Bormarketing: amit feltétlenül tudnod kell róla!
Mi az a bormarketing? A bormarketing a bortudomány és a marketingtudomány speciális mixe. Nem elég a marketing alapjait ismerned hozzá: magával a borral, mint termékkel is jó viszonyt kell ápolnod! A bor nagyon különleges termék, hiszen a fogyasztók, a piacok, a gazdaságtan is nagyon egyedi vonásokkal rendelkezik.
A speciális terület miatt maguk a tevékenységi szintek (célkitűzések, feladatok, végrehajtási módok) összekapcsolása sem egyszerű feladat: nem nagyon van olyan termék, ami vertikálisan ennyire széttagolt marketinget kívánna, mint a bor. Ellentétben pl. egy mobiltelefonnal, a borok megítélése, népszerűsége nemzeti (sőt lokális) szinten is nagy eltéréseket mutat.
Nemzetközi bormarketing
Maga a bor (mint ital) globális termék nagyon erős marketinggel, persze a sörök, az égetett szeszek, és az üdítőitalok kampányaival ettől még fel is kell vennie a versenyt.
Sok nagy nemzetközi szervezet végez bormarketinget:
- Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Hivatal (OIV),
- Amsterdam Group, DIFA Fórum,
- Borok és Szeszes Italok Nemzetközi Szövetsége (FIVS),
- Borrégiók Európai Szövetsége (AREV),
- Comitteé du Vin.
A nagy szervezetek nem egy-egy márkáért lobbiznak, hanem a bor egészségre gyakorolt pozitív hatásait hangsúlyozzák. Az egyik legismertebb program a „francia paradoxon” nevet kapta: nemzetközi orvos csoportok bebizonyították, hogy a bor (főleg a vörösbor) a szív és érrendszeri betegségekre jó hatással van. A „francia paradoxon” név oka az, hogy ezt a hatást legpontosabban a a francia borivó népességnél sikerült kimutatni.
Regionális bormarketing
A regionális szinteken már a helyi érdekeltségek kerülnek fókuszba, vagyis maguk a borvidékek is egymás konkurensei. Ilyen borvidékek például:
- Ausztrália és Uj-Zéland párosa,
- Dél-Amerika,
- Egyesült Államok a két partvidék eltérő szőlészetei és borászatai,
- Európai Unió.
De egy régión belül is vannak konkurenciaharcok: a hűvös égövi („cool climate”) bortermelők és a mediterrán régió is szemben áll egymással.
Nemzeti bormarketing
A marketing költségek megtérülése itt a leginkább tervezhető, mert a helyi borokat viszonylag könnyű csokorba kötni, és egyedi arculattal, nemzeti vonásokkal felruházni. A nemzeti szintű bormarketinget főleg olyan szervezetek végzik, melyekben már állami és magántőke is megtalálható.
A legismertebb nemzeti bormarketinges intézetek:
- SOPEXA (Franciaország),
- Kaliforniai Bor Intézet (Wine Institute),
- Ausztrál Bor és Brandy testület (Australian Wine and Brandy Corporation).
A magyar borpiac exportját és támogatását az Agrár Marketing Centrum végzi. Sokak szerint a szőlészetben és a borászatban a hungarikum borok jelentik a kitörési pontot, ezek amelyek egyedi és egyben nemzeti marketinget igényelnek.
Sikeres marketinget kívánok!
Rácz-Akácosi Attilától
Web: motivator.ma
Telefon: 06-20-277-3889
Sokféle borreklám típussal lehet találkozni attól függően, hogy az adott gyártó/borászat kiket is céloz meg termékével. Létezik “márka reklám”, “borstátusz reklám”, “termőhelyi, ökológiai reklám” és “életérzés (feeling) reklám” is.
A bor jóval fregmentáltabb ital a sörhöz és egyéb üdítőitalokhoz képest, emiatt nehézkesebben lehet hozzá jó reklámot csinálni és a jó célcsoportot megtalálni... Mivel online marketingről amúgy is sokszor írunk, most inkább az offline lehetőségek kerülnek górcső alá.
Gyakran kell szembeállítani egymással a különböző marketingcsatornákat egy-egy kampány tervezése során, és hogy ne legyen egyszerű a dolog, a “vagy…, vagy…” opció a gyakoribb az “… és …” helyett.
Ha bort termelsz, vagy forgalmazol, mindenképpen jól kell ismerned a célpiacodat. Ez elvileg magától értetődő lenne, de mégsem az.