Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Miért szükséges a webáruházunknak egyedi versenyelőny?

  •  Webes varázslatok
  • 2015-08-10 17:50:00
  • www.webshopexperts.hu
Hacsak nem vagyunk a legkülönlegesebb termékek kereskedői, a webáruházunk szinte biztos, hogy nem az első lesz az adott területen.

Ez pedig egyben azt is jelenti, hogy amikor felmérjük a piacot, látni fogjuk, hogy a meglévő konkurencia milyen alapokra építi a saját áruházát. Ezek között találhatóak meg azok az egyéni különlegességek, amelyek kiemelik őt a többi hasonló, ugyanazt a termékkört eladásra kínáló webáruház közül.

Ezek a különlegességek azok, amelyekre támaszkodva több vevőt vonzanak magukhoz, mint a többiek. Ezeket nevezzük egyedi versenyelőnynek

 

1. A saját versenyelőny

A saját versenyelőnyünket mi magunk alakítjuk ki, általában azzal kezdve, hogy megkérdezzük magunktól: vajon miért tőlünk vennék meg a termékeket a látogatók? Ha erre a kérdésre megvan a válasz, gyakorlatilag megvan az egyedi versenyelőny is.

Ahogy a piac felmérésénél jó megtudnunk azt, hogy milyen versenyelőnnyel rendelkeznek a konkurens boltok, úgy lehetőleg olyan versenyelőnyt igyekezzünk szerezni, vagy kialakítani, amellyel más nem rendelkezik.

Ha találunk ilyet, úgy egyszerű dolgunk van, de ez ritkán fordul elő. Gyakoribb az az eset, amikor a versenyelőnyt más is magáénak tudja, azonban az idő- és költségráfordítást nézve mi jobbak vagyunk nála.

Hogy erre az elsőre könnyűnek tűnő, de aztán nagyon gyorsan bonyolulttá váló kérdésre a lehető legjobb választ megtaláljuk, járjuk egy kicsit alaposabban körbe egy webáruház mibenlétét.   

 

2. Mi lehet versenyelőny?

Az áruházak nagy többsége a következő versenyelőnyöket tartja fontosnak:

  • Csak nála kapható termékek
  • Pénz visszafizetési garancia
  • Ingyenes és/vagy gyors szállítás
  • Extra-segítőkész ügyfélszolgálat és természetesen a legnépszerűbb a
  • Legolcsóbb ár

Természetesen ennél sokkal változatosabb képet mutat a versenyelőnyök tárháza, azonban ezek a legegyszerűbbek.

Ha végtelenségig lecsupaszítanánk, és végletesítenénk a vásárlók igényeit, akkor a következő mondatot kapnánk:

A tökéletes terméket a lehető legolcsóbban a lehető leghamarabb kapjam meg, a lehető legkevesebb problémával, és ügyintézéssel.

Ez persze nem jelenti azt, hogy csak az előbbi előnyök felé kell orientálódnunk, sőt. Még ha rendelkezünk bármelyikkel a fentiek közül, jó, ha van olyan plusz szolgáltatásunk, amellyel örömet okozhatunk a vásárlóinknak. Akkor fogunk igazán kitűnni a többiek közül.

A következőkben nézzünk meg pár példát arra, hogy a nagyobb magyarországi webáruházak milyen versenyelőnyöket tudhatnak magukénak: 

3. A Mannaszappan értünk dolgozik

Az egyik leghangulatosabb, és legjobban marketingezett webáruház Magyarországon a manaszappan.hu . A pasztelles színek egy profi webáruházat csomagolnak be, amelynek a természetes bőrápolás a fő mondanivalója.

Bár a szépségápolás eléggé sokszereplős piac, ez a bolt a legnagyobb versenyelőnyének a természetes termékeket választotta, és ezt ötvözte a fentebb említett előnyökkel.

Az így megadott ütőképes alapokra aztán ügyesen helyezték el a marketinget: az egész oldalon nagyon intenzíven sugározzák azt, hogy ők nem termékeket, hanem megoldást kínálnak.

Az általános tisztítástól kezdve egészen a jól meghatározott bőrproblémákig ajánlanak termékcsomagokat úgy, hogy egyből tudjuk, mire van szükségünk.

Ez a "megoldás-a-vásárlónak" mentalitás áthatja az egész oldalt. Nemcsak a többféle információforrás (bőrtípus teszt, jó és tartalmas hírlevél, ingyenes anyagok), hanem a termékek pontos, és tanácsokkal ellátott leírása, az előre összekészített szappancsomagok, illetve a kiváló ügyintézés is arról gondoskodik, hogy a fentebb megadott leegyszerűsített vásárlói igényeket maradéktalanul kielégítse.

Ezzel a hozzáállással elérték azt, hogy nemcsak díjakat nyernek, de olyan célközönséget is elérnek, amit a többi szappanokkal, szépségápolási termékekkel foglalkozó webáruházak nem.

Természetes szappanokat mások is készítenek és kínálnak webes boltban, mások is tudnak biztosítani egy napos házhozszállítást, vagy pénzvisszafizetési garanciát. De ezt így egyben szerintem ők csinálják a legjobban ma Magyarországon. 

 

4. A WhiskyNET az exkluzivitást adja el

Az oldal Magyarország legnagyobb alkolholra – azon belül is a whiskyre – specializálódott áruháza, amely egyben családi vállalkozás.

Gyakorlatilag mindennel foglalkoznak, ami whisky; nemcsak a legkülönlegesebb párlatokat forgalmazzák, de különféle kiadványokat, DVD-ket is (ami egy alkoholt árusító webáruháznál igencsak szokatlan).

Az áruházban minden termékről – főleg a bolt fő termékkörének számító whiskyről – olyan részletes leírást kapunk, amely merőben eltér a legtöbb áruházban látottaktól. Mert nem csak a termékről, hanem annak történetéről, és származásáról is mesélnek, ami nem csak két sor a termékoldalon.

A teljesség kedvéért minden, ami a whiskyhez tartozik, szintén megrendelhető itt, azaz a látogató egy helyen megkaphat mindent.

És nem állnak meg csak ennél az egy féle italnál. Minden olyan, főként különleges égetett szeszesitallal foglalkoznak, amelyeket máshol talán nem, vagy csak nagyon nehezen lehet beszerezni (ilyenek például a különleges japán, vagy dél-amerikai italok).

A whiskyhez, mint italhoz egyébként is tartozik valamiféle exkluzív jelleg, ezt az oldal ki is használja. Az ilyen és ehhez hasonló plusz információk teszik az oldalt – és vele együtt az ital vásárlását különlegessé.

És hogy ne csak a termékeket adják el "történetestől", az oldal tulajdonosai folyamatosan építik maguk körül a közösséget.

Nemcsak helyi kóstolókat, és (manapság egyre kevesebbet látott) aktív fórumot tart fent, de szervez külföldi utakat is, amelynek célja természetesem mi más is lehetne, mint Skóciában whiskyt kóstolni.   

 

5. A Media Markt a brandet adja el

A Media Markt Magyarország egyik legnagyobb – még a gazdasági válságot is könnyűszerrel túllépő – offline műszaki cikkeket forgalmazó nemzetközi bolthálózata. Akkor lépett ki a webáruházak piacára, amikor az már elég telített volt, de ezt az akadályt sikeresen vették, és mára a szegmens egyik meghatározó tagjává váltak.

Előnyét a következő dolgoknak köszönheti:

  1. A Media Marktnak vannak offline boltjai. Nagyon kevés webáruház képes egyáltalán egy kis üzletet fenntartani, míg a Media Marktnak 21 hatalmas üzlete van országszerte. Így a vásárlók offline és online is tudnak tőlük vásárolni.
  2. A kétféle bolttípus kiegészíti egymást. Az off- és online üzletek gyakorlatilag bármilyen vásárlót lefednek. Nem szeret valaki a neten vásárolni? Semmi baj, van bolt. A bolt messze van? Meg amúgy is tudom, hogy mit akarok venni? Nem gond, van online áruház.
  3. A Media Markt, mint brand már évek óta bejáratott, az emberek ismerik, tudják, hogy mire számíthatnak. Csak magát a brandet és a hozzá kapcsolódó berögződéseket évekig tart kiépíteni.
  4. A Media Markt nemzetközi cég, amely mint igazi multi, hatalmas költségvetésből gazdálkodik. Ezt könnyű belátni, hiszen sok offline bolttal rendelkeznek, és ekkora anyagi háttérrel bizonyára sokat költhetnek szolgáltatásaik hirdetésére is (legalábbis kevesen engedhetik meg maguknak a tévéreklámokat például).

A fentiekből is kilátható előnyöket a bolthálózat a márkaismertség növelésére használja fel. Így a legtöbb ember számára a Media Markt ugrik be, ha elektronikai és/vagy háztartási eszközre van szüksége. Ez a tudatos brand építés hosszú munka eredménye, amelyet jól ki is használtak akkor, amikor online áruházat nyitottak.

Azon túl, hogy a nagyobb költségkeretből fakadóan megoldhatják például az ingyenes házhozszállítást, még nagyobb előnyt jelent az a tény, hogy az offline boltok már évek óta sikeresen működnek, ezáltal olyan bizalmi faktort tudhatnak magukénak, amelyet a piacon rajtuk kívül nagyon kevesen. 

 

6. A Marso szaktudást is ad

A Marso az egyik legnagyobb autógumi kereskedő az egész országban, a webáruházuk is ehhez mérhető. A teljesen magyar cég több mint húszéves múltra tekint vissza, így kiváló példája a hazai vállalkozó szellemnek.

A Media Markthoz hasonlóan ők sem csak online vannak jelen, hanem sok offline bolt, sőt szerviz is viseli a nevüket.

Láthatóan a termékeiket nemcsak értékesítik, de dolgoznak is velük nap, mint nap, ezáltal részletekbe menően ismerik is.

Ez nehezen mondható el például egy informatikai, vagy háztartási eszközökkel foglalkozó bolt esetén. Ez a szaktudás nemcsak az offline, hanem az online boltokban is megjelenik. Könnyen eligazodnak a különböző termékkörök és a gyártók között, sőt olyan különféle szempontok alapján segítenek kiválasztani a megfelelő gumit, amelyek a profik számára lehetnek fontosak. Tisztában vannak azzal, hogy a termékkör elég nagy, így a lehető legfontosabb az áruházban, hogy minél hamarabb (azaz minél kevesebb lépéssel) megtalálhassa mindenki azt, amit keres. Ezt számtalan szűrési lehetőség segíti elő.

A Marso legnagyobb előnye az online és offline működés tökéletes integrációja. A számtalan szervizben és partnerpontokon bárki, akár az online vásárolt termékeit fel is szereltetheti, így a termék megvásárlásával nem ér véget a kapcsolat a bolt és a vásárló között. 

 

Zárszó

Minden áruháznak szüksége van egyedi versenyelőnyre. Leginkább ez lesz az a plusz, ami miatt a vásárlók végül a mi webáruházunkat választják majd. Ki kell tűnni a többi hasonló áruház közül, és ez a kitűnés nem csak a dizájn, vagy a kommunikáció szintjén kell, hogy megjelenjen, hanem a vásárló számára „kézzel fogható” módon is.

Kiváltképp szerencsések lehetünk, ha sikerül olyan előnyt találnunk, amellyel más nem rendelkezik.

Gyakran azonban sokkal egyszerűbb, egy már mások által is előnynek tekintett szolgáltatást újszerű módon felhasználni, beépíteni az alapszolgáltatások közé, vagy ami még jobb, kombinálni a többi szolgáltatásunkkal.  

 

Ha kérdésed merül fel, keress minket:

 

WebShop Experts
www.webshopexperts.hu
Tel: 06-1-234-5011
Fax: 06-52-445-880

Megosztás
Béta tesztelés, avagy mire érdemes odafigyelni egy webáruház élesítése előtt
Egy webáruház indítása számtalan előkészületet igényel. Olyan ez, mint indulni a Párizs-Dakaron; számtalan dologra kell odafigyelni, és ha már a rajtnál valami rosszul sül el, a következményeit hosszú távon érezni lehet.
   2015-08-11    Webes varázslatok
3 tipikus hiba, amit webáruház indításkor elkövethetünk
Mindenki követ el hibákat, bármennyire igyekezzen is elkerülni azokat. Ennek ellenére célszerű törekedni a hibák számának a minimalizálására, amiben megpróbálunk segíteni: cikkünkben felsoroljuk azt a 3 leggyakoribb hibát, amit tapasztalatunk szerint a legtöbb webáruház indításakor...
   2015-08-10    Webes varázslatok
Webáruház konverzió növelés. 1.rész
A konverzió optimalizálás minden egyes weboldalon fontos, de leginkább a webáruházak esetében látható, hogy pár százalékos javulás is komoly profitnövekedést hoz. Milyen eszközökkel lehet a konverziót növelni?
   2015-07-08    Webes varázslatok
Hogyan indíts sikeresen webáruházat?
Olyan sikeres magyar oldalakat elnézve, mint az eDigital vagy a Shopline, kinek ne jutott volna eszébe már legalább egyszer a webáruház nyitás gondolata. Aztán valószínűleg a legtöbben gyorsan el is vettették az ötletet egy „nekem ez egyedül úgyse menne”, „nincs rá pénzem”,...
   2015-04-16    Webes varázslatok