Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

9 tipp, amitől sikeres lesz a honlapod

  •  Webes varázslatok
  • 2015-10-05 15:00:00
  • Rácz-Akácosi Attila
konverzió, webergonómia, user interface
Honlapot készíteni lehet jól és rosszul, még jobban és még rosszabbul. A felső kategóriás honlap készítés összetett és megtervezett folyamat, amely túlmutat a grafikai és kódi követelményeken.

 

A sikeres honlapok felépítése és tulajdonságai tudatos tervezés és sok éves tapasztalat útján készülnek. Ám ha sikeres honlapokról beszélünk, egyszerűem nem mehetünk el szó nélkül a webergonómia és a konverziónövelés tárgyköre mellett.

Az alábbiakban olyan tippekkel szolgálunk, amelyek nagymértékben megnövelhetik egy honlap hatékonyságát és eredményességét. Önmagában egyetlen paraméter nem képes felvirágoztatni egy szunnyadó honlapot, viszont ezek tömeges használata meglepően hatékony javulást eredményez.

 

1. A hasábok elrendezése

Az a tény, hogy amióta honlapokat készítünk, azóta szövegeket is helyezünk el rajtuk, önmagában egyetlen kérdést szül: hogyan helyezzük el és építsük fel a szöveghasábokat?

A legalapvetőbb kérdésről van szó, hiszen szinte minden konverzióképes oldal rendelkezik szöveges tartalommal. A több hasábból felépített tartalom megosztja az emberi szem figyelmét, tévelygünk közöttük, keressük a számunkra fontos információkat.

Emiatt az alapvető ajánlás úgy szól, hogy a szöveges tartalmat egyetlen oszlop segítségével építsük fel, amelynek a végpontján elhelyezzük a felhívást a konverzióra (angolul kifejezéssel élve: call to action).

Az emberi figyelem ily módon csak egyetlen irányba haladhat, fentről lefelé, vagyis egyenesen a felhíváshoz.

 

2. Figyeljünk a szöveges tartalmak tördelésére!

A szöveges tartalmak tördelése, illetve folytonosságuk látszatának megőrzése abban az esetben indokolt, ha a szöveges tartalom nagysága túlnő a hajtáson, azaz csak görgetéssel érhető el a teljes felülete.

Ezekben az esetekben rendkívül fontos a bekezdések közötti távolság, ugyanis nagy távolság esetén a látogató tévedésből bármely bekezdés után abbahagyhatja a szöveg olvasását vagy áttekintését, ily módon pedig nem jut el a felhívásunkig.

 

3. A nagyobb szövegtömbök sem okozhatnak problémát!

Számos oka lehet, amiért egy konverziócélú honlapon nagyobb szövegmennyiséget helyezünk el. Rendszerint az a legegyszerűbb magyarázat ennek okára, hogy szükségesnek látszik az adott szolgáltatással kapcsolatos információk alapos részletezése, de néhányan a keresőoptimalizálási szempontok miatt is a bővebb tartalom mellett döntenek. Ilyenkor a sok bába között elveszhet a gyerek, tehát éppen a legfőbb célunkat nem érjük el, azaz a potenciális ügyfelek „elfelejtenek” kapcsolatba lépni velünk...

Ezekben az esetekben a hajtás feletti részen – amelyet görgetés nélkül is láthatunk a honlapból – helyezzünk el egy felhívást az akcióra, illetve egy másik, rendszerint más formában közölt felhívást is készítsünk közvetlenül a szöveg alá! Rendszerint a felső elemet vesszük szolidabbra, az alsó pedig egy határozott, prominens megjelenést mutat.

 

4. Mondja el más, milyen jók vagyunk!

Ha valamiben igazán jók vagyunk, azt nem kell véka alá rejteni, sőt, hadd tudja meg a világ, hogy milyen minőségi szolgáltatást is végzünk! Ám ha ezt mi magunk mondjuk el, a hatékonysága nem lesz tökéletes, nem hiába szokták is mondani, az öndicséret hiteltelen.

Válasszuk a másik módszert, amikor az ügyfeleink saját szavaikkal alkotnak véleményt a szolgáltatásunkról. Nagyon fontos, hogy ezt saját névvel, cégnévvel és lehetőleg fényképpel tegyék, vállalva a saját identitásukat és véleményüket.

Ne feledkezzünk meg a megfelelő módon a megfelelő formában elhelyezett „call to action” elemről sem!

 

5. Használjuk az ajándék erejét!

Iratkozz fel a hírlevelünkre! – hogy hangzik? Barátságosabb, ha a feliratkozóinkat ajándék tudásanyaggal vagy más aprósággal lepjük meg.

Ez a fajta konverziónövelési technika igen elterjedtté vált Magyarországon is, a felhasználók már hozzászoktak, és sajnos sokszor csalódniuk is kellett ez miatt! Mi legyünk igényesebbek és nagyvonalúbbak, olyan ajándékot adjunk át, amit hasznosítani tudnak, és amelyből tényleges hasznuk származhat.

Ha például egy letölthető tudásanyagot kínálunk ingyen, akkor az legyen valóban minőségi munka. Máskülönben hogyan építhetünk ügyfélkört?

 

6. Növeljük a bizalmat a termékünk iránt!

Szintén a webáruházak esetében jelent hasznos konverziónövelési lehetőséget a termék iránti bizalom erősítése. Ennek a legegyszerűbb módja, ha egy apró matricát helyezünk el rajta, amely jelzi, hogy hol készült a termék.

A probléma értelemszerűen akkor jelentkezik, ha az általunk forgalmazott termékek Kínában készülnek, ekkor ezt a trükköt inkább ne alkalmazzuk! Viszont a „Made in EU” vagy a „Made in Germany” logó már sokkal inkább bizalomgerjesztő.

 

7. Tegyük egyértelművé a linkjeink szerepét!

Számos honlap esetében láthatunk olyan menüstruktúrákat, ahol a megszokott klasszikus megjelenést külön kiemelésekkel „gazdagítják”, ezáltal a látogató elvész a menüszerkezetben.

A menük legyenek egyértelműek! Jelöljük az aktív menüpontot más színnel, de ne építsünk karácsonyfát a sokféle szín és háttérszín felhasználásával! Ha a szerintünk fontos menüket külön kiemeljük pirossal, narancssárgával vagy más intenzív színnel, akkor épp a menü logikáját és követhetőségét veszítjük el.

A menü alapvető vizuális megjelenése elég közlést jelent a látogató számára, hogy hova miért kattintson, nem kell egyes elemeket külön színeznünk!

 

8. A kiemelt termék ereje

Az emberi agy csodálatos világa olykor-olykor a webmester vagy a honlap tulajdonos javára fordítható. Így van ez a megfelelően kezelt kiemelt termék opcióval is.

Az elmélet lényege, hogy valamely terméket kiemeltként nagyobb méretben kezelünk, mellette pedig értelemszerűen kisebb méretben megjelenítjük a kapcsolódó termékeket (összesen két vagy három darabot)! Ez alkalmazható minden egyes termékoldalon.

Ezzel az apróbb trükkel felhívjuk a figyelmet a kiemelt termékre (végül is minden termék kiemelt, csak nézőpont kérdése), ami már akkor is pozitív, ha nem felel meg a vásárlónak, ugyanis akkor a hasonló termékekre terelődik a figyelme. Ez a konverzióoptimalizálási megoldás elsődlegesen webáruházak esetében alkalmazható.

 

9. Legyen erős kontraszt a felhívás és a környezete között!

Amikor egy adott cselekvésre felhívást helyezünk el (kosárba helyezés, kapcsolatfelvétel, feliratkozás a hírlevélre, stb.), akkor elsődleges figyelmet kell szentelnünk magának a felhívásnak a grafikai megjelenésére, illetve a környezetéhez viszonyított kontrasztjára!

Ha ez nem történik meg, akkor értelemszerűen elvész a felhívás lényege, a látogató figyelme elsiklik felette. A színek és kontrasztok megválasztására egész sor szakirodalom készült, de léteznek olyan szoftverek is, amelyek ebben jelentenek segítséget.

A kérdés a színeknél kissé bonyolultabb, hiszen az árnyékolásnak és magának a felület elhelyezésének is komoly pszichológiája van. Ezek valójában kutatásokon alapú tanulmányokból ismerhetők meg, melyeket érdemes komolyan venni, ha sikeres honlapot akarunk!

 

Az itt felsorolt tippek és javaslatok csupán a konverziónövelés egy apró szeletkéjét teszik ki.

 

Rácz-Akácosi Attila

Web: motivator.ma

Telefon: 06-20-277-3889

Megosztás
Webáruház teszt: az ingyenes házhozszállítás jelentősége
Milyen hatása van az ingyenes házhoz szállítás bevezetésének, avagy mennyire érdemes azt hangsúlyozni?
   2015-09-23    Webes varázslatok
Olcsóbb internetes vevőszerzés 1.rész
Sorozatunk első részében megvizsgáljuk, hogy mennyi pénzünkbe kerül (akár közvetve is) egy vevő megszerzése, és hogyan lehet ezt az összeget csökkenteni?
   2015-08-24    Webes varázslatok
Hisztérikus vevőroham a nyitás napján?! 3 bombabiztos lépésben
A következőkben bemutatjuk azt a 3 egyszerű lépést, amit bármilyen webáruház alkalmazhat a nyitást megelőzően, és segítségével már az indulás napján hatalmas bevételeket könyvelhet el.
   2015-08-16    Webes varázslatok