Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Bormarketing: amit feltétlenül tudnod kell róla!

  •  Tippek
  • 2015-10-12 13:35:00
  • Rácz-Akácosi Attila
Mi az a bormarketing? A bormarketing a bortudomány és a marketingtudomány speciális mixe. Nem elég a marketing alapjait ismerned hozzá: magával a borral, mint termékkel is jó viszonyt kell ápolnod! A bor nagyon különleges termék, hiszen a fogyasztók, a piacok, a gazdaságtan is nagyon egyedi vonásokkal rendelkezik.

 

Mi az a bormarketing? A bormarketing a bortudomány és a marketingtudomány speciális mixe. Nem elég a marketing alapjait ismerned hozzá: magával a borral, mint termékkel is jó viszonyt kell ápolnod! A bor nagyon különleges termék, hiszen a fogyasztók, a piacok, a gazdaságtan is nagyon egyedi vonásokkal rendelkezik.

 

A speciális terület miatt maguk a tevékenységi szintek (célkitűzések, feladatok, végrehajtási módok) összekapcsolása sem egyszerű feladat: nem nagyon van olyan termék, ami vertikálisan ennyire széttagolt marketinget kívánna, mint a bor.  Ellentétben pl. egy mobiltelefonnal, a borok megítélése, népszerűsége nemzeti (sőt lokális) szinten is nagy eltéréseket mutat.

 

Nemzetközi bormarketing

Maga a bor (mint ital)  globális termék nagyon erős marketinggel, persze a sörök, az égetett szeszek, és az üdítőitalok kampányaival ettől még fel is kell vennie a versenyt.

 

Sok nagy nemzetközi szervezet végez bormarketinget:

 

  • Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Hivatal (OIV),
  • Amsterdam Group, DIFA Fórum,
  • Borok és Szeszes Italok Nemzetközi Szövetsége (FIVS),
  • Borrégiók Európai Szövetsége (AREV),
  • Comitteé du Vin.

 

A nagy szervezetek nem egy-egy márkáért lobbiznak, hanem a bor egészségre gyakorolt pozitív hatásait hangsúlyozzák. Az egyik legismertebb program a „francia paradoxon” nevet kapta: nemzetközi orvos csoportok bebizonyították, hogy a bor (főleg a vörösbor) a szív és érrendszeri betegségekre jó hatással van. A  „francia paradoxon” név oka az, hogy ezt a hatást legpontosabban a a francia borivó népességnél sikerült kimutatni.

 

Regionális bormarketing

A regionális szinteken már a helyi érdekeltségek kerülnek fókuszba, vagyis maguk a borvidékek is egymás konkurensei. Ilyen borvidékek például:

 

  • Ausztrália és Uj-Zéland párosa,
  • Dél-Amerika,
  • Egyesült Államok a két partvidék eltérő szőlészetei és borászatai,
  • Európai Unió.

 

De egy régión belül is vannak konkurenciaharcok: a hűvös égövi („cool climate”) bortermelők és a  mediterrán régió is szemben áll egymással.

 

Nemzeti bormarketing

A marketing költségek megtérülése itt a leginkább tervezhető, mert a helyi borokat viszonylag könnyű csokorba kötni, és egyedi arculattal, nemzeti vonásokkal felruházni. A nemzeti szintű bormarketinget főleg olyan szervezetek végzik, melyekben már állami és magántőke is megtalálható.

A legismertebb nemzeti bormarketinges intézetek:

 

  • SOPEXA (Franciaország),
  • Kaliforniai Bor Intézet (Wine Institute),
  • Ausztrál Bor és Brandy testület (Australian Wine and Brandy Corporation).

 

A magyar borpiac exportját és támogatását az Agrár Marketing Centrum végzi. Sokak szerint a szőlészetben és a borászatban a hungarikum borok jelentik a kitörési pontot, ezek amelyek egyedi és egyben nemzeti marketinget igényelnek.

 

Sikeres marketinget kívánok!

 

Rácz-Akácosi Attilától

Web: motivator.ma

Telefon: 06-20-277-3889

Megosztás
Hogyan reklámozd a borodat?
Sokféle borreklám típussal lehet találkozni attól függően, hogy az adott gyártó/borászat kiket is céloz meg termékével. Létezik “márka reklám”, “borstátusz reklám”, “termőhelyi, ökológiai reklám” és “életérzés (feeling) reklám” is.
   2015-10-14    Tippek
Így reklámozd a borodat: reklámcsatornák pro és kontra
A bor jóval fregmentáltabb ital a sörhöz és egyéb üdítőitalokhoz képest, emiatt nehézkesebben lehet hozzá jó reklámot csinálni és a jó célcsoportot megtalálni... Mivel online marketingről amúgy is sokszor írunk, most inkább az offline lehetőségek kerülnek górcső alá.
   2015-10-13    Vállalkozz!
Variációk okos ügyfélszerzésre
Gyakran kell szembeállítani egymással a különböző marketingcsatornákat egy-egy kampány tervezése során, és hogy ne legyen egyszerű a dolog, a “vagy…, vagy…” opció a gyakoribb az “… és …” helyett.
   2015-10-08    Vállalkozz!
Bormarketing: 14 célcsoport, akik felé pozícionálhatod magadat!
Ha bort termelsz, vagy forgalmazol, mindenképpen jól kell ismerned a célpiacodat. Ez elvileg magától értetődő lenne, de mégsem az.
   2015-07-24    Vállalkozz!