Webáruház konverzió növelés. 3.rész
Ha egyetlen komplex terméket akarunk csak az interneten értékesíteni, akkor egy direkt értékesítési oldalt kell készítenünk ehhez. Mivel egyvalamit kínálunk, így csak ennek a megvásárlásáról kell meggyőzni a vásárlót. Csak erről az egy termékről kell információkat átadni a potenciális vevő részére, így nem állítjuk választás elé a vásárlót. De mi van akkor, ha több komplex termékünk van?
Ilyenkor két lehetőség közül lehet választani: az első lehetőség, hogy mindegyik komplex termékre készítünk egy direkt értékesítési oldalt, melyeken külön-külön adjuk át az információkat a vásárlóknak. Ebben az esetben figyelembe kell venni, hogy hány külön weboldalt kell készíteni, hiszen csak kevés komplex termék esetében kifizetődő ez a megoldás. A második lehetőség, hogy a direkt értékesítési oldalakat megpróbáljuk egy oldalba egyesíteni, amit már webáruházként funkcionáltatunk.
Hogyan lehetséges ezeket kombinálni?
1. Először direkt értékesítési oldal, később webáruház
Ha egy termékkörön belül több termékünk van, és a több termék ugyanazt a problémát tudja megoldani, akkor érdemes több direkt értékesítési oldalt létrehozni. Hiszen ezeknél a termékeknél az előnyök szinte azonosak, így ezeket érdemes előtérbe helyezni, a webáruház funkciót pedig háttérbe szorítani.
- Miket kínálunk?
- Miért jobbak a mi termékeink, mint más hasonló termékek?
- Miért a mi termékünket keressék?
Ha meg tudjuk győzni az oldalunk látogatóit, ha sikerrel jár az információátadás, ha vágyat ébresztettünk a termék iránt, akkor, és csakis akkor tegyük elérhetővé a vásárlás lehetőségét! Mindjárt kiderül, hogy ez miért jó így…
A módszer lényege és előnye, hogy kombinálja a direkt értékesítési oldalak meggyőző erejét a webáruházak vásárlási logikájával.
A konverzió optimalizálás lépései:
- Kategória menük kialakítása, választás segítésének eltüntetése, vagy nagyon háttérbe szorítása.
- Árakat, a segítséget a vásárláshoz, a fizetési feltételek leírását szorítsuk háttérbe. A főoldalon ne is utaljunk arra, hogy itt vásárolni is lehet.
- Termékeket és ajánlatokat is szorítsuk háttérbe, helyette inkább az előnyöket és a termékeinkkel elérhető hasznokat kell kihangsúlyozni.
- Egyszerű, letisztult főoldalt készítsünk, ahol nagyon kevés menüpont van, így a hangsúly a fő mondanivalóra helyeződik.
- A „webáruház rész” már lehet hagyományos: ha a látogató idáig eljutott, akkor adjunk meg minden segítséget a hatékony választáshoz és vásárláshoz!
- Termék oldal legyen egyszerű, mégis nagyon informatív, a vágykeltést ne itt alkalmazzuk, de jót tesz, ha mindig visszautalunk arra, hogy miért is jók a mi termékeink.
Így a weboldalunk gyakorlatilag egy direkt értékesítési oldal marad, de egy webáruház támogatja a háttérben.
Topshop.hu
2. Először webáruház, később direkt értékesítési oldal
Más a helyzet akkor, ha több olyan terméket kínálunk, melyek akár áraikbóll, akár újdonság tartalmukból, akár komplexitásukból fakadóan sok információ átadását, meggyőzést igényelnek, viszont kevés közös pont van bennük.
Ebben az esetben a vevőre kell bízni, hogy melyik termék érdekli, milyen problémára keres megoldást. Ez elsősorban viszont a webáruház logikáját követi.
Érdemes a kategorizálást úgy kialakítani, hogy problémamegoldó alapú legyen, és nem funkcionális. Ezek után alakuljon át az oldal direkt értékesítési oldallá, és csak azzal az egy termékkel foglalkozzon tovább, ami a vásárlót érdekli. Itt lehet azokat az eszközöket alkalmazni, melyekkel a termékkel kapcsolatos meggyőzést elérheti.
A konverzió optimalizálás lépései:
- A főoldal és kategória oldalak legyenek „hagyományosak”, erőteljesen és hatékonyan támogassák a választási lehetőségeket.
- Kategória-oldalakon a termékekkel kapcsolatos vágykeltő leírást is érdemes hozzáadni.
- A termék oldalakon a felesleges dolgokat takarítsuk le. Nem kell, hogy ott legyenek a további keresésre utaló nyomok.
- Lineárisan adagoljuk az információkat, ne használjunk olyan megoldásokat, melyek másfelé terelnék a vevőinket, ne tegyünk be linkeket – ilyenkor a mi termékünk fontos, ne akarjuk javasolni hozzá kapcsolódó termékeket.
A legjobb példa erre a topshop.hu, mely tipikusan ilyen webáruház. Sokféle problémára kínál megoldást termékeivel, olyasmiket, melyekről a „TV shop”-ban kaphatunk információkat, mely információkon keresztül a vágykeltés folyamata elindul.
Itt nagyon fontos a termékek szempontjából a hatékony vágykeltés és információátadás. Ezt nagyon jól oldja meg, hiszen minden nagyobb terméknek a termék-oldala egy direkt értékesítési oldal. A topshop.hu oldal felső menüsora azonban arra utal, hogy ez mégis egy webáruház.
Ez az oldal is jól példázza, mit jelent egy webáruházat direkt értékesítési oldallá átalakítani.
Rácz-Akácosi Attila
Web: motivator.ma
Telefon: 06-20-277-3889
A webáruház üzemeltetőknek szóló 5 részes konverziós sorozat első részében 8 általános, de nagyon hatékony tipp került bemutatásra. A sorozat 2. részében a landoló oldalak kerülnek górcső alá.
A konverzió optimalizálás minden egyes weboldalon fontos, de leginkább a webáruházak esetében látható, hogy pár százalékos javulás is komoly profitnövekedést hoz. Milyen eszközökkel lehet a konverziót növelni?
Olyan sikeres magyar oldalakat elnézve, mint az eDigital vagy a Shopline, kinek ne jutott volna eszébe már legalább egyszer a webáruház nyitás gondolata. Aztán valószínűleg a legtöbben gyorsan el is vettették az ötletet egy „nekem ez egyedül úgyse menne”, „nincs rá pénzem”,...