük vásárlóink számára a nekik való termékek megtalálását.

Termékek: a termék-adatbázis felépítése általában nem gyerekjáték, minél több termék van, annál nagyobb feladat. Minden termékhez érdemes minimálisan egy darab jó minőségű képet készíteni, plusz írni legalább egy pár soros leírást, hogy miért érdemes az adott terméket megvenni.

Szöveges tartalmak: jogilag is kötelező néhány szöveges tartalmat megírni a webáruházunkra (pl. vásárlási feltételek, adatvédelmi nyilatkozat, cégadatok, stb.), de ezen felül termékkörtől és célpiactól függően érdemes lehet egyéb információkat is a vásárlók rendelkezésére bocsájtani (GYIK, használati útmutató, garancia, stb.). Gondoljuk át, hogy milyen kérdések merülhetnek fel a vásárlókban, és próbáljuk ezeket előre megválaszolni.

Emailek: egy jó webáruház rendszer automatizáltan kommunikál a vásárlókkal, és küld egy automatikus üzenetet a vásárlóknak minden vásárláskor, regisztrációkor, vagy ha mondjuk postára adtuk a csomagját. Érdemes ezen szövegeket is minél „vevőbarátabban” megírni.

 

 

6. Használd ki az online marketingben rejlő lehetőséget!

Sokan azt hiszik, hogy egy kész, tartalommal feltöltött webáruház már a munka végét jelenti, holott ez mindössze az előfeltétele volt az internetes eladásoknak. A munka oroszlánrésze még most következik: erre a webáruházra látogatókat kell szerezni, hiszen, ha nincs, aki megnézze az ajánlatainkat, akkor vásárolni sem fognak.

Egy webáruház olyan, mint egy eldugott pincehelyiségben lévő bolt – ha nem segítünk az embereknek megtalálni (ha nem szerzünk látogatókat), senki nem fog nálunk vásárolni. Látogatókat pedig marketinggel tudunk szerezni.

Szerencsére számos megbízhatóan és költséghatékonyan működő online marketing eszköz áll a rendelkezésünkre, melyek közül a keresőoptimalizáció és a fizetett keresőhirdetések jelentik a két talán leghatékonyabb eszközt.

 

Az online marketing eszközök nagy előnye a hagyományos, offline hirdetésekkel szemben, hogy rendkívül jól mérhetőek, így szinte azonnal kiderül, ha egyik- vagy másik eszköz nem nekünk való.

 

 

Ha végigmész ezen a 6 ponton, sikerrel fogod venni a kezdeti akadályokat. Ugyanakkor ne felejtsd el: egy webáruház sikeres működtetése elsősorban a tulajdonos elkötelezettségén, szorgalmán és a folyamatos tanulásra és fejlődésre való készségén múlik.

 

Mindenesetre azzal, hogy ezt a cikket elolvastad, már megtetted az első fontos lépést.

 

 

 

 

Megosztás
5 dolog, amit megtanulhatunk a tekintet követéséről 1. rész
Az ember nagyon vizuális alkat. Gyakran igaz, hogy „csak azt hisszük, amit látunk”. A látásunkra sokszor jobban támaszkodunk, mint bármelyik más érzékszervünkre.
   2015-08-14    Webes varázslatok
Miért szükséges a webáruházunknak egyedi versenyelőny?
Hacsak nem vagyunk a legkülönlegesebb termékek kereskedői, a webáruházunk szinte biztos, hogy nem az első lesz az adott területen.
   2015-08-10    Webes varázslatok
Webáruház konverzió növelés. 3.rész
A webáruház üzemeltetőknek szóló 5 részes konverziós sorozat első részében 8 általános, de nagyon hatékony tipp került bemutatásra. A sorozat 2. részében a landoló oldalak kerülnek górcső alá. 3. részében bemutatjuk, hogy hogyan optimalizáljunk egy vagy több termékre.
   2015-07-17    Webes varázslatok
Hatékony webáruház: a B2B meggyőzés módjai
A B2B webáruházakban vásárlók tudják, hogy mit keresnek és mennyiért, ezért az ő vásárlási szokásaik jóval tudatosabbak, döntéseik reálisabbak, mint a B2C vásárlók, ezért a „pszichológiai trükkök” nem fognak rajtuk.
   2015-07-15    Webes varázslatok
Webáruház konverzió növelés. 1.rész
A konverzió optimalizálás minden egyes weboldalon fontos, de leginkább a webáruházak esetében látható, hogy pár százalékos javulás is komoly profitnövekedést hoz. Milyen eszközökkel lehet a konverziót növelni?
   2015-07-08    Webes varázslatok
Az internetes pénzkeresés, avagy hogyan indítsunk internetes vállalkozást?
A vállalkozások számára az internet remek hely, hiszen napjainkban ez a legnagyobb olyan terep, ahol a kis és nagy cégeknek is komoly jövője lehet. És nem mellesleg nagyobb profitot is lehet elérni, mint bárhol máshol.
   2015-07-07    Webes varázslatok
A közösségi média helyes marketing stratégiája
A közösségi marketing egy hosszú távú, minden területre kiterjedő marketing stratégia része: ha valaki egyszer ráérzett az ízére és a sikerekre, az már nem tud csak úgy kiszállni belőle.
   2015-07-04    Webes varázslatok